De același autor
La București, e război total. În orice domeniu al vieții publice românești, se duce o bătălie aprigă între taberele politice, iar oamenii sunt spectatorii unui show grotesc. Ce nu se discută însă aproape deloc în țara noastră este viitorul scrutin legislativ din luna mai, cel pentru Parlamentul European, un vot care va produce efecte pentru toate statele membre, deci inclusiv pentru România. Deocamdată, singurul subiect pe agendă este opțiunea partidelor din USL de a merge la alegeri pe liste separate PNL / PSD. Dar dincolo de aceste jocuri, miza este una mult mai mare.
Alegerile europarlamentare de anul acesta sunt primele în care alegătorii europeni vor determina indirect și persoana care va conduce Comisia Europeană. Cu alte cuvinte, voturile cetățenilor din statele comunitare sunt acum în măsură, pentru prima oară, să fixeze direcția economică și politică a Comisiei Europene pentru următorii cinci ani. Da, Uniunea Europeană s-a schimbat, în timp ce televiziunile românești sunt preocupate cu orice fărâmă de scandal politic sau divorț de vedetă de pe Dâmbovița. Și nu s-a schimbat de ieri de azi, ci din 2009, de când a fost semnat și ratificat Tratatul de la Lisabona.
Confruntați cu sondajele care arată că, la nivel comunitar, instituțiile europene se mai bucură de încrederea a doar 40% dintre cetățeni, cu participarea tot mai scăzută la alegerile pentru Legislativul comunitar și cu acuzațiile că instituțiile de la Bruxelles nu au legitimitate democratică, politicienii au decis la Lisabona că 2014 „va fi altceva“. Așa s-a născut promisiunea de a desemna un candidat pentru șefia Comisiei Europene din partea tuturor familiilor politice, înaintea alegerilor.
Alegerile europarlamentare de anul acesta sunt primele care vor avea loc conform noilor prevederi ale Tratatului de la Lisabona. Documentul prevede următoarea procedură: Parlamentul European îl va desemna pe președintele Comisiei pe baza unei propuneri din partea Consiliului European (format din șefii de state sau guverne ale țărilor membre), iar acesta din urmă este obligat să ia în considerare rezultatul alegerilor europene (Art. 17.7 din Tratatul de la Lisabona). Cu alte cuvinte, familia politică ce va ieși câștigătoare în mai îl va propune pe președintele Comisiei Europene, iar acesta va căuta să fie confirmat în funcție de o majoritate politică în Legislativ.
Majoritatea care se va forma în Legislativul comunitar va determina direcția politică a Uniunii Europene pentru următorii cinci ani. |
Noua procedură implică Parlamentul European într-o manieră similară celei care este valabilă pentru parlamentele naționale din statele membre. Practic, noul prim-ministru al Europei va fi desemnat conform unui mecanism care ne este nouă, tuturor cetățenilor europeni, mult mai familiar. Mai important este însă că noi, cetățenii europeni, avem, în sfârșit, un cuvânt de spus.
De la Tratatul de la Lisabona încoace, Parlamentul European a primit atribuții sporite de decizie în Uniunea Europeană. Legislativul a avut mai multe situații în care a pus piciorul în prag. A restricționat bonusurile bancherilor, a omorât în fașă acordul ACTA și a respins un buget al Uniunii pe care îl considera mult prea mic pentru funcționarea blocului comunitar. Întrebarea este: oare au remarcat această schimbare de rol și cetățenii europeni?
Voi îndrăzni să afirm că, în România, aproape nimeni nu vorbește despre asta. Mult mai suculente par a fi răfuielile politice, vedetismele prost înțelese și dezbaterile în care politicienii rostesc aceleași o sută de cuvinte pe care le-au învățat mecanic. De ce să vorbești despre Uniunea Europeană și despre Parlamentul ăsta dincolo de EBA, Severin, Becali și Vadim? E moartea pasiunii, sinucidere pentru audiență și mai presupune și documentare despre proceduri și relații politice mai complexe decât cele dintre palatele Cotroceni și Victoria.
Pe de altă parte, unii români se bucură atunci când UE sancționează derapajele României și își pun bazele în Bruxelles pentru a menține Bucureștiul pe drumul cel bun. Iată cel mai important motiv pentru care trebuie să privim cu maximă responsabilitate exercițiul electoral europarlamentar de care ne mai despart puțin peste patru luni. Dacă nu reușim să ne preocupe dezbaterea despre „Cum va merge Europa mai departe: cu austeritate sau cu investiții publice masive“, măcar faptul că ultimul mecanism de control al clasei politice corupte de la București se află la Bruxelles ar trebui să ne trezească din amorțeala intelectuală ce domnește în spațiul public românesc.
Important de reținut, încă de pe acum, despre alegerile europarlamentare din mai 2014 este așadar următorul fapt practic: majoritatea care se va forma în Legislativul comunitar va determina direcția politică a Uniunii pentru următorii cinci ani. Asta ne va afecta direct și pe noi, românii, în condițiile în care Parlamentul European are puteri decizionale din ce în ce mai mari, iar legea europeană prevalează asupra dreptului național. Mai mult, președintele Comisiei Europene depinde și de votul nostru, al românilor. Este prima dată când alegerile europene sunt cu adevărat europene și ar fi păcat să ratăm startul și de data aceasta, în stilul nostru caracteristic. //