De același autor
Toată această emoţie iscată în jurul privatizării CFR Marfă, cu frământările Cotrocenilor şi ezitările Victoriei, arată un lucru clar: ceva nu e în ordine în afacerea asta. Ca atare, nimeni n-are chef, nervi şi interes să-şi asume o privatizare neglijent dirijată de un fost ministru iubitor al riscului, pasionat al banului şi orbit de vremelnica sa poziţie de putere.
Dacă analizezi activitatea Grampet, compania mamă a GFR, nu poţi să nu admiri tentaculara sa expansiune în regiune. Grampet are afaceri de transport şi service feroviar, în toată regiunea. Afaceri mici, mari sau mijlocii, nu ştim asta, pentru că această corporaţie e tăcută, nu-şi afişează datele financiare. Grupul s-a extins tentacular din Bulgaria în Croaţia, din Ungaria în Ucraina, din Austria în Serbia şi până în Germania. O expansiune regională unică într-o Românie în care multimilionarii se lăfăie în topuri, satisfăcuţi, însă averea multora îşi are suportul în firme cu datorii imense faţă de bugetele statului. Aceşti milionari norocoşi n-au avut viziunea expansiunii, a lărgirii afacerii peste graniţele ţării. Unii nici măcar nu sunt cetăţeni fiscali ai României. Şi unii, şi alţii folosesc cu îndemânare şi zel platforme financiare din paradisuri fiscale, aşa încât banul să circule cât mai lin în largile lor buzunare. Prin comparaţie, Grampet emoţionează, pare una dintre puţinele companii româneşti cu această vocaţie de actor regional.
Structura grupului Grampet este perfect articulată. Tot acest grup de companii specializate în jurul afacerii transportului feroviar de mărfuri are logică economică. Impresionantul holding, din care face parte Grupul Feroviar Român (GFR), învingătorul licitaţiei pentru privatizarea CFR Marfă, are însă şi o parte ceţoasă: nu spune nimic despre fluxurile sale de bani. Niciuna dintre paginile de prezentare ale companiilor grupului nu dă vreo informaţie privind datele financiare şi alte informaţii care dau substanţă unei afaceri serioase. Nimic. Nu ştim cât cheltuiesc, cât încasează sau cât investesc. Prin comparaţie, deşi din alt domeniu, grupul cehesc CEZ, la rândul său într-o puternică expansiune regională, este năucitor la capitolul informaţii. La Grampet totul e succint, ca un pliant făcut în grabă, cu informaţii minimaliste. Ceva informaţii financiare aflăm de la o companie a grupului Grampet, anume Electroputere Paşcani, fost Remar, de fapt fostele ateliere ale CFR, care are datorii consistente, mult peste capitalul său social. Compania a omis să-şi afişeze raportul financiar pentru 2012, a sărit din trimestrul întâi al anului trecut direct la raportul pentru primul trimestru din 2013, fără a insista asupra multor detalii. Potrivit informaţiilor afişate la Bursa de Valori din Bucureşti, compania şi-a ipotecat însă o mare parte dintre posesiuni către băncile care i-au acordat împrumuturi de dimensiuni relativ mici.
În esenţă, ne aflăm în faţa unei corporaţii transnaţionale în consolidare, care nu are însă un istoric financiar clar, transparent, capabil să sugereze soliditate. Arhitectura acestei construcţii este însă logică, solidă. Ce-i de făcut? Are statul vreo obligaţie faţă de aceşti capitalişti, strălucit coordonaţi de un broker vizionar? Nu. E treaba lor să se extindă, să facă bani şi să cumpere afaceri transfrontaliere. Treaba statului e să nu-i deranjeze cu prostii, să creeze un mediu concurenţial în care oamenii de afaceri să prospere şi, evident, tot treaba statutului e să încaseze impozite.
Totuşi, oricât de interesantă şi de inteligentă ar fi această afacere din care face parte GFR, cu respiraţia ei transfrontalieră, tentativa de a înghiţi CFR Marfă este o aventură pentru statul român şi pentru contribuabilii săi şi este marcată de o privatizare bizară, plină de erori şi de controverse. Nu-i corect să scoţi la vânzare ditamai colosul feroviar, plin de datorii ca stupul de miere, şi să te dezmeticeşti în ultima etapă, când ai în faţă doar doi competitori care au avut, nu-i aşa, „curajul“ să se avânte în luptă şi să le susuri, lor, suav, cum că ai şters datoriile alea urâte. E ridicol şi de neexplicat într-o ţară serioasă aşa ceva.
GFR nu-şi expune datele financiare, deci este puţin probabil să aibă suficientă forţă pentru a investi în CFR Marfă. Se poate împrumuta, desigur, punând gaj viitoarea posesiune, asta dacă vreo bancă acceptă aşa ceva. Ar putea declanşa o operaţiune de împrumut din piaţa de capital, după modelul folosit de grupul austriac Erste la preluarea Băncii Comerciale Române (BCR). Dar Erste era transparent, avea o istorie bursieră şi a obţinut încrederea investitorilor.
Spre deosebire de grupul Grampet, compania mamă a GFR, construit cu tenacitate şi răbdare din 2000 încoace, care se articulează încă şi depinde masiv tocmai de comenzile statului, CFR Marfă are un potenţial major de dezvoltare, chiar aşa căpuşat cum este acum. Compania de transport feroviar a statului este pur şi simplu prost gestionată şi nu are finanţare şi viziune de dezvoltare. Asta se poate rezolva cu un investitor strategic. Grampet, holdingul din care face parte GFR, nu este încă un investitor strategic, deocamdată este la început de drum. Apoi, o preluare de către GFR ar transforma un monopol al statului într-un monopol privat, ceea ce nu este confortabil şi nici de dorit.
Nu în ultimul rând, GFR a folosit în procesul de privatizare al CFR Marfă banii băncii de export a statului, Eximbank, pe care-i împrumutase cu un alt scop, acela de a licita în străinătate. Şi asta nu e corect, iar dacă se repetă şi în alte cazuri, să nu ne mirăm că rămânem săracii Europei, dar răsfoim cu mândrie topurile multimilionarilor locali. Insist, povestea asta aminteşte de parabola lui Saint Exupery: CFR Marfă pare un elefant înghiţit de un şarpe boa. Marea necunoscută e: cum îl va digera?