De același autor
Tensiunile dramatice între şiiţi şi suniţi şi prăbuşirea preţului petrolului au puterea de a schimba modelul economic al statelor din Orientul Mijlociu.
Cotaţiile petrolului au alunecat către cel mai jos nivel al ultimilor 12 ani, în jurul a 36 de dolari pentru un baril. Se poate rezista? Cât timp te costă $6 barilul să-l extragi, probabil că traseul de la sondă la pompă produce, cât de cât, un profit. Dar majoritatea statelor din Golful Persic, de pildă, au acumulat în anii de euforie a pieţei petrolului rezerve valutare uriaşe, împrăştiate, strategic, atât în vistieriile băncilor centrale, cât şi în fonduri suverane de investiţii, care le permit să reziste şocului produs de deficitele mari.
De la excedent la deficit
Economiile ţărilor grupate în Consiliul de Cooperare al Golfului (GCC), care reuneşte Arabia Saudită, Bahrein, Emiratele Arabe Unite, Kuweit, Oman și Qatar, au rulat ani buni cu un excedent viguros de valută care intra în ţară. Statisticile FMI arată că, în 2013, ţările GCC aveau un surplus al contului curent, care descrie diferenţa între valuta care intră în ţară şi cea care iese din ea, de peste 21% din Produsul Intern Brut (PIB) al regiunii. Dar, în anul viitor, FMI se aşteaptă la un deficit de cont curent de 2,5%. Emiratele Arabe Unite şi Kuweitul nu au, deocamdată, o problemă a scurgerii de valută din ţară, deoarece exporturile masive au compensat importurile, iar anul viitor, estimează FMI, vor avea un surplus al contului curent de 11 miliarde de dolari (3,1% din PIB) şi, respectiv, 8,9 miliarde de dolari (7% din PIB). Arabia Saudită, liderul neoficial al OPEC, ar putea afişa un deficit al contului curent de 3,5% din PIB în 2016, potrivit FMI, dar acesta nu va pune vreo problemă unei ţări care are rezerve valutare de peste 600 de miliarde de dolari. Deficitul contului curent, care descrie realitatea că dintr-o ţară iese mai multă valută decât aduc acasă exporturile, nu pune probleme, deocamdată, statelor Golfului.
Deficitele fiscale sunt însă o problemă, deoarece bugetele statelor producătoare de petrol depind masiv de încasările din exporturile aurului negru. Pe măsură ce scad veniturile bugetare, creşterea economică încetineşte, ratele dobânzilor vor creşte şi datoriile publice se vor mări. La toate acestea se adaugă incertitudinile provocate de riscurile politice care sunt asociate conflictelor istorice din regiune, care cer cheltuieli militare de mare amplitudine.
Lumea economică a Islamului
Spaţiul de manevră al acestor state este limitat de rigorile impuse de Islam afacerilor financiare: nu se poate percepe dobândă şi nici impozit pe venit. Băncile islamice au propriul sistem de creditare, care exclude dobânda, uneori deghizată în comisioane sau inclusă în preţul proprietăţilor. Pentru lumea economică a Islamului, impozitele ideale ar fi taxa pe valoarea adăugată şi, într-o mai mică măsură, accizele care există deja. Criza petrolului ieftin a pus pe gânduri guvernele Golfului, dar asta într-un sens pozitiv: mai este încă timp să reformeze economia şi, mai ales, sursele de venit ale statului. Cel mai vioi model este Arabia Saudită, care lucrează în acest moment la un set de reforme care include şi introducerea taxei pe valoarea adăugată. De altfel, miniştrii de Finanţe ai statelor Consiliului Golfului au agreat să introducă o cotă minimală de TVA, undeva între 3 şi 5%. O altă măsură luată deja de unele state este reducerea sau chiar tăierea subvenţiilor pe care guvernele le plăteau pentru a ține costurile electricităţii, ale apei menajere sau chiar ale carburanților la un nivel extrem de jos. Iranul, care este adversarul comun al momentului pentru statele Consiliului Golfului, are propriile probleme: încearcă să se repoziţioneze pe o piaţă a petrolului în care a avut un acces limitat de sancţiuni. Iranul a afişat un surplus de 1,8 miliarde de dolari al balanţei sale de comerţ exterior: a exportat în primele 8 luni ale anului său fiscal bunuri în valoare de 32 de miliarde de dolari, care au compensat importurile de 30 de miliarde de dolari. Totuşi, potrivit datelor afişate de banca centrală a Iranului, valoarea exporturilor a scăzut cu 11% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, în mare parte din cauza preţurilor mai mici ale petrolului. Iranului nu îi este indiferentă poziţia severă a Consiliului Golfului, deoarece Emiratele Arabe Unite, de pildă, sunt a treia sa destinaţie de export, care absoarbe mai bine de 10% din exporturile sale, şi al doilea partener pentru importuri. Tensiunile provocate de condamnarea la moarte a unui important lider şiit de către administraţia sunnită din Arabia Saudită nu vor duce la un război, dau asigurări oficialii saudiţi. Nici nu este nevoie, armele războiului economic sunt mai subtile, dar pot deveni devastatoare. Iranul nu-şi permite, probabil, o nouă perioadă de excludere din circuitul economic global.
Criză şi reforme
Marea lecţie a acestei crize a petrolului pentru statele Golfului a fost, se pare, lansarea unui set de reforme menite să calibreze viitorul economiilor intens dependente de veniturile din petrol. Statele Golfului au populaţii tinere, care vor avea nevoie de locuri de muncă şi, mai ales, de perspective pentru viitor. Un viitor în care petrolul nu va mai susţine bugetele naţionale. Actuala criză a preţului petrolului pune intens problema reformelor. Diferenţa între statele Golfului şi restul exportatorilor de petrol, cum ar fi Venezuela, este aceea că au acumulat rezerve uriaşe de valută, iar cu rezerve de valută consistente poţi face reforme. În plus, ţările Consiliului Golfului, cu excepţia Kuweitului, au monedele legate de dolarul american şi, ca atare, au majorat şi ele dobânzile odată cu Federal Reserves. Efectul imediat a fost pozitiv pentru bursele regiunii.