De același autor
Regionalizarea este un proiect ambiţios pe care România şi-l va lămuri, gestiona şi construi aşa cum vrea ea, însă de abia când administraţiile regionale vor ajunge la maturitate vor putea dirija direct banii europeni, ne-a declarat Johannes Hahn, comisarul european pentru politici regionale.
„Este absolut clar că organizarea administrativă, politicile regionale sunt decizii interne ale fiecărui stat şi noi nu avem o problemă aici. Desigur, descentralizarea, obiectiv care merge mână în mână, de asemenea, cu delegarea responsabilităţilor privind termenii managementului fondurilor structurale, asigură, într-un final, creşterea responsabilităţii, a performanţei, iar absorbţia este mai bine garantată. Este treaba românilor să decidă cum fac regionalizarea. Dar aici trebuie să distingem între decizia politică de a avea descentralizare şi transferul gradual al obligaţiilor şi responsabilităţilor la nivelul regiunilor, de îndată ce capacitatea lor administrativă este garantată. Aşa încât nu este obligatoriu ca imediat după ce se vor construi aceste structuri regionale să le transferi responsabilităţile privind gestionarea fondurilor structurale. În Polonia, de pildă, mai întâi au făcut regionalizarea, au avut propriile politici decizionale şi abia după nişte ani, de îndată ce a fost evident că această capacitate instituţională administrativă s-a maturizat suficient pentru a gestiona fondurile structurale, de abia atunci li s-a transferat responsabilitatea acestora. Şi asta este ceea ce aş propune eu şi în cazul României“, ne-a declarat Johannes Hahn, comisarul european pentru politici regionale.
Într-adevăr, dintre toate ţările membre ale Uniunii Europene care au scăpat de comunism, Polonia este campioana absorbţiei fondurilor europene. Polonezii au ajuns la o asemenea abilitate de a atrage banii europeni încât cu ajutorul acestor finanţări gratuite au reuşit performanţa de a evita o cădere a economiei în vremuri de criză. În privinţa regionalizării, Polonia a oferit un model de perfectă armonie, transparenţă şi eficienţă. A folosit intens fonduri structurale pentru a-şi pune la punct instituţiile administraţiei regionale. Această regionalizare exemplară nu a fost însă suficientă pentru a convinge Comisia Europeană să accepte descentralizarea utilizării fondurilor structurale europene. DG Regio, Direcţia Generală pentru Politică Regională, s-a temut că administraţiile regionale nu şi-au dezvoltat capacităţile de gestionare a banilor europeni şi a menţinut un control centralizat al fondurilor structurale. Desigur că în România, ca şi în Polonia, regionalizarea are ca ţintă folosirea fondurilor europene structurale, dar iată, este puţin probabil ca „baronii locali“ să dispună de finanţările structurale.
Până când proiectul regionalizării să prindă un contur clar, România trebuie să-şi articuleze strategia privind fondurile structurale alocate între 2014 şi 2020, în contextul acordului de parteneriat cu Comisia Europeană. În plus, România trebuie să încerce să consume cât mai mult din fondurile alocate în exerciţiul financiar european care se termină în acest an.
„Este clar că am avut o serie întreagă de întreruperi, de disfuncţionalităţi. Dar pentru moment situaţia s-a deblocat şi sperăm să rămână aşa. Noi am primit cererile de finanţare şi eu cred că românii au înţeles cum trebuie să procedeze şi în viitor în chestiunea absorbţiei corecte a fondurilor europene“, a comentat Hahn chestiunea deblocării banilor europeni. Comisarul european pentru regionalizare speră ca România să poată absorbi cât mai mult din fondurile alocate actualului exerciţiu, mai ales că ar putea exista o extindere cu un an a termenelor până la care banii vor putea fi primiţi. „A existat şi există încă un risc major ca aceşti bani alocaţi să nu fie absorbiţi. Acum însă a apărut ideea de a extinde intervalul de timp până la care proiectele aprobate trebuie să fie finalizate. În acest moment avem la dispoziţie doi ani până la finalizarea proiectelor, dar este posibil să extindem la trei ani acest interval. Deci acum toate proiectele au timp să se finalizeze până în 2015 şi se va mai câştiga un an, dacă se va accepta propunerea de extindere. Am convingerea că această extindere, de la doi la trei ani, urmează să fie adoptată de Consiliul European şi de Parlamentul European şi asta ar putea ajuta situaţia din România. Cu toate astea sunt zone în care situaţia absorbţiei fondurilor este foarte dificilă şi autorităţile ar trebui să facă tot ce este posibil pentru a evita orice pierderi“, a spus Hahn.
În ceea ce priveşte viitoarele fonduri structurale alocate României în exerciţiul 2014-2020 a apărut problema acordului de parteneriat care trebuie semnat înainte. Aici, spune Hahn, „nu este vreo problemă, dar nici nu avem o rezolvare, deocamdată. Chestiunea e că acest acord de parteneriat este un exerciţiu nou, pe care fiecare ţară trebuie să-l facă pentru prima dată pentru a înainta în ceea ce noi numim jocul de parteneriat. Acesta include toate structurile diferite ale diferitelor fonduri europene care ar putea fi folosite pentru o anumită strategie, iar aici suntem în faza acţiunilor în desfăşurare“, a mai spus Hahn. //