De același autor
Avem o stabilizare a economiei, care a evitat prăbuşirea datorită susţinerii financiare şi de imagine a Troikăi formate din FMI, Comisia Europeană şi Banca Mondială, dar România profundă e săracă, debusolată şi oarecum resemnată.
Radiografia economică a anului 2013 arată două realităţi diferite: o imagine statistică aparent liniştitoare, cu o creştere a economiei care nu se regăseşte însă în buzunarele goale ale românilor.
Marile promisiuni ale coaliţiei de guvernare nu s-au materializat. Cu toate că programul de guvernare împrăştia rezultatele pe patru ani, cât sperau cei din coaliţie să reziste împreună la putere, nu există semne că reformele ar fi început.
Milionul de locuri de muncă promis rămâne un slogan electoral, e retorică pură. Deocamdată, Comisia de Prognoză pesupune că s-au creat, în plus, cam 60.000 de locuri de muncă în acest an. Rămâne o bănuială, neconfirmată de altfel de încasări mai mari la bugetele statului, care lâncezesc, cu toate că salariile au fost reîntregite, potrivit unui program articulat înainte ca USL să vină la guvernare. De altfel, institutul oficial de prognoză estimează că, din 2013 până în 2016, putem vorbi de vreo 270.000 de locuri de muncă noi, cam un sfert din promisiunea triumfală, arogantă şi inconsistentă a USL.
Salariile nu au crescut, credite nu se mai dau, iar consumul scade. Românii cumpără mai puţin şi în general îşi permit doar cheltuieli de subszistenţă.
Regionalizarea rămâne un proiect avortat, iar primii paşi către descentralizare au redus eficienţa Fiscului. Evaziunea fiscală a înflorit, colectarea veniturilor este slabă, iar Fiscul a tăbărât tot pe micile afaceri, sufocate deja de biruri, de criză şi de incapacitatea românilor de a cumpăra produse şi servicii.
Creşterea economiei, o surpriză statistică
Creşterea economiei româneşti a fost o surpriză statistică, ţara afişând cel mai alert ritm din Europa Centrală. Cifrele semeţe ale evoluţiei economiei în primele zece luni ale acestui an nu au livrat bugetelor statului bani în plus, dimpotrivă, şi nici n-au reuşit să umple buzunarele românilor. Salariile angajaţilor statului sunt în general modeste, iar în mediul privat creşterile anemice au fost aplatizate de inflaţie. De-abia spre finalul anului creşterile uşoare ale salariilor angajaţilor companiilor private au depăşit, cu puţin, inflaţia. Vorbim deci de o stagnare a puterii de cumpărare a populaţiei, care s-a reflectat negativ în consum.
Această creştere a economiei s-a datorat exporturilor industriei auto şi unui an agricol extrem de mănos, ceea ce a compensat efectele negative produse de un consum intern inhibat de salariile mici. Exporturile s-au mărit cu 6,6% în primele zece luni, stimulate de cererea externă viguroasă a Germaniei şi de faptul, negativ pentru noi, că suntem competitivi prin salariile mici. Această creştere a producţiei industriale, datorată investiţiilor străine, riscă să rămână un moment istoric de referinţă, deoarece au scăzut puternic investiţiile în industrie. Nici în 2014 nu sunt semne de reviriment în chestiunea investiţiilor industriale, deoarece au scăzut subvenţiile pentru energie regenerabilă, iar celebra taxă pe stâlp va mări presiunea fsicală care apasă asupra companiilor cu afaceri în energie şi în utilităţi.
Străinii nu investesc
Tensiunile şi incertitudinile din mediul politic, care împroaşcă un puternic parfum de corupţie, problemele sistemului bancar european şi efectele unei crize financiare globale devastatoare au ţinut la distanţă investitorii străini. Investiţiile străine directe, acelea care aduc tehnologie şi creează locuri de muncă, au scăzut cu peste 8% în primele zece luni ale acestui an, faţă de aceeaşi perioadă din 2012. Şovăielile investitorilor pot fi explicate şi prin lipsa de atractivitate a României, care este considerată într-un clasament al Băncii Mondiale mai puţin interesantă decât Belarusul sau decât Grecia, cea devastată de criză, de un şir infinit de greve şi de nervozitatea străzii. De altfel, România a mai scăzut în 2013 un loc în clasamentul Băncii Mondiale care evaluează cât de primitor este mediul de afaceri dintr-o ţară, plasându-se pe poziţia 73, ceva mai bine ca Moldova (78).
Ezitările investitorilor străini de a injecta bani în afaceri româneşti s-au putut observa când statul a încercat să vândă CFR Marfă sau Oltchim. Nu s-a deranjat niciunul dintre liderii pieţelor pe care se mişcă respectivele companii pentru a încerca să preia aceste afaceri. Desigur, eşecul acestor tentative de privatizare poate fi explicat şi prin maniera confuză în care a fost dirijată vânzarea CFR Marfă, un scenariu de proastă inspiraţie, în care regula jocului a fost schimbată în partea a doua a meciului.
Managementul privat, un eşec provocat de corupţie
Un alt eşec stânjenitor s-a dovedit a fi programul aşezării managementului privat la cârma companiilor statului. Pe alocuri, anume la compania de transport aerian fanion a României, Tarom, lucrurile au căpătat dimensiuni groteşti. Noul manager, belgianul Christian Heinzmann, a reuşit să piloteze afacerea pe o traiectorie de profit, ceea ce a creat disconfort, de vreme ce a fost intimidat şi îndemnat să părăsească nava mai rapid.
Alungarea de la Transporturi a lui Relu Fenechiu a calmat lucrurile, deoarece noul ministru, Ramona Mănescu, a reacţionat în spiritul logicii economice, susţinându-l pe Heinzmann. În esenţă, eşecul impunerii unor manageri privaţi în multe companii ale statului reflectă intensitatea corupţiei, deoarece o gestionare corectă ar putea veşteji afaceri profitabile pentru un grup de iniţiaţi, care însă pun pe butuci firmele statului.
Sărăcia din spatele cifrelor
Marea problemă rămâne incapacitatea acestei creşteri a economiei de a se reflecta în viaţa populaţiei. Salariile stagnează, ducem o bătălie surdă cu bulgarii pentru ultimul loc în clasamentul european al câştigurilor angajaţilor, iar asta se reflectă într-un consum anemic. Deşi cifrele care descriu şomajul arată şi ele bine, în realitate avem un dezechilibru major, care sfidează modelul de solidaritate socială creat de Bismarck prin aceea că avem mai mulţi pensionari decât salariaţi. Avem deci 5,4 milioane de pensionari şi doar 5,1 milioane de salariaţi, ceea ce explică, în parte, golul permanent de bani pe care trebuie să-l umple bugetul statului pentru a putea achita pensiile. În primele zece luni ale anului a fost nevoie de o injecţie de 10 miliarde de lei din banii bugetului pentru a achita factura de pensii a statului.
Românii cheltuiesc deci din ce în ce mai puţin, ceea ce a fost aproape normal în criză, dar devine îngrijorător atunci când vrei să crezi că economia creşte robust.
Un indicator precis al scăderii puterii de cumpărare rămâne piaţa auto, unde numărul de maşini cumpărate în primele zece luni ale acestui an a fost cu 16,5% mai mic decât în perioada similară din 2012. Aşa se poate explica, în parte, şi temporizarea producţiei la uzinele Ford din Craiova, unde salariaţii au fost retraşi în concedii tehnice în etape succesive. Piaţa românească nu are deci forţa de absorbţie pe care se bizuia iniţial investiţia. Consumul acesta flasc mai poate fi pipăit şi în piaţa de publicitate, extrem de discretă în acest an, ceea ce arată fie că firmele de comerţ au aşteptări joase, s-au resemnat, fie că mare parte dintre negustori şi producători îşi cam fac bagajele.
Creditul, o piesă de colecţie
Există un alt teritoriu sensibil: spaţiul bancar. Aici se pare că băncile se luptă cu pierderile provocate de un nivel extrem de mare al creditelor neperformante. Mai mult de o cincime (21,7%) din banii împrumutaţi nu se mai întorc. Banca centrală obligă băncile comerciale să acopere aceste pierderi, blocând astfel sume consistente de bani care nici nu produc câştiguri, nici nu intră în economie, sub formă de credite. Nivelul acesta mare al creditelor neperformante mai arată ceva, anume că românii, ale căror salarii sunt cele mai mici din Europa, au mari dificultăţi de a-şi asigura nevoile de viaţă, deci posibilitatea ca ei să consume şi să susţină astfel economia este limitată. Realitatea că milioane de familii au dificultăţi financiare aruncă o umbră asupra perspectivei economiei româneşti, deoarece consumul este motorul esenţial şi sănătos al acesteia. Creditarea este anemică, în ciuda unei scăderi uşoare a dobânzilor, deoarece băncile ezită să finanţeze afaceri care au o piaţă firavă, iar oamenii evită să se îndatoreze din cauza lipsei unei perspective clare de viitor. Creditul este o piesă de colecţie, dorită şi dobândită de un număr mic de români.
Iată deci că avem o stabilizare a economiei, care a evitat prăbuşirea datorită susţinerii financiare şi de imagine a Troikăi formate din FMI, Comisia Europeană şi Banca Mondială, dar România profundă e săracă, debusolată şi oarecum resemnată. Putem ieşi din acest blocaj al sărăciei doar dacă absorbim banii europeni, scădem presiunea fiscală pe muncă şi se înviorează investiţiile străine. Simultan. //