De același autor
În vreme ce pentru liberali cota unică este probabil una dintre puţinele promisiuni date propriului electorat pe care şi-au respectat-o, pentru social-democraţi ea poate fi o ţintă încărcată de semnificaţii populiste, lesne de spulberat.
Spulberarea cotei unice este noua ameninţare care pluteşte, undeva, în aerul rarefiat al economiei noastre de piaţă. Analiştii economici şi presa contemplă în aceste zile perspectiva creşterii impozitului pe profitul firmelor şi pe veniturile românilor de la 16%, cât este în prezent, la 22%, începând de anul viitor. Schimbarea, dacă s-ar petrece, ar veni însoţită de o reducere minoră, cu numai 2%, a cotei taxei pe valoarea adăugată (TVA).
Autorităţile au transmis mesaje confuze, consolidând ceea ce economistul şef al ING Bank România, Vlad Muscalu, numeşte „un climat fiscal neclar“. Există însă şi unele certitudini: nu avem până la această oră un proiect al bugetului de stat pentru anul viitor şi, mai îngrijorător, în primele nouă luni încasările statului s-au situat sub aşteptări. Politicienii au veştejit zvonul potrivit căruia s-ar pregăti o majorare de taxe, însă au admis că Ministerul Finanţelor studiază de zor mai multe scenarii capabile să majoreze încasările bugetului statului. Să ne reamintim că 2014 este un an electoral.
Tocmai în această chestiune a filosofiei fiscale diferite s-ar putea ascunde chiar sâmburele discordiei fatale între aliaţii vremelnic la putere astăzi. În vreme ce pentru liberali cota unică este probabil una dintre puţinele promisiuni date propriului electorat pe care şi-au respectat-o, pentru social-democraţi ea poate fi o ţintă încărcată de semnificaţii populiste, lesne de spulberat.
Filosofia fiscală a stângii presupune aşezarea impozitelor în cascadă, cu iluzia că cei mai bogaţi vor fi storşi mai mult, în vreme ce săracii vor fi păsuiţi. Iată de ce stânga europeană preferă impozitul progresiv. Există o logică, superficială, a cifrelor mari, care arată că angajaţii ale căror salarii depăşesc 4.000 de lei brut reprezintă mai puţin de 10% din totalul salariaţilor din România. Din perspectivă electorală, procentul ăsta e un fleac! Singurul impediment care ar putea sta în faţa acestei seducătoare perspective, anume de a tăia haiduceşte de la bogaţi, este bănuiala, neliniştitoare, că nu poţi să păsuieşti masa de salariaţi cu venituri mici, deoarece exerciţiul devine prea costisitor. Şi atunci, nu-ţi rămâne decât satisfacţia că ai mai răspândit puţină vrajbă între români. O problemă reală este însă aceea că, dacă tai 6% din veniturile considerate mai mari, spulberi cele 8% pe care tocmai le-ai dat înapoi angajaţilor statului cu salarii mai mari.
Dar România este ţara europeană cu cele mai mici salarii medii, fiind astfel incapabilă să-şi respecte promisiunile legate de armonizarea preţului gazelor, de pildă. În România nu există, deocamdată, o adevărată clasă de mijloc. „O asemenea schimbare ar afecta serios perspectivele de revenire ale economiei româneşti, deoarece distribuţia veniturilor arată că principala bază a fiscalităţii progresive, clasa de mijloc, nu este suficient de adâncă pentru a uşura povara fiscală a cetăţenilor cu venituri mai mici“, spune Muscalu.
Un venit salarial brut de 4.000 de lei este hăcuit de taxe, inclusiv de taxe sociale, şi orice impozit suplimentar este greu suportabil. România mai are o problemă, descrisă de nivelul înalt al creditelor neperformante. Milioane de familii au împrumuturi la bănci, luate în perioada euforiei creditării. Acum multe dintre aceste familii şi-au văzut veniturile deja secerate de efectele crizei economice. Orice bir în plus poate arunca în insolvenţă sute de mii de familii. În plus, puşculiţa scofâlcită a bugetului suferă deoarece românii nu au putere de cumpărare, că asta arată scăderea consumului. Se vede în încasările firave din TVA şi accize, impozite pe consum, care au scăzut în primele 8 luni din 2013, faţă de perioada similară din 2012. Or, dacă guvernanţii taie veniturile, atunci cine şi cât mai consumă şi ce consecinţe va avea această reţinere în încasările viitoare ale statului?
Dincolo de perspectiva asta individuală, contează şi imaginea globală a economiei româneşti. Cum arată ea, în aceste zile? Confuz, spun analiştii, ambiguitate care se traduce în evitarea ţării de către investitori. Mai mult, avertizează economiştii, statul ar putea fi pus să plătească mai scump împrumuturile sale. „Incertitudinea legată de perspectivele fiscale, pe lângă pierderea de credibilitate indusă de comentariile şi acţiunile contradictorii ale Ministerului Finanțelor, ar putea afecta instrumentele datoriei publice în lei“, spune economistul şef al ING Bank România.
Lipsa banilor stânjeneşte însă eventualele gesturi de forţă electorală, cum ar fi mărirea pensiilor, până la urmă şi ea o necesitate a acestei ţări.
Decizia va fi grea şi va avea o puternică încărcătură politică, consideră economiştii ING Bank. Ar putea fi un divorţ mai elegant, provocat nu de călcarea cuvântului dat în chestiunea candidatului la preşedinţie, ci de filosofii fiscale divergente. Tocmai această încărcătură politică mă face să cred că, până la urmă, vom fi penalizaţi cu impozit progresiv, deoarece politicienii au tendinţa să ignore realitatea economică, seduşi de ispitele electorale. //