Un divorţ elegant poate justifica spulberarea cotei unice

Lidia Moise 29.10.2013

De același autor

În vreme ce pentru liberali cota unică este probabil una dintre puţinele promisiuni date propriului electorat pe care şi-au respectat-o, pentru social-democraţi ea poate fi o ţintă încărcată de semnificaţii populiste, lesne de spulberat.

Spulberarea cotei unice este noua ame­ninţare care pluteşte, undeva, în aerul ra­refiat al economiei noastre de piaţă. Ana­liştii economici şi presa contemplă în aces­te zile perspectiva creşterii impozitului pe profitul fir­melor şi pe veniturile ro­mânilor de la 16%, cât este în prezent, la 22%, în­ce­pând de anul viitor. Schim­barea, dacă s-ar petrece, ar veni însoţită de o re­du­cere minoră, cu numai 2%, a cotei taxei pe valoarea adăugată (TVA).

Autorităţile au transmis me­saje confuze, consolidând ceea ce eco­nomistul şef al ING Bank România, Vlad Muscalu, numeşte „un climat fiscal ne­clar“. Există însă şi unele certitudini: nu avem până la această oră un proiect al bu­getului de stat pentru anul viitor şi, mai îngrijorător, în primele nouă luni în­ca­să­rile statului s-au situat sub aşteptări. Po­liticienii au veştejit zvonul potrivit căruia s-ar pregăti o majorare de taxe, însă au admis că Ministerul Finanţelor studiază de zor mai multe scenarii capabile să ma­joreze încasările bugetului statului. Să ne reamintim că 2014 este un an electoral.

Tocmai în această chestiune a filosofiei fis­cale diferite s-ar putea ascunde chiar sâm­burele discordiei fatale între aliaţii vre­mel­nic la putere astăzi. În vreme ce pentru li­berali cota unică este probabil una dintre puţinele promisiuni date propriului elec­torat pe care şi-au respectat-o, pentru so­cial-democraţi ea poate fi o ţintă încărcată de semnificaţii populiste, lesne de spul­be­rat.

Filosofia fiscală a stângii pre­supune aşezarea im­po­zitelor în cascadă, cu iluzia că cei mai bogaţi vor fi storşi mai mult, în vreme ce săracii vor fi păsuiţi. Iată de ce stânga europeană pre­feră impozitul progresiv. Există o logică, superficială, a cifrelor mari, care arată că angajaţii ale căror salarii depăşesc 4.000 de lei brut reprezintă mai puţin de 10% din totalul salariaţilor din România. Din perspectivă electorală, pro­centul ăsta e un fleac! Singurul im­pe­di­ment care ar putea sta în faţa acestei se­du­cătoare perspective, anume de a tăia hai­duceşte de la bogaţi, este bănuiala, ne­li­niş­titoare, că nu poţi să păsuieşti masa de sa­lariaţi cu venituri mici, deoarece exerciţiul devine prea costisitor. Şi atunci, nu-ţi ră­mâne decât satisfacţia că ai mai răspândit puţină vrajbă între români. O problemă re­ală este însă aceea că, dacă tai 6% din ve­niturile considerate mai mari, spulberi ce­le 8% pe care tocmai le-ai dat înapoi an­gajaţilor statului cu salarii mai mari.

Dar România este ţara europeană cu cele mai mici salarii medii, fiind astfel in­ca­pabilă să-şi respecte promisiunile legate de armonizarea preţului gazelor, de pildă. În România nu există, deocamdată, o ade­vă­rată clasă de mijloc. „O asemenea schim­bare ar afecta serios perspectivele de revenire ale economiei româneşti, de­oarece distribuţia veniturilor arată că principala bază a fiscalităţii progresive, clasa de mijloc, nu este suficient de adân­că pentru a uşura povara fiscală a ce­tă­ţenilor cu venituri mai mici“, spune Mus­calu.

Un venit salarial brut de 4.000 de lei este hăcuit de taxe, inclusiv de taxe sociale, şi orice impozit suplimentar este greu su­por­tabil. România mai are o problemă, des­crisă de nivelul înalt al creditelor neper­formante. Milioane de familii au îm­pru­muturi la bănci, luate în perioada euforiei creditării. Acum multe dintre aceste fa­milii şi-au văzut veniturile deja secerate de efectele crizei economice. Orice bir în plus poate arunca în insolvenţă sute de mii de familii. În plus, puşculiţa scofâlcită a bugetului suferă deoarece românii nu au putere de cumpărare, că asta arată scă­derea consumului. Se vede în încasările fi­rave din TVA şi accize, impozite pe con­sum, care au scăzut în primele 8 luni din 2013, faţă de perioada similară din 2012. Or, dacă guvernanţii taie veniturile, atunci cine şi cât mai consumă şi ce con­secinţe va avea această reţinere în în­casările viitoare ale statului?

Dincolo de perspectiva asta individuală, con­tează şi imaginea globală a economiei româneşti. Cum arată ea, în aceste zile? Confuz, spun analiştii, ambiguitate care se traduce în evitarea ţării de către inves­titori. Mai mult, avertizează economiştii, statul ar putea fi pus să plătească mai scump împrumuturile sale. „Incer­titu­di­nea legată de perspectivele fiscale, pe lân­gă pierderea de credibilitate indusă de comentariile şi acţiunile contradictorii ale Ministerului Finanțelor, ar putea afec­ta instrumentele datoriei publice în lei“, spune economistul şef al ING Bank Ro­mânia.

Lipsa banilor stânjeneşte însă eventualele gesturi de forţă electorală, cum ar fi mărirea pensiilor, până la urmă şi ea o necesitate a acestei ţări.

Decizia va fi grea şi va avea o puternică în­cărcătură politică, consideră economiştii ING Bank. Ar putea fi un divorţ mai ele­gant, provocat nu de călcarea cuvântului dat în chestiunea candidatului la preşe­din­ţie, ci de filosofii fiscale divergente. Toc­mai această încărcătură politică mă face să cred că, până la urmă, vom fi penalizaţi cu impozit progresiv, deoarece politicienii au tendinţa să ignore realitatea eco­no­mi­că, seduşi de ispitele electorale. //

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22