De același autor
După partid şi Securitate, cenzura a fost a treia structură de stat care a contribuit major la instaurarea şi menţinerea regimului comunist.
Spre deosebire de alte epoci şi alte forme de guvernare, în regimul comunist a existat o instituţie care a încercat să cuprindă cât mai multe activităţi ale cenzurii. În primii ani ai puterii sovietice, în Rusia existau câteva instituţii care se ocupau de cenzură: Cenzura Militară, Tribunalul Revoluţionar al Presei, Editura de Stat, Presa Sovietică de Partid, Direcţia Generală a Educaţiei Politice a Comitetului Central al P.C. Rus, Cominternul (pentru presă şi literatură externă). Activitatea acestora era greu de coordonat şi, în anul 1922, la propunerea organelor de partid, s-a înfiinţat Direcţia Generală pentru Literatură şi Tipărituri (Glavlit). Ulterior se va numi Direcţia Comisarilor Poporului pentru apărarea secretelor militare şi de stat în presă şi, din 1946, se va subordona Consiliului de Miniştri. Până în 1991 (anul desfiinţării), instituţia şi-a schimbat de 11 ori denumirea, toate titlurile păstrând sintagma „apărarea secretului de stat“. După al doilea război mondial, în unele ţări socialiste s-au înfiinţat instituţii similare Glavlit-ului sovietic (Polonia, România, Cehoslovacia, Bulgaria).
Desigur, multe comparaţii se fac între cele două regimuri totalitare, comunist şi nazist. La nivel structural, sistemele cenzurii se deosebesc, însă, chiar dacă unele etape coincid – de pildă, epurarea cărţilor, naţionalizarea editurilor, îndrumarea şi manipularea scriitorilor etc. Perioada nazistă a cenzurii începe cu arderea cărţilor din 10 mai 1933, simbol al barbariei culturale şi al instaurării unei noi epoci. La fel ca în regimul comunist, şi naziştii aveau „Liste ale literaturii dăunătoare şi indezirabile“. Ministerul Propagandei şi cel al Ştiinţei şi Educaţiei, Camera de Cultură a Reichului (care avea aproximativ 200.000 de membri), Biroul Federal de Externe, alături de poliţia secretă de stat şi serviciul de securitate, pe de o parte, precum şi departamentele speciale ale biroului de partid, pe de altă parte, erau instituţiile principale care coordonau, controlau şi dominau politica literară în regimul nazist. Un rol esenţial în activitatea cenzurii naziste l-a avut Reichskulturkammer (RKK – Camera de Cultură a Reichului), infiinţată la 22 septembrie 1933, cu scopul de a controla toată producţia culturală şi de a promova cultura ariană de partid. Toate tipăriturile aveau nevoie de avizul acestei instituţii, fără de care nu se putea publica nimic. RKK avea următoarele departamente: muzică, literatură, presă, teatru, radiodifuziune, arte vizuale, cinematografie. Spre deosebire de Glavlit-ul sovietic, RKK n-a fost o instituţie secretă, un echivalent aproximativ al acesteia ar fi uniunile de creaţie din regimul comunist.
Aşadar, cenzura nu este efectuată de o singură instituţie, ci de câteva, coordonate, de obicei, de partid (prima treaptă a „ierarhiei cenzurii“ fiind considerată autocenzura, care nici măcar nu este o instituţie, urmată de activitatea redactorilor, a unor consilii culturale, a uniunilor de creaţie, a Securităţii). În ţările în care Glavlit şi structurile similare au avut o activitate intensă, a existat tendinţa de a atribui funcţiile întregului sistem cenzorial unei singure structuri. De pildă, în România comunistă, prin cenzură se avea în vedere Direcţia Presei (DGPT), fără a se lua în considerare perioada cea mai cruntă, din anii 1944-1949, când cenzura era efectuată în cadrul Comisiei Aliate de Control, Cenzurii Centrale Militare, Ministerului Propagandei Naţionale, cu asentimentul sau participarea directă a unor organe de partid. Atunci când, din diverse motive, aceste instituţii au fost desfiinţate, s-a vehiculat ideea de „desfiinţare a cenzurii“ în Bulgaria (1956), Cehoslovacia (1968) şi în România (1977). În Ungaria şi în Republica Democrată Germană nu au existat instituţii ale cenzurii, dar specialiştii analizează cenzura editorială şi cea de partid.
Cu puţin înainte de sfârşitul celui de-al doilea război mondial, la 3 noiembrie 1944, Glavlit-ul sovietic trimisese deja emisari în Polonia, pentru organizarea cenzurii, a cărei activitate s-a soldat cu lichidarea presei partidelor de opoziţie, epurarea cadrelor şi a literaturii indezirabile etc. Instituţia poloneză a cenzurii s-a numit mai întâi Biroul Central de Control al Presei, Publicaţiilor şi Spectacolelor, devenind, prin decret de stat, la 5 iulie 1946, Direcţie Generală (Główny Urząd Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk). Şi-a schimbat denumirea în 1981, în Direcţia Generală pentru Controlul Publicaţiilor şi Spectacolelor. S-a subordonat Consiliului de Miniştri, fiind finanţată din bugetul Prezidiumului Consiliului de Miniştri, directorul fiind numit de Consiliul de Miniştri, la cererea primului ministru. În 1990 parlamentul polonez a votat abolirea cenzurii, „una dintre cele mai represive moşteniri ale sistemului comunist“1.
Din 1948 până în 1953, în Cehoslovacia a dominat cenzura de partid, împărţind atribuţiile şi responsabilitatea cu editorii şi redactorii, activişti de încredere ai partidului. La 22 aprilie 1953, a luat fiinţă Oficiul Controlului de Stat al Presei, organ guvernamental nonpublic, încorporat, din 1954, Ministerului de Interne. Principala sarcină a acestui oficiu era de a controla mass-media şi toate activităţile cultural-artistice. Această instituţie a subordonat necesităţilor şi intereselor de partid întreaga presă şi cultură cehoslovacă, atât prin măsuri legale, cât şi prin legi nescrise, care au dus la o puternică formă de autocenzură. În 1966 s-a adoptat o nouă lege a presei, la care se va renunţa în 1968, pe vremea lui Dubcek, când s-au produs mari schimbări în sistemul cenzurii, iar instituţia a fost desfiinţată, pentru o foarte scurtă perioadă însă, căci după invazia sovietică aceasta a fost rapid reînfiinţată şi s-a numit Oficiul pentru Presă şi Informaţii, poreclit „Utisk“ – represiunea.
Instituţia cenzurii în Bulgaria s-a numit Glavlit, la fel ca în URSS, şi a fost înfiinţată în anul 1952. Specialiştii în domeniu (Vesela Ciciovska, în mod special) analizează sistemul cenzurii comuniste bulgare încă din 19442. După 9 septembrie 1944, Bulgaria trece prin câteva etape asemănătoare celor din România şi altor ţări ale fostului bloc comunist. Ciciovska subliniază rolul hotărâtor al Comisiei Aliate de Control, care utiliza argumentul luptei împotriva fascismului pentru reprimarea liderilor. Această comisie a pus condiţia ca pe teritoriul Bulgariei să se difuzeze literatură sovietică şi rusă doar prin filieră sovietică, principiu care a rămas valabil până la mijlocul anilor ’80. La 20 decembrie 1952 se înfiinţează Glavlit, având rang de minister, iar directorul fiind pe aceeaşi poziţie cu un ministru. Instituţia se va subordona nemijlocit conducerii CC al PCB (adică liderului partidului comunist bulgar, Vâlko Veliov Cervenkov). Sarcinile de bază ale Glavlit-ului constau în lupta împotriva ideologiei burgheze, înţeleasă foarte cuprinzător: de la naţionalism, şovinism, cosmopolitism, rasism până la troţkism – vechi şi nou – titoism şi traiciokostovism (Traicio Kostov - politician bulgar, secretar general al Partidului Comunist Bulgar între 1945-1949, condamnat la moarte şi omorât în 1949, reabilitat după 1956), precum şi în controlul asupra divulgării secretului de stat în presă şi în alte publicaţii sau la radio, în edituri, în programele şcolare sau manuale. În 1956, Cervenkov însuşi cade sub loviturile cenzurii. Făcuse nişte trimiteri la opera lui Lavrenti Beria, tocmai când acesta era epurat din biblioteci şi acuzat de crime. Desfiinţarea Glavlit-ului bulgar s-a produs ca o reacţie a congresului al XX-lea din URSS, fiind invocate două motive – primul: costă prea mulţi bani şi al doilea: pentru că Cervenkov (care considera că Glavlit trebuie să se supună direct doar lui) nu a permis niciunui membru de partid să intervină în treburile instituţiei. Această acţiune nu a provocat însă liberalizarea regimului cenzorial şi a fost doar un act formal, la fel ca în România, iar cenzura nu şi-a modificat principiile de activitate până la sfârşitul anilor ’80.
Direcţia Generală a Presei şi Tipăriturilor a activat 28 de ani în România, din 1949 până în 1977, când o parte dintre cenzori au fost transferaţi la Consiliul Culturii şi Educaţiei Socialiste, unde şi-au continuat activitatea. După desfiinţarea instituţiei, sistemul cenzorial comunist cuprindea activitatea editorială, atribuţii de cenzură avea şi Uniunea Scriitorilor, urma Securitatea, iar în vârful acestei ierarhii se aflau Secţia de Propagandă şi Agitaţie a Partidului Comunist şi cenzorul principal al ţării, Nicolae Ceauşescu.
Nota:
1. Jonathon Green, Encyclopedia of censorship. New Editions revised by Nicholas J. Karolides, Facts on File, New York, 2005, p. 447.
2. Vesela Ciciovska, Glavlit (1952-1956). Înfiinţarea sistemului unic de cenzură în Bulgaria, în Istoriceski pregled, 1991, knijka 10, pp. 38-69
* Liliana Corobca este scriitoare şi cercetătoare. Cele mai recente cărţi publicate ale sale sunt Epurarea cărţilor în România. Documente (1944-1964) - ediţie, note, prefaţă (Ed. Tritonic, 2010) şi romanul Kinderland (Ed. Cartea Românească, 2013).