De același autor
31 iulie. Sala principală de la sediul Institutului Cultural Român este neîncăpătoare. H.-R. Patapievici, flancat de cei doi vicepreşedinţi ai ICR, Mircea Mihăieş şi Tania Radu, îşi anunţă demisia, după ce CCR a declarat constituţională ordonanţa de urgenţă din 14 iunie privind schimbarea misiunii Institutului şi trecerea lui sub tutela Senatului.
Soarta ICR în această lungă vară fierbinte este elocventă din două motive. Primul este acela că distrugerea, practic, a Institutului prin ordonanţa din 14 iunie a constituit preambulul, repetiţia generală pentru ceea ce avea să vină în săptămânile următoare în România. Arbitrariul, bunul plac, loviturile sub centură, abuzul de putere ca metode de lucru au fost practicate, pe post de încălzire pentru marea partidă politică, întâi, asupra culturii. Al doilea motiv ţine de blestemul românesc al meşterului Manole: zidirea trainică surpată peste noapte. Una dintre puţinele instituţii (dacă nu cumva singura) care a funcţionat constant la nivel ridicat în ultimii 7 ani a fost pusă la pământ în câteva zile, fără nicio justificare. Principiul după care a fost demolat Institutul: nicio faptă bună nu rămâne nepedepsită.
H.-R. Patapievici povestea odată cum, după o serie de emisiuni calomnios-isterice de la Antena 3, a fost scuipat pe stradă. Acum, pe 31 iulie, Mircea Cărtărescu, Cristi Puiu, tineri scriitori şi artişti l-au aplaudat la scenă deschisă, pe el şi pe ceilalţi doi demisionari, Mircea Mihăieş şi Tania Radu. „A meritat“, a spus el, după ce aplauzele s-au oprit.
Prezentăm mai jos un bilanţ, în fapte, cifre şi citate ale unor personalităţi culturale, crâmpeie din istoria ICR, aşa cum s-a derulat ea în ultimii 7 ani.
Un bilanţ
„Vestea bună este că am reuşit să avem 337 de titluri de cărţi româneşti publicate în străinătate în ultimii 6 ani şi jumătate. Mii de artişti au fost promovaţi şi susţinuţi. Avem scriitori tineri care au publicat mai mult în străinătate decât în România“, a spus H.-R. Patapievici, la ora bilanţului.
Doar anul trecut, în 2011, s-au derulat 859 de evenimente culturale organizate de institutele româneşti din străinătate, iar 2.670 de artişti şi personalităţi culturale au luat parte la proiecte găzduite de ICR peste graniţe. Pentru Olimpiada Culturală de la Londra, în acest an, ICR a organizat 17 proiecte pe cele mai renumite scene londoneze, în domenii cum ar fi film, teatru, arte vizuale, literatură. În 2010, ICR organizase 750 de evenimente în străinătate, 104 în ţară, iar 86 de cărţi, literatură română, au fost publicate cu sprijinul financiar al ICR.
În 2010-2011, România, prin ICR, a deţinut preşedinţia EUNIC (European Union National Institutes for Culture). EUNIC este reţeaua institutelor culturale naţionale din Europa. Constituită la Praga, în 2006, la iniţiativa British Council, EUNIC reuneşte în prezent 29 de organizaţii culturale de nivel naţional din 25 de ţări europene. Printre membri se numără instituţii prestigioase precum British Council, Institut Français, Goethe-Institut, Instituto Cervantes, Instituto Camões, Institutele Italiene de Cultură.
La propunerea ICR, EUNIC a adoptat un mecanism care permite institutelor mici şi medii să fie prezente cu programe inclusiv pe pieţele culturale unde nu beneficiază de reprezentare instituţională.
Ca un ultim obiectiv, chiar cu o zi înaintea demisiei, Patapievici, însoţit de Mircea Mihăieş, au cerut o întâlnire cu ministrul de Finanţe, Florin Georgescu. În condiţiile reducerii cu o treime a bugetului ICR, cei doi au pledat pentru o ultimă rectificare care să reducă la jumătate această tăiere, pentru a putea încheia cu bine măcar proiectele în parteneriat, unul dintre ele desfăşurat în colaborare cu Institutul Goethe.
Despre ICR
„Deseori, promotorii culturii, fie că este vorba de muzică, artă sau literatură, sunt cei care contribuie la adevărata consolidare a legăturilor şi apropierii dintre două naţiuni. De mai bine de un an, avem privilegiul de a cunoaşte cultura română în toate formele ei datorită ICR de la Stockholm, situat în apropierea Palatului Regal. Intensa activitate a acestui institut înseamnă mult pentru cunoaşterea moştenirii culturale româneşti în Suedia.“ (Carl XVI Gustaf, Regele Suediei)
„După ce-am văzut celebrarea lui Norman Manea, mi-aş dori şi eu ca ICR New York să-mi organizeze aniversarea. Dar eu vreau patru zile în loc de două...“ (Philip Roth, scriitor)
„Datorită ICR am ieşit din stereotipuri precum Nadia Comăneci şi Ceauşescu, lucrul ăsta nu e deloc lipsit de importanţă. E vorba despre schimbarea percepţiei la 180 de grade. Pentru ca oamenii să se aşeze la aceeaşi masă cu tine, trebuie să ştie ceva despre tine. E foarte important să se nască o comunicare viabilă. Acesta este rolul unui institut cultural, iar ICR s-a achitat cu brio de această misiune.“ (Cristi Puiu, regizor)
„Este ultimul workshop pe care îl fac în România. Voi pleca şi eu alături de conducerea ICR.“ (Andrei Şerban, regizor)
„Cultura, pentru mine, e dincolo de politică şi de gusturi personale, iar politica culturală trebuie făcută de oameni specializaţi în management cultural. ICR a format şi are acum aceşti oameni şi ar fi păcat ca, încă o dată, s-o luăm de la început“ (Corneliu Porumboiu, regizor).
„Ţări mari, cum ar fi Germania, Franţa, Spania şi Italia, au de decenii încoace institute bine consolidate la Stockholm, foarte importante pentru schimburile culturale, cu oferte culturale ce cuprind cursuri de limbă, proiecţii de filme, expoziţii de artă şi seminarii ambiţioase cu scriitori invitaţi. Cu toate acestea, România se remarcă printr-o activitate şi mai ambiţioasă şi printr-un networking sistematic. N-ai cum să nu fii entuziasmat de programul ambiţios al ICR Stockholm şi de contribuţia Institutului la sporirea schimburilor culturale între Suedia şi România.“ (Torbjörn Elensky, publicaţia culturală suedeză Axess)
„Apreciez foarte mult filmele venite dintr-o ţară mică, care face parte din Europa Centrală, care ajung în Germania, dar şi la Festivalul de Film de la Berlin, prin Institutul Cultural Român.“ (Dieter Kosslick, directorul Festivalului Internaţional de Film de la Berlin)
„Atunci când pe glob se vorbeşte despre ICR, toţi cei care cunosc activitățile filialei din Lisabona o apreciază drept una dintre cele mai dinamice din câte a deschis România pe diverse meridiane. E de admirat diversitatea iniţiativelor ICR Lisabona în varii domenii artistice – muzică, cinema, arte plastice, literatură, arte scenice.“ (Lídia Jorge, scriitoare)