22 VĂ RECOMANDĂ: Marilena Preda-Sânc

Magda Carneci 02.08.2011

De același autor

Am avut şansa să observ evoluţia artistică a Marilenei Preda-Sânc încă de la începuturile ei din 1980, care au coincis cu startul unei întregi generaţii, faimoase sub numele de „generaţia optzecistă“, în cadrul căreia ea a reuşit să se individualizeze rapid prin perseverenţa cu care şi-a construit o carieră artistică coerentă şi solidă.

M. Preda-Sânc a fost un pictor reprezentativ pentru direcţia neoexpresionistă care a marcat arta anilor ´80. În cadrul ei, Preda-Sânc s-a remarcat prin forţa gestualităţii puternice şi a cromatismelor viscerale, dar şi printr-o imagerie personalizată, concentrată pe propriul ei corp şi sine. Astfel că Preda-Sânc poate fi considerată prima artistă româncă ce şi-a construit un întreg univers pictural pe explorarea curajoasă a dimensiunilor corporală, psihologică şi imaginară a feminităţii. Marile ei pânze din anii ´80-´90, de o expresivitate brutală şi o coloraţie violentă, au manifestat, mai degrabă intuitiv decât programatic, o problematică de gen şi o dimensiune feministă, insidioasă şi inconturnabilă. Ulterior, această explorare internă şi externă a corpului uman a evoluat către explorarea abstractă a micro şi macrouniversului.

Din anii ´90 şi până în prezent, M. Preda-Sânc a fost atrasă de tehnicile vizuale mai noi, fotografia intervenită, performanţa şi instalaţia, ca şi de posibilităţile fabuloase ale artei video şi multimediale. Ea le-a folosit, pe de o parte, pentru a-şi îmbogăţi demersul artistic anterior, iar pe de altă parte, pentru a tenta o angajare mai evidentă în social şi politic. Alte teme constante ale artistei au devenit, în ultimii ani, ecologia, îmbătrânirea şi solidaritatea socială, pe care le abordează la fel de franc şi de puternic vizual.

În aceste noi tehnologii şi tematici vizuale, abordate în România mai ales din 1990 încoace, M. Preda-Sânc s-a situat printre artiştii înainte mergători, opera ei fiind recunoscută prin burse, premii şi rezidenţe primite în Europa şi în Statele Unite. Graţie acestui parcurs, Marilena Preda-Sânc şi-a asigurat o poziţie solidă în artele vizuale româ­neşti, ilustrată convingător prin ampla retrospectivă „de la 50 de ani“ deschisă în această vară la MNAC.

// MARILENA PREDA-SÂNC
// „Utopii/Cotidiene“
1981-2011; curator Olivia Niţiş
// Muzeul Naţional de Artă Contemporană,
// Bucureşti,
23 iunie-25 septembrie 2011

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22