De același autor
De mai multă vreme se cerea deschisă o expoziție despre lettrism în România, dacă ne gândim că inițiatorul lui, Isidore Isou, alias Jean Isidore Goldstein (1925-2007), a fost un evreu de origine română, din linia acelor conaționali francofoni care au înnoit cultura modernă. Ajuns în 1945 la Paris, Isou declanșează, cu zgomot și provocator, o nouă mișcare literaro-plastică de ruptură, ultima din linia avangardelor interbelice de pe scena franceză, care mai are membri activi și în prezent.
Lettrismul nu e ușor de definit și poate asta explică de ce exegeza lui se află încă la început, iar recuperarea lui în istoria culturală recentă urmează meandre indecise și surprinzătoare. Abia din anii 1995-2000 și mai ales după moartea lui Isou în 2007, o serie de expoziții de grup sau tematice, proiecții filmice sau evenimente audio au început să contureze - în diverse locuri din Europa, nu întotdeauna centrale - o imagine flu, punctuală, a acestui curent cu repercusiuni numeroase, dar încă puțin recunoscute în creativitatea artistică occidentală.
Punându-se deliberat în continuitatea dadaismului și suprarealismului, lettrismul își ia ca unitate de bază litera – de unde și numele său în franceză – eliberată de ultimele constrângeri ale cuvântului și ale sensului și propune o poezie fonetică, prelungindu-se ulterior, din ce în ce mai radical, prin poezia „afonistă“, în poezia mentală, mută, apoi poezia infinitezimală, imaginară, chiar inimaginabilă, spre a viza în cele din urmă, în viitor, o poezie „supratemporală“, scrisă de toţi, reînnoită de toţi.
Litera va fi folosită – ca unitate minimală de ruptură și de contrast - și pentru transgresarea limitelor altor genuri artistice, precum romanul, pictura, fotografia, dansul sau filmul, în ideea declanșării unei noi creativități în ființa umană. Căci, așa cum spunea chiar Isou, „cel care va revela metoda prin care fiecare om va putea crea Noul va dărui geniu la toţi“. Promotorul lettrismului va lansa și alte concepte enorme și provocatoare, precum romanul hypergrafic, pictura metagrafică, filmul discrepant, estetica infinitezimală etc., fecunde pentru o înțelegere lărgită a inovativității. Lettrismul devine ulterior o mişcare culturală totală, care va ataca cele mai diverse domenii (estetică, economie, știință, religie, psihiatrie, tineret, educație, erotologie), mai ales prin scrierile abundente, în toate genurile, ale genialoidului Isidore Isou, sintetizate finalmente într-o monumentală lucrare, La creatique ou la Novatique, elaborată de-a lungul deceniilor și publicată în 2003.
Din anii 1960, lettrismul se va diviza în grupuri și subgrupuri concurente și contestatare și aceasta explică poate dificultatea de a fi recuperat și înțeles chiar și azi. Dar, în urma interesului crescut din ultimii ani pentru mişcările neoavangardiste postbelice – unele dintre ele influențate direct sau indirect de lettrism, precum fluxus, happening, performance, poezia sonoră, arta conceptuală sau situaţionismul lui Guy Debord, iniţial un membru al grupului lui Isou -, se pare că a venit momentul unei revizitări detaşate şi empatice a exploziei de creativitate nonconformistă din multe domenii care a fost și rămâne lettrismul.
Ceea ce ne propune expoziția actuală de la MNAC este o selecție, mai degrabă modestă, din colecția unui lettrist întârziat, François Letailleur, făcută după gustul și după posibilitățile financiare ale acestuia. Cum aflăm din foaia A4 care însoțește expoziția cu un mic text frugal, ar fi vorba de o „panoramă istorică și tematică cu peste o sută de lucrări, documente și filme“ ale mișcării. Ce vedem în expoziție este o răspândire de lucrări în general de mici dimensiuni și de vitrine cu cărți în întregul etaj I al muzeului, care le diminuează din impact vizual și din coerența expunerii. Deși abil panotate, lucrările ar fi încăput într-o singură sală centrală.
Tot din foaia A4 aflăm că expoziția include opere cunoscute și inedite ale artiștilor lettriști Roberto Altman, Jean-Louis Brau, Françoise Canal, Jean Paul Curtay, Guy Debord, Alain De Latour, François Dufrêne, Antoine Grimaud, Isidore Isou, Aude Jessemin, Maurice Lemaître, François Letaillieur, Marc’O, Gabriel Pomerand, Poucette, François Poyet, Roberdhay, Ralph Rumney, Roland Sabatier, Alain Satié, Jacques Spacagna, Florence Villers, Rosie Vronski, Gil Wolman. Dar din înșiruirea de nume importante și mai puțin importante, ca și din panotarea propriu-zisă, rolul capital al lui Isou nu reiese cu claritate - ceea ce corespunde de altfel cu vederile curatorului, François Letailleur, care în schimb se promovează pe sine cu o mare lucrare-rezumat a altor lettriști, devenită și afiș al expoziției.
Unele lucrări ar fi fost prezentate anterior la Centrul Pompidou din Paris și la Reina Sofía din Madrid. Dar în actuala mișcare de recunoaștere a nebuloasei lettriste, trebuie spus că s-au deschis expoziții mai consistente în diverse centre din Franța, Italia, Spania, curatoriate de lettriști cunoscuți, precum Broutin, Robert Sabatier, François Poyet sau Anne-Marie Caron. Iar în legătură cu spațiul cultural românesc, amintesc aici expoziția Isidore Isou - pour en finir avec la conspiration du silence, organizată de François Poyet împreună cu mine la ICR Paris în 2007; și expoziția Isidore Isou – Hypergraphic Novels 1950-1984, organizată de Frédéric Acquaviva (exeget cunoscut al lettrismului) cu sprijinul lui Dan Shafran, la ICR Stockholm în 2011. Ambele expoziții au fost însoțite de cataloage serioase în franceză și în engleză, care ar fi putut constitui un punct de comparație fertil și complementar.
Actuala expoziție de la MNAC ratează deocamdată, prin anvergura modestă, recuperarea lui Isou și a lettrismului în mediul cultural românesc. O însumare de eforturi și energii, cu participarea mai multor muzee și colecții private și cu colaborarea unor curatori recunoscuți, va fi necesară în viitor, în vederea unei mari retrospective lettriste, care să dea măsura acestui fenomen cultural special. //
Lettrists, Isou & Co, MNAC, București, 15 martie – 3 iunie 2013