De același autor
Păcatul originar al decomunizării incomplete, legislația învechită și expirarea contractului fondator obligă la negocierea unui nou contract social, care să stipuleze mai clar locul și atribuțiile serviciilor într-un stat democratic.
Deși, aparent, exista un bloc comunist unitar, țările Europei de Est au plecat în tranziție de pe poziții diferite. Anul 1989 a declanșat schimbarea de regim fie prin negociere („mese rotunde“), fie prin revoluții sângeroase. Pornind de la premise diferite, avem azi situații diferite, de la democrații consolidate, în țări precum Cehia sau Polonia, la democrații „neliberale“, ca în Ungaria, sau „în curs de consolidare“, ca în România sau Bulgaria, până la regimuri autoritare, unde serviciile de informații sunt vioara întâi în stat (siloviki), precum în Rusia.
În România, decomunizarea s-a produs cu întârziere, abia în 2006, când a avut loc condamnarea comunismului și s-a asigurat transferul complet al dosarelor. Trebuie menționat faptul că, în decembrie 1989, Securitatea a intrat sub controlul Armatei, apoi, în martie 1990, a fost înființat SRI. După un an a fost elaborată Legea siguranței naționale și au fost create alte servicii departamentale.
De-a lungul acestei tranziții au avut loc mai multe scandaluri legate de ofițeri acoperiți, controlați de servicii. Au fost aduse acuzații de colaborare cu serviciile de informații atât fostului președinte bulgar Parvanov, celui polonez, Alexander Kwaśniewski, dar și prim-ministrului maghiar, Péter Medgyessy. Chiar și Lech Wałęsa, liderul Solidarității, a fost acuzat că ar fi colaborat cu poliția politică.
După căderea comunismului și dezmembrarea URSS, statele Europei de Est și-au exprimat dorința de a intra în clubul țărilor democratice, în NATO și UE. Admiterea în „club“ a fost condiționată de realizarea controlului civil asupra militarilor, un contract social între militari și elita politică, care ar fi trebuit să-l înlocuiască pe cel stabilit în decembrie 1989, între Securitate și eșaloanele inferioare ale nomenklaturii comuniste. Astfel, controlul civil al armatei și serviciilor de informații a devenit o direcție principală de reformă, monitorizată internațional de către NATO și UE. Admiterea în valuri a arătat cât de pregătite erau țările respective, din perspectiva reformei structurale, dar au pus în evidență și importanța geopolitică. Evenimentele din septembrie 2001 au schimbat prioritățile, reforma structurală trecând în plan secundar. Situația geopolitică în Europa de Est de după războiul din Georgia, august 2008, sau lupta împotriva corupției, în care serviciile de informații joacă un rol important, au fost fenomene care au dus la „înghețarea“ vigilenței societății civile, oferind o fereastră de oportunitate pentru sistem să se reformeze din interior.
Deși rapoartele șefilor de servicii adresate parlamentului arată că instituțiile s-au reformat, că media de vârstă a angajaților SRI a scăzut la 35 de ani, cum afirmă directorul George Maior, că serviciile au fost apreciate și decorate de către partenerii transatlantici, reforma sistemului nu este încheiată, iar practica democratică este chestionată chiar în aceste zile.
Mass-media semnalează probleme legate de controlul parlamentar, de numărul prea mare de angajați, implicarea în viața politică, prin ofițeri sub acoperire, sau implicarea în justiție. În plus, s-au acutizat probleme ce țin de legislația învechită, eșecul planificării strategice, suprapunerea unor misiuni și sfere de acțiune a serviciilor, seriose dubii privind acordarea de către ORNISS și CNSAS a „certificatelor de bună purtare“. Concret, există foști miniștri, îndrituiți să exercite controlul civil, care au primit certificat de necolaborare cu Securitatea, deși Mircea Răceanu* îi indică în memoriile sale ca agenți acoperiți. În aceeași ordine de idei, avem cazul, ipotetic deocamdată, în care președintele României încearcă să semnaleze o ilegalitate, aceea a infiltrării justiției și partidelor politice cu ofițeri acoperiți, intrând într-o situație tip „catch 22“. Cine poate atunci demonstra legal faptul că a fost încălcată legea sau Constituția, în cazul Ponta, în perioada 1997-2001? Nu ar trebui să existe garanții și pedepse penale pentru încălcarea legislației de către serviciul care ar infiltra un ofițer acoperit în justiție sau politică?
Concluzia mea este că a expirat contractul dintre elita politică și militari, că există o neîncredere a serviciilor de a oferi informații politicienilor, câtă vreme aceștia acționează ca un cartel de crimă organizată și utilizează parlamentul ca scut de protejare a penalilor. De partea cealaltă, există suspiciuni că serviciile de informații infiltrează sfera politică și justiția, ilegal, cu ofițeri acoperiți. Păcatul originar al decomunizării incomplete, legislația învechită și expirarea contractului fondator obligă la negocierea unui nou contract social, care să stipuleze mai clar locul și atribuțiile serviciilor într-un stat democratic. //
CITIȚI ȘI