De același autor
Identificarea unei soluţii viabile pentru problema transnistreană şi apropierea Republicii Moldova de UE sunt două feţe ale aceleiaşi monede. Regimul liberalizat de vize şi cel de comerţ liber cu UE vor fi valabile pe întreg teritoriul Moldovei.
Vizita cancelarului german Angela Merkel, de la 22 august, a fost calificată la Chişinău drept o zi istorică. La fel se afirmase și în legătură cu 11 martie 2011, când vicepreşedintele american Joe Biden a sosit în Republica Moldova. Desigur, astfel de vizite sunt extrem de importante. După schimbarea puterii de la Chişinău, în 2009, şi formarea Alianţei pentru Integrare Europeană, Republica Moldova, care până atunci a balansat între Est şi Vest, este vizitată, doi ani consecutiv, de oficiali de cel mai înalt rang din Europa şi de dincolo de ocean. Atât vizita vicepreşedintelui american, cât şi cea a cancelarului german au reprezentat, deopotrivă, o premieră de la proclamarea independenţei, ambele având o puternică încărcătură simbolică, care confirmă sprijinul acordat coaliţiei de guvernare de la Chișinău din partea Washingtonului şi a Bruxellesului în promovarea şi implementarea reformelor necesare apropierii Republicii Moldova de UE.
Totuşi, dincolo de acest simbolism, în cele aproximativ şapte ore cât s-a aflat la Chişinău, cancelarul german a dat câteva mesaje foarte clare. Trei dintre acestea merită evidențiate. Cancelarul Merkel a menţionat că Republica Moldova a înregistrat progrese în domeniul reformelor şi are perspectivă europeană, dar trebuie să parcurgă procesul de apropiere de UE pas cu pas. De asemenea, doamna Merkel a subliniat disponibilitatea Germaniei de a sprijini, inclusiv financiar, Republica Moldova în procesul de continuare a reformelor iniţiate de Alianţa de guvernare de la Chişinău.
Dar poate cel mai așteptat a fost dosarul transnistrean. La acest capitol, cancelarul Merkel a spus că Germania sprijină integritatea Republicii Moldova și acordarea unui statut special pentru Transnistria. În viziunea doamnei cancelar, un stat funcțional ar trebui să asigure un echilibru între un guvern central eficient şi responsabilii locali. Mai mult, identificarea unei soluţii viabile pentru problema transnistreană şi apropierea Republicii Moldova de UE sunt două feţe ale aceleiaşi monede, de vreme ce regimul liberalizat de vize şi cel de comerţ liber cu UE vor fi valabile pe întreg teritoriul Republicii Moldova, deci și pentru Transnistria. Potrivit cancelarului Merkel, formatul de discuţii în problema transnistreană trebuie să rămână „5+2“, dar este nevoie de multă răbdare şi capacitate de a face compromisuri, din partea actorilor implicați. La rândul său, Germania va menţine această problematică pe agenda discuţiilor cu Ucraina, Rusia, SUA şi cu alte state.
Nu a existat nicio referire la România, la relația București-Chișinău, în timpul vizitei cancelarului german. Poate că nu întâmplător. Pe de o parte, după îndepărtarea lui T. Baconschi din fruntea diplomației române, interesul celor de la București pentru spațiul estic a scăzut vizibil, în ciuda ședinței comune de guvern de la Iași, ședință pregătită cu cel puțin un an înainte tot de către ministrul destituit. Pe de altă parte, și autoritățile de la Chișinău, premierul Vlad Filat și ministrul de Externe, Iurie Leancă, se pare că evită asocierea Republicii Moldova cu România, din cauza imaginii proaste pe care aceasta din urmă o are în cancelariile occidentale, în urma furtunii politice generate de suspendarea președintelui Băsescu.
Subiectul conflictului transnistrean a ținut capul de afiș al vizitei cancelarului german, mai cu seamă datorită reapariţiei temei federalizării în dezbatea publică. Ultima dată, astfel de discuții, încă ceva mai puţin intense, au avut loc în luna iunie, după întrevederea premierului Filat cu liderul de Tiraspol, Evgheni Şevciuk, în Bavaria, la Rottach-Egern. Şi atunci s-a vehiculat în presă teza potrivit căreia Rusia şi Germania insistă pentru federalizarea Republicii Moldova. De astă dată, pricina discuţiilor a reprezentat-o publicarea de către agenţia rusă Regnum a Planului de reglementare a problemei transnistrene, document ce poartă antetul preşedinţiei irlandeze a OSCE şi semnătura şefului diplomaţiei de la Tiraspol, Nina Ştanschi. Textul a fost lansat în presă cu o săptămână înainte de vizita oficialului de la Berlin, cu scopul de a o compromite. Naționaliștii români și nostalgicii după URSS și-au dat mâna, cum s-a întâmplat și cu alte ocazii. Unii au comparat Pactul Molotov-Ribbentrop cu Planul de reglementare..., iar pe cancelarul Merkel și președintele Putin, cu Hitler și Stalin. Alții au deplâns absența unei politici mai agresive a Rusiei în Republica Moldova, ceea ce, acuză aceștia, ar face posibilă românizarea fostei republici sovietice și ieșirea ei de sub influența Kremlinului.
Pe lângă acest discurs extremist, exersat totuși de o minoritate, majoritatea analiștilor politici și experților a trebuit să răspundă serios la întrebarea dacă federalizarea poate fi o soluție de reglementare. Reacţiile la acest Plan de reglementare...
s-au făcut auzite și la nivel oficial, în ciuda faptului că autenticitatea documentului a fost contestată de Tiraspol, Chişinău şi OSCE. Autentic sau nu, Planul este un document-sondă care testează reacții și care se înscrie în logica Moscovei de reglementare. În linii mari, Planul prevede federalizarea Republicii Moldova în trei etape. Transnistria ar căpăta un statut special, cu buget propriu, imn, drapel, stemă, posibilitatea de a participa la politica externă a Republicii Moldova în problemele ce îi ating interesele şi dreptul de a ieşi din componenţa Republicii Moldova, dacă aceasta se va uni cu o altă țară sau ca urmare a pierderii statalităţii.
Totuşi, apariţia unui document care readuce în discuţie problema federalizării în preajma vizitei cancelarului german la Chişinău nu pare întâmplătoare. Procesul de extinderea a UE a determinat o creştere a interesului Bruxellesului pentru securitate şi stabilitate în vecinătatea sa, care s-a tradus și în creşterea influenței UE în procesul de reglementare a conflictului transnistrean. Printre principalele instrumente de soft power ale UE se numără Politica Europeană de Vecinătate și Parteneriatul Estic. Germania, care participă activ la setarea politicii estice a UE, a jucat un rol important în reluarea dialogului în formatul „5+2“. Mai mult, de la iniţiativa Meseberg, din iunie 2010, când înfiinţarea Comitetului Rusia-UE pe probleme de securitate a fost condiționată practic de reglementarea conflictului transnistrean, atenţia Berlinului şi personal a cancelarului german, Angela Merkel, faţă de acest dosar nu s-a diminuat. Un moment important s-a înregistrat în septembrie 2011 când, la Moscova, a fost anunţată reluarea negocierilor „5+2“. Primele evoluţii pozitive s-au consemnat după schimbarea puterii de la Tiraspol. Noul lider Evgheni Şevciuk, care s-a remarcat prin abordări politice moderate şi pragmatice în comparație cu predecesorul său, Igor Smirnov, se arată dispus la dialog. Astfel, s-a ajuns la realuarea tranzitului trenurilor de marfă, la simplificarea circulaţiei persoanelor în perioada sărbătorilor pascale, anularea taxei de 100% pentru importul mărfurilor moldoveneşti.
Tot în contextul procesului de la Meseberg, Rusia a reafimat că nu va recunoaşte independenţa Transnistriei. Iar viziunea Moscovei cu privire la viitorul regiunii transnistrene a fost articulată în felul următor: statut special pentru Transnistria, dar cu garanţii internaţionale că Republica Moldova va rămâne un stat neutru. Ultima declaraţie în acești termeni a fost făcută de viceministrul rus de Externe, Grigori Karasin. La câteva zile, preşedintele rus Putin a venit cu un mesaj mai nuanțat: „numai locuitorii Transnistriei îşi pot decide destinul. Iar comunitatea internaţională, inclusiv Rusia, vor respecta această alegere“.
În ciuda speculațiilor, foarte probabil nu a existat nicio înţelegere Merkel-Medvedev la Meseberg cu privire la federalizare. De atunci au trecut doi ani, iar la Kremlin se află acum Vladimir Putin, care lasă să se înţeleagă că Moscova nu mai e atât de interesată de dosarul transnistrean și nu intenţionează să facă presiuni asupra Tiraspolului pentru a ajunge la un compromis cu Chişinăul.
Dialogul în formatul „5+2“ e deocamdată departe de identificarea unei soluţii politice la conflictul vechi de 20 de ani. Acest dialog ar trebui continuat, pentru a crea cel puţin acel spaţiu de încredere şi apropiere dintre Chişinău şi Tiraspol. Contextele intern, moldo-transnistrean, și cel internațional sunt favorabile. Dacă se vor evita capcanele recursului superficial la istorie, se vor putea înregistra progrese. Cât despre comentatorii de azi, care folosesc paradigma anului 1939, cancelarul Merkel le-a transmis că „Europa de azi nu acceptă divizările pe principiul sferelor de influenţă“.
* Mariana Nebesnea este doctorant la SNSPA.
CORESPONDENŢĂ DIN REPUBLICA MOLDOVA