De același autor
Sunt sanse mari ca mandatul Lidiei Barbulescu la sefia Consiliului Superior al Magistraturii sa fie scris cu rosu in istoria institutiei. Lidia Barbulescu pare un izvor nesecat de actiuni contra bunului mers al justitiei. Nici nu s-a obisnuit opinia publica cu efectele demersului sau catre Curtea Constitutionala, prin care a luat partea politicienilor in conflictul cu procurorii, si iata ca recidiveaza. Sefa CSM a semnat recent doua sesizari catre Avocatul Poporului, cerandu-i sa se adreseze Curtii Constitutionale sa declare neconstitutionala Legea Agentiei Nationale de Integritate. Nu pe toata, ci doar in punctele esentiale, cum ar fi completarea declaratiilor de avere si caracterul public al acestora, cu predilectie pentru magistrati. Decizia de a sesiza Avocatul Poporului a fost luata intr-o sedinta a CSM, in data de 18 septembrie 2008, si, potrivit declaratiilor oficiale ale conducerii Consiliului, a fost unanimitate. Altfel spus, chiar si ministrul Justitiei, Catalin Predoiu, nu a avut, atunci, nimic impotriva. E greu de spus acum daca, pana la urma, ministrul si-a dat sau nu seama de greseala sau, pur si simplu, a intuit pierderea pe care o va avea la capitolul imagine. Cert este ca a transmis, ulterior, CSM ca nu poate fi de acord cu intentia de a trece la secret declaratiile de avere.
Oficial, sesizarea Avocatului Poporului a fost luata in discutie de catre membrii CSM la cererea unui judecator care ar fi observat ca legea ANI pastreaza prevederile referitoare la completarea si publicarea declaratiilor de avere, in conditiile in care Curtea Constitutionala ar fi decis, din exces de zel, extinzand controlul de constitutionalitate si asupra unor chestiuni in legatura cu care nu fusese sesizata, ca aceste prevederi, incluse intr-o alta lege, cea a declararii si controlului averilor, nu ar fi tocmai constitutionale. In mod neasteptat, judecatorii Curtii Constitutionale au reactionat public, asa cum nu au mai facut-o pana acum, impotriva argumentelor magistratilor de la CSM, precizand ca decizia de constitutionalitate pe care au dat-o se referea la niste modificari aduse in parlament legii privind declararea controlului averilor, si nu la prevederile deja in vigoare: "In sensul deciziei Curtii Constitutionale, modificarile ce s-ar fi adus acestui text au fost invalidate ca tinand de o procedura neconstitutionala, iar nu in urma examinarii continutului sau prin prisma dispozitiilor constitutionale. Ca atare, actualele prevederi ale articolului 3 din Legea 115 din 1996, precum si cele ale Legii 144 din 2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Integritate (ANI) sunt in vigoare si, in consecinta, produc depline efecte juridice". Oare judecatorii si procurorii din CSM nu cunosteau decizia exacta a Curtii Constitutionale? Greu de crezut, mai ales ca meseria lor presupune, in unele cazuri, decizii pe baza unor nuante extrem de fine ale unor legi, care abia daca sunt percepute de ochii si mintea necunoscatorilor.
Ramane, atunci, sa aducem la un loc, ca intr-un joc de puzzle, ultimele evolutii de pe frontul declaratiilor de avere si al Agentiei de Integritate, in incercarea de a avea o explicatie logica a preocuparii bruste a CSM privind acest subiect. Socul efectelor completarii declaratiilor de avere a atins punctul culminant (prin noutatea cazului) in urma cu doi ani, cand pe un dosar al DNA avea sa se scrie numele fostului premier Adrian Nastase si al matusii lui, Tamara. O avere substantiala, care a sarit in ochii procurorilor. Pe atunci, Agentia de Integritate abia daca se nastea. Intre timp, institutia a inceput sa lucreze, chiar daca are mainile bandajate si picioarele in proteze. In mijlocul verii, seful ANI se trezea declarand ca inspectorii au inceput sa verifice declaratiile de avere ale parlamentarilor, avand in lucru 17 documente. Ceea ce inseamna ca, din prima, vor fi 17 plangeri catre procurori. Unele au fost deja trimise: Daniela Buruiana (fost deputat PRM), Serban Bradisteanu (fost senator PSD), Stelian Fuia (deputat PD-L) etc. O alta piesa a puzzle-ului o constituie chiar lista facuta publica, ulterior amendata, chiar de catre CSM, in baza prerogativelor sale neonorate pana acum, cu cei peste 800 de judecatori si procurori care fie au uitat sa completeze si sa depuna declaratiile de avere, fie le-au depus peste termenul legal. Cu siguranta sunt si alte piese din puzzle, dar care ne lipsesc acum.
In ciuda reactiei negative fata de demersul CSM, Lidia Barbulescu nu a retras sesizarea adresata Avocatului Poporului, astfel incat Curtea Constitutionala ar putea ajunge sa dea un verdict asupra solicitarii Consiliului. Dar, pana la judecata averilor, poate n-ar fi rau ca membrii CSM sa repete zilnic, pana vor intelege, o fraza din ultimul raport al Comisiei Europene: "Consiliul Superior al Magistraturii trebuie sa intreprinda demersuri in vederea unei mai mari transparente si eficiente a sistemului judiciar, precum si in vederea imbunatatirii propriei raspunderi".