De același autor
Poate, oare, un parvenit să devină mecena? Cum să facă operă de binefacere culturală persoane care fie nu au noțiunea valorii, fie o ignoră fără scrupul?
Dincolo de confuzia postmodernă și criza economică, lumea occidentală ne propune un model pe care deocamdată îl ignorăm: mecenatul contemporan. O formă de civilizație pe cât de înrădăcinată în tradiție, pe atât de bine adaptată prezentului. Dacă, în Lumea Nouă, bogații investesc mai ales în proiecte care să le consolideze cultura relativ tânără, Vechiul Continent se axează pe conservarea uriașului patrimoniu euro-mediteranean, a cărui vechime îl face pe cât de valoros, pe atât de vulnerabil. În oricare dintre accepțiuni, acest fenomen de societate prilejuiește constatarea că cele două regnuri teoretic disjuncte în capitalism (banul și spiritul) se pot încă re-întâlni benefic, așa cum se întâmpla în epoca marilor creații sau ctitorii premoderne.
De altfel, în America, W. Buffet și Bill Gates au dat deja tonul schimbării de statut al marilor averi, țesând chiar, în dialog cu tinerele generații, un fel de nouă filosofie a câștigului, dar și în Europa, implicarea tot mai intensă a banului privat în păstrarea identității culturale generează, de fapt, o nouă mentalitate. Interesant este, bunăoară, în Franța, cazul unui mecena fără frontiere, precum Aga Kahn, creatorul Fundației pentru Salvarea Domeniului de la Chantilly - al cărui sistem hidraulic de sec. XVIII l-a repus în funcțiune, din pură pasiune, acum câțiva ani. În Italia, miliardarul Diego della Valle (creatorul pantofilor Tod’s) înțelege normal să investească peste 8 milioane de euro în grandioasa restaurare a Colosseumului, în timp ce renumita Casă Fendi a lansat un program de recondiționare a fântânilor Romei, care va debuta cu mitica Fontana di Trevi, printr-o operațiune estimată la 2,5 milioane de euro. Mari grupuri franceze, precum Bouygues sau Vinci, sunt și ele prezente constant pe șantierele de restaurare patrimonială, așa cum, în 2008, fabricantul de ceasuri Bréguet readucea pe speze proprii la lumină, în toată splendoarea, Micul Trianon, de la Versailles.
Nu doar exemplele nominale sunt relevante în ceea ce privește mobilizarea pe tărâmul mecenatului de azi, ci și formele adiacente, instituționale sau asociative care se înmulțesc constant. Astfel, au devenit curente așa-numitele „apeluri la mecenat“ care, prin intermediul unor fundații sau muzee, salvează de la deteriorare sau înstrăinare obiective de patrimoniu național. Una dintre cele mai spectaculoase realizări în acest spirit o constituie reconstrucția, la Londra, după circa patru secole de la distrugere, a Teatrului „The Globe“, în forma identică celei din vremea lui Shakespeare. O acțiune realizată prin activitatea Trustului „The Shakespeare Globe“, creat de un american în anii ‘70 și care, timp de peste 20 de ani, a adunat fonduri private pentru minunata restituire, finalizată în 1997. Dacă, pe de altă parte, majoritatea marilor companii au astăzi în organigramă și un departament de mecenat, pentru gestionarea și ierarhizarea priorităților, merită subliniat că, în Franța, titlul de „Mare mecena al Ministerului Culturii și Comunicării“ reprezintă o motivație în plus, pentru orice potențial participant la această formă superioară de parteneriat public-privat. Desigur, complexa gamă a mecenatului contemporan se sprijină în Occident pe o legislație adecvată, care acordă facilități fiscale celor implicați în acest tip de acțiune. Dar, în același timp, este limpede că, la scara exemplelor citate, simpla degrevare de impozite sau publicitatea nu pot fi, în sine, motive suficiente pentru a pune la bătaie milioane, într-o restaurare sau o reconstituire. Mecena zilelor noastre sunt personalități sau entități care, prin educație, intuiție și generozitate, înțeleg sensul profund al investiției pe termen lung, în creație, educație sau patrimoniu. Acceptând ca retur, înainte de orice altceva, prestigiul valorii.
Răsfoind Topul anual Forbes România 2013 (această oglindă a creșterii și descreșterii marilor averi apărute în doar două decenii de postegalitarism absolut), unul dintre numeroasele prilejuri de uimire este chiar acesta: cum se face că, între atâtea considerabile averi, nu avem măcar câțiva mecena demni de acest nume?! Dacă respectivul Top ar include, undeva, o addenda de psiho-sociologie a îmbogățirii, s-ar dezlega probabil multe explicații. Cum însă problema nu se pune, rămânem la cugetarea de bun-simț. Întrebarea legitimă „cum s-au clădit asemenea imperii, la atât de scurt timp după căderea unui regim care a confiscat și a interzis programatic orice formă de avuție privată?“ e prima care se ivește în minte, iar ea presupune analiza rețetei secrete a kapitalismului dâmbovițean, pe care numai harul unui Alecu Solomon a putut-o aborda frontal și fără drept de apel (revedeți-i filmul!).
Ceea ce observă însă oricine, mai ales la vârful piramidei cu pricina, este caracterul neorganic, nemuncit al bogăției acumulate. Fondul ei de speculă, dar și „chirițismul“ celor care, trezindu-se deodată stăpâni pe munți de bani, degrabă au impus (via mass-media) și comportamentul social aferent: lux, ostentație, mercantilism, aroganță, iresponsabilitate, lăcomie, dispreț față de cultură. Tocmai pentru a nu minimaliza reușita în afaceri a multor concetățeni care s-au adaptat admirabil economiei libere, devenind în mod autentic prosperi, trebuie să-i punem sub lupă pe aceia care... grobian au adunat averi neverosimile și tot grobian le administrează.
Iată-ne, astfel, ajunși la următoarea interogație, în ordine logică. „Cum au socotit de cuviință multimilionarii noștri să fructifice bănetul venit peste noapte?“. Topul Forbes 2013 listează, în dreptul fiecărui bogătaș-fruntaș, tipul de activități în care este implicat. Un numitor comun al acestora reflectă calitatea antreprenorială mediocră, necreativă a posesorilor de averi, interesați să-și crească bogăția cât mai rapid și fără sudoare: imobiliare peste imobiliare, terenuri, concesionări auto, mass-media, bănci și, nu în ultimul rând, căpușarea statului sau a fondurilor europene. Pe acest fundal, nedumeririle noastre inițiale se mai limpezesc. Poate, oare, un parvenit să devină mecena? Cum să facă operă de binefacere culturală persoane care fie nu au noțiunea valorii, fie o ignoră fără scrupul? Se va spune: bine, dar unii au creat fundații, burse, au făcut biserici. Aceste forme fără fond nu reprezintă însă un răspuns, atât timp cât ele s-au dovedit simple trambuline de marketing mediatic, practicat tendențios și neconsecvent. Pe de altă parte, faptul că un Ion Țiriac n-a ținut să afle cât tezaur național în paragină ar fi avut nevoie de sprijinul său financiar e desigur trist, dar explicabil prin cariera sa grăbită, de sportiv. În schimb, în cazul rafinatului arhitect și profesor Dinu Patriciu, e greu de acceptat că, de la altitudinea celor două miliarde de euro pe care i-a deținut, nu poate consemna o minimă inițiativă de mecenat dintre atâtea posibile, legându-și mai degrabă numele de eșecul lanțului „mic.ro“ sau al Trustului „Adevărul“. Ce e drept, la acest capitol răspunderea se împarte între ultrabogații inapți cultural și o clasă politico-administrativă majoritar semidoctă. Această nefericită chimie explică absența prelungită a unei legi a mecenatului, într-o țară cu atâta patrimoniu periclitat sau desfigurat. Indiferența lamentabilă a „aleșilor poporului“ e ilustrată și prin faptul că unicul reper în domeniu îl constituie Legea sponsorizării din 1994 (!), vag reactualizată în 2007. Pe care, de altfel, niciun ministru al Culturii de până acum nu a luptat să o aducă la standarde europene.
Din tabloul mai degrabă sumbru conturat până aici, ar putea reieși că România nu mai are șanse de sincronizare cu mecenatul contemporan. Nu cred că e așa. Există în trecutul nostru, deopotrivă îndepărtat și apropiat, mărețe modele de studiat, de la Brâncoveanu până la Gojdu, Elias sau Fundațiile Regale. Chiar limitându-ne la scurta istorie a statului modern, vom găsi exemple de altruism cultural, la cel mai înalt nivel. Între ele - povestea Ateneului Român, admirabilă operă de mecenat colectiv, care ar trebui să figureze, detaliat, în orice ghid turistic al Capitalei. La doar 125 de ani de la inaugurarea edificiului încă nedislocat de pe cartea poștală simbolizând Bucureștiul, ne putem întreba ce s-a schimbat oare, atât de profund, în societatea românească încât astăzi să privim către acel februarie 1888 ca spre o glorie definitiv apusă?! Printre cei care ne datorează explicații sunt intelectualii rafinați ai prezentului, care îi lasă pe virtualii mecena, orbiți de lux și insensibili la așteptările noastre, să creadă că a fi este egal cu a avea. //