De același autor
Manifestațiile pașnice agregate la începutul lui septembrie în toată țara reprezintă, atât pentru simpatizanți, cât și pentru critici, un fenomen de societate imposibil de trecut cu vederea. Amploarea, perseverența și civismul lor ne-au lăsat gură cască pe toți, cu atât mai mult cu cât nimeni nu credea că societatea românească mai posedă resurse pentru așa ceva.
Drama Pieței Universității din 1990, când minerii puneau căluș democrației spontane, a frânat vreme îndelungată procesul de reactivare autentică a societății civile. Dovada fiind faptul că, în acest răstimp, mișcările colective de orice fel s-au remarcat prin lipsă de vlagă sau vulnerabilitate la manipulări. De atunci încoace a trecut, însă, aproape o generație. Copiii sau nou-născuții de ieri sunt, azi, oameni activi, eliberați de complexele părinților și cărora un Ion Iliescu nu ar mai îndrăzni să le adreseze măcar un cuvânt. Surpriza declanșată pe plan social, în urma deciziei guvernamentale de a da undă verde exploatării de la Roșia Montană, reprezintă (dincolo de scânteia declanșatoare care putea, sau risca să fie alta) o problemă în sine, pe care formatorii de opinie au datoria să o abordeze în toate implicațiile ei.
Oricât de talentat, cultivat sau apreciat ar fi un scriitor, atunci când decide să coboare în cetate, asumându-și onoranta postură de editorialist, e preferabil, spre binele tuturor, să-și pună la bătaie discernământul și echilibrul, pentru a drămui cât mai just situații precum cea menționată; căci opinia sa va deveni, pe baza argumentației respective, și a altora - mai mulți sau mai puțini. În Observatorul cultural din 10-16 octombrie, bunăoară, d-l Bedros Horasangian aplică „protestelor de toamnă“ mai degrabă stilistica prozatorului care este decât grila ceva mai atentă a jurnalistului care, de câțiva ani buni, se dorește a fi. Astfel, tușele sale inconfundabile, zeflemist-ironico-sceptice, minimalizează fără a sta pe gânduri tentativa de reînchegare a societății civile la care asistăm. Semnalând buna calitate a protestatarilor care navighează pe străzi și bulevarde de câteva săptămâni încoace (tineri „cu studii medii-superioare din mediul urban“; o populație din care „lipsesc figurile de «oameni ai muncii» ce dădeau fiori în anii ‘90“), d-l Horasangian nu merge însă mai departe cu analiza celorlalte diferențe majore, în contextul mișcărilor sociale din ultimele două decenii. Omite de exemplu că, nici puse laolaltă, demonstrațiile sindicale din 2010, cele politic-electorale din iarna lui 2011 și vara-toamna lui 2102 nu vor fi adunat atâtea mii de români câte s-au adunat spontan, săptămâni la rând, în mai multe orașe simultan, cu lăudabilă coerență de atitudine și fără derapaje.
Trece cu vederea, apoi, situarea supra-partinică și solicitarea unei schimbări de atitudine față de cetățeni a întregii clase politice! Punând la îndoială gravitatea sau importanța Roșiei Montane ca punct de plecare al neliniștii sociale, Bedros Horasangian încearcă să priceapă „care e chichirezul cu demonstrațiile“, dar scriitorul coborât în cetate nu vrea să vadă două lucruri: pe de o parte, că Roșia Montană e la fel de valabilă și ca pretext, și ca motiv al unei acțiuni civice durabile; iar pe de alta, că generația care dă glas actualului val de nemulțumiri țintește mult mai sus decât rezolvarea crizei (strategice, altminteri) din Apuseni sau cea a maidanezilor. Foarte curios că, la interogația aparent sinceră: „Cât de reală este revolta și care este miza ei, cine sunt protestatarii și ce vor, la urma urmelor?“, d-l Horasangian nu-și pune problema să răspundă, eventual, în cheia mai amplă a unei veritabile treziri a conștiințelor. Ceea ce îl deranjează este că „cianurobicicliștiiroșiamontaniștii“ - acești autori de „răsuceli stradale cu pancarte și marșuri de tot felul“ - rămân cam... nedelimitați și căldicei. Fapt care ne-ar pune într-o stranie comparație cu Grecia, unde „grupurile anarhist-troțkiste sau cele de extremă stângă sunt bine definite și luate în colimatorul autorităților, pentru că de fiecare dată și cu orice prilej - ei recurg la violențe stradale. În România nu s-a ajuns la asta și în opinia mea e puțin probabil ca juna intelocrație manifestardă să aibă astfel de porniri belicoase“ - își continuă Bedros Horasangian paralela, nu înțelegem prea bine de ce... Pentru a nu-și lăsa totuși editorialul fără concluzie, dar nefiind dispus nici să-și lărgească abordarea relativizantă, autorul alege (contrar așteptărilor celor care îi cunosc finețea intelectuală) sfera banalului partizanat, conform căruia, una peste alta, manifestațiile recente nu ar avea ca „target“ decât USL, iar ca „beneficiar unic“ pe Traian Băsescu...
Analiza reductivă a fenomenului „străzii“ din România ultimelor săptămâni, propusă de Bedros Horasangian în Observatorul cultural, pare a fi mai degrabă rezultatul unei stări de spirit a creatorului plictisit de gesticulația lumii în care trăiește, decât o analiză nuanțată a situației concrete. Iar, în acest caz, vina nu este doar a lui. Dacă, în primele săptămâni din septembrie, asistam la o nesperată deschidere a mass-media (televiziuni, ziare) către discursul activiștilor anti–Roșia Montană, care subliniau convingător, de fiecare dată, că scopul protestului lor nu se reduce la atât, în ultima vreme s-a așternut, din nou, o stranie indiferență față de vocile societății civile. Faptul că nu ne vine multora să credem ceea ce se întâmplă azi în stradă este, de fapt, rezultatul a peste 20 de ani de hibernare, de-a lungul cărora opinia... civică a fost ignorată la toate eșaloanele puterii. Esențial este acum să redobândim acest reflex vital al traiului în cetate. //