De același autor
O privire asupra bibliografiei contemporane ilustrează cât de puține încercări de istorie globală a comunismului au fost făcute de către autori români, într-un sfert de veac.
Destinul a vrut ca tocmai în februarie 2014, când tatăl meu ar fi împlinit 90 de ani, să citesc la CNSAS, după îndelungi amânări, dosarul său de anchetă penală din 1957. Cele şase volume burdușite cu interogatorii, procese verbale sau declarații, care mi-au fost puse în față, vizau opoziția unui grup de tineri români, pe valul Revoltei din Ungaria din 1956. Lotul X. Tatăl meu nu era un personaj central al grupării, făcând parte din cercul celor tatonați în vederea unei ulterioare cooptări. Deconspirat în această calitate de către însuși șeful grupării pus sub anchetă, părintele meu s-a trezit în situația de a recunoaște la rândul său puținele lucruri care apucaseră să se petreacă. Fără a ști cine îl aruncase în vizorul Securității. Astfel încât toată viața l-a torturat slăbiciunea mărturiei depuse atunci în detrimentul unui confrate de baricadă, care avea să fie condamnat. Stabilind însă, prin miniancheta mea în arhive, cronologia corectă, am văzut inversându-se balanța răspunderii morale. Și totuși, la întrebarea „cine a greșit mai mult?“, nu există răspuns. Toți cei prinși în țarcul „jocului cu oameni“ al sistemului represiv au fost victime. Scala suferințelor pricinuite de comunism este uriașă - de la procese de conștiință, la torturi fizice sau psihice. Cazuri mult mai grave decât cel al tatălui meu abundă în istoria recentă. Stă mărturie vasta literatură carcerală mărturisitoare. Pe de altă parte, numeroase familii ascund încă traume nevindecate din trecut, chiar dacă durerea le-a devenit o a doua haină. În 1985, un alt opozant și tată, ing. Gh. Ursu, murea în urma torturilor aplicate de anchetatori în beciurile Securității ceaușiste. În pofida evidențelor și după zeci de ani de eforturi, fiul său Andrei nu a izbutit să dărâme complet zăgazurile conivențelor care îi protejează încă pe cei vinovați. Asemenea, notoriul disident Vasile Paraschiv deceda în 2011, fără a fi reușit în peste două decenii de democrație să obțină câștig de cauză în justiție pentru atrocitățile îndurate în anii ‘70–‘80. Este greu (dacă nu imposibil) de stabilit o ierarhie a suferințelor omenești și nu acesta e scopul cercetării atente a trecutului comunist - destinul fiecărei persoane fiind irepetabil și nepătruns. În schimb, pe fundalul milioanelor de vieți secerate sau mutilate în mod concertat de-a lungul epocii totalitare, cercetătorii sunt chemați să analizeze și să ordoneze cât mai just problematica pentru a reconstitui adevărul, a înțelege ce și de ce nu trebuie să se repete în viitor.
Istoria comunismului românesc se scrie greu. Este, prin excelență, Personajul „în căutarea unor autori“; deși, la noi, se pune doar problema unei jumătăți de secol de evenimente recente, bine documentate. O privire asupra bibliografiei contemporane ilustrează cât de puține încercări de istorie globală a comunismului au fost făcute de către autori români, într-un sfert de veac. Încercând un inventar (chiar dacă nu exhaustiv), vom putea aprecia cu atât mai mult efortul celor care s-au încumetat într-un demers mai cuprinzător: Istoria comunismului în România de Victor Frunză, Stalinism pentru eternitate. O istorie politică a comunismului românesc de Vladimir Tismăneanu, Pe umerii lui Marx. O introducere în istoria comunismului românesc de Adrian Cioroianu, Raportul Comisiei prezidențiale pentru analiza dictaturii comuniste (volum colectiv), Cartea Neagră a Securității de Ion Mihai Pacepa. Pe lângă acestea, se pot consemna lucrările „fără sintaxă“, de tip enciclopedic, precum: Dicționarul în 11 volume Victimele terorii comuniste. Arestați, torturați, întemnițați, uciși de Cicerone Ionițoiu, Cronologia și geografia represiunii. Recensământul populației concentraționare din România 1945-1989 de Romulus Rusan, Banalitatea răului. O istorie a Securității în documente de Marius Oprea, Enciclopedia regimului comunist, editată de Institutul Național pentru Studiul Totalitarismului. Nu susțin sub nicio formă că, din 1990 încoace, nu s-a scris enorm despre vechiul regim. Dimpotrivă. Pe lângă neprețuitul fond memorialistic – care de altfel constituie o nobilă formă de „voluntariat“ pe tărâmul istoriografiei recente -, s-au redactat valoroase studii sau cărți, axate însă pe anumite perioade sau teme. Se pot lista zeci de titluri de maxim interes. Carența pe care o exprim privește coagularea unei viziuni totalizante și coerente, chiar dacă dureroase sau compromițătoare pentru unii, asupra comunismului românesc în ansamblu, viziune pe care numai istorici de profesie și de prestigiu o pot realiza și legitima. Prin lucrări de referință. În acest context, meritele jurnalistului Victor Frunză, al politologului Tismăneanu, al scriitorului Romulus Rusan sau al fostului spion Mihai Pacepa sunt cu atât mai mari cu cât, de pe acest raft esențial al bibliotecii comunismului, lipsesc nume majore de istorici precum Lucian Boia, Șerban Papacostea, Neagu Djuvara, Florin Constantiniu, Matei Cazacu sau mai tânărul Adrian Niculescu. (Mitologia științifică a comunismului este, bunăoară, o carte captivantă a prof. Boia, dar propune ca perspectivă istoria imaginarului, iar referirile la perioada comunistă, din volume precum De ce este România altfel? sau Capcanele istoriei, sunt de natură fragmentară.)
Una dintre sursele unui asemenea dezechilibru este de natură ideologică. Prea multe tabuuri în istoria ultimei jumătăți de secol XX, prea multe „depuneri“ în compoziția actuală a societății, pentru ca ele să nu perturbe spiritele. Prea accentuată, încă, fractura între „obsedantul deceniu“ și dictatura ceaușistă. Pe de altă parte, absența unui corpus istoriografic solid care să atace „holistic“, cu detașare profesionistă istoria recentă încurajează indirect ambiguitățile sau manipulările la care fac apel agitatorii stindardului nostalgic. Pe acest teren fragil, instituții precum CNSAS sau IICCMER nu reușesc să-și exercite menirea cu suficientă acuratețe. Răspunderea majoră în acest sens îi revine clasei politice, care nu scapă de sub lupă aceste foruri, menite, în principiu, să clarifice memoria colectivă prin decelarea transparentă a adevărului istoric. Dar, dincolo de ingerința fie și camuflată a politicului, lipsa unei susțineri avizate din partea elitei istoriografice face situația cu atât mai vulnerabilă. Încă din 1999, când a fost creat Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securității, respectiv din 2005, când a luat naștere Institutul pentru Investigarea Crimelor Comunismului din România (devenit IICCMER în 2009), societatea s-a trezit periodic în momente de cumpănă, neînțelegând ce grilă de criterii guvernează seria dezvăluirilor. Din ce motiv, bunăoară, CNSAS se relansa pe piață în 2006 prin demascarea haotică a unor informatori ai Securității din rândul intelectualilor publici, și nu începea crucialul proces al deconspirării, de la vârful piramidei represive - procedură substanțial facilitată de transferul arhivelor Securității la CNSAS? De ce oare, abia în aprilie 2013, IICCMER anunța cu surle și trâmbițe faimoasa listă a celor 35 de torționari din temnițele anilor ‘50, pentru ca, de-a lungul unui an întreg, să ni-i picure unul câte unul, la distanță de săptămâni sau luni? Azi Vișinescu, luna viitoare Ficior, apoi Sebestyen, iar după încă o vreme, Cormoș? Până acum, doar patru, din cei 35... De ce nu s-a optat pentru publicarea sau prezentarea științifică a respectivei liste în ansamblu, ca să înțelegem mai bine fenomenul tragic pe care îl ilustrează? De ce nu s-a făcut acest lucru în urmă cu şapte ani, când ultraoctogenarii acuzați acum de crime în masă ar mai fi fost cât de cât „apți de pedeapsă“ (pentru a relua oportuna sintagmă a lui Gabriel Liiceanu)? De ce IICCMER nu anunță și o listă cu șefi ai Securității (încă vitali) din anii ‘70-‘80? De ce totul arată trunchiat și parțial, în condițiile în care, de pildă, lista atribuțiilor IICCMER (afișată pe site) cuprinde circa 30 de puncte în care abundă formulări pretențioase de tipul: „analizează de o manieră riguroasă și științifică memoria regimului comunist din România“; „dezvoltă și încurajează cercetarea științifică și studiul avansat în domeniul istoriei comunismului“; „sprijină constituirea unor mecanisme educaționale și de informare, destinate să promoveze memoria perioadei comuniste“; „examinează, analizează comparativ, organizează expoziții memoriale, reuniuni“ etc. Evident, nu sunt nici prima și nici ultima care să ridice asemenea întrebări. Alții mai avizați au făcut-o înaintea mea, ca dovadă că, într-un interviu de pe ziare.com, președintele executiv al IICCMER, Andrei Muraru, solicitat să explice de ce nu face publică lista integrală, preferând maniera „torționarilor la bucată“, răspundea ingenuu: „...vă dați seama, dacă am face acest lucru, am merge la vânătoare cu zurgălăi, cum se spune. Trebuie să existe o anumită strategie, pentru că oamenii se pot ascunde, pot pleca din țară...“. Quod erat demonstrandum.
Revenind la cazul simbolic evocat la început, extragem morala dintr-un articol de pe contributors.ro, în care V. Tismăneanu pune inatacabil punctul pe „i“: „Testul mare acesta rămâne: vor lupta acești artiști ai minciunii pentru pedepsirea asasinilor lui Gh. Ursu, în 1985? Vor accepta ei faptul că Securitatea lui Ceaușescu a fost la fel de criminală, la fel de nocivă precum cea în care au făcut carieră Enoiu, Bistran, Vișinescu? Că nu au existat două Securități, așa cum se străduiesc să demonstreze scribii restaurației ceaușiste?“. Limba franceză are o expresie sugestivă: „faire l’amalgame“. Confuzia planurilor este unul dintre viciile dezbaterii sociale, azi, la noi. Numai istoria „sinceră“ și integrată a comunismului românesc ne poate învăța să-l înțelegem. De la A la Z. //