De același autor
Nu e ușor să iubești convingător o patrie. Ne-au dovedit-o toți cei care au suferit și creat, din dragoste pentru ea. În schimb, e banal să ai pretenții pe care nu le meriți sau să faci rău mimând binele. Numeroasele exemple la acest capitol ar întina însă momentul jubiliar căruia i se dedică aceste rânduri.
Ziua de 1 Decembrie 2013 este ideală pentru a ne pune această întrebare, în oglinda celor 95 de ani scurși de la Marea Unire. O vârstă la scară umană, anii unei vieți de om frumos împlinite, în arcul căreia, însă, istoria a pulsat dramatic, iar societatea a comis saltul într-o nouă eră. Față către față cu prezentul, anul 1918 ne arată în primul rând că dragostea de țară nu este apanajul castei autohtonilor și că străinul poate iubi patria de adopție chiar mai temeinic decât mulți dintre locuitorii ei de drept. Monarhii noștri cu origini nelatine ne-au înțeles și ne-au slujit interesele, cu prețul propriilor nostalgii sau voci ale sângelui, iar în mai puțin de un secol au impus câteva modele neechivalate ulterior, în ceea ce privește expresia devotamentului înalt. Carol I, Carmen Sylva, Ferdinand I, Regina Maria au iubit poporul român prin fapte și abnegație, fără demagogie și, nu în ultimul rând, prin adaptarea confesională la ortodoxie. Ca dovadă că, între urmașii lor, un loc luminos îl ocupă Principesa Ileana – cea care, prin crucea unei vieți purtate cu demnitate, dar și prin asceza sa constructivă, a devenit mesagera ortodoxiei în inima Americii, ctitorind acolo, cu prețul propriei sănătăți, Mânăstirea cu hramul „Schimbarea la față“, de la Elwood City. În tulburătorul face à face 2013/1918, ne putem așadar în mod legitim întreba (cum probabil mulți o fac): Ce ar fi fost... dacă România Mare ar fi rămas regat, neclintită din granițele de atunci? Deși o asemenea interogație pare, azi, de-a dreptul absurdă, trebuie să recunoaștem că simpla ipoteză a unei continuități, fie și într-un „trecut virtual“, stârnește fiori în suflet, greu de stăpânit.
Depășind momentul de visare, e limpede că fractura comunistă a răvășit nu doar valorile încă fragile ale României moderne, dar și pe cele ale istoriei noastre vechi. Ciuntindu-le semnificația și conformându-le purei demagogii ideologice. Suprapunerea Partidului cu Patria și, ulterior, cu Persoana Conducătorului Iubit a viciat la bază realitatea patriotismului - a cărui însemnătate istorică a ajuns să fie ignorată sau denaturată. Poezia lozincardă „tip serbare“ sau imnurile „tip stadion“ nu au reprezentat, pentru generații întregi de tineri, decât o obligație înghițită cu resemnare, dincolo de ecranul căreia marea lor majoritate nu mai avea cum să perceapă deosebirea între fals și autentic. În plan formativ, stricta decupare politically correct a istoriei și a literaturii, protocronismul sforăitor și cenzura ca mod de viață au alcătuit acel mixtum fatal pentru conștiințe, văduvind o mare parte a societății de accesul firesc la... propria identitate națională. Asta nu înseamnă că nu ne-am iubit țara, în comunism, din pricina regimului. Sau a lui Ceaușescu. Dar am iubit-o plângând și plângând-o. Cu durere, milă, mânie, neputință, frică și frustrare. Am iubit-o ca prizonieri sau (auto)exilați, dezinformați și/sau amenințați. Pentru cei care însă, din varii motive, nu au trăit comunismul ca pe o carceră, comportamentul de fațadă de atunci e mulțumitor și astăzi. Consemnul tricolorului arborat la ferestre, din ordinul TV al Antenei 3 (menit a-i ralia pe „inițiații în misterele iubirii de neam“), este încă productiv, tocmai fiindcă acea mentalitate nu a dispărut. Așa cum patriotismul aulic-ostentativ al unui Adrian Păunescu renaște, la aproape un sfert de veac după ‘89, din propria cenușă. Forma fără fond ideologică a subminat temelia iubirii de țară, dincolo de granițele sistemului politic care a generat-o. Iar lipsa unei culturi a adevărului și a memoriei sincere, din prezent, nu face decât să învârtă cuțitul în rană.
Dragostea pentru popor și patrie nu e o abstracțiune. Iar mândria de a fi român nu e ceva de la sine înțeles. Ba mai mult - ea poate dobândi, la o adică, un dureros pandant în... rușinea de a fi român. Comunismul ne-a învățat să ne prefacem și să mințim. Printre multe rele de lungă durată pe care le-a sădit în corpul societății, se află decalajul funciar între vorbe și fapte. Vorbim, vorbim, vorbim - fără să credem în ce spunem, fără a ne ține de cuvânt, sau făptuind mult prea puțin în raport cu ceea ce rostim. Manipularea mediatică actuală favorizează evident această meteahnă, iar rezultatele se văd cu ochiul liber. Iată de ce, revenind la întrebarea „cum să ne iubim țara, în 2013?“, răspunsul nu poate fi decât: să o iubim concret! Fără poncife sau declarații rânjite, fără ploconire de ochii lumii la moaște sau în ceremonii trase de păr. Ancorându-ne, fiecare după puteri și afinități, în demnele modele, din trecut sau prezent, pe care istoria ni le pune dinainte. Căci patria se clădește prin oameni. Și se demolează prin altfel de oameni.
Un motiv temeinic pentru a ne prețui sincer istoria și a ne dori să-i fim de folos poartă numele: Brâncoveanu. Domn luminat, mecena și martir-multiplu – unic probabil, prin jertfa familială înșesită. Mulți domnitori au fost viteji și ctitori, dar precum Constantin – tatăl a 11 copii și mentor al renașterii valahe – nu știm mulți; iubindu-l într-atât pe Hristos, încât să-i dăruiască viața vlăstarelor sale, așa cum îl pomenește Gh. Șincai (în Cronica românilor și a mai multor neamuri), spunând: „Iată, toate avuțiile și orice am avut am pierdut! Să nu ne pierdem însă și sufletele! Stați tare și bărbătește dragii mei! Să nu băgați seamă de moarte! Priviți la Hristos, mântuitorul nostru, câte a răbdat pentru noi și cu ce moarte a murit! Credeți tare întru aceasta și nu vă mișcați, nici vă clătinați din credința voastră, pentru viața și lumea aceasta“. Iubirea de țară și credință ar face ca anul viitor, al celor 3 secole de la martiriul din Istanbul, să prilejuiască o înflorire pe măsură a bibliografiei autohtone atât de sărace, despre ctitorul Academiei Domnești din București și al atâtor așezăminte fondatoare. (Istoria sinceră a poporului român, a lui F. Constantiniu, acordă acestui episod capital un singur rând!). În seria de suflet, ar urma Brâncuși, altă călăuză către sensurile adânci ale dragostei de neam. Refuzul Academiei Române, din 1951, de a accepta testamentul prin care Artistul dona statului operele sale este și azi mostra perfectă a ipocriziei regimului comunist, care nu putea judeca decât partinic. Nicidecum patriotic. De aceea, o reparație corespunzătoare e stringentă, indiferent de forma pe care ar lua-o, chiar și tardiv, în zilele noastre. Cum ar fi, de pildă, prin crearea unui Centru Internațional de Artă Modernă „Brâncuși“, în Capitală. Câtă iubire de țară ar adăposti! Un alt prestigios B: Bernea, a cărui operă postumă zace în depozite, în loc să fie expusă la vedere, spre folosul celor dezorientați, care nu mai știu să privească minunea lumii. Un pictor - iubitor al naturii, al țăranului, al satului, al grădinilor, al dealurilor, al hranei, al crucii. Un creștin-ortodox, în dialog continuu cu Roma bizantină. În fine, un rafinat om, periclitat de uitare, într-o țară a delăsării axiologice. Mergând mai departe în căutarea motivației de a ne iubi unii pe alții, intrăm în muzică prin Enescu, cel autoexilat, pe care însă Festivalul îl recuperează admirabil, în numele nostru, al tuturor, o dată la doi ani (fără suficient accent pe componistică, din păcate!). Memoriile sale, depănate în convorbirile cu Bernard Gavoty în anii ‘50 la Paris, reprezintă un summum de noblețe, din care orice patriot actual se poate inspira, fără a da greș: „În clipa în care îmi închei cartea amintirilor, mă întorc spre trecut, arunc o ultimă privire vieții mele; am povestit - cu grija de a pune faptele înaintea sentimentelor - episoadele ei principale. Nu-i nimic mai obositor decât panegiricul unui om făcut de el însuși. Nici ceva mai nesuferit decât «eu, eu, eu». Slavă Domnului, ceilalți mă interesează mai mult decât propria mea persoană. De aceea aș fi dorit să istorisesc «o poveste între multe altele», în loc de propria mea poveste. Cum aceasta nu poate servi de model, gândesc că ar putea constitui măcar un punct de reper; o mică fotografie în marele album al destinelor omenești“.
Nu e ușor să iubești convingător o patrie. Ne-au dovedit-o toți cei care au suferit și creat, din dragoste pentru ea. În schimb, e banal să ai pretenții pe care nu le meriți sau să faci rău mimând binele. Numeroasele exemple la acest capitol ar întina însă momentul jubiliar căruia i se dedică aceste rânduri. De aceea, sugerez, pentru a încheia, o incursiune în decembrie 1906 - când Caragiale îi scria de la Berlin mai tânărului său prieten Mihail Dragomirescu aceste îndemnuri fără cusur: „Ascultă-mă pe mine. Ești tânăr și voinic și curat: lasă-i pe contimporani să-și dea matschuri de natațiune în mocirla putridă care se numește publicitatea actuală românească – sport de imundiție; tu rămâi curat, voinic și tânăr pe mal și, fiindcă ai o catedră acuma, îndreaptă-ți privirile către cei viitori, în cari rămâne s-avem toată speranța (...) Mai învață apoi că patria nu este o parvenită caprițioasă cochetă, care are nevoie de curtezani fluturatici, cu zâmbete de cadril și dedicațiuni de madrigaluri elegante; ci o nobilă mamă severă, căreia-i trebuiesc copii jurați spre demne isprăvi, cu calde bătăi de inimă pe tăcute, fără declamațiuni galante. Asta trebuie să faci tu pentru mulțumirea deplină a sufletului tău și pentru sporirea forțelor lui; iar nu întreprinderi publicistice din cari să ieși spre bătrânețe, ajunse prin ingrată uzură prea devreme, împuținat, amărât, scârbit“. Să luăm aminte cu rațiunea și cu inima la spusele unuia dintre cei mai realiști patrioți ai neamului! //