De același autor
An de an de an, spațiul vacant al vacanței pare același, dar e păcat să rămână identic cu el însuși, asemenea unui carusel monoton. Grija de a nu bate pasul pe loc vine din ceasornicăria noastră ascunsă, din starea de alertă lăuntrică pe care o generează însuși... Timpul Liber.
Îndelungata istorie a călătoriei își adaugă târziu capitolul, azi paradigmatic, al democrației turistice. Abia către finele secolului XVII, dar mai ales în prima jumătate a secolului XVIII, se instalează și înflorește în cutumele culturale occidentale voiajul subiectiv. Cu titlu personal. Atunci, imaginarul european își înnoiește decisiv percepția asupra deplasării în spațiu, după mileniile în care aceasta luase forma cuceririlor militare, a descoperirilor geografice, a colonizărilor, a comerțului sau a pelerinajelor. Fondul lexical francez al limbii engleze generează un calc lingvistic care prefigurează internaționalizarea rapidă a celei mai moderne forme de a călători. Invenție a aristocrației din Albion (pe cât de rafinată, pe atât de pragmatică în ceea ce privește principiile sale educative), The Grand Tour of Europe trece cu succes Canalul Mânecii și devine, în Franța, Le Grand Tour. Altfel spus - vizitarea locurilor fondatoare ale Antichității romane, iar mai târziu ale celei grecești, destinată rafinării orizontului intelectual și presărată cu popasuri formative în alte așezări emblematice ale vechiului continent. Traseul sub formă de circuit, programat de-a lungul mai multor luni sau chiar ani, avea drept finalitate întoarcerea la vatră și valorificarea bagajului de impresii acumulat. Dusă la apogeu de mari spirite modelatoare (Goethe, Chateaubriand, Byron), călătoria individuală s-a metamorfozat, de-a lungul a doar trei secole, într-un fenomen de masă. Pe lângă bogata Bibliotecă a marilor voiaje, versiunea princeps a acestui obicei a lăsat moștenire un cuvânt infailibil: turist. Nu știu în ce măsură mai avem răgazul să ne amintim că etimologia acestui termen banalizat se află în englezescul tourist (cel care realizează The Grand Tour) și să constatăm, dincolo de orice transformări, perpetuarea lui în mai toate limbile europene: de la franceză, spaniolă sau italiană până la germană și neogreacă...
Turismul, în zilele noastre, echivalează cu vacanța. Iar vacanța, tot mai mult - cu farniente. Sensul activ, de origine, al tour-ismului s-a dizolvat aproape complet în industria excursiilor organizate sau a modei all inclusive, așa după cum vacanța înseamnă tot mai mult uitare. Deși această evoluție era inevitabilă și devine tot mai explicabilă în epoca stressului socio-tehnologic, rămâne loc pentru nuanțe folositoare - căci vacanța nu este, neapărat, un teritoriu plat. Are relief, are vârste, are accepțiuni. Sigur, copilăria este epoca privilegiată. Pentru ea, vacanța e oricând și oriunde magică. Timpul real se suspendă, în favoarea închipuirii. Totul se transfigurează, independent de oferta concretă pe care un părinte o (poate) face vlăstarului său (în casa bunicii, în tabăra școlară ori în Dubai). Inocența ontologică a vârstei, setea de viață necondiționată a celui fraged la trup și suflet îi asigură o trăire autentică, integrală, a Oazei temporale fără constrângeri. Pe tărâmul proaspăt arat al imaginației, orice sămânță prinde rădăcină. Vârsta de aur trece însă repede. După 15, 20 de ani - deja e altceva. Imaginarul nu mai e virgin, mimetismul își spune cuvântul - mode, trenduri, Internet. Libertatea generalizată a mișcării în spațiu (pentru tinerii formați à l’occidentale), facilitățile de tot felul au „dedramatizat“ călătoria, spulberându-i în mare parte aura de mister. Devine mult mai greu să fii tu însuți, în vacanță, la 25 de ani. Pe de altă parte, entuziasmul este încă în floare, elanul vital răbufnește de peste tot, prezentul e covârșitor, viitorul e încă departe, nu pune probleme. De aceea, grija de a chivernisi judicios răgazul lunilor... vacante este minimală la cei foarte tineri - dispuși încă la lenevire, poate la visare.
Etapa adultă modifică ecuația, în mileniul comunicațional. Spre 30-40 de ani, viața socio-profesională naște competiția și, implicit, concurența turistică: cine, unde a fost în concediu, ce a vizitat, câte scufundări a făcut sau ce vârf a escaladat, ce rezervații naturale a străbătut sau, pur și simplu, în ce condiții hiperavantajoase a locuit, te miri pe ce continent. Apar în egală măsură frustrările celor care nu își permit excesele altora, iar în rândul celor prea răsfățați se manifestă tot mai puternic atracția... divertismentului prin experiențe/sporturi extreme. Pentru a mai clătina rutina... déjà-vu-ului. Da, le déjà-vu este o problemă, azi! Totul se poate privi, auzi, atinge atât de simplu și repede, încât plictiseala își face vad cu ușurință. Sau, chiar dacă nu sub acest nume, atunci sub forma unei blazări surâzătoare... am fost colo sau colo, am văzut și asta și aia - super cool! Prea puține lucruri mai surprind cu adevărat pe cineva din generația mediu-tânără, suprasaturată de informație în timp real.
După 50 de ani (când priveliștea devine panoramică), vacanța mare nu se mai poate rezuma la câteva clișee. Timpul exterior e tot mai insistent dublat de cel interior, lumea din afară, de cea dinlăuntru. Nu putem îmbătrâni în proiectul unei tinereți eternizate, avem de străpuns plafonul norilor. Pe verticala sensului. Abia acum putem (re)deveni tour-iști în sens etimologic... sau descoperi un substitut de natură mai profundă al călătoriei strict geografice. Evadarea din pușcăria orașului, goana spre destinații luxuriante, vacanța ca uitare-de-sine nu mai sunt îndestulătoare. Dimpotrivă, timpul eliberat de obligațiile cotidiene devine mai prețios ca niciodată, pentru aducerea aminte de tot ce este esențial. Vacanța la „mijlocul“ vieții nu e statică sau inactivă, ci gravă. Este răgazul fructuos, nerelaxant, recuperator a tot ce am risipit sub presiunea grabei zilnice. A tot ce nu am citit la timp sau a ideilor neduse la capăt. La vârsta când fructul e copt, fiecare clipă se întregește prin însuși gustul dulce-amar al curgerii sale ireversibile. De unde, acel frison cronicizat, tainic-angoasant, camuflat în nu știu ce lăcaș al minții sau inimii, ca un fel de întrebare latentă: oare la anul (ce) va mai fi?... Din acest punct de vedere, industria turismului contemporan, cu imperativele subliminale de tipul „nu sta locului!“, și-a cam pierdut ecoul, voiajul personalizat (cultural sau spiritual) fiind singura alternativă viabilă, pentru mulți dintre noi. Asta, în cazul în care nu se impune de la sine tentația rămânerii împărătești acasă, în orașul eliberat de hoarda vilegiaturiștilor...
Dar vacanța are și senectute! Probabil că unul din meritele incontestabile ale voiajului de tip organizat (fie el gregar) este noul statut al (stră)bunicilor în societate și, de aceea, o asemenea ofertă are în bătrâni clienți fabuloși. În nicio altă epocă, persoane cu vârste de peste 75-80 de ani nu au refuzat mai categoric marginalizarea biologică și nu s-au aventurat în deplasări mai îndepărtate și solicitante decât în ultimii zeci de ani. Octogenari și chiar nonagenari încântători, redeveniți candizi, umplu la refuz autocare imense pe mapamond, sorbind cu nesaț informația turistică, asemenea unor învățăcei curioși. Parcă pentru a câștiga un pariu, contra cronometru. Chiar dacă amintirile se mai amestecă, ei au trăit în fond toate ipostazele posibile ale vremurilor, așa încât își permit să pluseze curajos, cu ultimele resurse. Și bravo lor, când o fac!
An de an de an, spațiul vacant al vacanței pare același, dar e păcat să rămână identic cu el însuși, asemenea unui carusel monoton. Grija de a nu bate pasul pe loc vine din ceasornicăria noastră ascunsă, din starea de alertă lăuntrică pe care o generează însuși... Timpul Liber. Totul e să fim atenți. Hiatul, pauza implică o deliberare utilă: folosim, irosim, așteptăm? Înaintăm, revenim? Perioada de odihnă a trupului, vara, să zicem, e de fapt ideală pentru a cumpăni tot ce ne înconjoară și, de ce nu, a remedia dezechilibre. Din acest punct de vedere, trebuie să recunoaștem că avantajați sunt cei maturi. Cei pârguiți la minte și suflet - precum Seneca, redactând cea de-a 28-a scrisoare către Lucilius: „Crezi că numai ție ți s-a întâmplat să te minunezi ca de ceva nemaipomenit că, deși ai călătorit până departe și ai trecut prin locuri felurite, nu ai reușit să scapi de tristețe și de suferința spiritului tău? Sufletul trebuie să ți-l schimbi, nu cerul de deasupra capului. Poți trece marea, poți, cum spune Vergiliu al nostru, «să dai zării și țărmuri și orașe» - greșelile tale te vor urma oriunde vei ajunge. (...) Pune-ți jos povara sufletului: mai înainte de asta, niciun loc nu-ți va fi pe plac“ (Scrisori către Lucilius, I, Ed. Seneca Lucius Aenneas, 2014, p. 117). Atunci când plănuim marea evadare anuală, să o facem, deci, împreună cu noi înșine. Iar din bocceaua de drum să nu lipsească busola.