De același autor
Orchestra concertând este o oglindă în care merită să ne privim, cu real folos; o metaforă vie a conviețuirii, conjugării, coabitării în comunitate.
Recent încheiatul Festival Enescu lasă în urmă tabloul fabulos al unei plaje după reflux. Vastă întindere ieșită de sub avalanșa apelor, impregnată de o iluminație transcendentă. Dacă ar fi să alegem o imagine care să ilustreze această descriere, ar fi cea a Muntelui Saint Michel sau a plajei Saint Malo, rămase, după retragerea valurilor, într-un halou de geneză. Mareea muzicii care ne-a cuprins în acest septembrie se potrivește unei asemenea reprezentări, aparent prețioase. Dar ce altceva are la îndemână un biet iubitor al Artei Sunetelor (necunoscător, în sensul doct) decât analogiile închipuirii, pentru a-și exprima starea de grație?
Neputința „amatorului“, în acest caz, e o alcătuire ciudată în care admirația se învecinează cu frustrarea: încântarea - față de profesioniștii misterioasei sintaxe sonore; complexul - în raport cu cei care trăiesc această lume în chip... de la sine înțeles. Nu e de mirare că mari spirite ale culturii „verbale“, precum un Claude Lévi-Strauss sau Emil Cioran, s-au declarat nostalgici iremediabili ai Muzicii - ca formă supremă a creativității umane, la care... ei înșiși nu au avut acces. În repetate ocazii, de-a lungul secolului de viață trăit, fondatorul antropologiei structurale își exprima regretul profund de a nu fi avut capacitatea de a face muzică, insistând asupra diverselor forme de suplinire a respectivei limite. Într-un interviu televizat el declara, cândva, că „în tot ceea ce am scris, am încercat să realizez sub o altă formă ceea ce niciodată nu am fost capabil să realizez în muzică“, subliniind chiar că volumul Tropice triste a fost gândit ca operă (muzicală)... După cum e bine știut, Emil Cioran revine și el obsesiv asupra acestei nostalgii fundamentale în multe scrieri, printre care Cartea amăgirilor, unde notează: „Numai muzica poate genera o complicitate indestructibilă între două ființe. Pasiunea este perisabilă și se degradează, precum tot ceea ce face parte din viață. În vreme ce muzica e de o esență superioară vieții. Și, bineînțeles, morții“. Desfășurarea de forțe prilejuită de marile ansambluri descinse la București din toate colțurile lumii a avut darul de a ne ralia pe noi, cetățenii obosiți și stresați, ca prin magie, într-o binefăcătoare adunare a tăcerii - reculese - întru ascultare. Performanță de excepție, în teritoriul inamic al... „marii trăncăneli“.
Dincolo de bucuriile propriu-zise ale muzicii, trăite în funcție de instrumentele de receptare la îndemâna fiecăruia, publicul prezent la sărbătoarea acestei toamne a avut prilejul, seară de seară, să reflecteze și altfel asupra spectacolului oferit - căci orchestra concertând este o oglindă în care merită să ne privim, cu real folos; o metaforă vie a conviețuirii, conjugării, coabitării în comunitate. Deschizând sensurile metaforei, ne dăm seama că, în fond, aproape orice grup uman își găsește analogia într-o formă de asociere muzicală: de la familia care poate fi văzută ca un trio, un cuartet, un cvintet sau un sextet, până la orice tip de coagulare din interiorul societății, care se pretează oricând comparației cu o orchestră - fie simfonică sau de cameră; cu mai multe sau mai puține instrumente. Este, cred, inevitabil, pentru spectatorul dintr-un auditorium, chiar absorbit de vraja sunetelor, să nu-și plimbe atent privirea asupra celor care generează lumea paralelă a armoniilor auditive; asupra chipurilor, deseori transfigurate de construcția sonoră pe care un anumit dirijor le-o prilejuiește, dar și asupra bucuriei reciproce care îi leagă în chip nevăzut pe toți participanții la actul interpretativ. Este o „realitate semantică“ aceea că majoritatea termenilor sau expresiilor din sfera muzicii clasice se întâlnesc în spațiul etimologic comun al încântării, al bucuriei, al iubirii: armonie, simfonie, filarmonică, eufonie, consonanță... etc. Toate, cuvinte al căror sens propriu e frecvent acompaniat de ampla gamă a conotațiilor sau a înțelesurilor figurate.
Londond Philharmonic Orchestra pe scena Festivalului George Enescu (foto: Agerpres) |
Mergând mai departe în scanarea metaforică a concertului, ca rod creator comun, vedem că ea suportă analogiile cele mai amănunțite. În orchestră, există o varietate de instrumente: unele de prim-plan, altele de plan secund; unele prestigioase prin cariera solistică, altele integrate obligatoriu ceasornicului orchestral. Dacă violonistul, violoncelistul sau flautistul pot fi, deopotrivă, instrumentiști într-un ansamblu sau (mari) soliști, mult mai rar această ocazie se oferă instrumentelor de percuție, contrabasului sau chiar unora dintre suflători. Similar, se pune problema în cazul vocilor din compozițiile simfonice, care îmbină postura corală și cea de protagonist. În această enumerare, pianul are desigur un loc aparte, în măsura în care marile concerte sunt compuse „pentru“ el - regele instrumentelor. Dar și panistul (ah, Boris Berezovsky, domesticind clapele!), oricât de genial, nu se poate desfășura decât rezonând cu orchestra și integrând viziunea dirijorală. În nici un caz, ignorând raportul fondator, parte-întreg.
Este uşor să transferăm aceste notații asupra altor forme de asociere interumană, pentru a vedea ce limpezi corespondențe ies la iveală. Putem astfel recurge la câteva interogații cu dublu sens: se poate concepe, în mod normal, ca un dirijor, „liderul“ unui act de creație muzicală, să-i disprețuiască pe membrii orchestrei, să-i înjosească sau să-i mintă? Cum ar putea aceștia să-și mai transfigureze instrumentele? Este de imaginat un mare concert de muzică clasică, în care un membru al orchestrei să cânte bine, iar altul fals? Sau e fundamental ca fiecare la locul său (de la percuție la vioara întâi) să dea tot ce poate mai bun, astfel încât rezultatul colectiv să fie pe măsura așteptărilor publicului? Ar fi posibil ca un interpret din ansamblu să-l invidieze pe vecinul său de „partidă“ că a cântat mai bine? Sau nu cumva e obligatoriu ca fiecare să se bucure de reușita celuilalt, pentru ca produsul muzical finit să fie la înălțime? Răspunsul la toate aceste întrebări este, evident, implicit. Nu e cu putință ca un concert înălțător să se producă fără sinergia autentică a tuturor celor ce iau parte la el. Indiferent de idiosincrazii. Așa cum, în granițele unei asemenea manifestări, nu e loc pentru impostură.
Desigur, am idealiza susținând că întotdeauna orchestra funcționează ca un mecanism perfect pus la punct. Știm că nu e așa, din simplul motiv că acest lucru transpare imediat. Se aude și se simte! Catharsisul pe care melomanii îl așteaptă cu înfrigurare într-o sală de concert, pe cât este de inefabil subînțeles atunci când există, pe atât de ferm refuză să se instaleze, atunci când mecanica fină de pe scena concertistică nu funcționează. (Fapt ce atrage, de altfel, dureroase penalizări de prestigiu.) Pe de altă parte, putem aplica orchestrei, în această tentativă de exfoliere metaforică, tiparul piramidal pe care societatea „afonă“ nu izbutește să-l asume. În vârful edificiului - dirijorul, urmat de soliști, iar la bază - orchestra și / sau corul. Fără a omite esența unei asemenea minunate alcătuiri: Compozitorul. Demiurgul care îi însuflețește pe toți.
E demn de observat că tocmai Muzica (în accepțiunea clasică!) este cea care întrunește un consens rar întâlnit, fiind calificată, aproape fără ezitări, drept dar divin sau expresie a dumnezeirii. E bine știut că mari agnostici sau chiar atei au găsit în muzică ceea ce au refuzat să vadă, poate, în alte domenii, la fel de uimitoare, ale Creației... Cu atât mai mult, merită relevate câteva semnificative tangențe între orchestral și creștin. Nu este armonia emanată, în consonanță, de instrumentiști o formă de comuniune, unde talentul se smerește, în beneficiul „lucrului bun“? Nu e oare măiestria dirijorului demonstrația prin care puterea artistului se arată capabilă de tripla slujire - față de compozitor, față de publicul căruia i-l revelează și față de muzicienii care fac posibil acest act? Lanțul analogiilor poate astfel continua, căci orchestra în concert propune, dincolo de harul muzicii, un model de viață... polifonic. //