De același autor
Supraexpunerea mediatică a lumii actuale repaginează, între altele, un raport fundamental: acela între persoana publică și cea privată.
Orice deținător al unei posturi vizibile în societate are o identitate care, de câteva decenii bune, nu se mai poate camufla. Fie că e vorba de oameni de stat, oameni de cultură, reprezentanți ai Bisericii, artiști sau alți formatori de opinie, toți sunt astăzi supuși unei transparențe sui generis care, în societatea tehnologică, a devenit inconturnabilă. Lucru util, când se pune problema unei armonii-model între fața văzută și cea nevăzută, dar nefericit și derutant când cele două laturi ale individualității se contrazic.
Dacă, în comunism, secretomania și sora ei, dezinformarea, făceau parte din rețeta totalitară, până relativ târziu, chiar și în democrațiile occidentale a existat un tabu sever în raport cu viața privată a personalităților contemporane și chiar istorice. La începutul anilor ‘90, când fostul președinte Mitterrand era pe moarte, dezvăluirile în lanț despre boala sa, fiica nelegitimă și povestea amoroasă tăinuită ani în șir au reprezentat (în Franța cel puțin) sfârșitul unei epoci și începutul alteia, în ceea ce privește accesul direct la intimitatea și... moralitatea ierarhiei politice. Obsesia discreției, de pe vremea unui De Gaulle sau Pompidou, lua sfârșit. Decepțiile trebuiau asumate, iar coerența comportamentală se impunea ca o necesitate. Aceeași schimbare se evidențiază comparând embargoul mediatic (neverosimil azi) asupra infirmității vicioase a președintelui american Roosevelt în anii ‘40 sau a escapadelor erotice ale lui Kennedy în anii ‘60, cu scandalul mondial generat de un derapaj mai deocheat al lui Bill Clinton în anii ‘90, gata-gata să-i anuleze cogeamite cariera politică... Cu scurgerea timpului, mutația socio-mediatică pomenită se confirmă constant (cazul Dominique Strauss Kahn e alt exemplu), trecând tot mai des frontiera din prezent spre trecut – adică în zona sensibilă a legendelor sau a mitologiilor cultural-istorice. Celebra carte a britanicului Paul Johnson, Intelectualii, apărută în 1988, reprezintă din acest punct de vedere un moment de referință, cu atât mai mult cu cât demersul strălucitului jurnalist-istoric e riguros documentat și nepătimaș. Deși „dezvăluirile“ despre dedesubturile unor monștri sacri ai culturii universale nu erau noutăți absolute, sistematizarea și prezentarea lor într-un demers țintit a avut efectul unui trăsnet asupra intelighenţiei europene seculariste. Cu riscul de a destabiliza idoli bine fixați în imaginarul colectiv (de la J.J. Rousseau la Marx, Brecht sau Sartre), gânditorul englez considera absolut normal faptul că, după două secole în care „intelectualii laici au jucat un rol crescând în modelarea atitudinilor și instituțiilor noastre, a venit vremea să le analizăm și lor dosarele, atât pe cel public, cât și pe cel personal“. Premisa autorului fiind una de bun-simț, ea este aplicabilă, de fapt, oricărui context analog, iar lista propusă de el se poate prelungi și ramifica spre alte domenii, epoci sau zone geografice, cum ar fi bunăoară societățile (post)comuniste. Dacă viziunea de tip holistic a lui Paul Johnson are, la o adică, dezavantajul unei opțiuni morale incorecte politic și deci cu risc de ecou restrâns, șansa ca ea să se perpetueze (ca metodă) vine tocmai din noua mentalitate mediatico-istoriografică, ce nu mai acceptă culise sau zone de umbră. Nici în prezent, nici în trecut, pentru nimeni.
Importanța punerii în oglindă a persoanei private și a celei publice nu este însă relevantă doar când evidențiază flagrante contradicții. Din fericire, ea prilejuiește și revelații simetrice, în cazul în care cele două laturi sunt în consonanță. În cazul că Paul Johnson și-ar fi propus un al doilea tom al celebrei sale lucrări, ar fi putut cataloga o serie de nume prestigioase care s-au remarcat prin consecvența curajoasă între gândire și atitudine, vorbe și fapte. În acest sens, marele scriitor francez interbelic, laureat al Premiului Nobel, André Gide ar fi fost un reper esențial, mai ales că el rămâne încă, ideologic, ignorat... Meritul său? Acela că, în 1936, la întoarcerea dintr-o călătorie oficială de câteva săptămâni în URSS, făcută în calitate de simpatizant entuziast al regimului sovietic, se consideră dator a-și exprima deschis, într-o carte, dezamăgirea față de mistificările stalinismului constatate la fața locului și a se dezice net de atașamentul comunist. Asumându-și linșajul ideologic în breaslă, Gide le răspunde ferm detractorilor săi în 1937, într-un nou text, ce reprezintă profesiunea de credință a creatorului ca persoană publică: „Nu există partid care să mă țină – sau care să mă rețină – împiedicându-mă vreodată să-i prefer Adevărul. În clipa în care apare minciuna, mă simt rău. Rolul meu e să o denunț. Sunt dependent de adevăr. Dacă partidul părăsește adevărul, eu însumi voi părăsi, îndată, partidul... “ (tr. n.). Volumul Retour de l’URSS (nereeditat timp de peste 70 de ani!) rămâne cu siguranță cel mai puțin cunoscut al marelui Gide. Dar el întregește exemplar dezideratul oricărei conștiințe elevate: de a fi așa cum trăiește, respectiv de a trăi așa cum este, căutând mereu, socratic, calea vieții bune. Chiar când aceasta nu e politically correct...
Reevaluarea raportului între dimensiunea publică și cea personală a protagoniștilor din societate ține evident de epoca modernă a ultimelor două sute de ani, de când presa și-a croit drumul fără întoarcere, introducând treptat în joc conceptul de imagine. „Vechile regimuri“ funcționau pe baza unui cod bine instalat în tradiție, iar exercitarea (echilibrată sau excesivă) a puterii era de fapt singura care dădea măsura lucrurilor. Revoluția franceză a fost prima ocazie în istorie când manipularea de presă și-a demonstrat eficiența, inaugurând era în care ne aflăm. În asemenea măsură, încât linșajul „mediatic“ aplicat Mariei-Antoaneta, la finele sec. XVIII, a așteptat peste 200 de ani pentru a pătrunde în versiunea oficială a evenimentelor. Așa cum, tardiv, abia în 2008, apărea și Cartea neagră a Revoluției franceze, o lucrare colectivă de proporții, fără tabuuri. În acest sens, povestea ultimilor regi ai Franței este emblematică și în ceea ce privește felul cum tabloul intimității poate reseta memoria colectivă. Dacă demontarea propagandei mincinoase a corectat clișee perpetuate generații de-a rândul în manualele de istorie, dezvăluirile crude privind perioada încarcerării au generat (culmea!) o veritabilă aură sacră în jurul cuplului regal decapitat. Tot cu mare întârziere istorică, scoaterea la lumină a scrisorii-testament, redactată cu câteva ore înaintea urcării pe eșafod de tânăra regină, tulbura profund apele conformismului antimonarhist, pentru ca, ulterior, fraze cenzurate mai bine de două secole să-și dobândească binemeritatul răsunet: „fiul meu să nu uite nicicând ultimele cuvinte ale tatălui său, pe care i le repet în mod expres: să nu încerce niciodată să răzbune moartea noastră“ (tr. n.). Exemplul regicidului francez ilustrează tensiunea adâncă între existența socială și cea personală specifică monarhilor, pentru care simțul datoriei și al jertfei fac parte din destin.
Mediacrația fără frontiere a prezentului obligă mai mult ca oricând (cel puțin teoretic) personalitățile publice la coerență între atitudinea exterioară și cea privată, riscând, în caz contrar, dacă nu altceva, grave penalizări de... imagine. Căci „transparența“ sine qua non impune noi reguli de conviețuire. Ești notoriu - ai intrat în ochiul ciclonului, nu mai poți face abstracție de acest fapt. Curios și paradoxal este că o asemenea evidență nu pare a-i impresiona pe reprezentații castei mediatice contemporane – adică a celor care trăiesc „la vedere“. Cel mai adesea, lipsa de rigoare în educație și tot mai puținele convingeri morale îi fac imuni la nepotrivirea între ce afirmă ca demnitari și ce întreprind ca persoane; între ce au gândit azi și ce uită mâine; între cum ar trebui să se prezinte în fața publicului și cum o fac în realitate. Iar atunci când sunt, totuși, în situația de a justifica anumite comportamente, limbaje sau puncte de vedere, o fac mai degrabă formal decât din scrupul lăuntric... Ignorând că situarea lor în avanscena societății le conferă, vor-nu vor, statut de model și că a fi luat drept exemplu implică responsabilitate. Dacă ar fi să facem o comparație privind gestionarea raportului persoană-demnitar, între democrațiile și monarhiile actuale, concluzia ar fi cu siguranță favorabilă acestora din urmă. Deși măcinate de tabloidizare și de rutina secularistă, capetele încă încoronate mai izbutesc să demonstreze, măcar simbolic, că sunt capabile să-și slujească supușii, așezând interesul general deasupra celui privat. Fiindcă, în aceste oaze ale tradiției statale, e încă asumată relația cu Dumnezeu. //