De același autor
Anul care începe este un viitor an vechi. Mă întreb deja cum îl voi estima la următorul prag. Obsesia noutății mă inhibă, fiind acompaniată în subtext de atâta ulterioară tocire și uitare încât previziunea însăși devine obsedantă. Aici e piatra de încercare. Învechirea anului care tocmai se deschide, proaspăt ca un bujor, mă neliniștește, la gândul că prospețimea se va banaliza prea curând, că se va prăfui (și) din vina mea. Insist că anul nou va deveni un an vechi, pentru a mă autoatenționa în legătură cu buna lui chivernisire - ca prezent al viitorului și ca... viitor trecut. Indiferența lăuntrică față de evenimentul pășirii, încă o dată, peste granița simbolică dintre ani și rutina implicită mă nemulțumesc tot mai profund. Imaginea contrastivă: trecut uzat vs. incipit glorios, îmbrăcat în neoane, mă îndeamnă periodic să caut o schimbare. Proastele obiceiuri pândesc însă la tot pasul, iar mai presus de orice, pândește amânarea... Amânarea ameliorării, a urcușului pe spirala ascunsă. Primejdia e, deci, de ordin nevăzut. Provine din curiozitatea excesivă față de ceea ce ar putea aduce pe tavă, ca ofertă, noul orizont de timp. Iar sub o asemenea presiune, trece în planul doi esențialul. Iubirea în primul rând. Eterna poruncă.
Urarea „Anul nou să fie mai bun decât cel trecut“ a devenit un automatism, câți dintre noi îl umplem de conținut? Și din ce punct de vedere să fie mai bun? Mai prosper, mai variat, mai împlinit profesional? Cum să fac, întru adevăr, ca noul An nou să nu umple încă un pic sacul clipelor irosite? Poate, închipuindu-l ca pe un nou-născut al meu. Un fel de prunc pe care trebuie să-l cresc, să-l educ, să-l înzestrez cât mai temeinic. Amețită (precum mulți) de valul cutumelor instalate, mă îndurerează, pe măsură ce îmbătrânesc, lipsa de atenție și de implicare în raport cu această materie primă impecabilă - numită timp - care-mi e pusă generos înainte. Timpul încă netrăit. Încă pur. Deși multe sunt definitiv stricate sau ratate, noul arc temporal încă intact s-ar putea dovedi salvator. Cu condiția să-mi propun o strategie personală, să-mi asum față de el îndatoriri clare. Foamea de realizări palpabile, cuantificabile sufocă însă de atâtea ori spiritul, țintuindu-mă în logica previzibilă a competiției. Reificând propriile aspirații. Pregătirile demente și chermezele dintre ani, înfruptarea, distracția profilează vetust etapa care se încheie, favorizând uitarea. „Să întoarcem așadar pagina!“- spunem adesea, într-un glas. Doar că nu vreau să uit, vreau să înțeleg! Să-mi reprezint cât mai limpede ce am „ne-izbutit“ în anul vechi și cum voi reuși să ies din paradigma lui „lasă,- că-mai-e-timp-până-altădată“... Anulvechi și anulnou reprezintă un continuum, dacă viața e spirală și nu plimbare în cerc prin curtea unei închisori. Ce poate fi nou în ce se repetă?! Gradul investiției interioare. Gândul, dorința dezmărginirii.
Bilanț și memorie
Și anul care trece, și cel care sosește sunt daruri. Cum altfel? Timpul ce ni s-a dat sună titlul uneia dintre cele mai frumoase cărți de memorialistică a suferințelor în comunism. Indiferent de meteorologia însorită sau vijelioasă a acestui răstimp conferit fiecăruia în parte, el rămâne supremul „cadou“. Primindu-l, nimic nu e mai firesc decât a socoti că am, la rândul meu, de dăruit. Ce anume? Rost!... Cum? Transformând, de pildă, convenția seacă a „pe-trecerii“ anuale în prilej de bilanț, memorie și anticipare. Câteva paliere ale memoriei pot genera tot atâtea tipuri de bilanț: memoria rațională, memoria afectivă, memoria colectivă, memoria morală, memoria spirituală. Pe fiecare plan am de conștientizat, de lucrat artizanal. Voi înțelege dacă mi-am mobilizat voința și intelectul, dacă am învățat destul sau am preferat suficiența. Voi pune în balanță sentimentele și resentimentele (nu cumva constatarea va fi tristă?). Îmi voi interoga implicarea în cauza comună, în soarta aproapelui meu. Mă voi întreba cum am trăit credința, unde mă aflu pe Scara ei, mai sus sau mai jos? Și tot așa, exercițiul multiplului bilanț se va dovedi terapeutic. În charismaticele convorbiri cu Claude Bonnefoy (Între viață și vis, Humanitas, 2017), Eugène Ionesco punctează, cu binecunoscuta sa acuratețe confesivă, ceva frumos: „Istoria și politica încearcă în van să soluționeze sau să mascheze problema fundamentală a condiției noastre, căci ele nu pot răspunde acestor întrebări: Ce fac eu aici? De ce sunt aici? Ce este lumea din jurul meu? Sunt întrebări elementare, pe care istoria le face uitate, dar pe care nu poți să nu ți le pui: nu trebuie să-ți pierzi conștiința de sine“ (p. 164).
Atenție la brazi!
Mai e ceva. Bateria de clișee care au ajuns să acompanieze răspântia anilor își fac tot mai insidios treaba nefastă, golind de conținut Crăciunul, feeria darurilor, bucuria comuniunii, pacea sărbătorilor, puterea lor renăscătoare... Simțim că punerea în scenă a abundentei recuzite de sezon, tot mai ofertante, contribuie la amnezia de care tot pomeneam mai înainte. La delăsare. Prea multe „bifăm“ și prea puține trăim. În această privință, unul dintre cele mai năpăstuite repere este chiar... bradul. Crescut și tăiat în pepiniere, cumpărat cu bani grei, împodobit fastuos, luminat, pozat și... sumar lepădat. Vă rog citiți atent aceste rânduri ale etnologului-trăitor Irina Nicolau (atât de prezentă, după 15 ani de la plecare!), din volumul Talmeș-balmeș de etnologie și multe altele (Editura Ars Docendi, 2001): „În ultimii ani, astfel de gânduri îmi vin la începutul lui ianuarie. Când văd brazii de Crăciun aruncați la gunoi - strâmbi, teșiti, uscați, cu urme de vată pe crengi, risipindu-și acele pe scările imobilului - îmi provoacă o tristețe nimicitoare. «Cum poți, domnule, să-l arunci așa, după ce ai dat o groază de bani pe el, după ce l-ai colindat și l-ai împodobit și după ce ai făcut din el centrul în jurul căruia s-a învârtit toată Sărbătoarea?!» «Și ce vrei să fac cu el?» - poate să mă întrebe cineva care mă ia în serios. «Tu nu trebuie să faci nimic. Soluția s-ar cuveni să o găsească Orașul. El a inventat bradul de Crăciun, el să găsească formula decentă prin care să-l scoți din casă.» În sensul acesta însă, de la Oraș nu trebuie să aștepți nimic. Relațiile lui cu obiectele sunt slabe. Modele fac să ajungă la gunoi obiecte casnice și piese de mobilă în stare bună. Haine intacte. Orașul nu sesizează enormitatea. Rezolvările pe care le oferă sunt de ordin practic. Cine să le ridice de unde au fost aruncate și cui să le dea. Am în vedere între altele acțiunea civică de sortare a gunoaielor care se practică în alte țări. Sticlele, la sticle. Plasticul la plastic. Hârtia la hârtie. Și, de ce nu, brazii la brazi. Fac o paranteză. Ați auzit de brazii de închiriat, de la Brașov? Tot timpul anului, locuiesc într-un ciubăr. Și de Crăciun, tu dai bănuțul, furnizorul ți-l aduce și, când Sărbătoarea s-a terminat, vine și-l ia ca să-l dea altuia la anul. Din punct de vedere ecologic este ok. Dar nu există oare o ecologie a Sărbătorii?... Ce propun?! Nu propun nimic. Pot să spun cum mi-ar plăcea mie să se petreacă lucrurile. În logica Sărbătorii, mi s-ar părea firesc ca în fiecare an să păstrezi din brad o crenguță. Se poate folosi în acest scop o cutie de pantofi. Apoi, după cei îi scoți podoabele, să-l învelești într-un cearceaf și când îl duci la ghenă să îi ceri iertare. Aș putea de asemenea să închipui că oamenii duc brazii de Crăciun în locuri speciale unde, cât timp ard brazii, ei mai beau câte ceva. Nu insist. Ideile de acest gen sună jalnic. În fond, nu am în vedere decât niște gesturi care să facă din despărțirea de brad altceva decât acel adio și la gară cu care tratăm frecvent lucrurile care au însemnat pentru noi ceva. Evident, ca și în alte privințe, consider că nu se poate face nimic. Lipsa de respect pentru recuzită se accentuează pe măsură ce scade sentimentul Sărbătorii. O vreme, am crezut că ne poate salva povestea lucrurilor pe care le-am pierdut. Astăzi cred altceva. Ce crenguță în cutie?! Ce cearceaf, ce iertare cerută bradului?! Ar fi mai util să-ți asumi condiția. Când târâi pomul de Crăciun la ghenă, să-ți spui în gând: «Da, domnule. Sunt un consumator incapabil să realizez relații grave și durabile cu obiectele. Găsesc că este lipsit de sens să păstrezi în casă fragmente de Sărbători. Energiile mele vin din altă parte! La școală mi-au făcut capul tobă, dar nu m-au învățat cum să mă port cu un obiect».“ Câtă dreptate avea Irina! Ne lăsăm părăsiți de misterul sărbătorilor fără a ne opune, fără a face mai nimic pentru a-l redobândi. (Cine știe, poate la anul?...)