De același autor
De-a lungul timpului nici primarii generali ai Bucureştiului, nici cei de sector nu și-au manifestat în discursul mediatic, de largă audiență, intenția fermă de stopare a abuzurilor urbanistice și de reabilitare programatică a zonelor protejate.
Vara este un moment oportun pentru a conștientiza starea orașului. În cazul Bucureștiului, din păcate, acest exercițiu prilejuiește anual profunde dezamăgiri. Mult mai numeroase și dureroase decât satisfacțiile care, ce e drept, riscă să fie minimalizate. Ar fi deci injust să trecem cu vederea redeschiderea după mai bine de un deceniu a Muzeului Colecțiilor, noua față a Pieței Amzei, restaurarea Hotelului Bulevard, după lungi ani de șantier, sau alte câteva clădiri renovate cu succes ici și colo. Cum însă asemenea mostre reprezintă aspecte firești ale dinamicii unei capitale europene, este mai degrabă necesar să revenim asupra anomaliilor care se perpetuează... în ritm neverosimil.
Orice plimbare tihnită de vacanță în zonele protejate ale Bucureștiului scoate în drum la tot pasul peisaje dezolante, în fața cărora bunul simț suspină amar. Plăgi deschise în trupul orașului, pe lângă care suntem nevoiți să trecem neputincioși. Artere majore precum Maria Rosetti sau Calea Moșilor veche, dar și străzi de pe harta fondatoare a Capitalei moderne precum Clemenceau, Povernei, Cristian Tell, Dionisie Lupu, Dumbrava Roșie, Aurel Vlaicu (pentru a cita câteva) sunt deja mutilate sau în curs de agresare urbanistică, conform rețetei: „demolăm ca să speculăm“, indiferent de costul patrimonial și având ca unic scop profitul grosier. În ce altă cheie să înțelegem, de pildă, recenta desfigurare a Pieței Icoanei, prin înfigerea dizgrațioasă a blocului de la colțul cu str. Eremia Grigorescu, pe locul unei elegante case neoromânești în perfectă stare? Sau cum să interpretăm răbdarea diabolică a unor dezvoltatori care așteaptă ani în șir ruinarea artificială a unor frumoase imobile, precum cele din Piața Romană 7, Visarion 8, Kiseleff 37, Aviatorilor 8, Ion Mincu 11? În fine, ce să credem despre distrugerea Halei Matache, părăginirea asistată a Morii Assan sau a Hotelului Grivița? Asemenea exemple și multe altele fac parte din refrenul pe care, de ani mulţi, îl psalmodiem neobosit și aparent fără folos. În ciuda numeroaselor obstacole administrative și de mentalitate, știm însă că recurența mesajului impune consecvența unui crez: că orașul are nevoie de trecut pentru a-și hrăni viitorul.
Persistă, cu toate acestea, o nedumerire care se cere privită mai atent. Cum e cu putință ca efortul persuasiv desfășurat nonstop de personalități ale lumii academice (precum arh. Șerban Sturdza, prof. Andrei Pippidi) sau ale societății civile (în frunte cu personaje notorii precum Nicușor Dan sau Mircea Toma) să nu răstoarne trendul speculativ care marchează Capitala din punct de vedere urbanistic? Cum se poate ca înmulțirea exponențială a ONG-urilor implicate cu trup și suflet, on și offline, în protejarea patrimoniului (nu doar bucureștean, ci și național, nu doar urbanistic, ci și istorico-natural) să nu zguduie încrengăturile de la vârful administrațiilor locale? Căci, în pofida unor succese punctuale, norul gros al indiferenței și corupției apasă nestingherit. Dincolo de motivațiile conjuncturale, faptul se explică printr-o disfuncție fundamentală: neasumarea sistematică, instituțională a problemei patrimoniale de către clasa politică, neincluderea ei pe agenda urgențelor naționale – nici la nivel central, nici la nivel local – deși societatea românească postcomunistă are nevoie acută de reevaluarea unui trecut manipulat și hărțuit îndeajuns de vechiul regim. Câte campanii electorale au acordat un loc privilegiat reabilitării patrimoniului urban, să zicem? Sau celui istoric? Prea puține, cu siguranță. Iar Bucureștiul, în această privință, stă probabil cel mai prost, căci de-a lungul timpului nici primarii săi generali, nici cei de sector nu și-au manifestat în discursul mediatic, de largă audiență, intenția fermă de stopare a abuzurilor urbanistice și de reabilitare programatică a zonelor protejate. Bine-bine, s-ar putea obiecta, dar dacă activismul societății civile este atât de puternic, de ce nu se văd efectele? Răspunsul e ilustrat aproape metaforic de situația creată la alegerile locale din 2012, când Nicușor Dan, candidatul independent a cărui strategie de campanie s-a identificat cu țelurile Asociației „Salvați Bucureștiul“, a obținut fără niciun sprijin politic 10% din voturi. Rezultat ce denotă, pe o parte, disponibilitatea reală a societății de a lua în serios problemele orașului, dar pe de alta, incapacitatea unei asemenea abordări de a-și croi vad fără cârja politicii. Lucru firesc până la un punct, fiindcă orice cauză civică are, la un moment sau altul, nevoie de sprijinul ierarhilor societății. În cazul românesc însă, dependența față de discursul „oficial“ (audiovizual mai ales) ajunge să-i limiteze peste măsură pe oameni, oricât de bine intenţionați sau onești: a zis primarul general așa, o fi bine așa, că am văzut la TV... Nu a zis primarul cutare lucru, atunci nu contează. A demolat cutare edificiu istoric, o fi știut ce vrea. În schimb, ceea ce ne explică săptămânal, de ani, cu lux de amănunte, profesorul Pippidi în Dilema Veche e pentru cine... citește!
Să ne închipuim doar o clipă că Raportul comisiei prezidențiale pentru patrimoniul construit, siturile istorice și naturale, elaborat de un reputat colectiv în 2009, ar fi devenit carte de căpătâi pentru succesivele guverne, implicit pentru respectivii miniștri ai Culturii, care ar fi preluat statornic, în prestațiile lor publice, măcar o parte dintre ideile cuprinse acolo - în cazul că nu s-ar fi aventurat chiar să propună măsuri legislative concrete. Mai mult ca sigur, alta ar fi fost soarta acestui respectabil document decât este azi, când zace ignorat de majoritatea decidenților.
Atât în ceea ce privește memoria crimelor comunismului, cât și cea patrimonială, asumarea acestor capitole strategice de către instituțiile sau vocile autorizate, de real impact, reprezintă deocamdată unica soluție pentru a reuși o pătrundere în conștiința colectivă. Sensibil diferită ar fi, de exemplu, percepția asupra totalitarismului, dacă BOR i-ar mărturisi drept canonizabili cel puțin pe câțiva dintre martirii netăgăduiți ai represiunii comuniste, sau dacă istoriografia de tip best seller a zilei nu ar ezita să facă analiza justă a fenomenului carceral. În aceeași logică, alta ar fi, probabil, strategia imobiliară din inima Bucureștiului vechi, dacă marii arhitecți autohtoni la modă și parteneri de afaceri ai autorițătilor locale ar îndrăzni să spună hotărât ce gândesc (nu doar ce le convine): nu mai agresați zonele protejate sau monumentele istorice, fiindcă distrugeți potențialul de reprezentare al Capitalei! Și în acest sens, de altfel, Biserica oferă o analogie interesantă, căci, la polul opus față de spațiul laic, oriunde întorci capul nu vezi decât biserici în construcție sau în renovare, nicidecum în demolare sau ruinare forțată. Lucru posibil pur și simplu fiindcă ierarhia BOR a dat semnalul unei mobilizări naționale fără drept de apel. Paradoxal însă, această situație implică și o realitate simetrică. Astfel, multe lăcașuri sau situri din zona de străveche valoare patrimonială (chiar paleocreștină), absente din prima linie a discursului „patriarhal“ actual, lipsesc și din atenția... majorității creștine. Ca și cum aceasta ar gândi prin telecomandă.
Panoramând cumva imaginea Bucureștiului prezent, de la care plecam, nu putem evita analogia cu o dantură în care sclipesc supărător numeroși dinți de aur. Dacă furia totalitară a lui Ceaușescu din anii ‘80 (când anihila un sfert din patrimoniul edilitar istoric al Capitalei) poate fi lesne încadrată în categoria „neroniană“ a puterii ieșite de sub zodia rațiunii, distrugerile la care asistăm azi, în plină Uniune Europeană, scapă oricărei încadrări, fie și negative. În cazul lor, ceea ce șochează e tocmai lipsa oricărei strategii, graba meschină de a înlocui ce e „vechi“ cu altceva, „mare, nou și rentabil“. De la visul dăinuirii faraonice mimat de Ceaușescu, s-a ajuns în plină democrație la polul opus, când se construiește în totală indiferență nu doar față de trecut, ci și față de viitor. Situație fără noimă, într-o lume în care protejarea patrimoniului și afirmarea identității culturale au generat un curent de gândire, iar libera documentare pe această temă oferă o panoplie de modele, demne de urmat. Cu condiția să aibă cine.
PS: O știre de ultimă oră, sosită în timp real pe e-mail, din partea Asociației „Salvați Bucureștiul“ alertează cu privire la demolarea din str. Câmpineanu 2, în 22 iulie a.c.: „Începutul unei noi practici în România: demolarea autorizată a monumentelor istorice, în vederea reconstruirii acestora!...“. Judecați și dumneavoastră. //