De același autor
Ziarul de duminica, numarul 3 pe 2008. Sorin Lavric, proaspat autor al lucrarii Noica si miscarea legionara (Humanitas, 2007), specialist in opera lui Constantin Noica (doctor in filozofie din 2005), altminteri eseist bine cunoscut din paginile Romaniei literare (in care visase dintotdeauna sa semneze, dupa cum i-a marturisit public Marinei Constantinescu), semneaza un articol cu un titlu foarte incitant: Eseistii de azi. Este vorba despre tinerii eseisti romani - "o noua generatie de eseisti cu pregatire umanista", scrie autorul - dintre care recunoaste ca face parte si domnia sa (acest gest merita intr-adevar salutat). Articolul s-ar putea inscrie mai degraba la "cronica pesimistului" decat la cea a optimistului, pentru ca Sorin Lavric nu saluta aparitia acestei noi generatii; sau o saluta, dar de adio.
In primul rand, el pune in discutie "substanta" pe care o mai pot avea tinerii eseisti in zilele noastre. Acest adverb, "mai", modalizeaza subtil discursul. Substanta ar fi existat in eseurile de odinioara - sau in eseurile scrise de eseistii "batrani" -, dar e indoielnic faptul ca macar ceva din ea ar mai fi ramas in textele noilor eseisti. Sorin Lavric da si definitia "substantei": "1) Sa ai un text interior pe care sa nu ti-l schimbi in functie de context" si 2) "posibilitatea ca acest text sa-i influenteze pe altii". Or, mi se pare ca lucrurile iau deja, in aceasta formulare a definitiei "substantei", o intorsatura periculoasa. Textul interior al unui eseist este bazat pe convingeri, desigur, dar este vorba despre convingeri argumentate. Or, contextul (lumea) trebuie sa fie cea care sa-ti orienteze argumentele. Nu poti, de pilda, sa ai acelasi text interior in 1990 si in 2008, pentru ca datele despre care sau pe marginea carora scrii s-au schimbat intre timp. Exista, desigur, niste principii morale si estetice constitutive redactarii textului care nu trebuie abandonate. Dar asta nu tine atat de substanta textului, cat de modul de raportare la obiectul discutiei. Spre exemplu, acest obiect nu trebuie sa fie o persoana, ci o idee etc., indraznesc sa invoc aici distinctia facuta de Paul Ricoeur intre mêmeté si ipséité (in Soi-même comme un autre, 1990). In primul caz avem de-a face cu o identitate recognoscibila in diversele sale ocurente, iar in celalalt cu ceea ce ramane neschimbat in urma unui traseu - narativ - de alienare a identitatii considerata ca mêmeté. Astfel, nu stii ce e ipseitatea pana nu ti-ai incheiat povestea, de unde si rolul fundamental al acesteia din urma in conturarea "a ceea ce suntem". Abia dupa ce textul interior sufera modificari impuse de cele ale realului constati, cum ar veni, "cine esti". Cat priveste cea de-a doua trasatura a "substantei", nu raman de spus prea multe. "Posibilitatea ca un text (interior) sa-i influenteze pe altii" este un postulat foarte general, iar convingerea mea este ca ceea ce-i influenteaza pe altii nu e un text interior, ci o expresie emanata de orice obiect pe care personalitatea cuiva isi pune amprenta. Aceasta amprenta nu se afla intru totul sub controlul constiintei, tocmai de aceea nici directia de influentare nu poate fi anticipata de fiinta "care se exprima". Asa se explica faptul ca, intotdeauna, marile personalitati sunt "controversate": ele exprima mai mult si altfel decat vor.
Inarmat cu o asemenea definitie bicefala a substantei, autorul, fidel retoricii duale, enunta doua trasaturi fundamentale ale "colegilor sai", adica si ale sale, dupa cum recunoaste. Prima este "degringolada ideologica", a doua, "neincrederea reciproca". Acum, ingrijorarea lui Sorin Lavric mi se pare exagerata. Nici tinerii eseisti "de stanga", nici "batranii", alaturi de care probabil se vede pozitionat, nu dau dovada unei "degringolade ideologice". Conform etimologiei, degringolada provine dintr-o radacina neerlandeza cu semnificatia de "alunecare in spirala". Nu vad pe nimeni, chiar daca exista unii intelectuali foarte adjectivali in Romania - traditia pamfletului obliga -, care sa poata fi acuzat de asa ceva. Mi se pare imbucurator ca eseul - in sens de text de idei - are parte de practicanti remarcabili, fie ca vorbim de Caius Dobrescu, Ciprian Siulea, Alex. Cistelecan, fie ca ne mutam in alt cartier, al lui Andrei Plesu sau H.-R. Patapievici. Daca avem deci oameni care sa dezbata adecvarea ideilor contemporane la lumea in care traim si pe care o gandim, nu cred ca putem vorbi nici de neincredere reciproca. Desigur, abordarea prudenta a ideilor care nu ne apartin mi se pare un bun gest tactic, dar comunitatea eseistilor nu e Paradisul din ilustratiile revistei Turnul de veghe, in care tigrii aduc flori in dar viteilor tolaniti pe camp. Lumea in care traieste intelectualul roman este cel putin binara: exista o realitate "romaneasca" mai degraba empirica si exista o "piata de idei" internationala, policentrica, cu care racordurile trebuie, inainte de a fi facute, indelung gandite in ceea ce priveste fezabilitatea. Ce inseamna postmodern, ce inseamna global, ce inseamna local (sau "glocal"), ce inseamna cultura si ce intelegem prin adevar, toate astea sunt intrebari ale caror raspunsuri oferite de culturile de traditie din Vest nu pot fi copiate in limba romana, asa cum se intampla cu fel de fel de marci, branduri, idei si imagini care sunt aduse in Romania in lipsa oricarui context - kit epistemic - prin care sa poata fi asimilate. In principiu, eseistul roman nu este competitiv pe piata internationala tocmai din acest motiv: el nu are vreme sa construiasca un concept pe care sa-l lanseze apoi pe piata, pentru ca abia apuca sa recupereze gandirea produsa in Occident si s-o transforme din semipreparat in produs digerabil.
De aceea, ultimul regret pe care l-as putea nutri fata de "eseistii de azi" este "lipsa perspectivei unui ideal comun". Cred, in primul rand, ca aceasta perspectiva a fost terorizanta vreme de multe decenii. Si ca, poate - paradoxal -, numai in lipsa ei un "ideal" poate fi proiectat. Dar mi-e teama de idealul "comun". Nici vorba sa cred ca "ideal" este un cuvant "reactionar" - cum, prudent, avanseaza defensiv Sorin Lavric. Cred ca tocmai conotatia lui "revolutionara" are de ce sa trezeasca circumspectie. "Idealul comun" pe mine unul ma duce cu gandul, abia acum, la inutilitatea polemicii, la indiferenta la argument. De vreme ce prezenta idealului comun este incontestabila, la ce bun soliditatea argumentarului? Ce conteaza care este calea catre adevar, daca toata lumea e convinsa ca locul adevarului este unul si acelasi?
Continuarea mi se pare de-a dreptul absurda: "Am ajuns la o asemenea luciditate pragmatica, incat suntem incredintati ca ideile sunt pretexte, iar idealurile sunt masti", constata dureros autorul. Daca sunt sensibil la ceva din acest enunt, aceasta este "luciditatea pragmatica". Dar intr-un rationament invers. Cred ca n-am ajuns inca la luciditatea pragmatica necesara unei gandiri mature; cred ca suntem inca suficient de infantili incat sa ne luptam in ideologeme, sa facem parade de panoplii terminologice sau de argumente de autoritate, sa vizam sentimentul cititorului, si nu judecata lui rationala, ca si cum am sti a priori ca primul e mult mai usor de declansat decat cea de-a doua de luat martora. Nu suntem suficient de lucizi si pragmatici pentru a nu lansa idei in eter, ci in lumea in care traim si pentru aceasta lume si nu credem ca idealurile sunt masti, ci chiar chipuri indelebile ale patosului nostru retoric. Luciditatea noastra se opreste la iluminarea defectelor celuilalt, in vreme ce noi ne pastram, intr-un intuneric amniotic, tezaurul de adevar pe care nu-l impartasim altuia decat odata facuta dovada fidelitatii fata de valoarea care zace acolo. "Asa se face ca, cu cat o idee este mai impotriva mentalitatii dominante, cu atat posibilitatea ca ea sa fie imbratisata de eseistii actuali este mai mica." Care sunt ideile "impotriva mentalitatii dominante" din Romania? Anticomunismul? Ortodoxismul? Absolutul moral rasfrant asupra politicului? Purismul? Care sunt atitudinile alternative ale intelectualilor de astazi? Epitetul extrem, in elogiu si-n jignire, nervii modelati retoric pentru atingerea inimilor din galerie?
Cred ca tocmai tinerii eseisti sunt cei care incearca sa gandeasca alternativ, care incearca sa de-coelho-nizeze discursul de idei promovat de unii intelectuali romani, cu riscul oprobriului, cu riscul uneori al inconsistentei, in sensul in care ceea ce conteaza in primul rand nu este sa emiti numaidecat un alt adevar, ci sa vorbesti altfel decat pana acum. Repet ceea ce am mai spus: nu cred in ceea ce s-ar putea numi "stanga" romaneasca reprezentata de oameni ca Ciprian Siulea, Sorin Adam Matei, Alex. Cistelecan etc., ci cred ca ceea ce spun ei merita ascultat nu pentru ca ei au mereu dreptate impotriva celorlalti, ci pentru ca, cred si sper, ei vorbesc si vor vorbi altfel decat "batranii" nostri intelectuali notorii.