De același autor
Dinu Adameşteanu (1913-2004) a rămas în memoria celor care l-au cunoscut ca un personaj de legendă, situat, în imaginarul celor care nu au avut avantajul contactului direct, undeva, la limita credibilului. Știu că mi se poate imputa tonul, frizând exaltarea, cu atât mai mult cu cât între mine şi cel pomenit există o legătură de rudenie. Mărturisesc însă că, dincolo de aceasta, care face ca totul să fie şi mai copleşitor (nu este confortabil să te plimbi prin lume purtând stigmatul înrudirii naturale cu un mit), opera şi personalitatea lui Dinu Adameşteanu continuă să exercite şi asupra mea o fascinație apropiată de miraculos. De aceea îmi stabilesc cu greu tonul, cuvintele şi distanța afectivă, ori de câte ori trebuie să vorbesc sau să scriu despre el. Conștientă fiind că slăbiciunile omeneşti îl vor fi atins şi pe el, nu încetez să mă bucur că a reuşit întotdeauna să le facă față, întorcând către lume fața luminoasă, blândă şi bună a naturii umane. Mai ales acest efort continuu al său îl aşază atât de sus în aprecierea contemporanilor şi îl transformă, sper, într-un model, pentru urmaşi. „Dacoromano per nascita, italiano per elezione, cittadino del mondo per vocazione“, formula care concentrează istoria şi esența personalității sale, este înscrisă pe monumentul său funerar, care străjuieşte intrarea în cimitirul comunal din Policoro.
Dinu Adameşteanu s-a născut, conform actelor de stare civilă, la 25 martie 1913 (de Bunăvestire), în localitatea Toporu, pe atunci aflată în județul Vlaşca, acum ajunsă la limita de vest a județului Giurgiu. O despart 30 de km de drum de țară de oraşul reşedință de județ şi 80 de km de şosea asfaltată, de Bucureşti. Dinu era al şaselea băiat născut în familia preotului paroh Ion Adameşteanu, descendent, în linie paternă, al unei tradiții de slujire a Bisericii care urcă până la sfârşitul secolului al XVIII-lea. După el, s-au mai născut încă patru copii, ultimul fiind tatăl meu, Petre (1923). Dintre cei zece copii ai preotului din Toporu, au ajuns la maturitate şi au profesat opt; primul (Petru) a murit înainte de a împlini un deceniu de viață, iar singura fată, Laetiţia, i-a părăsit puțin după majorat, răpusă de tuberculoză. Toți cei nouă copii ai preotului Ion Adameşteanu au trăit şi învățat în satul natal, până la atingerea vârstei liceale, cand s-au risipit pe la şcoli, în funcție de înclinațiile fiecăruia. Majoritatea au urmat şi absolvit cursurile Liceului „Ion Maiorescu“ din Giurgiu, urmând apoi studii universitare. Excepție au făcut Corneliu şi Ion, care au optat pentru medicină (primul – umană; al doilea – veterinară), formându-se în cadrul rețelei de învățământ de specialitate a armatei. O povestire hazlie menţionează strădania neobosită a părintelui Ion Adameşteanu de a continua tradiția preoțească a familiei, prin încercarea de a-şi orienta, pe rând, băieții spre studii teologice. Din varii motive, nu a reuşit cu niciunul. Când i-a venit rândul (1925), Dinu a fost trimis şi el la Seminarul Central din Bucureşti, a cărui contribuție la formarea sa o recunoaşte, mai târziu. S-a înscris chiar şi la Facultatea de Teologie a Universității, dar a abandonat-o, optând pentru Litere, după ce urmase, în paralel, cursurile ambelor facultăți, timp de doi ani. Alegerea i-a fost determinată atât de îndemnurile fratelui mai mare, Corneliu, şi ale unuia dintre profesorii din Seminar, cât şi de mirajul primei întâlniri cu arheologia, petrecută în adolescență, cu prilejul unei vizite la fratele Mircea, care îl însoțea la săpături pe Ioan Andrieşescu, la Oinacu (Giurgiu). Tot fratelui Mircea îi datora şi întâlnirea cu marele balcanolog Victor Papacostea, încă din timpul Seminarului.
Student fiind, Dinu Adameşteanu a participat la săpăturile arheologice conduse de profesorul său, Scarlat Lambrino, şi de soția acestuia, Marcelle, la Histria şi la recunoaşterile de teren efectuate de ei în Dobrogea. Scarlat Lambrino, discipol şi urmaş al lui Vasile Pârvan la conducerea săpăturilor de la Histria, se formase ca istoric şi epigrafist la Sorbona (Paris), unde îşi luase doctoratul în 1927, după un stagiu de doi ani ca bursier la Şcoala Română de la Fontenay-aux-Roses (Franța); din 1934 avea să devină membru corespondent al Academiei Române, care îl desemnează şi ca director al Şcolii Române de la Roma (Accademia di Romania) între anii 1941-1947. Este perioada cea mai fecundă din formarea arheologului Dinu Adameşteanu, în care se împletesc tradițiile şcolii istorice româneşti, cu accent pe rolul civilizației autohtone în sinteza culturală care avea să dea naştere poporului român, cunoaşterea limbilor clasice şi a izvoarelor literare, familiaritatea cu peisajul în care evoluează diversele culturi şi metodele moderne de prospectare a terenului în scopuri cartografice (aerofotografia). Cu acest bagaj de cunoştințe şi metodologic, tânărul licențiat al Facultății de Litere din Bucureşti (1938) candidează şi obține una dintre bursele de studiu la Accademia di Romania din Roma, unde pleacă în 1939, fără a intui, măcar, că evenimentele violente care aveau să marcheze, istoric, deceniul următor îi vor interzice orice legături cu ţara şi familia, timp de 30 de ani.
Ca bursier şi apoi ca bibliotecar al Şcolii Române de la Roma (1939-1947), se inserează în viața ştiințifică a capitalei italiene, obținând, la Universitatea din Roma, o a doua licență, sub conducerea lui Gaetano de Sanctis (Izvoare geografice ale Daciei, 1945). Martor neputincios al evoluțiilor dramatice de la sfârşitul celui de-al doilea război mondial, încearcă să supraviețuiască, într-o Romă şi Italie sfâşiate de consecințele parteneriatului Mussolini-Hitler, alături de ceilalți câțiva români, rămaşi în Accademia di Romania. Datorită lui, în timpul războiului, biblioteca de specialitate a Accademiei di Romania a rămas deschisă cercetătorilor din Roma (au frecventat-o, atunci, personalități ilustre, ca Giovanni Forni, Santo Mazzarino, M.J. Vermasseren), în timp ce bibliotecile prestigioaselor institute similare ale Germaniei, Marii Britanii, SUA, Belgiei şi Olandei fuseseră închise, unele dintre ele fiind chiar evacuate în Austria, din ordinul lui Hitler. În anii 1946-1947, Dinu Adameşteanu a făcut parte din organismul creat de Comandamentul Aliat în vederea readucerii, reorganizării şi reinstalării în sedii a bibliotecilor de specialitate ale institutelor străine din Roma, care fuseseră evacuate. Tot acum, devine colaboratorul mai multor reviste italiene şi străine, prin intermediul cărora face cunoscute rezultatele cercetărilor arheologice celor mai recente din România, Bulgaria şi Ungaria.
Dinu Adameşteanu a decis să rămână în Italia, pierzând cetățenia română, la începutul anului 1948, în urma închiderii Accademiei di Romania din Roma, din ordinul autorităților comuniste române. Avea 34 de ani. Lipsit de mijloace de trai şi de un statut politic clar, ajunge în lagărul pentru refugiați de la Bagnoli, lângă Napoli, şi cunoaşte nesiguranța şi duritatea acestei condiții; este, totuşi, perioada în care îi cunoaşte pe Attilio Stazio, Ettore Lepore şi Mario Napoli, de care îl va lega o îndelungată şi profundă prietenie.
Grație prețuirii de care se bucura printre colegii italieni, în 1949, într-o stare de semiclandestinitate, ajunge în Sicilia, unde participă, ca muncitor, la săpăturile de la Siracusa şi Lentini, sub conducerea lui L. Bernabò Brea şi G. Rizza. La jumătatea anului 1951 este chemat de sopraintendentul antichităților din Sicilia de sud şi centrală, Pietro Griffo, să se alăture lui Piero Orlandini, în săpăturile de la Gela. Strânsa colaborare profesională dintre Adameşteanu şi Orlandini, începută la Gela, se transformă într-o prietenie pe viață, care va produce efecte dintre cele mai benefice şi în plan ştiințific.
Ca urmare a recunoaşterii valorii activității ştiințifice desfăşurate în Italia, Dinu Adameşteanu primeşte, în 1954, la vârsta de 41 de ani, cetățenia italiană, ceea ce îi permite să fie angajat ca inspector arheolog în structurile Ministerului Instrucțiunii Publice – respectiv, la Sopraintendența din Agrigento (începând din 1955). Odată cu aceasta, continuarea unei cariere academice promițătoare, ce părea compromisă prin schimbarea de regim din ţară, devine posibilă în Italia şi se va verifica, pas cu pas, de-a lungul jumătății de veac care urmează.
Rămas în Sicilia până către sfârşitul anilor ’50, Dinu Adameşteanu trasează şi pune în operă, împreună cu P. Orlandini, un program de cercetare axat pe problematica colonizarii greceşti în Occident şi relațiile acestor colonii cu lumea indigenă. În cadrul lui, fotografia aeriană şi perieghezele ample sunt folosite constant, în scopul reconstituirii peisajelor antice. Cercetarea terenului este combinată cu săpături în numeroase centre indigene, precum cele de la Manfria, Butera, Monte Saraceno, Gibil Gabib, Caltanisetta ş.a. Devine foarte cunoscut şi apreciat în Sicilia, în cercurile cele mai variate, începând cu muncitorii de la săpături şi angajații firmelor de construcții şi terminând cu intelectualii micilor localități, nu doar pentru cunoaşterea şi devotamentul pe care-l arăta patrimoniului arheologic sicilian, indiferent de epocă, ci şi grație unei înzestrări empatice remarcabile. Relația sa specială cu Sicilia se oglindeşte în faima de care, încă, se bucură în zonele în care a activat, ca şi în conferirea cetățeniei de onoare de către comunități siciliene, precum cele de la Gela şi Butera.
Spectaculoasele rezultate ale cercetărilor din Sicilia şi eficacitatea metodologiei aplicate acolo îi aduc, la jumătatea anului 1958, numirea ca director al Aerofototecii Naţionale, o structură nou creată pe lângă Ministerul Instrucțiunii Publice, menită să asigure documentația aerofotografică şi cartografică, necesare asigurării protecției siturilor şi zonelor arheologice, în contextul marilor transformări peisagistice care aveau loc în Italia în deceniile al şaselea şi al şaptelea ale secolului trecut, ca urmare a aplicării reformei agrare, a realizării marilor rețele de îmbunătățiri funciare asociate ei, reorganizării urbanistice a localităților şi extinderii rețelei de drumuri naționale şi autostrăzi. Dinu Adameşteanu îşi asumă total misiunea organizării şi punerii în funcție a noului serviciu, creându-l, practic, „din nimic“: de la procurarea fotografiilor aeriene din fondurile Aeronauticii Militare, Royal Air Force, UTErariale-Florența sau din zboruri special comandate şi realizarea unei arhive aerofotografice complete, pentru întreaga suprafață a Italiei, la constituirea fondului cartografic corespunzător, prin implicarea Institutului Geografic Militar şi înzestrarea instituției cu echipamente şi personal adecvat. Tot el a reuşit să obțină colaborarea specialiştilor în topografie militară şi a altor arheologi, în cadrul Şcolii de Aerocooperare de la Guidonia (1961), instituind cursuri pentru formarea de fotointerpreți în domeniul arheologiei, recrutați din rândul funcționarilor Ministerului Instrucțiunii Publice (în atribuțiile căruia intra, pe atunci, activitatea de protecție a patrimoniului) şi al tinerilor licențiați în istoria artei, istorie sau arheologie. În acest fel - şi utilizând tehnici noi ale cartografiei, precum reperajul fotogrammetric - a transformat fotografia aeriană dintr-un instrument de studiu planimetric, în cadrul unor situri izolate, într-unul de prospectare a teritoriului, în sens larg, cu toate avantajele derivate pentru studierea transformării peisajului, din antichitate până în zilele noastre, şi pentru protecția patrimoniului arheologic, artistic şi arhitectonic.
A rămas la conducerea acestei instituții mai bine de un deceniu şi jumătate, până în 1964, când i s-a încredințat o altă misiune de fondator: conducerea Sopraintedenței pentru Antichități a Basilicatei, nou înființată.
În ciuda implicării totale în funcționarea Aerofototecii, Dinu Adameşteanu a continuat să participe la programe de cercetări arheologice pe teren. Astfel în 1958 îl găsim din nou în Sicilia, la Piazza Armerina, dar şi în Israel, la Caesarea Maritima. În 1959-1960 conduce misiunea arheologică a Institutului Italian pentru Orientul Mijlociu şi Îndepărtat, din Afganistan, efectuând cercetări în centrul medieval islamic de la Ghazni, unde primeşte şi vizita regelui Afganistanului.
Sopraintedența pentru Antichități a Basilicatei, la conducerea căreia s-a aflat Dinu Adameşteanu între 1964 şi 1977, este o structură teritorială de protecție, cercetare şi punere în valoare a patrimoniului arheologic şi peisagistic, înființată în 1964, ca răspuns al statului italian la repetatele şi tot mai gravele agresiuni comise asupra patrimoniului regional. Până atunci, din acest punct de vedere, teritoriul ei se aflase sub jurisdicția sopraintendențelor Campaniei şi Pugliei, fără a beneficia de atenția, cuvenită, a acestora. Peisajul şi zestrea arheologică şi artistică a Basilicatei îi erau cunoscute lui Dinu Adameşteanu din aerofotografii şi din numeroasele zboruri efectuate deasupra ei, pe când lucra la Aerofototeca. Încă de atunci îi atrăsese atenția relieful muntos, brăzdat de albiile câtorva râuri, pe care le considera dintotdeauna funcționând ca adevărate „autostrade“ ce înlesneau circulația oamenilor şi a mărfurilor, asigurând contactele culturale, sociale, economice, politice. A venit în Basilicata cu un program managerial bine articulat, a cărui realizare a urmărit-o pas cu pas: cunoaşterea istoriei antice a regiunii, prin dezvoltarea unor cercetări arheologice punctuale, în situri ilustrative pentru fiecare aspect (preistorie, colonizare greacă, lumea indigenă, epoca romană, evul mediu); „comunicarea“ eficientă a informațiilor referitoare la patrimoniul, cunoscut sau în curs de cercetare, al regiunii, prin constituirea unei rețele muzeale şi de parcuri arheologice, care trebuiau să „povestească“ ceea ce arheologia aducea, treptat, la lumină. Cele şase muzee naționale (Melfi, Venosa, Grumentum, Muro Lucano, Policoro, Metaponto) şi şase parcuri arheologice (Venosa, Grumentum, Serra di Vaglio, Rossano di Vaglio, Metaponto, Herakleia), proiectate şi realizate de Dinu Adameşteanu în Basilicata, reprezintă o moştenire culturală care aşază regiunea pe un loc fruntaş, în această parte a Italiei. Pentru realizarea unui program atât de bogat şi solicitant, inițiatorul lui a ştiut să capteze - şi să cultive – atenția şi sprijinul autorităților politice şi administrative, al întreprinderilor şi al populației locale. Totodată, făcând dovada unei mari deschideri culturale, a implicat în acest program numeroase instituții de cercetare şi specialişti, din Italia şi din alte țări, făcând ca numele Basilicatei să devină cunoscut mult dincolo de hotarele ei. Alături de specialişti americani, austrieci, englezi, francezi, germani şi italieni, la săpături au fost invitați să participe, cum rar se întâmpla în acele vremuri, şi arheologi români.
Odată cu scoaterea la lumină şi punerea în valoare a vestigiilor cetăților greceşti Metaponto şi Herakleia, cercetările sale, focalizate asupra problematicii relațiilor dintre coloniştii greci şi populațiile indigene ale Lucaniei, au evidențiat, pentru prima oară, existența unor aşezări mixte, cum e cea de la Incoronata, modificând fundamental perspectiva istoricilor asupra acestui subiect. Dincolo de modalitățile directe de transmitere către public a unui variat bagaj de cunoştințe, referitoare la rădăcinile civilizației lucane, prin rețeaua de muzee şi parcuri arheologice, prin proiectarea unor trasee de vizitare şi printr-o activă comunicare mediatică, rezultatele acestor cercetări şi-au găsit oglindirea în paginile a sute de publicații de specialitate semnate de colaboratorii săi, în tot atâtea limbi, corespunzând originii celor ce le-au realizat. Programul, gândit ca o adevărată strategie, cu care Dinu Adameşteanu s-a instalat la conducerea Sopraintendenței pentru Antichități din Potenza, a aşezat Basilicata, o „terra incognita“ înainte de anii ’60, nu numai pe harta Italiei, ci şi pe harta lumii, sub aspectul înzestrării arheologice, al cercetării şi protejării acestui imens patrimoniu şi al comunicării lui către public. În acelaşi timp, puternicul ecou produs în conştiința localnicilor de stăruitoarea aplecare a atâtor savanți asupra rădăcinilor civilizației lucane a trezit în aceştia sentimentul apartenenței la o tradiție culturală demnă de admirație şi care îi obligă la continuitate.
La sfârşitul carierei sale de funcționar de stat, aflat în slujba patrimoniului cultural, chiar înainte de pensionare (1 aprilie 1978), Dinu Adameşteanu a trebuit să-şi reorienteze, pentru scurt timp, capacitatea managerială către o altă regiune, fiind numit sopraintendent al Pugliei (Taranto) pentru domeniul arheologiei (1977-1978). În ciuda răstimpului scurt avut la dispoziție - nici o jumătate de an - a reuşit să impulsioneze activitatea de valorizare a patrimoniului, reuşind să reamenajeze şi să amplifice rezervația arheologică dedicată centrului mesapic de la Cavallino.
Pensionarea din administrație (pentru limită de vârstă) nu a însemnat, însă, retragerea din activitatea legată de patrimoniu. Întreaga sa energie s-a concentrat, timp de un deceniu (1978-1988), spre transmiterea imensului bagaj de cunoştințe şi experiență, acumulate de-a lungul vieții, către noile generații de specialişti, de la nivelul catedrei universitare. Încă din 1971 fusese încadrat, la început ca profesor asociat, apoi ca profesor titular, la Facultatea de Litere şi Filosofie a Universităţii din Lecce, unde a predat succesiv etruscologie şi antichități italice, apoi topografia Italiei antice. Între 1971-1981 a fost director al Institutului de Arheologie şi Istorie Antică, devenit apoi Departament al ştiințelor antichității, iar din 1981 a preluat Direcția Şcolii de specializare în arheologie clasică şi medievală, creată pe lângă Facultatea de Litere la Universitatea din Lecce, pe care o conduce până la pensionarea din învățământ, la vârsta de 75 ani (1988).
În intervalul care urmează pensionării (1988-2004), Dinu Adameşteanu s-a retras în casa sa de la Policoro, pe malul râului Agri, continuând să lucreze în biblioteca sa, să scrie despre rezultatele cercetărilor sale şi să întâmpine, cu aceeaşi bucurie a împărtăşirii, pe oricine îl căuta pentru a obține un sfat sau o recomandare privind studierea, protejarea sau valorificarea patrimoniului arheologic al Italiei meridionale.
La mijlocul ultimului deceniu al secolului trecut, comunitatea din Policoro, recunoscându-i contribuția fundamentală la renaşterea culturală, socială şi economică a localității, a decis să-i înscrie numele în lista întemeietorilor, angajându-se să-l asiste până la sfârşitul vieții şi să ridice un monument în memoria lui.
S-a stins din viaţă în casa sa de la Policoro, la 21 ianuarie 2004. În anii următori, numele său a fost atribuit, succesiv, Şcolii de specializare în arheologie clasică şi medievală din cadrul Departamentului Bunuri Culturale al Universității din Lecce (2004) şi Muzeului Național de Arheologie a Basilicatei din Potenza (2005). O bună parte dintre foştii săi studenți sau doctoranzi îi continuă opera, fie în sistemul administrației bunurilor arheologice şi artistice ale Italiei, lucrând în diferite sopraintendențe, fie în universități. Ei continuă să şi-l amintească, împreună cu tot mai puținii săi foşti colaboratori şi prieteni (ajunşi şi ei la vârsta senectuții venerabile), cu cele mai variate prilejuri, care lasă să se vadă că recunoştința afectuoasă şi autentica mândrie de a-i fi fost alături, în diverse etape din viață, pot juca rolul unui liant indestructibil. //