De același autor
În acest moment, trăim un risc major: acela de a modela regulile și instituțiile universitare (producătoare de specialiști și know-how) după înțelesurile stângii neaoșe.
Mărturisesc cinstit că, în afara dictaturii, cel mai mult m-a deranjat în comunism faptul că persoanele neperformante, mediocre sau de-a dreptul slabe profesional, ca să nu mai vorbim de caractere mici și adesea josnice, le conduceau pe cele performante (atât cât era cu putință într-o societate necompetițională), competente, inteligente și cu bun simț. La nivel mai jos, oamenii încercau să se apere alegându-și colegi rezonabili, căci în timp până și în comunism a ajuns să fie apreciat profesionalismul și caracterul, măcar în cazul întreprinderilor, școlilor și spitalelor. La nivel superior, regula era cel mai adesea inversă: acolo făceau masă critică cei din prima categorie. Ei dictau macro și micro-politicile. Eram totuși mai norocoși, noi cei tineri, în anii ’80, că nu am prins perioada proletcultistă (anii ‘50-‘60), când aproape 90% dintre profesioniști au fost înlocuiți cu activiști de partid, de regulă cu 4-7 clase. Ieșeam din facultăți bine pregătiți (doar 8% dintr-o cohortă generațională făceau studii superioare). În multe situații eram mult mai bine și mai diferit pregătiți decât cerințele muncii noastre într-o economie închisă, o cercetare tot mai devastată politic, o educație în care nu te comparai cu nimeni și nu urma să intri în nicio competiție externă. Fiind atât de rupți de lume și atât de expuși deprofesionalizării, repetam adesea o lozincă trist-populară a momentului: „Noi cu brațul ca oțelul / Vom culege mușețelul“.
Când am pus declarativ punct comunismului, ne-am amăgit că am pus punct nu doar dictaturii și proprietății colective, ci și contraselecției. Nu fetișizarea unei forme de proprietate (cea privată) și ritualul electoral conduc la democrație liberală, ci competiția, însoțită de politici de egalitate de șanse (ca să fie o competiție morală), meritocrația, performanța, cultura și participarea politică ridicate. Ca expresie a acestei aspirații, Guvernul României a dat chiar, la începutul lui 1990, o „lege a competenței“.
A început un lung și adesea dureros proces de reprogramare profesională (pierderi masive ale profesiei și statutului profesional prin dezindustrializare). Anii ‘90 ne-au prăbușit din înălțimea olimpiană, dar amărâtă, a intelighenției specifice societăților închise și ne-au aruncat (pe cei mai norocoși) în lumea largă să reînvățăm profesional în societăți deschise și foarte competitive. Mulți ne-am întors și am încercat să instaurăm, fiecare după putințele sale, regulile lumilor în care sau de la care am învățat ce înseamnă o societate performantă. Am creat domenii și specializări noi, luate adesea de la zero. Am fost Jake sau Jane of All Trades pentru scopuri multiple: profesii noi, construirea societății civile, a mass-media democrate, am fost conducători și executanți. Dar credeam că am ajuns într-un punct dezirabil de la care am putea spera să facem o masă critică aptă să decidă politici de integrare în competiția internațională. Suntem membri UE și NATO, am adoptat procesul de la Bologna, reforma educației merge în linie relativ dreaptă. Generațiile viitoare au premise să își depășească complexele provinciale în științe și să existe competitiv pe piața internațională a muncii intelectuale. Credeam că putem să fim și o țară de minți, nu doar de mâini de lucru, inclusiv în interior.
În ultimul an, am primit numeroase semnale cum că apucăturile acestea meritocratic-competiționale ar fi de dreapta, mai ales în privința reformei în educație. Și că, în consecință, ele se cer dramatic amendate de către stânga. Am învățat în acest an, mai mult decât în cei precedenți, ce înțeleg mulți politicieni și universitari (sau universitari-politicieni) prin stânga: meritul nu trebuie legat de performanța profesională internă și internațională, ci de activismul politic și mediatic și eventual de cantitatea de cărți produse pe bandă, relativ nefolosite de nimeni în afara autorilor înșiși pentru promovarea lor profesională (în acest sens, verificați pe cine doriți pe Google Academic). Dacă cei performanți sau măcar competenți conduc, ei impun criterii periculoase pentru mulți dintre universitari și îi destabilizează major ca prestigiu de funcție și din perspectiva respectării eticii profesionale.1
În acest moment, trăim un risc major: acela de a modela regulile și instituțiile universitare (producătoare de specialiști și know-how) după înțelesurile stângii neaoșe: toate universitățile trebuie tratate egal (deja CNATDCU este construit pe criteriul reprezentării teritoriale, nu pe cel al performanței academice). Toți universitarii trebuie tratați egal (vedeți comisiile de specialitate, un hibrid de universitari de prestigiu și pseudouniversitari). Urmează însă cel mai periculos înțeles neaoș al stângii: toți candidații la doctorat, la acces la ierarhia universitară și la abilitare în calitate de conducători de doctorat trebuie tratați egal. Dacă primele două egalități sunt fapt împlinit (cu amendamentul că mai sunt și dramatic politizate), cea de-a treia este, probabil, în curs. Calitatea cercetării doctorale, ca și etica cercetării riscă să nu mai conteze. Prestigiul academic recunoscut (citări, internaționalizarea cercetării, afirmare în comunitatea științifică națională și internațională), la fel. În afara lor dispar stimulentele prin care oamenii sunt obligați instituțional să fie competitivi. Ei pot liniștiți să se considere universitari de Balta Brăilei. Dacă cei care pot consimți la aceasta au deja bună parte dintre saci în căruță și sunt în genere în ultima etapă a carierei, deci nu vor suporta consecințele propriilor decizii, pentru cei mai tineri efectul este devastator pe termen mediu și lung, chiar dacă este comod pe termen scurt. Căci ei nu au cum să rămână în afara competiției sau doar în competiție internă, fără să fie marginalizați sau eliminați în și din profesiile lor. Toate organismele de decizie în învățământul superior (Ministerul Educației, CNATDCU, ARACIS, UEFISCDI, CNFIS etc.) trebuie să joace rolul de protecție a beneficiarilor de servicii universitare și de cercetare (al studenților, masteranzilor, doctoranzilor). Dacă nu o fac și adoptă un egalitarism anticompetițional, indiferent de cum își spun cei de la putere (stânga sau dreapta), atunci ei condamnă generații întregi să își înrămeze diplomele și să practice munci de salahori semi sau necalificați ai oricărui domeniu, dacă nu cumva îi transformă în candidați la asistență socială (cât vor mai continua aceste politici în UE). Până la urmă, ar putea să gândească generos, nemarcați de egoismele conservării propriului statu-quo. Volens-nolens, ei joacă soarta generațiilor următoare. Iar dacă doresc să aparțină stângii europene, atunci să facă politici de egalitate de șanse de acces în învățământul superior pentru tinerii săraci, pentru cei din mediul rural și pentru romi. Căci nicio stângă alta decât cele comunistă și populistă nu este atât de oarbă și autodistructivă, încât să nege rolul competiției și performanței. Vrea doar acces egal la acestea. //
Note:
1. Oamenii se adaptează la orice: cerințele ca universitarii să aibă publicații ISI s-au rezolvat local prin inventarea unor volume cotate ISI, prin străduința unor societăți comerciale rentabile.