De același autor
Problema sancționării sau închiderii mizeriei mediatice se va rezolva de la sine, grație grupurilor de rezistență tip Facebook și a bloggerilor care reconstruiesc ceea ce media iresponsabile au distrus: o sferă publică rezonabilă.
Facebook este o sferă publică alternativă. Alternativă la mass-media. O alternativă la degradare, la lipsă de civilizație, de dialog, de respect, de empatie, de bun-simț. Joacă rolul pe care micile grupuri de afinități elective îl aveau, mai ales, în anii ‘80. Unele dintre acestea, știute sau neștiute, practicau mult ironizata rezistență prin cultură. Dar ce să fi făcut într-o lume în care masificarea, uniformizarea tâmpă, în ultimă instanță idiotizarea, deveniseră politică de stat, iar costul opoziției era pierderea libertății, persecutarea familiei și a prietenilor, uneori chiar viața? Ne adunam între noi, ne eliberam episodic de sila de regim exprimând-o, citeam marile cărți, atâtea câte ne erau accesibile, ne citeam între noi, ne ironizam și criticam, ne învățam unii pe alții, ne prețuiam unii pe alții, ne obligam moral să păstrăm minime standarde de umanitate într-o lume în care dezumanizarea era un imperativ omniprezent. Grupul din care făceam parte avea un nume autoironic: Câr-Mâr, căci eram perfect conștienți de inutilitatea publică a libertății și curajului nostru cu circuit închis. Trăiește și acum, dar cu alte rosturi, între care prietenia solidară este cel dintâi. Ne-am rătăcit însă de formula inițială, seduși de libertatea de exprimare, manifestare, protest, de provocările profesionale, de învățări și dezvățări. Ne-am rătăcit din cauza câr-mârâitului „cu voie de la stăpânire“. Nu părăsesc acest termen pentru că iluzia că este altceva decât câr-mârâit a luat-o la vale, în ultima vreme, ca pe tobogan, odată cu toate formele acceptabile de respect pentru o minimă autoritate epistemică, morală, culturală sau politică.
Este ușor să arătăm acuzator spre politruci. Îmi pare rău, dar nu mai pot folosi termenul „politicieni“, odată ce cei mai mulți și mai vocali nici măcar în treacăt nu mai mimează interes pentru politicile publice, ci doar pentru propagandă și putere. Dar nu pot arăta doar spre ei. Până la urmă, zicala bunicii „Nu-i nebun cine mânâncă șepte pite, mai nebun cine i le dă!“ are înțelepciunea și validitatea ei. Fără mass-media și fără alegători, politrucii nu ar exista. Alegătorii au opțiuni foarte limitate și adesea fără diferență de natură, între politruci de aceeași speță: Neica Nimeni din partea USL contra Nimeni Neica din partea PDL, cărora li se adaugă o porție de Nime-n Lume de la PP-DD. Limitarea nu se datorează doar partidelor care, de regulă, și-au respins oamenii competenți și de bună-credință, spre anihilarea mioritică a termenului de comparație, sau faptului că își vând nucleul tare al valorilor politice cui dă mai mult (cazul recent al PNL cu Gigi Becali). Se datorează și mass-media, care, în exagerat de mare parte, s-au becalizat și otevizat exponențial. Ele nu sunt oglinda cetățenilor, așa cum pretind, nici a poporului, așa cum mint, ci oglinda nemerniciei și josniciei asiduu cultivate de către patronii și managerii de presă, probabil pentru că așa sunt ei și atunci, firesc, resping oamenii din altă specie morală și intelectuală. Altminteri, bunele lor intuiții morale i-ar opri să fie ctitorii cultivării, în spațiul public, a gargaragiilor, borfașilor, hoților, leneșilor, cațelor și cocotelor.
Dadaismul mintal, absurdul și grotescul multor media românești sunt specii antiestetice asortate perfect cu imoralitatea crasă a celor care dețin pâinea și cuțitul „informației“, „formării opiniei“ și ale „culturii politice“ în România. Înapoi la Câr-Mâr. Începând cu această vară, activitatea pe Facebook a crescut exponențial. Oamenii își caută semenii pe care nu îi găsesc nici în politică, nici în media. Caută să cunoască alte persoane rezonabile, cu bun-simț, caută dialogul civilizat, opinii inteligente, caută informație, nu dezinformare, bun-gust, nu kitschuri jegoase, caută alternative la mono-dieta propagandist-politrucă. Vor să afle ce se produce în știință, cultură, medicină, educație, industrie, cu alte cuvinte, în lumea ignorată de presă. Vor să spună și să audă o vorbă bună. Caută cu lumânarea frumusețea și bunătatea și o împart cu ceilalți, adesea necunoscuți în mod direct, dar la fel de avizi să simtă în jurul lor o umanitate caldă. Cu alte cuvinte, vor să rămână între oameni și să elimine sentimentul singurătății stinghere și rușinate în fața ecranelor de seară, pe care, din ce în ce mai frecvent, dacă nu le închid, le dau pe „mute“. Dimineața, ritualul se reia. De ce și-ar pierde vremea, de regulă degeaba, răsfoind ziarele în căutarea unei informații necesare sau a unei analize consistente? Imposibil ca cineva din cercul de prieteni de pe Facebook să nu împartă ceea ce este cu adevărat important și interesant. Cercurile sunt heterogene. Eu am prieteni politologi, artiști, filosofi, critici literari, scriitori, oameni de știință, juriști, jurnaliști, medici, profesori, gospodari, pensionari, studenți, mămici și tătici, copii, vârstnici, chiar și politicieni, e drept, mai ales politiciene. Unii dintre cei din urmă, loviți de tipul de campanie politrucă, au intrat într-o etapă pur narcisiacă. Să fie și ei în rând cu ceilalți. Vorbesc numai despre sine: „Eu, îmi, mă, mie, mi“: „Lume, lume, uită-te la mine!“. Cum dislike nu este o opțiune, alegem ignore și îi urmărim doar când sunt dispuși să ne spună ce vor să ne facă odată ajunși la locul râvnit sau atunci când răspund la comentarii. De regulă, doar femeile candidate intră în dialog cu muritorii. Dar ele sunt puține, dat fiind apetitul românesc pentru femei publice. Nu este de mirare. Respingerea lor ca reprezentante ale interesului politic al cetățenilor are chiar și „justificări“ culturale. Citez un fragment din Dicționarul de sinonime al limbii române, produs destinat luminării intelectuale, care redă semnificațiile termenului generic femeie, după cum susțin autorii (sau autoarele)1): „Femeie publică: cocotă, curvă, femeie de stradă, prostituată, târfă“2).
Comunicarea publică se insularizează și se mută pe Facebook. Între semeni. Dezbaterile-vuvuzele vor pierde din audiență, vor pieri pe mâna lor. Amatorii de entertainment vulgar au deja destule debușee. Consiliul Național al Audiovizualului poate să doarmă liniștit în continuare. Problema sancționării sau închiderii mizeriei mediatice se va rezolva de la sine, grație grupurilor de rezistență tip Facebook și a bloggerilor care reconstruiesc ceea ce media iresponsabile au distrus: o sferă publică rezonabilă. //
Note:
1. Termenul generic femeie înseamnă:Feméie s. 1. (pop.) muiere, nevastă, (fig. şi ir.) fustă. (O ~ cu un copil.) 2. femeie de serviciu v. servitoare. 3. femeie de stradă v. prostituată; Feméie s. v. familie, neam, nevastă, soţie, viţă.
2. Pentru întreaga tratare a termenului femeie și pentru comparație cu cel de bărbat, vezi www.dictionardesinonime.ro.