De același autor
Se sfârşeşte cea mai lipsită de interes campanie electorală a României postdecembriste; în loc de conştiinţa schimbării prin vot, populaţia pare a fi apăsată de resemnarea în faţa unei fatalităţi inevitabile.
Acum ştim cu toţii că după 9 decembrie nu ne va fi mai bine, nu vor creşte nici salariile, nici pensiile, ci doar preţul combustibililor şi al alimentelor. Doar 500 de români, aleşi, liber şi secret (dimpreună cu o parte dintre rudele lor – acestea nealese de nimeni), o vor duce bine. În cei patru ani de mandat se vor îmbogăţi fulgurant sau îşi vor creşte constant averile şi vor căuta – atât cât le-o permit puterile şi mintea – să realizeze „visul de aur“ al unei lumi ce doar a visat la o aristocraţie de care n-a avut parte: perpetuarea privilegiilor. Peste patru ani nu vom avea nici mai multe locuri de muncă, nici reţele de transport mai bune, nici un sistem de sănătate funcţional, nici o educaţie care să-şi facă treaba. Nu, nimic din toate acestea. Vom avea doar aceleaşi personaje, în aceleaşi funcţii (fără nicio opţiune doctrinară şi fără nicio cunoaştere a problemelor de care se presupune că se ocupă), care se vor gratula sau înjura după cum le-o cer interesele de moment, sub luminile rampei unei media care trăieşte din scandalul pe care-l creează şi întreţine. Oameni de presă vor deveni politicieni, politicieni vor crea ziare şi televiziuni, cu toţii se vor îngrămădi (creând o masă indistinctă şi compactă) la banul public, cei ce-l vor apuca vor fi „oameni de succes“, ceilalţi vor ţipa că sunt „victime“. Din când în când, vom asista la descinderi ale DNA, la sesizări ale ANI, la înregistrări şi stenograme „scăpate“ „pe surse“ etc. Ştim toate acestea. Şi ar fi bine să ni le amintim nu doar în ziua votului, ci pe toată durata celor patru ani ce urmează. Da, aceştia sunt oamenii politici şi, da, de ei nu ne mai scapă nimeni şi nimic. Nu mai vin nici Europa, nici americanii, nici dreapta, nici stânga, nici eroul providenţial, nici „bunul dictator“, nici tinerii, nici „valorile“ (naţionale, creştine, liberale etc.) să ne salveze. Suntem doar noi între noi. Şi cu asta va trebui să ne obişnuim. Nu are nici un rost să ne declarăm – peste patru luni sau patru ani – dezamăgiţi. Tot ceea ce e de ştiut ştim încă de acum.
Scopul politicii este realizarea binelui public, se spune. E frumos, dar e la fel de greu ca şi faptul de a-ţi iubi aproapele. Se poate foarte bine să confundăm binele pentru ceilalţi cu binele pentru noi ori să ne iubim un singur fel de aproape (cel ce aparţine tribului nostru); la fel cum se poate ca binele pe care-l gândim noi să i se pară rău celuilalt ori ca acesta să nu aibă nevoie de iubirea noastră. Viaţa publică nu s-a născut din entuziasme şi pasiuni colective, ci, literalmente, dintr-o necesitate înţeleasă: dacă nu cădem de acord asupra unor lucruri elementare şi dacă nu veghem la respectarea acestui acord, atunci sfârşim în războiul tuturor împotriva tuturor. Uităm adesea faptul că modernitatea descinde din două războaie: cel de 30 de ani şi cel civil englez. A mai fost apoi Revoluţia Americană, cea Franceză (cu tot cu războaiele napoleoniene), primul şi al doilea război mondial. Din toate acestea s-a născut ideea de politică aşa cum o cunoaştem azi. Să nu uităm acest lucru: mai curând decât a face binele, menirea ei e aceea de a limita răul. „Aleşii“ din parlamentele de azi nu sunt nimic altceva decât seniorii războiului de ieri. Un complex sistem de instituţii, elaborat pas cu pas timp de 400 de ani, transformă violenţa efectivă a conflictului ce-i opune în dezbatere şi deliberare. Iar a pune dezbaterea în centrul vieţii publice revine la a menţine deschisă o supapă de eliberare a violenţei ce mocneşte în orice comunitate.
Doar că mai e un lucru demn a fi ştiut: lăsaţi în voia lor, aleşii vor ajunge repede la dispute legate de împărţirea feudelor şi de reimpozitarea celor ce au neşansa de a se găsi pe domeniul lor; pentru a dezbate şi a delibera asupra altor lucruri – cele cu adevărat publice – e nevoie de presiunea întregii societăţi. Aspectul esenţial ţine de faptul că nu parlamentarii, ci oamenii comuni, cei care-i aleg, dau un conţinut reprezentării. Parlamentarii – asemenea seniorilor feudali – vor fi întotdeauna tentaţi să se reprezinte doar pe ei înşişi. Dacă societatea vrea să fie reprezentată, ea şi problemele ei, va trebui să-i oblige a o lua în considerare. Cum? Aceasta nu prea ştim. O cale e, neîndoielnic, media, dar – din păcate – în cuprinsul acesteia vocile se amestecă până la confuzie. Astfel că ne rămâne a găsi alte căi ale participării cetăţeanului comun la dezbaterea publică. Ceea ce înseamnă, între altele, a-l disloca pe om din reactivitatea sa (consecinţă a nenumărate frustrări acumulate în tăcere şi încrâncenare) şi a-l face apt problematizării, dialogului şi responsabilităţii deliberării. Toate acestea presupun o muncă a fiecăruia cu sine însuşi şi – în egală măsură – presupun apariţia altui tip de educaţie, pe care şcoala actuală nu o înţelege şi pentru care nu e pregătită. Ceea ce ştim cu certitudine este faptul că clasa politică nu se va schimba de la sine niciodată; ea nu poate fi constrânsă să se schimbe decât de o societate convinsă de propria ei capacitate de schimbare. Aşadar, problema nu e „a lor“, ci a noastră, a fiecăruia dintre noi. Nu le vom putea reproşa politicienilor că sunt hoţi, mincinoşi, cinici şi şmecheri, dacă noi nu suntem altfel decât ei. Şi nu ne vom putea descoperi altfel decât ei, decât întâlnindu-ne („pre noi înşine şi unii pre alţii“) altfel. Asta trebuie să învăţăm. Celor care spun că e utopic ţin să le amintesc că exact acesta a fost – în anii ’70–’80 ai veacului trecut – proiectul disidenţei estice. Şi că, cel puţin în parte, a reuşit.
Mai ştim că, pentru omul zilei de azi, aspectul decisiv al existenţei este cel economic. Poate e trist să spunem astfel, dar nu e mai puţin adevărat: azi binele public se exprimă, în cea mai mare măsură, în creşterea PIB-ului. Ceea ce înseamnă, între altele, faptul că politica şi economia se întâlnesc mult mai des decât ar fi de dorit şi că politica tinde adesea să se confunde cu administraţia. Or, între ele e o deosebire fundamentală: administraţia se ocupă de gestiunea problemelor prezentului, în vreme ce politica decide asupra opţiunilor de urmat în viitor. Confuzia lor dă naştere acestui gen de absurd cotidian pe care suntem cu toţii obligaţi a-l îndura: faptul că ne este acordat ca un favor ceea ce, în fapt, ne e un drept şi, nu mai puţin, faptul că sunt acordate ca drepturi lucruri ce ţin de categoria favorurilor. O educaţie decentă – în orice cătun al ţării – e un drept; un spor la pensie – oricărei categorii socio-profesionale – e un favor. Atât timp cât ne vom ignora drepturile, fugind după favoruri de circumstanţă, vom fi la discreţia tuturor demagogilor şi impostorilor.
Menirea politicii nu e aceea de-a „ne da“, ci aceea de-a construi şi de-a menţine un climat în care fiecare îşi poate realiza maximal potenţialităţile. Dacă ne vom lăsa legănaţi de iluzia că „ni se va da“, atunci putem fi siguri că, de fapt, ni se va lua şi ceea ce avem. Menirea omului politic este aceea de-a ne pune în faţă opţiunile pe care le avem într-un context sau altul şi de-a ne încuraja să gândim asupra şanselor lor. Aceasta înseamnă, implicit, ca noi înşine – dacă suntem conştienţi de interesul nostru şi decişi să acţionăm în conformitate cu el – să-i cerem omului politic altă prestaţie decât aceea cu care ne-a obişnuit. Faptul că el cântă sau dansează, scrie versuri sau se dă în spectacol în presa de scandal, că e la „n“-a căsătorie ori că are copii la studii în străinătate sunt – atât şi nimic mai mult – doar amănunte pitoreşti, nu criterii după care e judecat un om ce e învestit cu autoritatea de a legifera. Ceea ce se cuvine a i se cere unui om politic este faptul de-a ne expune, cu claritate, problemele colegiului său (la fel ca şi pe cele ale ţării) şi posibilităţile – fezabile – de rezolvare a lor. Aici poate fi valorizată maximal componenta civică, deoarece nimeni nu cunoaşte mai bine problemele efective ale locului decât cetăţeanul care se mişcă zilnic printre ele. Din nou e vorba de a-l încuraja şi susţine în parcurgerea drumului de la reactivitate la problematizare, de la simpla înregistrare la gândirea implicată. Şi, încă o odată, e nevoie de un alt fel de şcoală, care să transforme sentimentul „legării de glie“ (al faptului că nu ai unde şi cum să pleci) în cel al unei apartenenţe active la un loc şi la o comunitate. Ideea e aceea de-a reface textura comunitară, de a-i scoate pe oameni din lumea lor închisă (în care sunt singuri cu televizorul), de a-i aduce împreună şi – mai ales – de a-i face să funcţioneze împreună. Din nou, dacă mi se va spune că sunt idealist, îngăduiţi-mi să vă amintesc că în lumea dezvoltată, cea spre care pretindem că vrem să mergem, aceste racorduri „la firul ierbii“ (de stradă, biserică, slujbă, sindicat etc.) sunt premisa vieţii civice şi, implicit, o garanţie împotriva derivelor politicii. Ce nu ştim e cum să creăm aceste legături; cum să trecem peste orgolii, invidii, duşmănii, obsesia lui „mie ce-mi cade“ etc.
Apoi, mai ştim cu certitudine este faptul că multă vreme de acum înainte vom auzi vorbindu-se de austeritate (şi, mai ales, îi vom simţi efectele), iar „sustenabilitatea“ va deveni marota viitorului. Universalizarea mijloacelor de comunicare va face deopotrivă lumea mai mică şi mai complexă; vom depinde tot mai mult de „bătaia din aripi a fluturelui de la Shanghai“ şi lucruri sigure azi vor deveni cât se poate de incerte mâine. Ceea ce înseamnă că reperele generaţiilor mature şi vârstnice vor fi supuse la noi şi noi seisme. Mai ştim şi faptul că procesul de urbanizare va continua – inclusiv la noi; tot aşa cum ştim că nu e suficient ca tinerii de la sat să se mute la oraş pentru a-şi însuşi regulile urbanităţii. Cunoaştem şi faptul că miturile trecutului vor deveni ambigue înainte de a cădea în uitare, în vreme ce noi mituri (create de media şi de vânzători) ne vor invada casele şi străzile. Europa va avea în continuare probleme, dat fiind că în ea vor coexista mai multe Europe – iar a noastră nu va fi, cel puţin pe durata viitoarelor două generaţii, de partea prosperităţii. Ştim de asemenea că trecutul pe care nu l-am expus, judecat şi interiorizat va continua să ne bântuie, revenind – mai mult sau mai puţin deghizat – în fiecare opţiune de viitor pe care o încercăm. Ştim că ne-am lăsat terenurile agricole în paragină şi că ne-am pus la pământ industria, în speranţa că vom putea trăi cu toţii ca funcţionari ai statului, ceea ce – iarăşi o ştim – s-a dovedit a fi cu neputinţă. Ştim că locurile de muncă sunt din ce în ce mai vagi, mai temporare şi mai fără legătură cu studiile şi, de asemenea, ştim că nici studiile nu mai sunt ce-au fost. Ştim că-n locul siguranţei şi al securităţii cresc pretutindeni incertitudini şi ameninţări. Ştim că ziua de mâine ne va fi nesigură şi nimeni, nimeni, mai ales cei ce ne promit siguranţa ei, nu poate schimba această stare de lucruri. De acum înainte toate aceste date ne vor însoţi zilele şi nopţile.
Dar, în adâncul lor, nu amărăciunea, ci lumina ar trebui să ne atragă. Simone Weil spunea undeva că adevărata credinţă se naşte acolo unde se sfârşesc iluziile. Iată că, după 23 de ani, iluziile noastre s-au sfârşit. Însă la capătul lor s-ar putea să descoperim nu un sfârşit, ci un început de drum. S-ar putea să ne găsim nu doar dezamăgiţi, ci şi prezenţi, cu toţii; nu doar speriaţi, ci şi deschişi în fragilitatea noastră; nu doar străini unii de alţii, ci şi solidari în nelinişti. S-ar putea să găsim – în noi înşine, nu „ei“ şi nu în „alţii“ – resursele de-a ne învinge teama, apatia, indiferenţa, lenea şi ura. S-ar putea... sau s-ar putea să nu. Nu ştim. Dar dacă s-ar întâmpla, nu dintr-o dată, ci încet, în timp, s-ar dovedi a fi adevărata miză a „alegerilor fără opţiune“ din 2012.