De același autor
Atitudinea mostenitorului tronului britanic, printul Charles, exprimata la jumatatea lunii august, de a denunta faptul ca dezvoltarea pe scara larga a organismelor modificate genetic (OMG) risca sa declanseze cea mai grava "catastrofa environmentala" din istorie a readus in atentie aceasta problema ecologica majora.
Gestul a socat si prin aceea ca, pe de o parte, era pentru prima data când un viitor rege al Marii Britanii merge atât de departe intr-o problema deosebit de sensibila, iar, pe de alta, ca intra frapant in contradictie cu pozitia guvernului Maiestatii Sale. Intr-adevar, declaratia printului avea loc in contextul in care cabinetul laburist al lui Gordon Brown se arata favorabil initiativei de a se planta arbori modificati genetic, având in vedere avantajele rezistentei la boli si calitatea lemnului, in timp ce ecologistii o considerau o amenintare grava la adresa biodiversitatii prin afectarea, pe calea polenizarii, a soiurilor traditionale. Iata ca, departe de a se limpezi, dilemele "revolutiei transgenice" persista si chiar se amplifica.
De mai bine de un deceniu de când au fost cultivate si comercializate (1996), organismele modificate genetic obtinute prin tehnicile biotehnologiilor moderne au facut obiectul unor sustinute dispute teoretice, reactii juridice si actiuni protestatare, mergând pâna la activitati concrete de distrugere a culturilor de acest gen, cu consecintele legale cuvenite. Miza OMG a fost inscrisa rapid pe lista preocuparilor politice, chiar daca miscarea civica aferenta s-a declarat straina de asemenea intentii si si-a clamant neutralitatea. Lideri carismatici, precum francezul José Bové, prin pozitiile lor frizând uneori "fundamentalismul verde", au marcat opinia publica mondiala. Asa se face ca, in plan public, contestatarii OMG apar mai degraba ca exponentii unei miscari taranesti de sorginte conservatorist-traditionalista, preocupata nu atât de implicatiile environmentaliste ale noilor tehnici biologice, cât interesata in pastrarea culturilor traditionale, amenintate de produsele transgenice. In sfârsit, impactul ecologic s-a produs mai ales in planul constiintei si atitudinii individuale ale consumatorului occidental care, prin refuzul sau de a pune in farfurie expresii alimentare ale biotehnologiei, a dat adevaratul vot de blam acestei periculoase aventuri stiintifico-mercantile.
La nivelul disputelor teoretice, pozitiile merg de la a absolutiza virtutile noii tehnologii, care devine un fel de "panaceu universal" in materie de probleme environmentale, si pâna la demonizarea sa, atribuindu-i posibile consecinte dezastruoase asupra intregii biodiversitati.
In ambele cazuri, este speculata mentinerea voita a unei confuzii intre cercetarile in materie si implicatiile existentei pe piata si utilizarii OMG.
Astfel, partizanii biotehnologiilor considera, nici mai mult, nici mai putin, ca OMG ar reprezenta un caz particular al "geniului genetic", care se inscrie in evolutia stiintifica cea mai importanta a secolului XX. Intr-o asemenea logica, tehnologia transgenica pare a fi modelul a ceea ce ar trebui sa se faca astazi in ecologie: a manipula natura astfel incât, prin jocul compensatiilor proprii, sa se mentina echilibrele necesare. Daca putem produce seminte de porumb sau de grâu care cresc fara apa, da un exemplu concret in acest sens eseistul francez Luc Ferry, stiindu-se ca apa este o resursa care se rarefiaza, atunci iata tipul de solutii necesar pentru problemele ecologice! Din aceeasi perpectiva, contestatarii OMG precum J. Bové ar fi impotriva cercetarilor in domeniu, si nu a produselor lor ca atare. In spatele acestor proteste s-ar afla mai ales mize simbolice, precum mitul lui Frankenstein, care a modificat si incalcat legile firii, creând un monstru de care s-a lepadat fara remuscari. Militantii anti-OMG nu ar face decât sa aplice aceasta fantasma la semintele modificate genetic, desi nu putem spune daca ele sunt periculoase, intrucât nu stim nimic in acest sens. Toate acestea nu ar demonstra decât o "ura" a modernitatii si a fenomenelor sale.
Raspunsul pozitiei dominante pleaca de la precizarea ca, in realitate, ceea ce se contesta nu sunt cercetarile in materie, ci rezultatele lor actuale, care sunt exploatate cu nerabdare si din plin de piata. Astazi, 90% dintre cercetarile in domeniu sunt in legatura directa cu actiunea de valorificare - prin cultivare si comercializare - a biotehnologiilor, iar dezvoltarile astfel obtinute apartin prea putin interesului general. Marea problema ramâne aceea ca lipsesc cercetarile si experientele in amonte asupra riscurilor antrenate de produsele transgenice. Conform practicii "sa obtinem si sa promovam, inainte de toate, si apoi mai vedem", promotorii OMG dau prioritate si invoca perspective care s-ar putea sa fie reale intr-o zi sau sa ramâna la nivelul imaginarului. Abandonându-se abordarea clasica pentru lansarea pe piata a unui produs, care nu putea avea loc decât dupa decenii de experimentari, confirmari si corecturi, la putin peste 10 ani de utilizare, OMG sunt decretate ca valori certe si absolute. Or, cel putin pâna acum, s-a demonstrat mai degraba contrariul, in sensul ca ceea ce este pe teren nu prezinta un interes deosebit, iar riscurile aferente ramân inca o mare necunoscuta.
Cele doua atuuri mult clamate in numele competivitatii - randamentul sporit si rezistenta la daunatori - se dovedesc treptat iluzorii si, oricum, insuficiente in raport cu pericolele astfel angajate.
De exemplu, argumentul ca alimentele transgenice ar putea reduce fenomenul foametei la nivel mondial ramâne unul virtual, cel ca rezistentele la ierbicide ar putea duce la diminuarea utilizarii lor s-a dovedit o inselatorie, iar imunitatea la daunatori a condus la aparitia altora, mai agresivi si mai devastatori... In schimb, nimic nu exclude pericole majore pentru sanatatea umana si pentru mediu, la existenta, prevenirea ori diminuarea efectelor carora nu se gândeste mai nimeni. In principiu, noile produse transgenice modifica tipul de alimente pe care s-a format si s-a dezvoltat anatomo-functional specia umana si inlocuiesc treptat elementele biodiversitatii structurate in ultimele 5 milioane de ani si modul lor de selectie si evolutie. Aceste schimbari radicale si bruste pot supune viul existent la un soc si la eforturi de adaptare pe care nu stim daca este capabil sa le faca si, daca da, in ce conditii si cu ce sacrificii.
Pentru a stavili si incadra "progresul monstruos al tehnicii", in lucrarea sa Principiul responsabilitate: o etica pentru civilizatia tehnologica (1979), Hans Jonas definea normele unei etici adaptate noilor conditii create de puterea, devenita imensa, a omului asupra naturii. Dincolo de influentele majore ale reflectiilor sale asupra bazelor intelectuale ale ecologiei, filosoful a inspirat astfel formularea unor norme cu valoare de reguli general valabile, asumate rapid de legislatiile internationale, euro-comunitara si nationala, precum "luarea in calcul a (intereselor) generatiilor viitoare" si "principiul precautiei". Acesta din urma, exprimând faptul ca absenta certitudinii stiintifice nu poate constitui un pretext pentru a nu se lua masuri adecvate spre evitarea atingerilor grave si inevitabile aduse mediului, reprezinta, cel putin la acest moment, raspunsul potrivit la sfidarea OMG din partea unei societati responsabile fata de mediul in care traieste.
Translatarea semnificatiilor principiului precautiei in domeniul OMG ne arata ca, pâna acum, nimeni nu a putut sa demonstreze ca utilizarea unor asemenea produse nu ar avea implicatii negative asupra mediului. Dimpotriva. Pe calea unui compromis, la care s-a ajuns sub presiunea aproape irezistibila a societatilor multinationale de profil si prin rasturnarea intelesului si reducerea lui la ipostaza individuala, problema principiului responsabilitatii s-a limitat la cea a informarii consumatorilor, pe calea etichetarii si mentionarii continutului in OMG al diferitelor produse.
Având dreptul de a alege in cunostinta de cauza, fiecare dintre noi poate decide. Daca acceptam treptat euthanasia, de ce sa nu fim de acord si cu asemenea solutii in privinta OMG?