De același autor
In 1967, revista Science publica articolul lui Lynn White, The Historical Roots of Our Ecological Crisis, in care se reprosa iudeocrestinismului faptul de a fi "divinizat" omul si eliminat lumea pagana, initiind astfel criza ecologica, iar ecologistul radical A. Leopold sustinea ca se impune abandonarea acestei traditii, care vedea natura ca pe un bun ce ne apartine si nu ca pe o comunitate la care apartinem. Ca o reactie la o atare pozitie, Biserica Crestina, indeosebi cea Catolica si-a construit treptat o pozitie proprie in privinta crizei environmentale, ajungand pana la a organiza congrese internationale pe aceasta tema, asa cum s-a intamplat recent la Zaragoza, in cadrul Expozitiei Mondiale a Apei. Papi, precum Ioan Paul al II-lea sau Benedict al XVI-lea, au exprimat pozitii oficiale si au facut gesturi directe in favoarea unei intelegeri crestine adecvate a raportului omenirii cu mediul, ultimul afirmand recent, cu ocazia Zilelor Mondiale ale Tineretului din Australia, nevoia unei "ecologii morale".
Doctrina sociala a Bisericii Catolice proclama ca atat omul, cat si natura reprezinta fructul creatiei lui Dumnezeu, ca acestea nu constituie realitati oarbe, fara esenta si fara logos, ci sunt dotate cu autonomie proprie, pe care omul, fiinta libera si autoconstienta, trebuie sa o descopere si sa o respecte. Numai in masura in care stie si intelege sa se ingrijeasca de sine insusi ca fiinta psihosomatica si sociala, omul poate sa o faca si fata de fiinta naturii, in privinta careia trebuie sa se manifeste precum un custode grijuliu pentru a o gestiona in acord cu esenta si teologia ei. In sfarsit, destinul omului este Dumnezeu, iar cel al naturii, de a fi casa omului, una in care el este stapan, dar nu exploatator si despot, o casa care serveste in chip umil omenirea, dar care, din cauza diferentei ontologice care exista intre ea si acesta, nu-i poate acorda salvarea si viata.
Dintr-o asemenea perspectiva generala, conceptia crestino-catolica dezvolta un dialog critic cu celelalte discursuri environmentale dominante, incercand sa demonstreze ca imperativul ecologic nu este o simpla urgenta de mediu natural, ci, mai ales, o emergenta antropologica si o problema etica a comportamentului uman - individual si colectiv - a carei rezolvare se gaseste intr-o veritabila antropologie metafizica si teologica.
Aceasta tinde sa arate ca omul, spirit incarnat (adica fiinta psihosomatica) nu este pe deplin autonom, nu poseda lumea din puterea proprie, ci exista precum cineva caruia fiinta i-a fost daruita si care este implantant intr-o lume pe care nu el a creat-o si care nu se explica prin sine insasi. Altfel spus, omul nu este stapanul sau absolut si nici al naturii, dupa cum nici aceasta nu este o fiinta absoluta pe care el ar trebui sa o adore si in care sa se afunde si sa se dilueze pentru a fi el insusi, pentru ca natura este masura omului.
Respingand pacatele de acest gen ale modernitatii si naturalismului, ecocatolicismul considera ca ecologia, in loc sa se concentreze direct si imediat asupra naturii, se cuvine sa-si intoarca fata spre existenta omului, intrebandu-se, de exemplu, cine este acesta, in ce consta esenta sa ori in ce legatura se afla cu natura inconjuratoare. Ca atare, ecologia umana precede ecologia environmentala si numai in subsidiar se impune abordarea aspectelor privind conditia naturii, raporturilor acesteia cu omul ori comportamentului acestuia in acest context. Astfel punandu-se problema, ceea ce este in joc nu e atat o ecologie fizica, preocupata de gestiunea habitatelor diferitelor fiinte vii, ci, mai degraba, una umana, capabila sa descopere si sa releve ca natura psihosomatica a omului este un dar primit, a carui structura ontologica, fizica si intelectuala nu poate fi alterata in virtutea unei libertati considerate, in mod fals, absoluta.
Ar fi vorba de o ecologie umana in stare sa recunoasca faptul ca omul, chiar daca superior calitativ naturii, nu trebuie sa se implanteze in aceasta ca un despot dominator si arbitrar, pentru ca si ea isi are propriul ei eidos intern, propria sa teologie, dupa cum nici el nu este tinut sa se lase in voia naturii, asa cum, in mod gresit, considera curentul new age. Dimpotriva, omul, constient de superioritatea sa ontologica in raport cu natura si de legatura cu aceasta prin esenta sa, trebuie sa fie ecologic cu sine insusi, cu propria-i fiinta, sa inteleaga natura ca un dar, sa-i respecte propriul adevar, sa o elibereze de poluarea pe care i-o cauzeaza si sa-i respecte exigentele specifice si finalitatile intrinseci.
Este de domeniul evidentei ca, prin asemenea idei, doctrina Bisericii Catolice se distanteaza nu numai de viziunea modernitatii, care proclama superioritatea absoluta a spiritului uman cu privire la sine insusi si la lumea inconjuratoare, dar si de cea a postmodernitatii, care pretinde sa indumnezeiasca natura.