De același autor
Un impact major l-a avut declansarea procesului de armonizare a legislatiei nationale cu acquis-ul comunitar de mediu, care a presupus transpunerea a circa 90 de acte europene, pe calea a peste 120 texte interne.
Lipsa de experienta, greutatile caracteristice unui atare demers si specificul politicii romanesti au generat un proces greoi de reglementare, contradictoriu, in permanenta prefacere, cu rezultate pe masura: un numar foarte mare de texte, dispersate, multe contradictorii, cu suprapuneri evidente, foarte complicate si, in consecinta, greu aplicabile si, deci, ineficiente. Asa se face ca exista acum peste 300 de acte normative referitoare la mediu (legi, ordonante si hotarari guvernamentale, ordine ministeriale), la care se adauga zeci de conventii internationale ratificate, reunite intr-un corpus masiv, nestructurat, dezordonat si ineficient.
Proba cea mai evidenta a acestor realitati: starea actuala a mediului si dificultatile majore in inchiderea capitolului 22 - Protectia mediului - al negocierilor de aderare la UE.
Ce se poate face? Remediul clasic la fenomenul inflatiei legislative il reprezinta codificarea, sub forma unui act normativ cu forta juridica superioara, cat mai cuprinzator in privinta reglementarilor juridice dintr-un anumit domeniu, in cazul nostru a celor privind protectia mediului. In plus, aceasta operatiune se impune in conditiile in care procesul de legiferare in materie inregistreaza sau ar trebui sa cunoasca, mai ales odata cu integrarea in UE, o relativa stabilizare, ca un factor de stimulare si consolidare a unei asemenea tendinte. Si aceasta, cu atat mai mult cu cat, prin modificarea Constitutiei in 2003, s-a recunoscut dreptul fundamental la un mediu sanatos si echilibrat ecologic si s-a creat astfel baza constitutionala dezvoltarii legislatiei aferente.
Elaborarea de catre specialisti si adoptarea de catre parlament a unui Cod al mediului, dupa cum avem deja un cod penal, unul civil sau altul comercial si asa cum s-a intamplat deja in multe state occidentale, sunt cerute mai ales de considerente de ordin practic. Astfel, pe aceasta cale, printr-o operatiune de rationalizare s-ar suprima paralelismele, elimina contradictiile si asigura o minima coroborare intre prevederile numeroaselor texte oficiale, neuitand adevarul ca, adesea, reglementarile excesiv dispersate nu sunt respectate deoarece nu sunt cunoscute!
Succesul unui asemenea proiect, asa cum ne demonstreaza si experientele altora, este conditionat deopotriva de existenta vointei politice corespunzatoare si priceperea in conceperea si redactarea documentului. Tehnic vorbind, elaborarea unui cod consta, in principal, in ordonarea sistematica, dupa un plan corect, a reglementarilor existente si tinand seama de particularitatile domeniului. O atentie deosebita se cuvine acordata receptarii normelor comunitare si internationale in materie, precum si consacrarii unui mecanism care sa permita viitoarelor norme de mediu sa se grefeze armonios la corpusul existent. Implicatiile unui asemenea demers complex sunt insa mult mai profunde.
Existenta unui Cod al mediului inteligent structurat, atotcuprinzator, clar si transparent, dotat cu un mecanism suplu de adaptare, eficient in practica ar frana pornirile inflationiste si promova tendintele de stabilitate ale legislatiei.