De același autor
Mănăstirea Nicula, situată în inima Transilvaniei, este gazda anuală pentru unul dintre cele mai mari pelerinaje din România, organizat în jurul unei icoane miraculoase pictate la sfârşitul secolului al XVII-lea. Este vorba despre un pelerinaj care reflectă în el însuşi toata istoria complexă a regiunii, şi nu doar pe cea interconfesională. Revista 22 publică, în două numere consecutive, un reportaj de la pelerinajul din acest an. Materialul este un fragment din cartea Practica pelerinajului în România contemporană, pe care Mirel Bănică o va publica în primăvara lui 2014. Cercetarea de teren de la Nicula a fost posibilă datorită sprijinului financiar al Academiei Române.
Dimineaţa zilei de 13 august 2013. Sunt pregătit pentru lunga călătorie spre Mănăstirea Nicula, pelerinajul organizat în jurul icoanei miraculoase. Mai mult de 500 de kilometri pe şosele pline de camioane, gropi, microbuze şi autobuze pline cu căpşunari aflaţi în tranzit, în cea mai aglomerată perioadă a verii. Astăzi, ziarul Libertatea propune şi un CD-supliment intitulat Pricesne şi cântece religioase. „Numai 5 lei, nu ezitaţi, e scos acum proaspăt, cu sărbătoarea de 15 august“, spune grăbit vânzătorul de la taraba de ziare, amplasată strategic, chiar lângă intrarea în gura de metrou din staţia Piaţa Victoriei. Pe una dintre coperţile CD-ului este reprezentat un Hristos îndurerat, cu o cunună de spini uriaşă, din cunoscutul film al lui Zeffirelli, Isus din Nazareth, versiunea people a suferinţei supreme. Pe coperta a doua este imprimată lista celor care interpretează melodiile de pe acest CD: cunoscuţi cântăreţi de „muzică populară“, obişnuiţi ai festivalului Cântarea României şi stâlpi ai emisiunii Tezaur Folcloric, reconvertiţi acum în purtători de mesaj şi emoţie religioasă, la pachet cu conţinut licenţios şi ştiri de scandal. Omul modern a ajuns să consume „spiritualitate“ ca pe rubrica meteo.
Grup de plerini purtând prapuri, dând ocol bisericii de lemn |
După mai bine de nouă ore de drum, ajung la destinaţie şi parchez maşina undeva în zona satului Nicula. Mă grăbesc să iau pulsul acestui loc de pelerinaj despre care am auzit atât de multe. Presimt că voi găsi multe lucruri inedite pe teren, legate de interferenţa între două confesiuni religioase, ortodoxie/catolicism, locul fiind plasat exact pe „riftul“ religios european. La fel ca şi la Mănăstirea Prislop din Hunedoara, poliţia a organizat un sistem de mai multe filtre pentru a împiedica o parte dintre maşini să ajungă până la poarta construită în stil maramureşean a mănăstirii, evitând astfel blocarea completă a unui drum îngust, cu pantă accentuată, dotat în plus cu două curbe straşnice în ac de păr, care fac să urle motoarele şi să scârţâie cumplit frânele celor care se aventurează să urce. Strategiile folosite de cei care vor să depăşească barajele de poliţie sunt asemănătoare cu cele practicate la celebra mănăstire Prislop: „sunt avocata X, medicul Y sau soţia colonelului Z“. Pe pajiştea de la intrarea în sat se găsesc parcate zeci de maşini, microbuze şi câteva autobuze, dar nu suntem decât în după amiaza zilei de 13 august, grosul pelerinilor urmând să sosească abia mâine. Mă uit cu atenţie la numerele de înmatriculare, marea lor majoritatea sunt din Cluj şi judeţele limitrofe. Situaţia este diferită de cea de la Prislop, unde am putut repertoria autoturisme înmatriculate în toată ţara, din Constanţa până la Timişoara, fără a mai vorbi de cele cu plăcuţe bulgăreşti, imposibil deci de identificat.
Parcă niciodată nu m-am simţit mai „pelerin“ ca acum, urcând dealul cu un rucsac plin în spate şi o pătură în bandulieră, cale de 5 kilometri pe firul subţire de asfalt, ce devine din ce în ce mai îngust, pe măsură ce se apropie de vatra celebrei mănăstiri, fondată în anul 1552, una dintre cele mai vechi din spaţiul Transilvaniei. Satul Nicula, pe care pelerinii îl străbat agale, constituie el însuşi o mărturie vie a transformărilor pe care le-a suferit civilizaţia rurală în timpul comunismului şi apoi sub presiunea modernităţii accelerate post-1990. Raţe şi gâşte se joacă nestingherite într-un fir de apă, ca la începutul nestricăciunii, cum tot de începuturi amintesc şi grajdurile mari pline cu iarbă uscată, livezile de pruni şi peri şi troiţele cu Hristos pe cruce, plantate lângă gardul oricărei gospodării mai răsărite. La baza fiecărei cruci se pot vedea, figurate naiv, instrumentele pasiunii Domnului, cuiele, ciocanul, scara, Sfântul Potir, ultimul un împrumut clar din zona greco-catolică.
În multe dintre curţile spaţioase odihnesc automobile înmatriculate preponderent în Spania, căpşunari-pendulari veniţi în vacanţa de vară. Termopanele şi polistirenul unor case ce păreau a fi bicentenare, judecând după anexele din spate, sunt numeroase şi vizibile din cauza culorilor ţipătoare. Mai dăinuie, încă funcţional, punctul de colectare a laptelui a fostului ICIL (Centrala de Industrializare a Laptelui), preluat acum de o mare companie privată din domeniul agro-alimentar. Fabuloase şi casele de vacanţă înşirate ici şi colo de-a lungul drumului: casa de locuit este construită (sau renovată) cu tot confortul civilizaţiei moderne, încununată de o mândră antenă satelit, în timp ce anexele şi fostele acareturi pentru creşterea animalelor au fost conservate în starea în care se aflau. Moarte, simple piese de muzeu pseudo-rustice.
Romii căldărari din Târgu-Mureş propuneau spre vânzare ceaune, tăvi, talgere, trepiede, discuri, toate din aluminiu, turnate şi finisate cu mare acurateţe. Un comerţ din ce în ce mai rar, mai ales de când aluminiul beneficiază de o presă defavorabilă cu privire la efectele sale pe termen lung asupra sănătăţii umane. Dar aici la Nicula surprinzătoare este varietatea sortimentelor, precum şi o listă de preţuri scrisă stângaci cu pixul pe o bucată de carton, ca bază de negociere.
Dacă tot acest arsenal mesteşugăresc şi culinar poate fi pus în relaţie cu satele cu urme tradiţionale din împrejurimi, cum pot fi oare interpretate tarabele care înşiră pe un soi de stative de lemn sau direct pe iarba verde din faţa curţilor tot felul de pături, saltele din izopren, veste de ploaie, rucsaci uzaţi (inclusiv unul superb al armatei americane, cu numele ultimului proprietar), lanterne, cuţite şi bricege, caschete, un fel de Army-Shop, dar unul utilitar, fără pretenţii şi mofturi urbane? Puţin mai departe, un alt punct îmbie cu farfurii de tablă şi inox, caserole şi bidoane de plastic. Odată instalat pe dealul de lângă mănăstire, aveam să-mi dau seama că toate aceste obiecte propuse spre vânzare (am uitat să menţionez şi aparatele de radio portative, de mici dimensiuni) făceau de fapt parte din inventarul de bază al pelerinului de la Nicula, necesarul de supravieţuire în caz de ploaie torenţială şi condiţii de noapte.
Şir de maşini pe drumul spre mănăstire |
Chiar lângă mine urcă voiniceşte un bărbat cu un rucsac imens în spate, un rucsac verde, solid, cum erau cele pe care le purtau pe vremuri pădurarii şi oamenii de la munte. Este însoţit de o femeie mărunţică, încărcată şi ea de bagaje şi mai au cu ei şi un copil de şase-şapte ani, pe care aflu că-l cheamă Toderuţ, după cum era chemat autoritar de tată atunci când acesta este atras irezistibil de culorile şi aromele comerţului din jur. Deasupra rucsacului erau suspendate două bucăţi de scândură de circa 1,20 metri lungime şi 20 cm lăţime, patru ţăruşi din lemn tare de frasin, ascuţiţi la un capăt şi un ciocan de lemn. Toate erau legate împreună cu o sfoară de cânepă, ansamblul se balansa periculos atunci când bărbatul se întorcea brusc pentru a-l căuta din priviri pe neastâmpăratul Toderuţ. Nu am înţeles deloc rostul acestor bucăţi de lemn, cu atât mai mult cu cât el nu era singurul care afişa acest tip de obiecte. „Misterul“ s-a dezlegat tot la locul de pelerinaj: panta pe care pelerinii îşi petrec orele de veghe este una destul de accentuată, după câteva ore picioarele şi tot corpul amorţesc foarte repede. Plastic şi direct spus, exista pericolul real ca pelerinul să se „scurgă“ spre vale la un moment dat, din cauza încordării şi oboselii. Aşa că pelerinii cu experienţă ştiu că trebuie să construiască o „instalaţie“ de sprijinire a picioarelor cu ajutorul unor ţăruşi înfipţi temeinic în pajiştea ierboasă şi al scândurilor aşezate transversal. Încă o dată, am avut confirmarea faptului că pelerinajul se învaţă cu timpul, din greşelile şi dificultăţile întâlnite de omul-pelerin pe teren.
Ajung în cele din urmă la poarta mănăstirii şi caut să fixez în minte mirosul acestui loc special de pelerinaj, înainte de a mă obişnui cu el. Acum, după numeroase experienţe de teren, înclin să cred că mirosul este fundamental în înţelegerea unui pelerinaj, fiind vorba de tot ceea ce nu se poate spune în cuvinte despre esenţele sale constitutive. Surpriză, mirosul pelerinajului de la Nicula este unul neobişnuit, poate cel mai complex din câte am întâlnit şi „gustat“ până acum: busuioc verde, iarbă călcată în picioare, lemn, transpiraţie umană amestecată cu parfumuri ieftine, naftalină de dulap de haine, gaz de eşapament şi, nota cea mai aparte, mirosul ascuţit de ambreiaj ars, suprasolicitat de panta dură şi locul îngust în care şoferii încercau să-şi găsească un loc de parcare.
Curtea Mănăstirii Nicula |
Lângă poarta mănăstirii, lângă o grămadă de busuioc verde în floare, este aşezată tanti Sabina, 85 de ani, originară chiar din Nicula. Încerc să intru în dialog cu ea, după ce cumpăr un buchet de busuioc cu aromă puternică, îmbătătoare. Prima dificultate a acestui teren: nu înţeleg întotdeauna subdialectul acestor oameni, tipic pentru centrul Transilvaniei, presărat cu regionalisme dificile pentru valahul care sunt. Încep prin a-i adresa întrebarea standard, care a funcţionat şi dezleagat limbile în majoritatea cazurilor: pe vremea comuniştilor, tot aşa multă lume ca acum? De data aceasta, tanti Sabina, mă priveşte lung, pe deasupra ochelarilor săi uzaţi, prinşi cu elastic şi reparaţi rudimentar cu o bucată de sârmă de cupru. Cred că şi ea este mirată de felul meu de a vorbi şi articula cuvintele, plus întrebarea... „Comuniştii? Ce comunişti, măi băiatule? Aici la noi ungurii şi mai înainte austriecii au făcut prăpăd, mai răi decât comuniştii tăi. Eu eram fată tânără şi am văzut cu ochii mei cum ne-au ars ungurii cărţile şi icoanele din biserică în ’40. Lăsaţi-i pe comunişti în pace, că nu or făcut ei nimica la oamenii de pe aici.“ Mai apucă să-mi spună cum o cheamă, apoi se afundă din nou în muţenie, legând preocupat, cu gesturi experte, trei-patru fire de busuioc cu resturi de lână colorată. Simt că am început cu stângul acest teren, fiind prea „setat“ pe alte pelerinaje, din alte regiuni istorice ale României. Aici istoria şi memoria locului sunt diferite, ontologia etnică complicată începe să se facă simţită şi ea.
Mănăstirea Nicula este plasată în centrul unui amfiteatru natural, având în centru o bisericuţă din lemn, strămutată aici în anul 1974 din cătunul Năsal Fânaţe (Cluj), după ce mai vechea biserică din lemn cu hramul „Sfânta Treime“ a căzut pradă unui incendiu devastator cu un an mai înainte. La o distanţă mică se află „biserica de zid“, după cum o numeau pelerinii, cu hramul „Adormirea Maicii Domnului“, construită între anii 1875-1879, unde se află adăpostită celebra icoană făcătoare de minuni „Adormirea Maicii Domnului“, pictată de Luca din Iclod în 1681, cea care, potrivit mai multor mărturii, surse orale şi scrise, ar fi lăcrimat timp de trei săptămâni în luna februarie a anului..., dar ce an nu se ştie cu exactitate, deoarece există încă numeroase controverse, el fiind socotit fie 1670, fie 1694 sau 1699, funcţie de sursele la care ne raportăm, ortodoxe sau greco-catolice. Icoana şi locul de pelerinaj sunt produsul şi o mărturie a contactului dintre două confesiuni, cea ortodoxă şi cea catolică (în variantă greco-catolică, mai exact), servind ca reper memorial şi mijloc de justificare, în acelaşi timp.
Intrarea în „biserica de zid“, iniţial greco-catolică, constituie o confirmare a celor afirmate mai sus. Spaţiul interior este sobru, de o tulburătoare frumuseţe. Un aer de abandon, de părăsire chiar, domină locul. Nu cunosc prea multe detalii şi nu mă pot avânta în false ipoteze, dar înclin să cred faptul că disputele juridice asupra proprietăţii bisericii încep să lase urme vizibile asupra ansamblului. Vechile chilii baziliene, de pe deal, suferă şi ele adânc tot din această cauză. Interiorul bisericii este dominat de un curios iconostas din lemn de tei, lucrat de către Samuil Keresteşiu din Tăşnad, după cum aveam să aflu din echilibrata monografie dedicată mănăstirii de către arhimandritul Dumitru Cobzaru, fost stareţ al mănăstirii între anii 2000-2009. M-a impresionat mult şi podeaua de lemn, uzată de paşii miilor de pelerini care s-au perindat pe aici de-a lungul vremii, care poartă privirea spre altarul aurit, „un adevărat soare care are la centru o foarte frumoasă cruce ce-şi sprijină baza pe sfintele uşi [...]. La intersecţia celor două braţe ale crucii se află un gol de formă circulară, mărginit de o bogată dantelă sculptată, unde este ridicată printr-un ingenios sistem de scripeţi, Icoana făcătoare de minuni a Maicii Domnului, pe timpul oficierii serviciului religios. În afara acestui timp, icoana este coborâtă în faţa sfintelor uşi pentru a fi venerată şi sărutată de pelerini“ (D. Cobzaru, Monografia Mănăstirii Adormirea Maicii Domnului-Nicula, 2010). Acest iconostas aparte mi-a amintit unul dintre acele relicvarii catolice, bogat şi iscusit împodobit, cu vagi accente pietiste, pe care le-am întâlnit de atâtea ori în Occident. Numai că, în ochiul de cristal prin care se pot zări de obicei preţioase relicve, erau expuse, de data aceasta, nu resturile unor sfinţi sau obiecte legate de viaţa acestora, ci chipul unei icoane. Un bricolaj de sens subtil, cheia înţelegerii pelerinajului de la Nicula, a perenităţii şi forţei acestuia.
Pentru a termina descrierea generală, ansamblul vetrei mănăstireşti este dominat acum de masa masivă din beton şi cărămidă a noii biserici începută în 2001, aflată în faza de finisaj final, atât la interior, cât şi la exterior. Este o construcţie graţioasă, lansată frumos în spaţiu, în ciuda mărimii sale, dar care dă impresia, hèlas, că zdrobeşte restul clădirilor din jur. O biserică argument.
Odihna, în aşteptarea slujbei de noapte, moment culminant al ritualului |
Tot acum, la această oră de sfârşit de după-amiază, încep să sosească şi primele grupuri de pelerini din regiune, având în componenţă un număr variabil de persoane, cam între 10 şi 50. Îmi pare rău că nu m-am putut documenta mai mult despre această practică de pelerinaj, sunt convins că există o bogată literatură pe acest subiect care mi-ar arătat că este vorba de o practică recurentă a întreg bazinului carpatic, cu reverberaţii până în Polonia şi Ucraina. Ca simplă observaţie de teren, trebuie să mai adaug faptul că grupurile aveau „prapori“ specifici fiecărui sat în parte, iar primul lucru pe care-l făceau, odată ajunşi în perimetrul mănăstirii, era să dea ocol, cântând, micii biserici de lemn. Aglomeraţia nu era atât de mare în această zi de 13 august 2013, aşa că pelerinii urcau şi în vechea biserică „de zid“ pentru a realiza fotografii de grup, în apropierea icoanei făcătoare de minuni.
(Continuare în numărul următor)