De același autor
Mănăstirea Nicula, situată în inima Transilvaniei, este gazda anuală pentru unul dintre cele mai mari pelerinaje din România, organizat în jurul unei icoane miraculoase pictate la sfârşitul secolului al XVII-lea. Este vorba despre un pelerinaj care reflectă în el însuşi toata istoria complexă a regiunii, şi nu doar pe cea interconfesională. Publicăm în continuare a doua parte a reportajului de la pelerinajul din acest an. Materialul este un fragment din cartea Practica pelerinajului în România contemporană, pe care Mirel Bănică o va publica în primăvara lui 2014 (Prima parte poate fi cititia aici). Cercetarea de teren de la Nicula a fost posibilă datorită sprijinului financiar al Academiei Române.
14 august 2013, dimineaţa
Iarăşi pe deal, în compania a două femei, Ana şi Maria, după cum s-au recomandat, originare dintr-un sat din nordul judeţului Cluj. Amândouă au cam 70-75 de ani, mă întreabă direct: „de unde viniţi’, că nu aveţi vorbă de pe la noi şi de ce lege sunteţi?“. Le spun că „de loc“ sunt din judeţul Brăila, de la câmpie deci, dar acum sunt nevoit să locuiesc în Bucureşti. După ce schimbăm impresii despre vreme şi despre diferenţele dintre agricultura de munte şi cea de câmpie, aflu că amândouă sunt greco-catolice, au venit special pentru pelerinaj, aşa cum fac de ani de zile, de când erau tinere. Mai spun că „noi ne-am ţinut mereu legea noastră chiar şi în timpul comuniştilor“, iar acum merg să se închine la icoană, după care vor merge la biserica greco-catolică din satul Nicula, în aşteptarea slujbei. Tensiunile acumulate istoric, dintre greco-catolici şi ortodocşi, sunt foarte prezente în felul lor de a prezenta istoria icoanei miraculoase şi a mănăstirii. Simt cum încearcă să-mi menajeze susceptibilităţile legate de propria mea confesiune, de „legea mea“, cu alte cuvinte, un ecumenism discret, autoimpus. O piatră rotundă şi grea, ca un ou de găină, proiectată de unul dintre cauciucurile microbuzelor care urcă panta o atinge năpraznic pe pelerina Ana chiar în rotundul gleznei, mai să se prăbuşească la pământ de durere, aşa că sunt nevoit să o ajut să urce, cu greu, ultima parte a pantei. Ana îmi spune că băiatul este „domn“ la Cluj, medic, de mic i-a plăcut cartea, e tare mândră de el. Numai că majoritatea tinerilor au plecat din sat, şi pe vremea lui Ceauşescu, şi mai ales acum, cu schimbarea vremurilor, nu mai are cine veni pe jos, „cum se făcea când eram noi tinere. Mai venim noi şi gata, nimic din urmă“.
Ascultând-o şi încercând să o ajut cât pot de mult, îmi spun că majoritatea pelerinilor din mediul rural cu care am stat de vorbă în diverse locuri de pelerinaj consacrate din ţară aduc mai devreme sau mai târziu în discuţie depopularea satului românesc, îmbătrânirea lui, dar o fac cu o mare demnitate, fără să se plângă. Poate că EI înţeleg mai bine decât noi istoria şi ceea ce numim generic „mersul lumii“, decât noi, ceilalţi, conectaţi 24/24 ore la Internet, cu multe lecturi de bibliotecă. De fapt, cred că „biblioteca“ nu ajută deloc în astfel de cazuri. Am ajuns şi la poarta mănăstirii. Maria, tăcută mai tot timpul călătoriei noastre, se apropie de mine, îşi împreunează mâinile în poală aşa cum numai un ţăran ştie să o facă, se ridică pe vârfuri (am uitat să precizez că este foarte scundă) şi îmi şopteşte la ureche cu o voce scăzută, pierdută de emoţie: „domnule, eu vă mulţumesc că înţelegeţi şi legea noastră. Că toţi suntem români şi tot Dumnezeul acela îl avem. E păcat să nu ne înţelegem“. Nu mai ştiu ce să răspund, dau automat din cap ca o păpuşă stricată, traversez iarăşi unul dintre acele momente delicate ale terenului–pelerinaj în care-mi vine să las baltă totul şi să încep să studiez altceva. Ana şi Maria se îndepărtează sprijinindu-se una pe cealaltă, mai apuc să le văd cum intră în rândul care a început să se formeze la intrarea în „biserica de zid“, acolo unde icoana a fost expusă spre închinare.
Undeva pe deal, chiar în faţa altarului de vară, remarc o construcţie aparte, un chioşc deschis de fier şi sticlă armată, groasă. O icoană naivă, dar nu lipsită de graţie, reprezentând scena Adormirii Fecioarei, domină construcţia, iar pe două panouri laterale stă scris: „Pelerinii Sânmihaiul de Câmpie“ şi „Anul 1969“. Spaţiul din interior era plin cu pelerini obosiţi, dar satisfăcuţi că au găsit un loc atât de bun pentru noapte. Aş dori să ştiu mai multe despre această construcţie ad-hoc a pelerinilor de acum 44 de ani, din această localitate din judeţul Bistriţa. În limbajul locului i se mai spune şi „scut“, aşa cum adăpostul individual improvizat din pături sau folie de plastic tot „scut“ se cheamă. Este vorba de un semn distinct al rezistenţei pelerinilor, dar şi un martor al diferenţelor regionale dintre „ortodoxiile“ româneşti. Continui să mă deplasez de-a lungul abruptei coaste de deal. Observaţii răzleţe: dacă la pelerinajul tip „rând de aşteptare“ scaunele utilizate de pelerini sunt mici, portabile, uşoare, aici o parte dintre cei prezenţi au cu ei scaune mai ample, ca nişte şezlonguri, cu mânere prevăzute cu spaţii speciale pentru depozitarea cutiilor de băutură răcoritoare. Evident, sunt amplasate acolo unde terenul este mai plat, semn că este vorba de un pelerinaj „static“ şi nu unul dinamic, ritualul religios se contemplă ca un spectacol de teatru, odată depăşită etapa penitenţei (urcatul dealului, purtatul praporilor etc.).
„Scut“ și adăpost pentru ploaie construit la începutul anilor 1960 |
Ora 18.30 - 19.00
Cerul este închis, în aer pluteşte o vagă ameninţare de ploaie. Lumina scade şi ea, încetul cu încetul. Aşezat pe pătura mea uzată, resimt un acut sentiment de comunitate pelerină. Noi şi „ceilalţi“. Poiana de la Nicula şi restul lumii. Parcurg circular cu privirea locul din imediata apropiere şi-mi dau seama că majoritatea vecinilor mei au origini rurale, după felul în care sunt îmbrăcaţi, vorbesc, mănâncă. Ca de pildă Nastasia, 81 de ani, originară din Ceaba, un sat din judeţul Cluj. Îmi povesteşte cu multă bucurie cum merge ea la acest pelerinaj de mai bine de jumătate de secol, an după an. Cred că este vorba de cea mai perserverentă şi longevivă pelerină cu care am discutat până acum. „Înainte vreme, oamenii din sat veneau doar pe jos la Nicula, acum au maşini şi microbuze la dispoziţie, dar nu prea mai vin“, lasă să se înţeleagă Nastasia. „Când eram eu tânără, aveam doar rochie de cânepă şi o pereche de cizme; veneam pe jos, cântând aici la Nicula. Ne veseleam. Acuma, câte haine sunt şi tinerii nu mai vin. Au saci de haine, le ţîpă [aruncă] una-două, dar degeaba, de venit nu mai vin. Nu aveam ce încălţa şi ne făceam tăpălage [un fel de ciorapi groşi din lână], ne cocea piciorul în ei de atâta mers. Era greu drumul, tot pe jos, cu poveri în spate. Da, o fost şi bine, şi mai mestecat’, dar le-am dus pe toate. La 81 de ani ai mei, mi-am căpălit [terminat de lucrat, sens figurativ] mălaiul!“
O reporteriţă de la o cunoscută televiziune comercială cu sediul în Bucureşti (fac această precizare pentru că în zonă erau prezente şi o mulţime de posturi locale) păşeşte cu pas rar, atent, printre pături şi saltelele de pe pajişte. Parcă-i o barză plecată pe ogor să caute hrană pentru puii flămânzi din cuib. Numai că puii locuiesc în cazul său în redacţia avidă de ştiri proaspete. O urmează un cameraman îmbrăcat cu pantaloni largi cu buzunare multe, o cămaşă în carouri şi o caschetă aruncată neglijent pe cap, total defazat faţă de „spiritul“ locului. Tânăra găseşte prada perfectă, un grup de ţărănci aşezate pe iarbă, îmbrăcate în port popular, cu splendide costume cu broderie neagră, ceea ce le conferă o demnitate naturală, aparte. Începe prin a le adresa obişnuitul set de întrebări „de pelerinaj“: de unde sunteţi?, câţi ani aveţi?, pentru ce vă rugaţi? etc. Surpriză însă! Un cuplu, soţ şi soţie, pensionari urbani, accent ardelenesc pronunţat, aflat în imediata apropiere a femeilor de la ţară, intervine abrupt, interpelând-o pe reporteriţă: „domnişoară, nu ar trebui să fiţi lăsaţi să filmaţi aici! Oricum, spuneţi numai minciuni despre noi şi manipulaţi. Eu am fost cu soţul meu de curând la Bucureşti, la Sfântul Nectarie. Am văzut cu ochii noştri cum au decurs lucrurile la acel pelerinaj, dar voi tot despre scandal şi înghesuială aţi vorbit pe post!“. Tânăra se opreşte nedumerită, invocă vădit iritată „dreptul democratic de a filma“ (citez mot-à-mot), dar starea de nemulţumire a celor din jur este în creştere, aşa că sunt nevoiţi, în cele din urmă, să părăsească perimetrul precis în care m-am găsit şi eu, din pură întâmplare. Asta nu înainte ca însoţitorul-cameraman să îndrepte camera, prefăcându-se că filmează, spre cei doi soţi care au protestat, un fel de pedeapsă-avertisment media. Numai bătrânele cu care începuse iniţial dialogul par a regreta întâmplarea, cred că-şi doreau atât de mult să se vadă la televizor! Dintre toate atitudinile de respingere a echipelor TV pe care le-am văzut pe teren, de departe aceasta a fost cea mai decisă şi reactivă.
Pelerinajele, un magnet pentru televiziuni |
O altă întâlnire: pelerina cu pelerină. O pelerină de ploaie albastră, amplă, pe care scrie cu litere mari, argintii, Medjugorje, pe care femeia o poartă cu toate că nu cade nicio picătură de apă din cer, iar căldura umedă apasă greu.Tocmai a coborât dintr-o maşină neagră, impozantă, marcă germană, înmatriculată într-un judeţ din Ardeal. O abordez „eroic“ şi decis, sub pretextul că de multă vreme vreau să merg şi eu la Medjugorje şi nu ştiu cum. Acceptă dialogul, poate şi puţin atinsă în orgoliul său de pelerină cu experienţă. Furnizează toate informaţiile logistice necesare, cum să iau contact cu organizatorii, bazaţi în cea mai mare parte a lor la Timişoara. Apoi mă avertizează că nu este un pelerinaj uşor de realizat ca acestea de la noi din România, cu care suntem obişnuiţi, dar, odată ajuns, „să ştiţi că veţi cunoaşte mari satisfacţii spirituale, e cu totul deosebit“. Apoi relatează despre buna organizare a locului, în ciuda maselor mari de oameni proveniţi din toată lumea: „nu veţi vedea îmbulzeală sau ceartă“. Mimând naivitatea, întreb dacă ortodocşii au şi ei voie să meargă acolo. Imediat răspunde că foarte mulţi ortodocşi fac alegerea de a încerca şi altceva, ea însăşi fiind ortodoxă practicantă. „Doar şi catolicii şi greco-catolicii sunt fraţii noştri“, afirmă femeia concluziv, acelaşi tip de discurs ecumenic primar, la firul ierbii, pe care l-am întâlnit şi în alte cazuri în care pelerinii au experimentat mixitatea confesională.
Ora 21.30. Slujba de noapte
Acum începe şi concertul clopotelor mănăstirii, plasate pentru moment în aer liber, pe un postament masiv de lemn, în aşteptarea finalizării lucrărilor la noua biserică. Instalaţia este manevrată de oamenii în carne şi oase, şi nu de o oarecare maşinărie electrică comandată prin satelit, spre marea bucurie a privitorilor din jur, care pot vedea pe viu incredibilul spectacol al bătăii unui clopot, tot efortul şi pasiunea depusă de clopotarii care aproape şi-au luat zborul de la pământ. La fel cum am putut vedea şi la Bucureşti, oamenii ascultă muţi, pierduţi în uimire şi emoţie, jocul copleşitor de sunete al florilor de bronz, amplificat şi mai mult de dealurile din jur. Mulţi dintre ei au lacrimi în ochi. Pelerini cu lumânări aprinse în mâini înconjoară biserica din lemn, în timp ce icoana Maicii Domnului este scoasă afară, în spaţiul altarului de vară.
Icoana miraculoasă și celebrul iconostas-relicvariu de la Nicula |
A început deci marele moment al slujbei de seară. Noaptea este caldă, cerul acoperit de nori, dar nu plouă, cu toate că în depărtare, la doar câţiva kilometri, se văd scurte străfulgerări luminoase care-i fac pe pelerinii aflaţi pe pajişte să-şi controleze, cu mare spaimă, bagajele aflate la îndemână, în căutarea necesarului de ploaie. Vocea puternică şi clară a cântăreţei Eugenia Marinescu atacă în direct celebra priceasnă La Nicula sus în deal: „La Nicula sus în deal/ În frumosul nost Ardeal/ în mijlocul codrului/ Şade Maica Domnului/ Şade Maica şi aşteaptă/ Căci spre mila ei se întreaptă/ Tot poporul credincios/ Şi cu trenul, şi pe jos!“. Mărturisesc deschis, acum când încerc să desluşesc şi să transcriu notele de teren luate pe dealul de la Nicula, cred că acesta a fost unul dintre cele mai semnificative momente din câte am trăit de-a lungul întregii perioade de documentare pe teren, de-a lungul a patru ani. „Noaptea de la Nicula, mai luminoasă decât o zi“, după cum spunea părintele Dumitru Cobzaru în a sa monografie, s-a dovedit a fi o adevărată piatră de încercare. Prea multă emoţie colectivă, sunt prins în mrejele sale, paralizat, obiectivitatea în pericol. Este dificil să rezişti acestei uriaşe mulţimi de oameni cu lumânări aprinse în mână, cântând la unison, într-o comuniune deplină, imposibil de realizat în viaţa reală. Şi totuşi. După primele momente de uimire, aşezat undeva foarte sus, aproape sub poala pădurii, am o bună viziune de ansamblu asupra întregului. Totul pare a fi un mare Woodstock religios, cântece religioase, corturi, voci tainice, pături, lumină de la lumânarile aprinse, dar şi de la ecranele roşii-albăstrui ale telefoanelor mobile, deoarece mulţi dintre cei prezenţi le ţin deschise pentru a transmite departe ceva din „inefabilul“ ceremoniei.
Totuşi, nu mai am suficientă lumină pentru a lua note de teren în micul meu carnet de buzunar, tocmai când încercam să descriu impozanta „gardă năsăudeană“ de la icoană, doi flăcăi voinici îmbrăcaţi în costume naţionale, afişând cu mândrie cunoscuta pălărie rotundă cu pene de păun a grănicerilor imperiali, cei care s-au bătut pe vremuri de la egal la egal cu armatele napoleoniene. Încerc să folosesc o lanternă de buzunar, dar întreprinderea nu prea îmi reuşeşte. Atunci se apropie discret de mine un băieţel de şapte-opt ani, blond şi foarte delicat, îmbrăcat cu o haină de doc uşor, de vară, bine încheiată până la gât. O haină teribil de demodată, culori fluorescente de anii 1980-1990, provenienţă second-hand, fără îndoială. Purta cu el o candelă de plastic, care-i arunca pe faţă valuri discrete de lumină. Parcă era un înger apărut de niciunde. Fără să spună un cuvânt, a ridicat deasupra capului meu candela cea mică. Nu ne cunoşteam, nu i-a cerut nimeni să facă acest gest, nu ne vom mai întâlni niciodată. Termin de redactat ultimele note ajutat de lumina palidă şi-l întreb cum îl cheamă. Cu o voce subţire, dar sigură de ea, îmi spune ca la şcoală: „Zogre Gabriel din satul [...], judeţul Sălaj“.
Nu ştiu ce să mai spun după acestă întâmplare, care-mi ridică iarăşi un nod de emoţie în gât, mi-e teamă să nu „spiritualizez“ prea mult tot ansamblul, poate că este doar un episod din spectacolul cotidian al vieţii şi al morţii, al pelerinajului ca loc de socializare prin definiţie. Mulţi tineri vorbesc nestingherit la telefoane mobile, alţii fac scurte plimbări în întunericul pădurii din apropiere. Iar la întoarcerea la pensiunea unde am fost cazat, în jurul orei 2 din noapte, mulţi tineri şi mai puţin tineri din Nicula, Gherla şi alte localităţi din zonă luaseră în stăpânire mare parte din drumul de acces spre mănăstire, bucurându-se în noapte de toate atracţiile tonetelor vânzătorilor ambulanţi risipiţi de-a lungul acestuia.
15 august 2013, ora 13.30
Pelerinii au plecat, dar din loc în loc se mai pot vedea grupuri de două-trei persoane care zăbovesc pe iarbă, ca şi cum le-ar fi greu să părăsească incinta sacră. Scândurile pe care pelerinii le-au utilizat pentru odihna picioarelor au rămas înfipte la locul lor, risipite ici şi colo de-a lungul coastei de deal, mici pridvoare părăsite. Un bărbat slab, înalt, îmbrăcat într-un halat larg, albastru, având o cruce mare de lemn în jurul gâtului, dublată şi de o pereche de metanii largi, din lemn roşiatic, trage după el un sac uriaş în care îndeasă cu repeziciune resturile abandonate de pelerini. Mă apropii de el şi-l întreb dacă-mi dă voie să-i dau o mână de ajutor, ocazie cu care îmi dau seama că este unul dintre acei faible d’esprit, care abundă pe lângă toate mănăstirile din lumea aceasta, acolo unde îşi găsesc adăpost şi alinare. Se plânge cu voce tare de faptul că pelerinii au prostul obicei să abandoneze în urma lor prea mult gunoi, prea mult plastic, mai ales. „Plastic, plastic şi iar plastic, uite ăsta ne va omorî pe toţi într-o zi. Iar vina este doar a comerţului, ei vând toate prostiile astea. Ce, sticla de pe vremuri nu era mai bună?“, spune bărbatul tremurând uşor din bărbia-i ascuţită. Strângem amândoi sticle de plastic în tăcere, apoi sunt atenţionat brusc să arunc apa din sticle „răsfirat“ pe iarba pajiştii, arsă de soare şi chinuită de paşii pelerinilor. Printre resturile rămase de la pelerini remarc mai multe ziare tabloide italiene, spaniole şi britanice, pătate de mâncare sau cu resturi de ceară pe ele. „Nine-year-old girl locked in basement and forced to use...“ Restul titlului nu l-am mai putut vedea, celebrul tabloid The Sun, abandonat de pelerini, era rupt chiar pe jumătate. Semne din Europa „civilizată“ ajunse aici, pe ţărmul mării de la Nicula, cel mai sigur semn al migraţiei masive din România ultimilor ani. La fel ca şi sacoşele de supermarket inscripţionate în italiană, spaniolă sau suedeză, risipite şi ele pe pajişte. Am mai adunat şi cutii goale de conserve de peşte franţuzeşti, Saupiquet, borcane de zacuscă, pateu vegetal şi multe resturi de candele de plastic consumate. Intrăm din nou în normalitate.
Cu pași grăbiți: întoarcerea acasă, gândul la pelerinajul viitor |
Mă odihnesc aşezat pe marginea de lemn a „altarului de vară“, de pe care sunt strânse acum fără grabă covoarele, florile, trepiedele microfoanelor etc. Cei doi bărbaţi din „gărzile năsăudene“ se lasă fotografiaţi, binevoitori, de către ultimii pelerini care le cer acest lucru. Linişte, o linişte care îmi permite să aud foarte bine convorbirea telefonică purtată de o doamnă de 60-65 de ani, cu accent familiar, din Valahia deci. (Oare de ce sunt atât de conştient aici la Nicula de diferenţele regionale? Mai târziu am aflat că era originară din Vălenii de Munte, profesoară de liceu, proaspăt pensionată.) Sigur vorbeşte cu o prietenă apropiată sau o vecină cu care a mai fost plecată împreună în pelerinaje. „Da dragă, da, trebuie să venim obligatoriu aici, anul viitor! Obligatoriu, înţelegi! Plângi toată noaptea, garantat. Ce vezi aici nu vezi nicăieri în altă parte: lumânările, cerul liber, slujbă toată noaptea. Să vezi ce simţi când încep să cânte împreună 100.000 de oameni. Îţi spun, plângi fără să vrei şi-ţi spui că vei veni în fiecare an de acum înainte. România toată plânge aici. Trei arhierei, da trei. Chiar şi unul din străinătate, al Spaniei şi Portugaliei, Ignatie nu-ştiu-cum [Ignatie Mureşanul, episcop vicar], da, tocmai de acolo a venit. A fost un cadou de ziua mea, eu mi l-am făcut, singură, că meritam. A costat mult, da, dar nu-mi pare rău. Uită pelerinajele la care am fost până acum şi vino aici, la Nicula.“ //