De același autor
Litoralul românesc este în suferinţă, nu ştiu dacă îşi va mai reveni vreodată. Amploarea distrugerii, lipsa de strategie, avariţia sezonieră, senzaţia de punct terminus, de capăt de lume şi de drum. Şi este păcat, atât de păcat...
O fetiţă rromă vindea scoici aşezată pe o bordură înaltă din beton, pe faleza dintre Mangalia şi Saturn. Scoicile erau depuse pe o bucată de postav gros, de culoare roşie, ca nişte bijuterii marine. Fetiţa avea o privire resemnată, tristă şi extrem de caldă în acelaşi timp. Extrem de demnă în simplitatea comerţului ei precar. Nu era singură, ci însoţită de părinţii săi, care dormeau sub un cort improvizat din trei beţe şi un cearceaf uzat, la umbra unei cazemate germane din cel de-al doilea război mondial, tip Tobruk, îngropată în pământ şi aluviuni aproape până la jumătate. De fapt, îi exploatau inocenţa, copilul vinde mai bine decât adultul.
Tot pe această faleză betonată, mâncată de valuri şi nisip, se mai pot vedea mulţime de persoane aşezate în scaune cu rotile, de vârste şi profesiuni diferite, dar uniformizaţi parcă de suferinţă şi neputinţă. M-a izbit încă de la bun început resemnarea amestecată cu durere din privirea lor. Stigmatul lăsat de scaunul cu rotile nu le făcea nici o plăcere, nu cred că se obişnuiseră cu el. Sunt însoţiţi de rude şi membri ai familiei, ce împing, cu paşi de furnică, nichelatele cărucioare, pentru ca suferinzii să se bucure de apă, vânt, sare, soare, mare. Vorbesc cu unul dintre ei, un bărbat între două vârste, semăna puternic cu Bud Spencer tânăr. Corpul este masiv, picioarele-i sunt însă uscate şi fără vlagă. Aşa cum bănuiesc, sunt victime ale accidentelor de circulaţie: loviţi la coloană, paralizaţi, sunt aduşi aici la Mangalia pentru recuperare. „Accidentul nu a fost din vina mea, spune bărbatul, acum sunt mult mai bine, doctorii nu-mi mai dădeau şanse de scăpare. Dacă am avea şi noi şosele mai bune, autostrăzi, jumătate din oamenii ăştia din cărucioare nu ar mai fi aici.“ Încerc să-l încurajez, cuvintele ies din gură, şi nu din inimă, reci şi neconvingătoare; mă gândesc la toţi miniştrii Transporturilor de după 1990 şi la toţi acei „-escu“, regi ai asfaltului şi betoanelor care au topit miliarde de euro degeaba, responsabili în mod direct de soarta acestor oameni nefericiţi. Gândul, probabilitatea extremă că şi eu puteam fi acolo, aşteptând să fiu împins de la spate către faleza mării, mă înfioară. Dacă miniştrii, regii betoanelor şi decerebraţii de pe şosele cu BMW-uri transpirate, la mâna a doua, ar împinge aceste jumătăţi de oameni pe faleza de la Mangalia, ar deveni ei oare mai lucizi, mai conştienţi de tot răul de care sunt responsabili? Nu cred, dar simplu fapt de a scrie aceasta face bine. Iluzia că sunt ascultat - la figurat.
Muzeul de Arheologie „Callatis“ din Mangalia |
Vizită la Muzeul de Arheologie din Mangalia, fosta colonie grecească, celebra Callatis. Muzeul este mic, chiar cochet aş spune, cu un şarm desuet, aşa cum stă el pe jumătate îngropat sub pământ; seamănă bine cu o bazilică paleocreştină, aşa cum a gândit, curajos, ansamblul arhitectul său (cine oare?) în anii ‘60. Trebuie să vă mai spun că din momentul sosirii mele şi până la vizita în Muzeu, oraşul Mangalia se afla sub asediul acustic unei nunţi rroma („ţiganii turci“ – după cum le spun oamenii locului). Boxe imense, de concert, de pe marile stadioane revarsă dintr-o curte adevărate manele orientale aduse la gustul zilei, ca şi cum un Florin Salam ar face o călătorie în timp pentru a cânta la curtea sultanului Soliman – un exemplu adus la gustul zilei. Gemete dulci, icnete, opintiri, triluri, gâfâieli încălzesc atmosfera şi aşa încinsă a oraşului. Locuitorii sunt vizibil agasaţi şi angoasaţi, dar îmi spun resemnaţi că nuntaşii au „autorizaţie de la primărie“, iar astfel de evenimente sunt obişnuite în oraş, durează mai multe zile, în funcţie de potenţa financiară a organizatorilor. Revin la vizita mea la Muzeul de Arheologie: cum nunta se desfăşura în imediata apropiere, construcţia subterană se comporta ca o cutie de rezonanţă, statuetele de Tanagra din interior vibrau armonios, mai să se trezească din somn, praf şi uitare. Doi arheologi greci, aflaţi în muzeu, vor să copieze chipurile unor zei greceşti de pe nişte frize recent descoperite în oraş şi expuse de curând în muzeu. Era evident că muzica îi deranja, dar făceau haz de necaz, improvizând la rândul lor un fel de dans aerian al creioanelor şi cărbunelui cu care desenau pe nişte coli mari de hârtie. Ies din muzeu cu un sentiment de melancolie, de neputinţă oarbă, cu accente kitsch faţă de timpul „lung“ al istoriei care roade tot, remodelează tot. Greci, romani, bizantini, barbari, bulgari, turci, români, rromi – oare ce va urma? Toată istoria tumultuoasă a Dobrogei de calcar şi soare geme din toate încheieturile sub asaltul waţilor, cu miile, din manele şi nu mai este nimeni care vrea să o asculte. Drace, iar sunt patetic şi mi-e ruşine.
Pe plaja din Saturn, cu nisipul din ce în ce mai rar şi plină de scoici care ard tălpile ca briciul bărbierului, un bărbat masiv şi cu pielea (încă) foarte albă vorbeşte la telefon. Are un puternic accent ardelenesc şi o voce calmă, caldă, dar hotărâtă. Fiecare propoziţie este însoţită de gesturi largi şi edificatoare din mâna rămasă liberă. „Da, da, mamă, am ajuns cu bine. Drumul a fost mai greu, am mers mai mult noaptea, că-i mai liber, nu sunt radare. Doar când am parcat în faţa hotelului, am intrat cu roata din faţă într-o gaură de canalizare. Capacul furat, lipsă, da. S-a făcut praf totul, maşina e în service, se repară. În rest e bine, e soare, vreme bună, plajă, avem şi supermarket aproape de hotel.“ Apropo de supermarketuri, acestea mi s-au părut a fi foarte aglomerate, pe cât de pustii erau barurile şi restaurantele, mai ales restaurantele din zonă. Toate aveau în schimb în vitrină anunţuri referitoare la angajarea de personal, ceea ce arată cât de precară este situaţia lor. A revenit în forţă şi blestemata modă a meniurilor şi preţurilor „la suta de grame“. Aveţi idee cam cât ar putea costa jumătate de păstrăv (cu capul păstrat, tăiat pe jumătate, să atârne mai greu) fript la un jalnic grătar pe gaze, acompaniat de nişte cartofi fierţi albicioşi, curăţaţi în grabă de o biată tanti plătită cu salariul minim pe economie? Nu. Nici eu. Sau imaginaţi-vă că sunteţi turist finlandez (o utopie pură, dar să zicem) pus în faţa unui astfel de meniu.
Hotelurile din Saturn şi Jupiter, ah, hotelurile din fostele nave-amiral ale litoralului! Poate că ar fi mai inteligent ca înalţii responsabili din turism să le păstreze aşa cum sunt, în starea lor actuală, să le „îngheţe“ memoria şi prezenţa, pentru ca generaţiile viitoare să poată înţelege mai bine ce a fost cu adevărat comunismul. Totul a fost făcut şi gândit pentru OM, cu majuscule, dar un „om“ nepretenţios, fără simţ al calităţii şi răspunderii faţă de ceea ce dă şi primeşte în schimb. Chiar nu pot descrie resentimentul pe care-l ai atunci când priveşti marea de la etajul zece al unui astfel de turn de beton, nerenovat de la jumătatea anilor 1980, cu podele îngălbenite şi mobilă făcută la vreo defunctă fabrică de cherestea din Bucovina. Iar maşinile turiştilor sunt parcate direct pe iarbă, printre copacii cu foaie rară, fiind păzite de un nene slab, agăţat de un baston de bachelită neagră. Cea mai bună ţară este trecutul, pe undeva.
Litoralul românesc este în suferinţă, nu ştiu dacă îşi va mai reveni vreodată. Amploarea distrugerii, lipsa de strategie, avariţia sezonieră, senzaţia de punct terminus, de capăt de lume şi de drum. Şi este păcat, atât de păcat... //