De același autor
De prea multe ori dezbaterea publica se rezuma la a critica institutiile statului. Vorbim mereu despre decizii proaste si motivul pentru care sunt proaste. Nu vorbim aproape niciodata despre cum ar fi aratat deciziile bune. Sunt intru totul de acord ca rapoartele comisiilor juridice ale parlamentului in cazurile Nastase, Mitrea, Seres sau Pacuraru sunt gresite, din prea multe motive. Tocmai din cauza asta, am sa ofer mai jos ceea ce consider ca ar fi fost un raport corect.
Domnule presedinte,
Aceasta Camera parlamentara se afla in fata unei decizii neplacute, de a aviza sau nu urmarirea penala a unora dintre colegii nostri. Indiferent de rezultat, votul va avea consecinte profunde si de durata, prin urmare, chestiunea trebuie tratata cu cea mai mare grija si responsabilitate. Optiunea plenului e simpla, votul va provoca sau bloca cursul in justitie al acestor dosare. Motivarea ei, in schimb, este sarcina dificila care revine Comisiei juridice.
Am sa incep prin a spune ca nu putem formula o ratiune pentru recomandarea noastra inainte sa explicam ratiunea prevederii constitutionale care ne da aceasta prerogativa. De exemplu, e limpede ca Legea fundamentala nu a intentionat sa ne transforme astfel intr-o instanta de judecata; numeroase articole contrazic explicit ipoteza, cele privind statul de drept, separatia puterilor sau interzicerea privilegiilor. Prin urmare, dincolo de faptul ca nu exista inca un dosar, ideea ca ar trebui sa judecam probele si sa decidem daca colegii nostri sunt (ne)vinovati trebuie categoric respinsa. Unii colegi cer sa dam automat un vot "nu", motivat de o ciudata solidaritate. E o logica sucita: am refuzat sa facem judecata, acceptam in schimb sa dam verdictul. Ne-am transforma astfel din potentiali judecatori in potentiali complici. Alti colegi cer un vot "da" automat, cu argumentul ca trebuie sa lasam justitia sa se pronunte. Nu e intentia comisiei sa i se substituie, dar a accepta argumentul ar insemna sa acceptam ca prevederea constitutionala respectiva nu are nicio noima. Nu putem face asta. In fine, exista o a treia cale care solicita un asa-zis "vot de constiinta". Asta nu ar face decât sa esueze intr-unul din cele doua cazuri de mai sus, adaugând arbitrariul si iresponsabilitatea unui vot anonim.
Colegii nostri vizati de Parchet ne cer un vot negativ pentru a fi protejati de ceea ce ei numesc o "razbunare politica". Dincolo de lipsa de probe pentru afirmatie, comisia se vede nevoita sa respinga categoric premisa ei; ratiunea acestei forme de imunitate nu poate fi protejarea de razbunari de orice fel. Nu e limpede de ce ar exista o astfel de forma de protectie: un dosar poate fi valid, indiferent ce motive are cel care l-a initiat. Apoi, nu e limpede cum am putea decide ca e o razbunare. Am refuzat sa facem un proces de justitie, unde am fi avut reguli si date concrete, facem in loc unul de intentie, unde nu avem decât speculatii. Mai departe, este ridicola ideea conform careia Constitutia nu ar fi avut incredere in intreaga justitie pentru a proteja individul de razbunari politice, lasând sarcina unei institutii cvasi-politice cum e parlamentul. Textul articolului aduce alt argument: o razbunare s-ar putea face cu orice acuzatii; or, protectia e doar pentru fapte facute in calitatea de ministri. Iar asta ne da explicatia ratiunii ei.
Imunitatea politica exista nu pentru a proteja o persoana, ci mandatul pe care ea il indeplineste. Trebuie protejate guvernul si parlamentul ca institutii, nu membrii lor vremelnici. E greu de crezut ca justitia intreaga s-ar putea inversuna impotriva unui individ, iar, daca ar fi asa, atunci nu in imunitate ar trebui cautata solutia. In schimb, reprezentantii justitiei ar putea fi tentati, folosindu-se de propriile prerogative, sa limiteze sau sa uzurpe prerogativele celorlalte puteri ale statului. Daca imunitatea are o noima, aceasta e singura care poate fi admisa. Prin urmare, pentru a decide daca sa o invocam sau nu, trebuie sa stabilim daca suntem intr-o astfel de situatie. Pot exista doua cazuri, dupa modul in care Parchetul ar putea sa procedeze. O data, daca procurorii ar inventa pur si simplu dosare, in scop de presiune politica. Comisia juridica a cercetat acuzatiile si documentele furnizate de Parchet si este in masura sa concluzioneze categoric ca nu ne aflam in acest caz. Departe de a fi inventate sau frivole, acuzatiile sunt clare si serioase si se bazeaza pe date concrete. Nu judecam mai departe daca ele sunt probe suficiente pentru o condamnare penala, caci acesta e rolul magistratilor. Al doilea caz este cel in care procurorii ar incrimina direct politica dusa de ministrii guvernului. Comisia juridica a analizat actele incriminate si acuzatiile aduse. Niciuna nu are caracter politic.
D-le presedinte, aceasta comisie este satisfacuta sa constate ca reprezentantii Parchetului nu incearca prin vreunul din aceste dosare sa incalce prerogativele politice ale membrilor guvernului. Prin urmare, recomandam plenului avizarea cererii de urmarire penala. Speram in nevinovatia colegilor nostri, dar avem toata increderea in capacitatea justitiei de a stabili asta in mod corect si echitabil.