De același autor
Kazahstan
In ianuarie 2005, nelinistit de evenimentele recente din Ucraina, Nursultan Nazarbaev, presedintele Kazahstanului, a fost primul care a sosit la Moscova. In prealabil, persecutatele partide de opozitie din Kazahstan, inspirate de "revolutia portocalie" ucraineana, trimisesera cativa reprezentanti la Kiev sa se consulte cu Victor Iuscenko. Ca in Ucraina si in Georgia, Nazarbaev fraudase grosolan rezultatele alegerilor parlamentare din septembrie 2004. Imediat dupa alegeri, presedintele parlamentului din Kazahstan si vicepresedinte al principalului partid sustinator al puterii, Jarmakan Tuiakbai, declarand ca "procesul electoral a fost o farsa", si-a dat demisia din partid. Pe motiv ca nu poate accepta alegeri falsificate, fostul guvernator al Bancii Nationale si arhitectul succeselor economice ale tarii, Grigori Marsenko, a anuntat si el ca demisioneaza din functia de consilier prezidential. Singurul deputat al opozitiei, Alikan Baimenov, a refuzat sa joace rolul de "opozitie constructiva" si a declarat ca "falsificarea alegerilor a fost mai abjecta decat si-ar fi putut imagina". In pofida propagandei oficiale, publicul a inteles ca regimul Nazarbaev a utilizat alegerile ca o metoda de a-i marginaliza pe potentialii rivali si de a slabi opozitia. Nazarbaev este unul dintre cei mai bogati oameni din lume. Deoarece Kazahstanul nu are institutii capabile sa promoveze responsabilitate politica si dispune de rezerve enorme de petrol si gaze, Nazarbaev si familia lui au acumulat averi uriase in ultimii 14 ani. Fata presedintelui, Dariga Nazarbaeva, si sotul ei, Rakat Alev, detin controlul in majoritatea posturilor de radio si televiziune. Un alt ginere al presedintelui, Timur Kulibaev, este sef la firma care detine monopolul asupra conductelor de transport pentru titei si gaze naturale. Inainte de a se deplasa la Moscova, Nazarbaev a dizolvat principalul partid din opozitie, a acuzat Fundatia Soros de delicte fiscale si a initiat actiuni juridice impotriva lui Zamanbek Nurkadilov, principalul sau oponent. In varsta de 65 de ani, Nazarbaev a anuntat ca intentioneaza sa candideze iarasi la postul de presedinte in 2006, pentru un alt termen de sapte ani. Deoarece a semnalat ca doreste sprijinul si cooperarea Kremlinului pentru masurile drastice luate in scopul prevenirii unor "surprize destabilizante" in 2006, Vladimir Putin l-a primit la Moscova cu bratele deschise si i-a oferit anumite avantaje economice. Recunoscator pentru sprijinul promis, Nazarbaev i-a spus colegului Putin ca "Dumnezeu a binecuvantat relatiile dintre noi doi".
Kirghistan
In 1991, un fizician cu pretentii de liberal a devenit presedintele noului stat suveran Kirghistan. Cu ajutor din partea institutiilor internationale financiare, el a demarat privatizarea, a scos tara din zona rublei si a acceptat formarea unor partide politice independente. Coruptia si clientelismul, atat de cunoscute in postcomunism, au sufocat progresiv economia si au creat centre provinciale de autoritate, dominate de clici lacome si venale. In a doua jumatate a anilor '90, presedintele "democrat" Akaev a devenit un despot crunt. El a demolat fara ezitare institutiile democrate si a fraudat abuziv atat alegerile parlamentare, cat si pe cele prezidentiale. In 2000, Akaev l-a arestat si l-a incarcerat pe Felix Kulov, principalul sau oponent politic, acuzandu-l fara dovezi de evaziune fiscala. In alegerile parlamentare care au loc la sfarsitul lui februarie 2005, opozitia din Kirghistan, inspirandu-se din experienta ucraineana si georgiana, a adoptat simboluri asemanatoare: culoarea galbena si laleaua. Akaev a incercat sa impiedice candidatura principalei oponente, fostul ministru de Externe, Roza Otunbaeva prin aplicarea nejustificata a unor regulamente disputabile. Consecintele au fost defavorabile: opozitia a organizat manifestatii de protest in capitala tarii, iar parlamentul a revocat regulamentele respective. In panica, Akaev s-a prezentat la Moscova solicitand ajutor. El i-a promis lui Putin ca bazele militare ruse, stabilite recent in Kirghistan, vor reprezenta in viitor partea centrala a politicii de securitate a tarii, implicand ca instalatiile militare americane, utilizate in decursul operatiilor din Afganistan in 2001, nu vor mai avea mare importanta.
Celelalte "Stanuri"
Kazahstan, Kirghistan si Tadjikistan au ramas apropiate de Moscova si inca au trupe rusesti stationate pe teritoriile lor. Uzbekistan si Turkmenistan au reusit sa-si mentina un nivel mai ridicat de independenta. In decursul invaziei din Afganistan, Uzbekistanul a oferit Statelor Unite posibilitatea de a construi instalatii militare pe teritoriul tarii. Prompt, Moscova a declarat ca "aceste trupe pot ramane in zona numai in perioada operatiunilor impotriva talibanilor si a organizatiei Al Qaida". Dupa alungarea liderilor talibani, guvernul de la Washington a obtinut permisiunea Uzbekistanului de a-si mentine bazele militare pe timp nedefinit. Imediat, SUA au fost acuzate de Kremlin ca au abuzat de increderea acordata ca urmaresc sa-si consolideze pozitia geopolitica in Asia Centrala, in detrimentul Rusiei.
Ca in Azerbaidjan, distantarea de Moscova in Uzbekistan si in Turkmenistan nu a insemnat renuntarea la autoritarism si abordarea unui sistem politic democrat. Uzbekistanul are un regim traditional-paternalist. Presedintele Islam Karimov mentine un control strict asupra societatii si nu permite reforme liberalizante. Dictatorul absolut din Turkmenistan, Saparmurat Niyazov, promovand un cult al personalitatii strident si absurd, ignora normele internationale de comportament si face declaratii populiste jenante, care produc un izolationism deprimant. Cu economii stagnante, cu regimuri represive si cu societati civile anemice, aceste tari au perspective sumbre in viitorul apropiat.
Concluzii
In 2004, presedintele Putin a fost umilit ca nu a reusit sa-l impuna la Kiev pe despotul pro-rus Viktor Ianukovici. Din declaratiile lor, se pare ca autocratii de la Kremlin au decis ca esecul a fost exclusiv consecinta inabilitatii regimului anterior de a anihila preventiv opozitia democrata. Autocratii din Asia Centrala au semnalat ca prefera perpetuarea unor sisteme politice necompetitive prin delegitimizarea represiva a oponentilor politici si prin evitarea comentariilor critice in mass-media autohtone. Incapabili sa obtina aprobarea pentru aspiratiile lor autoritariste din partea democratiilor occidentale, ei se sprijina reciproc si solicita sustinere din partea Moscovei. Receptiv, Putin a aratat ca este dispus sa-i incurajeze pe despotii nervosi din "Stanuri", sa-i onoreze cu ospitalitate si sa le coopteze loialitatea prin aranjamente economice bilaterale si prin oferte de securitate. Desi solidaritatea antidemocrata intre "Stanuri" si Kremlin nu inseamna ca dictatorii din Asia Centrala sunt dispusi sa redevina vasalii Rusiei, distantarea de Occident, lipsa de sprijin pentru institutiile democratiei si deteriorarea economica, asociata frecvent cu regimurile represive, pot impune anumite forme de dependenta fata de Kremlin, care, in termen lung, sa le submineze suveranitatea.