De același autor
Pornit de la un banal test ADN, scandalul cărnii de vită care s-a dovedit a fi de cal s-a întins cu repeziciune în majoritatea statelor din UE – numărul celor afectate ar fi ajuns la 16. Consecinţele lui se vor face simţite mult după ce ultimul bidiviu va fi fost alungat din furculiţele şi frigiderele europenilor.
Gustul pe care l-a lăsat în urmă scandalul cărnii de cal e fără îndoială amar. Amar pentru Marea Britanie şi Franţa, care au dat o demonstraţie de cum nu trebuie gestionată o asemenea criză, începând cu presa şi terminând cu diferiţi (i)responsabili guvernamentali. De partea cealaltă a continentului, amar pentru România, care s-a trezit aruncată cu nasul în bălegarul acuzaţiilor, din câte se ştie până acum, pe nedrept. Şi în fine, amar pentru Uniunea Europeană, care a arătat din nou că mai are cale lungă până la atingerea solidarităţii pe care să poată construi edificiul federal visat.
Dintre statele afectate, britanicilor le revine de această dată premiul pentru spectacolul cel mai jalnic. Imediat după ce s-a aflat că produsele de carne tocată vândută în Marea Britanie ca fiind de vită ar conţine de fapt şi carne de cal, britanicii şi-au îndreptat privirile peste graniţă, în căutarea vinovaţilor. Cu o certitudine mirosind când a naivitate, când a aroganţă, presa britanică a pornit zile în şir de la premisa că sursa produselor de carne contrafăcute nu putea să fie în niciun caz în Marea Britanie, deoarece aici legea e – nu-i aşa? - aspră şi respectată de toţi. Primii în luneta presei şi a unor responsabili britanici au fost irlandezii. Gurile rele spun că probabil din simplul motiv că au mulţi cai. Apoi, desigur, francezii, pentru că – spun aceleaşi guri rele – se ştie bine că de-acolo vin oricum toate nenorocirile peste Canal. Şi, the baddie of the day, România. Au apărut teorii abracadabrante, care explicau surplusul românesc de carne de cal din abatoare prin decizia luată, cu ani în urmă, de a interzice căruţele trase de cai pe drumurile publice din România. Au fost ziare care au sugerat că s-ar putea să fie mai degrabă vorba de măgari sau chiar de cai sălbatici furaţi din rezervaţia de la Letea. Tabloul zugrăvit în mass-media, al hoardelor de români care abia aşteaptă să invadeze insula în 2014, devenea astfel mai dramatic, dacă ni-i imaginam călare pe o cireadă de măgari sau cai sălbatici, agitând ameninţător în aer maşini de tocat. Certitudinile presei britanice au început să se clatine abia la ştirea raziilor poliţiei, efectuate la o fermă şi un abator chiar de aici, din Marea Britanie. Atunci s-a aflat şi că unul dintre cei chestionaţi de poliţie ar fi avut se pare un contract de preluare a cailor accidentaţi grav la celebra cursă de la Ascot...
Ce-i drept, nici francezii nu s-au lăsat mai prejos când a fost vorba de aruncat vina. Şi acolo, supermarketurile, autorităţile şi presa s-au grăbit să arate cu degetul spre România, cu mult înainte să fi căpătat o idee mai clară despre circuitul extrem de alambicat al cărnii care pleacă de cal din România şi a ajunge de vită în Marea Britanie şi alte ţări din Vest. În Franţa, cei implicaţi au ameninţat furnizorii români cu procese, însă până acum n-au mers mai departe. Asta poate şi pentru că, până una, alta, nimeni n-a găsit nimic în neregulă în România. Din ce ştim deocamdată, cele două abatoare care au exportat carne de cal ar fi făcut totul cu acte şi la vedere. Armata de ziarişti vest-europeni trimişi în România pe firul scandalului n-a găsit nimic suspect.
Aici realul handicap al României este unul de imagine. Bucureştiul a luat startul în acest scandal cu imaginea de „suspect de serviciu“, după cum se exprima premierul Ponta. Cu alte cuvinte, de la bun început, România s-a văzut obligată să facă dovada nevinovăţiei, înainte ca acuzatorii să probeze culpa românilor. Numai că o ţară cunoscută pentru corupţia care a cuprins presa, poliţia, justiţia, parlamentul şi un fost premier, o ţară unde unii fură un ou, iar alţii o teză de doctorat şi-apoi se jură că nu fură etc., o astfel de ţară poate cu greu să se bată cu pumnul în piept că e cinstită şi nevinovată. La acest handicap s-a adăugat şi PR-ul rudimentar practicat de autorităţile de la Bucureşti, culminând la CNN cu răspunsurile tragicomice şi engleza de autobază a unui diplomat altminteri apreciat - ambasadorul român la Londra, Ion Jinga. E adevărat, interviul ulterior al aceluiaşi diplomat la Sky News şi apariţia premierului Ponta la programul Newsnight de la BBC 2 au mai diluat impresia de diletantism în felul cum România şi-a jucat până acum cartea. Jocul nu s-a încheiat însă, ci s-a mutat pe o masă mai mare, la Bruxelles.
Când a apucat să pună frâiele pe scandal, Uniunea Europeană a arătat că are mecanismele cu care să poată gestiona o astfel de criză. Mecanismul unic de alertare şi-a demonstrat eficienţa, numai că, din nou, Bruxellesul a fost depăşit de entuziasmul cu care statele membre preferă să se acuze reciproc atunci când lucrurile o iau razna. Să ne amintim, acum doi ani, mulţi agricultori spanioli au fost duşi la sapă de lemn în scandalul castraveţilor infectaţi cu E-coli, după ce Germania s-a grăbit să arunce vina dincolo de Pirinei. Acuzaţia s-a dovedit a fi nefondată, dar spaniolii au rămas cu munţii de castraveţi nevânduţi. Atunci, guvernul spaniol nu s-a sfiit să sară la beregata nemţilor, cerând compensaţii şi ameninţând cu un proces. Anul acesta, în locul castraveţilor avem carne de vită, iar în locul agricultorilor spanioli s-ar putea trezi măcelarii şi exportatorii români de carne. Guvernul Ponta are ocazia să facă testul ADN al competenţei sale, într-un context extrem de delicat, cu potenţiale ramificaţii economice pe termen lung pentru zootehnia românească. Va trece testul sau va căuta la rându-i un vinovat imaginar în altă parte? //