De același autor
Articolul acesta este inspirat din ecranizarea personalizată de către Cristian Mungiu (După dealuri) a cărții Tatianei Niculescu-Bran Spovedanie la Tanacu.
Ești o femeie tânără. Ai crescut la o casă de copii, undeva în județul Vaslui, polul românesc al sărăciei. Mama s-a descotorosit de tine fiindcă nici nu a vrut să exiști. Nu avea cum și cu ce te crește, dar a silit-o Decretul 660/1966 și lipsa banilor ca să plătească pe cineva să încalce legea și să „scape“ de tine. Tatăl tău s-a descotorosit de mama îndată ce a aflat că e însărcinată.
Crești într-un cămin de copii tare urât și sărăcăcios. Ceva de mâncare mai ai. La școală mergi. Ai chiar și o dirigintă de treabă. Dar ai un suflet de căprioară speriată. Ești a nimănui, la fel ca toți copiii din jurul tău. Nici ei nu sunt răi, dar sunt săraci și singuri. Lângă tine crește o altă fată, la fel de speriată, dar cu o forță de sălbăticiune. Vă aveți una pe alta. Ea te îndrăgește deznădăjduit-apocaliptic: dacă nu te are pe tine, e nimic și nimeni. Viața se golește de orice nădejde. Tu ești limanul ei.
Când se termină dreptul la traiul colectiv de supraviețuire, fiecare dintre voi e pe cont propriu. Ea pleacă în Germania să vă facă un rost. Tu îți cauți o viețișoară cu un pic de căldură sufletească. Alegi să trăiești într-o comunitate unită în deznădejdea în societate (căci cea care te vede este prea săracă material și comunitar), în stat (fiindcă acesta este asistențial pentru afaceri și libertarian pentru amărâții sorții) și în Biserică (fiindcă este totuși instituție și are destule pe cap în afara voastră, a ăstora ai nimănui). Dar ai nădejde în Dumnezeu, singurul liman al celor fără de liman. Eși probabil genul „pupătoarelor de moaște“ pe care noi, cei educați și raționali, îl disprețuim ironic. Te aciuezi lângă „Mami“ (o stareță ad-hoc), „Tati“ (un prăbușit al ex-industriei socialiste, cu identitatea și speranța profesională distruse, convertit în stareț habotnic) și lângă câteva surori la fel ca tine sau fugite din bătaia pumnilor drăgăstoși ai „alesului inimii“. Ai familia ta întru Domnul. Una la margine de lume mireană și la margine de Biserică. E frig, dar vă încălziți mâinile cu cartofi fierți. E întuneric, dar fețele voastre dau încă o dată lumina lumânărilor. Vocea ta devine mai caldă decât vatra când poți să spui: „Tati!“. Și tati vă ocrotește, dojenește, îndrumă, pedepsește când greșiți, așa cum face tatăl după care ai tânjit. Ți-am înțeles starea de martie fără curent, la vatra sobei, curățând cartofi fierbinți în postul Paștelui. Am înțeles-o din copilăria mea transilvană. Ți-am retrăit-o. Dar deznădejdea de a fi a nimănui, nu. Mai mult, acum „predicile“ mele principale pleacă de la autonomia personală în jurul căreia îmi construiesc analizele de teorie politică, etică politică și ideologii de la înălțimea faptului că, spre deosebire de tine, eu am avut șanse în viață. Nu am să renunț la valoarea mea cadru de grija sau de mila ta, așa, fiindcă te-am văzut imaginată pe ecran după ce te citisem în cartea Tatianei Niculescu-Bran. Înainte de lectura Spovedaniei la Tanacu nu înțelesesem despre tine nimic altceva, din mediatizarea morții prietenei tale, decât că ești o fanatică primitivă între alți fanatici primitivi. Varianta că ești fanatică îmi convenea ceva mai mult în nezdruncinarea dragului meu față de unicitatea pură a valorii autonomiei personale. Și acum cred, la fel de nezdruncinat, că, oricât de ai nimănui suntem sau sunteți, cu autonomia e mai greu, dar liberul arbitru rămâne.
Tatiana Niculescu-Bran nu a urmat calea „confraţilor“ ei jurnalişti. A venit să vă înțeleagă și a scris ca să ne facă să vă înțelegem. A reușit în mod exemplar, după părerea mea. Cristian Mungiu a urmat-o, povestindu-vă în imagini, în stilul lui, fascinat de prieteniile între femei (vezi și filmul 4 luni, 3 săptămâni și 2 zile). Cosmina Stratan a devenit tu, așa cum Cristina Flutur a devenit Alina (Irina) cea plecată între străini să vă caute un rost. Unul pe care tu nu l-ai vrut, pe care ai ales să nu îl ai. Era prea târziu să îți iei lumea-n cap fiindcă trăiai deja în mica ta familie pământească în care vă aveați unii pe alții. Nu mai erați ai nimănui și, în plus, simțeați că vă veghează Tatăl suprem. Despre noi ceilalți, oamenii cuiva, cei care avem acces să ne văicărim public (de ce nu, odată ce nemulțumirea este cea mai extinsă experiență omenească) și care ne putem trata problemele psihice și fizice altfel decât prin mortificări ale trupului și sufletului, nu aveai de unde să știi. Nu aveai de unde învăța alternative mai flexibile, mai umaniste ale moralei, la fel ca mulți alți români. Volens-nolens, ei suprapun morala cu ceea ce scrie în cărțile unor călugări care au ales retragerea din lumesc și austeritatea absolută, postulându-și modul de a exista ca singurul moral valid. Unii dintre aceștia sunt autorii cărților care conțin lista păcatelor care trebuie mărturisite și urmate de penitențe grele sau de renunțarea completă la ideea că poți deveni demn (mai ales demnă) de mântuire.
Lectura îndreptărilor pentru spovedanie este tragic-comică în filmul lui Mungiu și totodată e singura scenă în care spectatorii râd pur și simplu, eliberați de grija că au vreo șansă să încerce să scape de păcat. Rar îți este dat să experimentezi sensurile neaoșe ale fundamentalismului ca atunci când faci lectura cărților călugărești populare despre păcat, spovedanie și penitență. Porunca generală a acestora pare să fie: „Piei Satană!“, față cu orice ispită a bucuriei de a trăi în ordinea lumească. Moartea reală a Irinei și cea filmată a Alinei, provocată de decizia bine intenționată a lui „Tati“, executată cu milă și grijă de patru „surori“ (căci iadul e pavat cu cele mai bune intenții) este de fapt consecința unei vinovății morale colective. Fata aceasta, îndărătnică, derutată, nepotrivită cu lumea în care singura libertate este supunerea, își pierde mințile fiindcă nu vrea să se resemneze să își piardă singurul liman, personificat de prietena ei. Vrea să fie a cuiva, să aibă un sens al apartenenței pe care, în bejenia germană, nu l-a găsit. Când clachează psihic este trimisă într-un spital în care medicii sunt și ei miloși, dar neputincioși în fața mulțimii cazurilor și puținătății resurselor. Când a recidivat violent nu i-a mai rămas decât fuga sau resemnarea în fața unei morale inuman de severe, din care iertarea și blândețea lui Iisus par să lipsească. Frica de diavol a câștigat în fața religiei iubirii. Noi, ceilalți, trăitori în lume și cunoscători ai sensurilor morale ale secularizării, părem să fi eșuat proporțional în fața celor de care probabil că nu ne pasă, odată ce nu am găsit o cale să fim și limanul lor. Cred că morala poveștii de După dealuri este aceea că suntem foarte sterili în cumsecădenia noastră, că manifestăm o cruzime iresponsabilă față de oamenii nimănui, în consecința milosteniei noastre. Nu este nevoie să îi exorcizăm până la moarte. E desul că nu ne pasă eficient de existența și interesele lor. //