De același autor
In Tokyo, există percepția că Beijingul intră pe o pantă care amintește elitelor japoneze de ceva foarte similar din controversata lor istorie interbelică: momentul în care cercurile militare ajung să influențeze decisiv politica externă a statului. „Chinezii fac erori similare cu ale noastre în anii ’40“, avertizează Kunihiko Miyake, un fost diplomat nipon, apropiat al premierului Abe. Există un amănunt care ține de arhitectura decizională care îl pune în mod deosebit pe gânduri. „Comandanții armatei chineze nu raportează primului ministru sau șefului statului. PLA [People’s Liberation Army, n.r.] este armata partidului, nu armata statului. Aceasta se subordonează președintelui Comisiei Militare Centrale a partidului și care se întâmplă să fie astăzi Xi Jinping. Însă vorbim de un lanț de comandă complet independent. Statul nu controlează PLA. Este exact eroarea pe care am făcut-o noi în anii ’40.“ Desigur, dinspre Beijing realitatea se vede cu totul altfel. Nu este atât o revenire a dinamicilor interbelice, cât o încercare de a nu repeta o altă greșeală istorică proprie sistemelor comuniste, despre conservarea și supraviețuirea partidului. Și, după cum relatează Graham Allison într-o carte publicată în urmă cu câteva săptămâni, aici se află o lecție pe care Xi Jinping ar fi învățat-o din disoluția URSS și din modul în care Mihail Gorbaciov a pierdut puterea. Acesta din urmă făcuse greșeala să subordoneze armata statului și națiunii, lăsând partidul fără apărare.
Mai este un amănunt care îl îngrijorează pe fostul diplomat nipon: o anumită stare de spirit care tinde să se simtă tot mai mult la Beijing și în regiune. Este vorba de o combinație volatilă de naționalism și populism, care eliberează energii „întunecate, nesănătoase, xenofobe, impulsive, distructive. Era naționalismului s-a întors. S-ar putea să ne întoarcem la lumea de dinainte de Revoluția Rusă“, spune Miyake, astăzi director de cercetare la Institutul Canon de Studii Globale. Cu alte cuvinte, o revenire la competițiile geopolitice specifice secolului XIX, o lume tributară sferelor de influență care gravitau în jurul marilor puteri ale zilei. Interesant este faptul că mare parte din elita chineză de astăzi a fost crescută cu un sindrom al secolului XIX, așa-numitul „secol al umilințelor“, când interacțiunea cu puterile europene a rezultat într-o Chină în genunchi, un veritabil moment de „șoc și groază“. Este exact tipul de gândire care împinge China de astăzi spre contestarea graduală a „statu-quo-ului regional“, o ordine considerată nedreaptă și coagulată într-un moment de maximă slăbiciune a Chinei. Foarte probabil este și o încercare de a ancora legitimitatea partidului nu în fundamente marxiste inadecvate pentru China secolului XXI, cât în credința într-un destin special, căruia i-a venit rândul să-și revendice locul sub soare: „sloganul «niciodată să nu uităm umilirea noastră națională» a devenit o mantră care hrănește un patriotism înrădăcinat în victimizare și îmbibat de dorința de revanșă“, spune Graham Allison. Pe acest fundal, revizionismul local practicat de Beijing în Mările Chinei de Sud și Est este profund alarmant. Pe parcursul ultimilor ani, China a inițiat campanii hibride (documentele nipone de securitate le numesc „provocări în zona gri“), sub pragul tradițional de agresiune, menite să redecupeze regiunile adiacente în funcție de interesele Beijingului și să forțeze noi realități teritoriale. De exemplu, în Marea Chinei de Sud, Beijingul revendică suveranitatea asupra a 3 milioane de km pătrați, aproape 90% din suprafața mării. Și nu a rămas doar la un stadiu pur discursiv, ci a inițiat construcția unei ample rețele de insule artificiale, despre care se consideră că este doar o chestiune de timp până când vor fi transformate în garnizoane militare menite să oficializeze de facto controlul. De ce ar conta toate aceste lucruri pentru Japonia? Mai întâi pentru că revendicările Chinei nu doar că intră în zona economică exclusivă a celorlalte state (de exemplu, în iulie 2016, Curtea Internațională dădea câștig de cauză Filipinelor, fără însă ca verdictul legal să conteze prea mult pentru Beijing), dar pun sub semnul întrebării și integritatea rutelor comerciale maritime și aeriene internaționale din regiune. Din această perspectivă, chestiunea Mării Chinei de Sud este direct conectată cu pacea și stabilitatea în regiune și devine astfel un subiect de primă importanță pentru întreaga comunitate internațională, inclusiv pentru Tokyo. Și din perspectivă niponă conservarea statu-quo-ului devine esențială. De securitatea acestor linii de comunicație care fac legătura între Asia de Est și Orientul Mijlociu prin Oceanul Indian depinde funcționarea economiei insulare a Japoniei. Este și motivul pentru care, fără să iasă prea mult în față, Japonia a inițiat demersurile coagulării unei „coaliții de voință“, reunind state care gândesc la fel, precum Australia, India, Indonezia, până la un punct și Filipine, și care militează pentru păstrarea netulburată a vechii ordini. La fel de semnificativ este și faptul că Japonia adoptă politici similare NATO atunci când în apropierea sa mocnește o criză – investește în consolidarea capacităților instituționale și operaționale ale statelor vulnerabile. Punctual, Japonia investește în formule de stabilizare a teatrului maritim, dotând forțele navale ale statelor adiacente Mării Chinei de Sud și pregătindu-le pentru operațiuni de patrulare și „conştientizare maritimă“. Premisa e simplă: susținerea statelor respective cu suficiente capabilități pentru a-și proteja propriul interes național este cea mai bună contrabalansare împotriva acțiunilor unilaterale chineze de a controla zona.
Kunihiko Miyake spune că „viitorul prosperității Asiei de Est depinde de securitatea acelor linii maritime de comunicație. Dacă Beijingul vrea să schimbe statu-quo-ul în Marea Chinei de Sud prin crearea de insule și fortărețe militare pe acele formațiuni, trebuie să ne opunem“. Un mesaj similar a fost articulat de prim-ministrul Japoniei într-una dintre primele sale întâlniri cu noul președinte al SUA, Donald Trump. Iată ce spunea Abe pe 10 februarie 2017, pe fondul întâlnirii cu președintele american: „În Marea Chinei de Est, în Marea Chinei de Sud și în Oceanul Indian trebuie să păstrăm libertatea de navigație și domnia legii. O astfel de ordine internaționă trebuie menținută. Japonia și Statele Unite se vor opune utilizării forței sau a coerciției pentru a schimba statu-quo-ul“. Pentru a demonstra prin fapte avertismentul adresat Chinei, Washingtonul a reluat practica inițiată de fosta Administrație Obama a așa-numitelor FONOPs („operațiuni de menținere a libertății de navigație“) care arată că nu recunosc legalitatea insulelor sau a revendicărilor chineze. Desigur, la toate acestea se mai adaugă o variabilă structurală deloc neglijabilă – capabilitățile tot mai redutabile ale armatei chineze. Și nu vorbim de portavionul second-hand cumpărat de la ucraineni sau de capabilitățile nucleare. De câțiva ani, Beijingul investește într-un arsenal asimetric (denumit în cercurile de specialitate drept „capabilități anti-acces și de interdicție regională“ - A2/AD), un fel de antidot menit să neutralizeze avantajele deținute de armata americană și să o țină cât mai departe de sfera sa imediată de interes geopolitic. Este una dintre realitățile care îi face pe observatorii japonezi să vadă în comportamentul chinez o predispoziție către dislocarea și „contestarea hegemoniei occidentale în Pacific“. Mai mult, a lăsa China să impună nestingherită „o umbrelă totală anti-acces și de interdicție regională este în detrimentul securității Japoniei și a celorlalte state din zonă, mai ales a acelora care trebuie să folosească Marea Chinei de Sud pentru transport“, mărturisește profesorul Seiichiro Takagi.
Japonia nu împărtășește deloc optimismul pe care multe state îl arată pentru proiectul fanion al Chinei lui Xi Jinping - „One Belt One Road“ – o megarețea de infrastructură continentală (reunind conducte, căi ferate, drumuri) care va străbate Eurasia și al cărui epicentru îl reprezintă statele care au ieșire la Oceanul Indian. Rezervele nipone au în vedere fezabilitatea economică și comercială a multora dintre proiectele reunite sub cupola „One Belt One Road“. Este foarte posibil ca mai devreme sau mai târziu să descoperim că „ne aflăm în fața fotografiei unei foarte apetisante și delicioase prăjituri cu orez, dar pe care nu o poți mânca“. Iar în ceea ce privește versiunea maritimă a acestui nou „drum al mătăsii“, diavolul este întotdeauna camuflat în detalii. „În încercarea de a construi acest drum al mătăsii, ei ar putea încerca să atragă statele din Sud-Estul Asiei în propria orbită și de a controla Marea Chinei de Sud. Iar asta ar afecta profund interesele nipone“, spune profesorul Takagi. Ar fi o altă modalitate de a-și crea propria sferă de interes strategic, folosind economia și dependența de investițiile chineze drept arme. De aici și până la utilizarea lor coercitivă pentru obținerea unor poziții favorabile Beijingului nu ar fi decât un pas. De remarcat că toată efervescența economică și comercială chineză speculează o oportunitate fantastică – absența Statelor Unite din ecuațiile regionale. Totul, grație anulării TPP-ului, primul document semnat de președintele Donald Trump la preluarea mandatului. După cum spunea recent Kurt Campbell, arhitectul intelectual al pivotului asiatic în Administrația Obama: miza nu mai este una a rebalansării și reasigurării, ci, dimpotrivă, „R-ul cu care trebuie să ne confruntăm în viitorul apropiat este diferit, cel al Relevanței Americii în dinamica Asiei“.
Textul acesta face parte dintr-o serie mai largă de articole dezvoltate în cadrul unui stagiu de documentare în Japonia.