De același autor
Volumul lui Vladimir Tismăneanu are rara calitate de a fi, în același timp, nuanțat și pasionat. El va rămâne probabil o contribuție durabilă pentru o înțelegere mai adâncă a marilor crime istorice ale secolului trecut, strâns legate de conceptul și realitatea totalitarismului.
Cititorul trebuie prevenit că e dificil să faci dreptate, într-un spațiu atât de limitat, acestei cărți ambițioase și reflexive care explorează cele mai tragice și semnificative fenomene istorice ale secolului trecut și încercarea de a le legitima. Sintetizată corect de autorul său, cartea este „un eseu comparativ comprehensiv pe marginea originilor intelectuale, a crimelor și eșecului mișcărilor radicale și totalitare care au răvășit ultimul secol“. Volumul examinează, de asemenea, decăderea și prăbușirea regimurilor comuniste și noile condiții apărute după colapsul acestora în Europa de Est postcomunistă.
Este nevoie de tenacitate și de o erudiție formidabilă pentru a te lansa printre controversele care, vreme de câteva decenii, au însoţit și adesea au modificat conceptul de totalitarism. Autorul are însă o pregătire remarcabilă pentru această sarcină. A crescut în România comunistă și a cunoscut astfel pe pielea lui viața într-o societate totalitară; apoi și-a dedicat bună parte din viață pentru a studia atât teoria, cât și practica sistemelor comuniste, așa cum s-au desfășurat ele în Europa de Est. Nu spunem asta pentru a sugera că experiența personală demonstrează dincolo de orice dubiu utilitatea unui concept, ci mai degrabă pentru a arăta că experiența unor realități politice ajută adesea la o înțelegere mai bună atât a conceptelor pe care le-au generat aceste realități, cât și a ideilor care au creat inițial aceste realități.
Tismăneanu și-a asumat misiunea de a demonstra că acest concept are sens și de a elucida asemănările semnificative (fără a ignora diferențele) dintre nazism și comunismul sovietic – asemănări care se află în miezul ideii de totalitarism și, de asemenea, unul dintre cele mai controversate atribute ale acestuia. Cealaltă temă principală a cărții este relația dintre idealurile sau planurile marxismului și practicile statelor comuniste care și-au clamat inspirația și legitimitatea de la marxism – un alt subiect amplu dezbătut printre intelectualii occidentali.
Conceptul de totalitarism a apărut pentru a arăta trăsăturile distinctive ale unor sisteme politice extrem de represive și criminale, cum ar fi Germania nazistă și Uniunea Sovietică sub Stalin, urmate de China lui Mao și Cuba lui Castro. Aceste regimuri sunt substanțial diferite de alte autocrații sau tiranii din trecut. Ele au fost represive în noi feluri și pentru noi motive. Au extins la extrem înțelesul a ceea ce este „politic“, legitimând astfel controlul statului asupra unor zone ale vieții ce fuseseră indiferente altor regimuri autocratice. Această acțiune enormă și nu în întregime reușită a fost inspirată de puternice credințe religioase secularizate și de o dorință de a transforma fundamental atât instituțiile sociale, cât și oamenii înșiși.
Aceste regimuri s-au remarcat prin eforturile lor declarate și consistente de a uni teoria cu practica, idealurile politice cu realitățile sociale. Această întreprindere a implicat violență politică și constrângere la scară mare, având în vedere că, în viziunea puterii, societățile vizate trebuiau purificate de toți cei percepuți ca obstacole în cale a unui proiect fără precedent de inginerie socială. Unii teoreticieni, ca Hannah Arendt și Robert Nisbet, au sugerat că apariția acestor regimuri a fost un produs secundar al modernității, marcată de declinul comunității, izolare socială și pierderea unui scop comun. Societățile totalitare, liderii lor glorificați, credințele religioase secularizate au oferit o alternativă primitoare – sau așa a părut la momentul respectiv – la aceste condiții specifice modernității.
Numeroși intelectuali occidentali care au simpatizat cu regimurile comuniste în numele idealurilor acestor regimuri, în mod special al unor pretinse aspirații egalitare, au respins conceptul de totalitarism pentru că ar implica echivalența morală între comunism și nazism. Critici ai conceptului au mai afirmat că aceste regimuri au eșuat în încercarea de a-și stabili dominația totală și au devenit mai puțin represive pe măsura timpului sau când glorificații lor lideri (Stalin și Mao) au murit. Dar, așa cum a scris Leszek Kołakowski, „Când vorbim de regimuri totalitare, nu ne referim la sisteme care au atins perfecțiunea, ci mai degrabă la cele stimulate de un efort fără sfârșit de a o atinge, de a înghiți toate canalele comunicării umane și de a eradica orice formă spontană de viață socială“.
În viziunea autorului, „distincția principală“ dintre nazism și comunism a fost aceea că „naziștii n-au avut niciun proiect umanist la origine pe care să-l invoce – niciun rezervor luminos de speranțe liberale înșelate care să fie readus la viață“. Chiar și după declarațiile lui Hrușciov din 1956 și după mărturia lui Soljenițîn, a rămas printre intelectualii occidentali un „sentiment persistent că, până la urmă, există ceva moral în utopia bolșevică“. Tismăneanu arată mai departe că național-socialismul nu a atins niciodată un nivel de coerență teoretică și sofisticare conceptuală asemănător cu paradigma marxistă. Totuși, esența formată din obsesii anticapitaliste, antiliberale și antidemocratice poate fi găsită în ambele doctrine, altminteri reciproc ostile.
Fundamentele ideologice ale celor două sisteme prezintă asemănări cruciale. „Fascismul nu a fost în mai mică măsură decât bolșevismul o fantasmă a salvării: ambele au promis să elibereze umanitatea din lanțurile mercantilismului capitalist și să asigure apariția comunității totale.“ Asemănările nu se opresc aici: se regăsesc în intențiile de purificare ale celor două sisteme. Ambele și-au definit dușmanii pe baza potențialului de a bloca realizarea comunității perfecte. Milioane de vieți omenești au fost distruse de convingerea că starea tristă a umanității ar putea fi corectată dacă acești „paraziți“ desemnați ideologic vor fi eliminați. Și, la fel de important, atât comuniștii, cât și naziștii „au crezut că schimbarea fundamentală este posibilă“.
Cea mai valoroasă contribuție a acestei cărți rezidă în demonstrația riguroasă și completă a legăturii integrale dintre idealurile utopice și sălbăticia senină caracteristică acestor sisteme „propulsate ideologic“. Conducătorii comuniști au fost la fel de convinși ca liderii naziști că, pentru a crea o lume mai bună, trebuie să extermine milioane de oameni, considerați indezirabili din punct de vedere politic.
Despre limitările marxismului de a inspira practici social-politice de durată, Tismăneanu sugerează că a eșuat „fiindcă a subestimat impasurile existenței umane, nevoia omului de sursă a unui sens spiritual și cultural“. Marxismul nu și-a putut îndeplini „promisiunea transformării universale“ și a unei „reconcilieri a omului cu natura și istoria“.
Această importantă carte ar fi avut probabil influența pe care o merită, dacă limbajul ei ar fi fost mai puțin dens și mai accesibil, obligându-l uneori și pe cititorul educat să recurgă la dicționar. O bibliografie ar fi fost de asemenea binevenită, având în vedere mai ales excelentele surse pe care notele de la final nici nu le evidențiază, nici nu ne ajută să le localizăm.
În ciuda acestor probleme minore, volumul are rara calitate de a fi, în același timp, nuanțat și pasionat. El va rămâne probabil o contribuție durabilă pentru o înțelegere mai adâncă a marilor crime istorice ale secolului trecut, strâns legate de conceptul și realitatea totalitarismului.
(Cronică apărută în The New Criterion, aprilie 2013. Cea mai recentă carte a lui Paul Hollander este The End of Commitment, Editura Ivan R. Dee.)
Traducere de MĂDĂLINA ȘCHIOPU
// VLADIMIR TISMĂNEANU
// The Devil in History: Communism, Fascism, and Some Lessons of the Twentieth Century
// University of California Press, 2012