De același autor
Extraordinara biografie a Uniunii Scriitorilor în monumentul din Calea Victoriei 115 este parte nu numai din memoria națională, iar renunțarea la folosirea publică înseamnă ștergerea cu buretele a acestei fabuloase aduceri aminte.
Recent, a fost anunțată iminenta evacuare a Uniunii Scriitorilor din sediul de pe Calea Victoriei 115. Justiția a decis revenirea imobilului la moștenitorii ultimului proprietar. La prima vedere, o noutate îmbucurătoare: cel puțin în acest caz statul de drept și-a făcut datoria. Conducerea USR cârcotește, arătând cu degetul la Primăria Capitalei, de la care a concesionat imobilul până în 2046. Primăria tace mâlc, nici gând să facă gestul pe care-l așteaptă scriitorimea. La rândul lor, noii proprietari ridică vocea, susținând că gospodărirea de către ei este unica șansă de supraviețuire a fostei Case a Scriitorilor.
„Le dernier cris?“
Înainte de 1989, ultima pagină a României libere conținea o rubrică de știri pe scurt. Cititorul atent putea afla multe noutăți: între altele (cum ar fi: noua Constituție a Suediei, elaborată timp de peste un deceniu etc.), o știre despre un tablou de Van Gogh (Floarea soarelui) achiziționată la o licitație publică. Noul proprietar, un japonez cu bani, îndrăgostit peste poate de lucrare, și-a exprimat public dorința de a o avea alături și în viața cealaltă. Stupoare și consternare în lumea artistică: japonezii se lasă incinerați.
Povestioara arată că dreptul la proprietate are limite, definiția precizând: limite trasate (de oameni) prin lege. Există dubii că vreo lege a luat în calcul asemenea situații precum cea de sus. Și atunci ce e de făcut? Categoria economică de proprietate are, evident, o istorie. Sătulă de abuzuri, Revoluția franceză a propus o abordare iacobină (caracterul sacrosanct, imprescriptibil) care a pus multe bețe în roate relațiilor dintre public și privat. Complicații insurmontabile au intervenit mai ales în planul funciarului, la pregătirea marilor lucrări publice din orașe. Formula, aflată după multe căutări: exproprierea în interes public.
În România regățeană (casa cu pricina se află în București), istoria proprietății e, evident, „altfel“. Trebuie spus că nici azi nu s-a încheiat cadastrul general (care, în Marea Britanie, a trecut de un mileniu), Capitala ducând lipsă chiar și de planuri topografice reactualizate. Spiritul devălmășiei e încă prezent, la țară se fac vânzări pe bonuri de mână, funcționarii APIA fiind confruntați cu mari bătăi de cap. Cele aproape 5 decenii de administrație comunistă au încurcat și mai mult situația, lucru de care au profitat destui „întreprinzători“.
Producția legislativă
Fără nici un dubiu, toate parlamentele posttotalitare n-au avut niciun chef să returneze foștilor proprietari bunurile însușite abuziv de statul comunist. Calitatea mediocră a legilor proprietății nu se datorează numai lipsei de profesionalism, ci și lipsei de entuziasm a majorității de a se dispensa de folosința bunurilor rechiziționate, sechestrate, naționalizate ori expropriate. Cum s-ar explica, altfel, numeroasele plângeri la CEDO, mulțimile de procese din țară, faptul că nici după două duzini de ani chestiunea retrocedărilor nu s-a tranșat? Noroc că, după multe ezitări, UE a pus piciorul în prag.
Calitatea legislației a oferit un front mănos de lucru unor categorii profesionale (notari, avocați), care au profitat din plin după deceniile de „secetă“ comunistă. Același context a grăbit afirmarea altor meserii, precum cea a cadastriștilor sau a agenților imobiliari (ocupați, înainte, doar cu ofertele de schimb locativ din România liberă). Cea mai interesantă invenție în domeniu rămâne, însă, categoria „achizitorilor de drepturi litigioase“! După deposedarea de imobil și de bunurile din interior (furate ori distruse), după înstrăinarea folosinței clădirii timp de peste o jumătate de secol, fostul proprietar a ajuns dator la stat!
Noii „achizitori“ lucrează în grup. Rolul lor este aidoma „curelei de transmisie“ între funcționarii de primărie (atașați comisiilor de retrocedare) și rețeaua de rechini imobiliari, interesați de terenurile construibile centrale. (În vremea boom-ului din construcții, erau afișe cu textul: „Doriți o locuință centrală? Cumpărați o casă veche!“.) Refuzul în justiție al plății „drepturilor litigioase“ se dovedea o capcană care întârzia recuperarea imobilelor. Epuizați de șicane, foștii proprietari sfârșeau prin a accepta trocul: primeau imobilul, cu condiția vânzării condiționate către X sau Y, recomandat de funcționarul care se ocupa de dosar. X ori Y fiind cumpărătorii finali ai imobilului și ai „drepturilor“ în litigiu.
„Restitutio in integrum“
O formulă plină de intenții bune, dar greu de aplicat într-o lume mișcătoare. Cât din ceea ce s-a naționalizat în 1952 a rămas la fel după 6 decenii? Multe imobile au dispărut în campaniile de demolări din deceniile 6 și 9 sau ca urmare a cutremurului din 1977. Cele care au supraviețuit au fost golite de mobilier, obiecte de artă, biblioteci. Au adăpostit instituții (într-o permanentă alternare) ori au folosit ca locuințe (pentru familii mai mult sau mai puțin educate). Dintre acestea (administrate de ICRAL-uri), multe au fost recompartimentate abuziv, renovate aleatoriu ori pur și simplu lipsite de întreținerea curentă sau de reparațiile generale (stabilite prin lege).
Or, într-o astfel de situație, statul ar trebui să prevină moștenitorii care-și doresc înapoi imobilele în legătură cu modificările intervenite în cei 60 de ani. O administrație grijulie ar fi transmis mai întâi vechilor/noilor proprietari expertiza de rezistență a clădirii. Cu alte cuvinte, ce presupune acest transfer de proprietate pentru siguranța personală. Altă informație utilă i-ar fi avertizat pe viitorii proprietari despre plasarea clădirii în raport de prevederile planurilor urbanistice. Deci, dacă zona în care se află e stabilă ori urmează să facă obiectul unor operații de restructurare. În fine (deși un criteriu care nu preocupă primăria, dovadă efortul de restaurare zero), noul proprietar trebuie înștiințat dacă în biografia clădirii au intervenit alte elemente. De pildă, dacă este sau nu înscris în Lista Monumentelor Istorice.
În țările „altfel“, statutul cultural al clădirilor e luat mai în serios. Înlocuirea industriilor heavy cu cele soft în procesul de dezvoltare impune pregătirea unei noi baze materiale. Turismul face parte din sursele soft de creștere a PIB-ului. Cultura, istoria, tradiția, arhitectura, bucătăria etc., la fața locului, au devenit o marfă mai căutată decât produsele industriale care inundă tot globul. Dacă România își închipuie că e o grădină, de ce nu ar visa Capitala că e o bijuterie turistică? În context, ar fi oportună o mai mare atenție la „circulația“ monumentelor istorice. De ce nu ar exista prevederi referitoare la dreptul de preemțiune al statului la retrocedarea unor clădiri deosebite? De asemenea (după experiența dezastruoasă a privatizării industriei), n-ar fi oportune prevederi privind constatarea bonității fostului/viitorului proprietar al unui monument de categorie A?
La obiect
Unora, asemenea posibile pretenții li se vor părea absurde. De ce verificarea bonității celor cărora li se retrocedează casa expropriată? Fiind vorba de un obiect urban cu „act de naștere“ (autorizație de construire), administrația trebuie înștiințată despre întreg traiectul acestuia până la cererea de „desființare“ (actul de deces). Cel care a construit a avut mijloacele de a-l întreține, cel căruia i se retrocedează dispune de mijloacele necesare ori le poate accesa legal? (Problemă similară cu vânzarea apartamentelor de bloc către familii care nu le pot îngriji sau a fabricilor către investitori care le transformă în fier vechi!) Pretenția statului e cu atât mai justificată în cazul unei clădiri-monument.
În principiu, componentele valorii unei clădiri se rezumă la teren (inclusiv subsol), plus construcția ridicată pe el. Respectivele componente evoluează diferit în timp, azi casele naționalizate acum şase decenii contând (fizic) mai puțin decât terenul pe care se află. Odată cu înscrierea în Lista Monumentelor Istorice, clădirea își ia revanșa față de teren, problema fiind că surplusul de valoare (culturală) nu este recunoscut de toată lumea (în nici un caz de „dezvoltatorii“ imobiliari, preocupați de exploatarea terenului de n ori față de starea prezentă). Prin urmare, în cazul retrocedării, administrația publică trebuie să se asigure fie că vechiul/noul proprietar are mijloacele de întreținere a monumentului, fie că va înstrăina monumentul unui cumpărător care va respecta statutul acestuia. Altfel, există riscul distrugerii, ca în cazul locuințelor lui Spiru Haret, Alexandru Rosetti sau G. Demetrescu-Mirea și a altora (detalii la Academia Română).
În diverse situații, la costul terenului și al casei-monument se adună și valoarea memorială, care, pentru fostul sediu demicentenar al Uniunii Scriitorilor, este imensă. Bogăția memorială a casei, constând în evenimente care s-au desfășurat acolo, din personalități al căror nume e legat de acel loc, de fapte care s-au consumat în spațiul respectiv etc., a devenit de mult o componentă a biografiei nu numai a Bucureștilor. Umbrele lui Sadoveanu, Arghezi, Călinescu, Preda, Stănescu (istoria literaturii române)! Amintirea lui Ehrenburg, Eluard, Neruda, Grass, Bellow, Eco, Müller (enciclopedia Larousse)! Concertul Cellei Delavrancea, răzvrătirea lui Dan Deșliu, fotografiile lui Ion Cucu, editarea României literare (surse)! Întreaga ambianță, holul principal, scara de onoare, sala de reuniuni și festivități, biroul de protocol, Il gattopardo blu sunt imbibate de ADN-ul acelor mari trecători prin încăperile în chestiune. Unul dintre puținele reședințe (Trivago Tourism Communitiy) din România unde mobilierul și decorația interioară s-au păstrat ca în ziua dintâi.
Și-atunci?
Cu iertare, dar retrocedarea Casei Monteoru are implicații mai întortochiate decât presupune o hotărâre judecătorească, altminteri absolut firească. E greu de crezut că magistrații au primit informații adecvate de la funcționarii primăriei mari. Iar, la numărul de procese datorat calității cadrului legislativ, sigur n-au avut timp de bibliografie. În plus, ce garanție există în legătură cu intențiile vechiului/noului proprietar, debordat de grijile legate de alte monumente retrocedate (întreg cvartalul Lido)? Și, trăind în țara tuturor posibilităților, e oare exclus ca, prin dispariția casei cu pricina de pe terenul centralisim, să răsară pandantul hotelului Golden Tulip?
Guvernul și primăria trebuie să prevină așa ceva prin exercitarea dreptului de preemțiune. Extraordinara biografie a USR în monumentul din Calea Victoriei 115 este parte nu numai din memoria națională, iar renunțarea la folosirea publică înseamnă ștergerea cu buretele a acestei fabuloase aduceri aminte. Echivalentă cu incinerarea Florii soarelui pomenită la început. //