De același autor
Evaluare negativa
In ultimul timp, s-a discutat mult despre imaginea oraselor asa cum se prefigureaza in urma numeroaselor interventii edilitare post-1989. Nemultumirea e aproape generala, fiind exprimata nu atat de edili si profesionisti (sic!), cat de populatie, indiferent de apartenenta socio-culturala. Reactii apropiate au exprimat si strainii, turisti ori rezidenti, cadre tehnice sau diplomati. Amploarea insatisfactiei a devenit evidenta in timpul alegerilor locale, ea putand fi evaluata din inventarul presei scrise ori vorbite.
O prima pozitie (concentrata pe efecte) vis-à-vis de situatia jalnica a oraselor si a peisajului national a luat Ordinul Arhitectilor prin Declaratia de la Cluj, invitand partile implicate la revizuirea filozofiei imobiliare. Dar singura analiza detaliata (cu focalizari indeosebi pe Capitala) se gaseste, deocamdata, in raportul unui grup de organizatii obstesti, raport intitulat Bucuresti - un dezastru urbanistic. Concluzia este ca degradarea confortului fizic (conditiile de viata) si moral (satisfactiile de ordin cultural) din localtati si in afara lor deriva din agresarea fondului istoric de calitate si inmultirea interventiilor noi discutabile.
Orizontul de asteptare
Problema abordata se inscrie in domeniul complex al "urbanismului" conturat abia in ultimul secol, desi omenirea avea o experienta multimilenara in constructia de asezari omenesti. A fost nevoie de implementarea noilor filozofii sociale ale diverselor revolutii europene pentru a face saltul de la activitatea practica la disciplina doctrinara. Intr-o definitie succinta, urbanismul (incluzand si amenajarea teritoriului) este stiinta de sinteza care se ocupa constient de folosirea spatiului in interesul corelat al colectivitatilor si indivizilor.
In Legea privind amenajarea teritoriului si urbanismul se spune ca "teritoriul Romaniei (...) (parte a avutiei nationale) (...) constituie spatiul necesar procesului de dezvoltare durabila (…) de care beneficiaza toti cetatenii tarii". De aceea "gestionarea lui (a teritoriului) constituie o activitate obligatorie (…) in interesul colectivitatilor care il folosesc". Se regasesc aici, sub alta forma, ideile lui Aristotel, care pretindea ca "orasul nu a fost inventat numai pentru traiul in comun (...), ci si pentru a oferi oamenilor o existenta in demnitate".
Paradoxul lui Condorcet
In 1990, domeniul dezvoltarii asezarilor a trebuit schimbat aproape radical, din pacate, fara asistenta de specialitate. Problema fundamentala (dreptul de proprietate fata cu echilibrul obligat dintre interesele colective si private) nu si-a gasit rezolvarea adecvata. O noua (dar perfectibila) lege a urbanismului a aparut cu intarziere de 10 ani, institutiile de profil administrativ (serviciile centrale si locale, unitatile de cercetare si directivare, comisiile de avizare etc.) functioneaza in ralanti. Proiectele de urbanism aprobate de consiliile locale se inlocuiesc de "dezvoltatori" prin documentatii derogatorii, iar asociatiile profesionale stau cuminti, in timp ce organizatiile obstesti au realizat prea tarziu ce se intampla.
Mai repede s-au miscat (privatizat) proiectantii si constructorii, stimulati de investitorii preocupati de castig in crestere exponentiala prin specularea lacunelor legislative. Toate profesiunile implicate in sectorul constructiilor (de la notar si judecator, agent imobiliar si operator bancar, functionar public, pana la inginer sau arhitect) au plecat urechea la cantecul de sirena al acestora. Desi, in urbanism, ca si in alte domenii (inclusiv cel bancar), nu exista libertate totala, fiecare functionand pe baza de reguli. In lipsa acestora, rezulta situatii precum cea mentionata la inceput: in ciuda intentiilor bune ale tuturor celor implicati, produsul rezultat din suma interventiilor lor este discutabil!
Deficiente de fond
In situatia in care activitatea de constructii din orase si sate a scapat de sub control public, in care un numar restrans de actori decid modul de utilizare nu numai al intravilanului, in care importante sunt profiturile excesive de pe urma exploatarii terenurilor, si nu calitatea spatiului urban etc., se mai poate vorbi, oare, de urbanism? Probabil ca nu! Cu atat mai mult cu cat, la o analiza atenta, se constata ca respectiva activitate are cateva slabiciuni de fond:
- este contrara dezvoltarii durabile a localitatilor prin extinderea in "pete de ulei" a intravilanului, prin construirea unor zone dificil de prevazut cu infrastructura edilitara, prin reducerea zonelor plantate, inclusiv prin renuntarea la "centurile verzi" pentru marile orase, prin realizarea de locuinte pe fostele zone industriale neasanate, prin neglijarea unor functiuni importante (circulatia, deseurile);
- este inechitabila, in sensul ca satisface cu precadere solicitarile (de locuire, circulatie, loisir) adesea supradimensionate ale unei mici parti din populatie, pentru ca accepta ocuparea privata de amplasamente cu vocatie publica, pentru ca permite randamente imobiliare excesive ale unor cetateni in raport cu vecinii lor, pentru ca nu tine cont de relativa egalitate in folosirea spatiului recomandata prin "zonning", deoarece permite initierea de PUZ-uri de catre persoane private;
- este, de asemenea, abuziva, deoarece permite celui mai puternic implicarea in luarea unor decizii, denatureaza procesul de retrocedare a imobilelor de interes public, sustrage preemtiunii de catre administratie a terenurilor celor mai favorizate, cedeaza in folos restrans zonele urbane vitale (terenurile de sport, pepiniere, malurile apelor), accepta amestecul de functiuni incompatibile in dauna unora, nu sanctioneaza parasirea si degradarea unor zone istorice.
Lipsuri formale
Activitatea de constructii din perioada de tranzitie a transformat sau e pe cale sa modifice, intr-o maniera discutabila, imaginea localitatilor, peisajul cultural al tarii. Aceste efecte colaterale au rezultat datorita catorva deficiente de factura formala:
- este meschina, in sensul ca trateaza cu extrema parcimonie spatiile publice, oricum prea mici in localitatile care se dezvolta, deoarece subdimensioneaza reteaua de circulatie in zonele noi, dar exploateaza excesiv strazile existente, pentru ca neglijeaza realizarea unor rezerve de spatii verzi, pentru ca promoveaza, prin construirea dincolo de limite, inghesuiala si promiscuitatea;
- este aleatorie, pentru ca nu reuseste sa elimine arhitectura discutabila, permite o varietate excesiva de solutii care conduc la cacofonii volumetrice in perimetre restranse, neglijeaza problema coeziunii urbane, pentru ca accepta nu numai vecinatati nepotrivite, dar si culori, forme, materiale inadecvate, in fine, este aleatorie prin calitatea discutabila a interventiilor in zonele vechi;
- este inegala sub raportul echilibrului dintre public si privat, deoarece promoveaza preponderenta celui din urma: neglijeaza dezvoltarea retelei de spatii publice, nu impune o tratare adecvata a acestora (imprejmuirile si vitrinele oarbe, parterele cu garaje si alte servicii), ba mai mult, permite ocuparea unor spatii publice existente cu destinatii private (proliferarea restaurantelor in parcuri) etc. cu efect asupra caracterului de reprezentare al unor parti de localitate.
In asemenea conditii, nu trebuie sa mire retinerea si nemultumirea unei parti importante din populatie vis-á-vis de "urbanismul" perioadei de tranzitie.