De același autor
Asistam la o dezbatere confuza pe marginea statutului religiei in scoli, in care argumentele favorabile invocate sunt neatent creionate, iar cele impotriva sunt neconvingatoare sau formulate pe baza unei agende ascunse. Discutia reprezinta de fapt prelungirea celei deschise in 2006 in legatura cu prezenta icoanelor in salile de clasa. Dupa decizia discutabila a CNCD, au urmat interminabile actiuni in justitie care nu s-au finalizat nici in prezent. Ministerul Educatiei a promis ca va redacta un proiect de lege care sa reglementeze aceasta problema, ceea ce a ramas o promisiune neonorata. Un asemenea proiect nu este atat de necesar, ar fi bine sa se ofere mai multa importanta deciziilor puterii judecatoresti, dupa un model de altfel consacrat in Europa. In Germania, Curtea Constitutionala a dezbatut problema simbolurilor religioase in scoli, iar Legislativul nu a dorit sa transforme concluziile acestei instante intr-un act normativ. Intr-o tara, precum Romania, marcata de un normativism excesiv, intentia doar declarata a Ministerului Educatiei nu surprinde.
A urmat discutia legata de proiectele de legi ale educatiei. O dezbatere care a debutat neinspirat anul trecut. In loc sa se creeze un comitet interministerial, din care sa faca parte si reprezentanti ai statului care gestioneaza relatia cu cultele si, de asemenea, reprezentantii cultelor recunoscute si ai asociatiilor religioase - in definitiv, cei vizati de un asemenea proiect -, Ministerul Educatiei a preferat sa centreze, initial, dezbaterea publica pe discutii cu sindicalistii din educatie. S-a crezut, probabil, ca in acest fel se poate recupera o lunga perioada de timp in care vocea sindicatelor din acest domeniu se facea auzita doar cu ocazia grevelor, dupa ce decizia ministeriala era deja luata. Cu tot respectul datorat partenerilor sociali, sindicatele nu pot exprima opinii avizate in legatura cu predarea religiei in scoli. Au fost excluse de la aceste consultari autoritatile locale, ceea ce intra in contradictie cu dorinta de a descentraliza actul educational, ramasa deocamdata doar la stadiul declarativ.
In prezent, disciplina religie este parte a curriculei predate in scoli si licee. Elevul alege religia, in functie de confesiunea sa. Religia devine optionala la solicitarea parintilor sau a tutorelui legal instituit (art. 9 din Legea invatamantului nr. 84/1995). Toate aceste reguli ne indica faptul ca actuala Lege a invatamantului a evitat sa precizeze daca religia este obligatorie sau facultativa, datorita caracterului special al scolii care imprumuta doar anumite trasaturi ale spatiului public. Nu legiuitorul defineste caracterul ei, ci cel care este beneficiarul actului de educatie. O solutie care de 12 ani nu a fost pusa in discutie. Dezbaterea pe marginea statutului religiei in scoli a dat nastere unor pozitii hilare. S-a spus astfel de catre directorul unei organizatii non-guvernamentale de orientare agnostica - al carui unic membru pare a fi - ca religia trebuie sa devina facultativa deoarece sunt abuzuri in sistemul scolar, iar in opinia elevilor si profesorilor religia este obligatorie. Argumente in favoarea primei pozitii nu s-au oferit. In legatura cu cel de-al doilea, a se observa falsitatea lui evidenta: daca cineva crede ceva care nu exista in realitate nu inseamna ca numai opusul acelui ceva este adevarat. S-a spus ca religia ar trebui sa devina optionala, deoarece elevii care parcurg orele de religie sunt atat de inspaimantati, incat de multe ori au nevoie de o terapie speciala. Nici acest argument nu se sustine. Nu numai in cazul religiei, dar si in cazul, de exemplu, al muzicii sau matematicii elevii pot fi inspaimantati, in functie de modul de predare. Personal, am dezvoltat in liceu o respingere absoluta a geografiei - nu puteam retine toate combinatele socialiste de pe teritoriul patriei. Constat insa ca am in prezent cunostinte suficiente in domeniu si nu militez pentru scoaterea geografiei din programa scolara. Sentimentul de atractie sau de respingere fata de o disciplina scolara este uneori foarte subiectiv, mai ales la varstele mici. Nu am auzit pana acum pe cineva care sa ceara scoaterea matematicii din programa scolara…
Chiar daca prevederile din proiectul de Lege a invatamantului preuniversitar nu difera aproape deloc de cele actuale din Legea invatamantului, BOR a adoptat o pozitie nu tocmai inspirata, oferind impresia ca se incearca eliminarea totala a religiei ca disciplina facultativa. Pe data de 13 februarie, BOR a lansat o campanie publica intitulata "Niciun liceu fara Dumnezeu" la care s-au raliat si alte confesiuni.
Abia dupa ce tema religiei in scoala a devenit cap de afis al dezbaterilor din mass-media, Ministerul Educatiei a considerat necesar sa organizeze pe data de 29 februarie o discutie la care sa participe toate cultele religioase din Romania. S-a convenit sa se pastreze sistemul actual, cu diferenta ca elevii peste 16 ani vor decide singuri, fara acordul parintilor, ce confesiune doresc sa studieze sau pot decide sa nu frecventeze orele de religie. Cu aceasta ocazie, un reprezentant al Ministerului Educatiei a argumentat ca prezenta religiei in scoli este necesara deoarece este un antidot eficient la cresterea violentei. Compromisul obtinut pe Dealul Patriarhiei marcheaza dorinta de a pastra un statu quo in relatia biserica-stat, singura optiune pe care o avea la indemana un guvern constient de riscurile impunerii unei asemenea teme pe agenda electorala din acest an. Se pune, insa, in mod firesc intrebarea: de ce a fost nevoie de cateva luni de dezbatere dezorganizata pentru ca pana la urma sa se decida ca nu se modifica nimic? Ar fi fost mai normal sa se ceara, de la bun inceput, opinia cultelor religioase, concomitent cu solicitarile adresate institutiilor si persoanelor interesate (sindicate, autoritati locale, parinti etc.).
In parametrii in care a avut loc, discutia despre statutul religiei in scoli a fost incompleta. Vom incerca in cele ce urmeaza sa schitam cum ar fi putut arata o astfel de dezbatere.
Legatura dintre cele doua subiecte aflate in dezbaterea opiniei publice in ultima vreme - prezenta icoanelor si predarea religiei - este data de scoala. Si in alte tari scoala este locul disputelor legate de religie - vezi problema valului islamic in Franta, dar si in Turcia sau Marea Britanie. Explicatia scolii ca loc predilect de divergenta intre opinii laice si religioase este simpla. Religia tine de spatiul privat, dar se manifesta si in spatiul public. Scoala face parte din spatiul public, insa prezinta unele particularitati: transmiterea de cunostinte este mai intensa decat in spatiul privat, insa mai putin intensa decat in societate. Fara indoiala, religia are deplina legitimitate de a se plasa in acest spatiu intermediar. Rolul religiei in cadrul scolii este pus in discutie pe masura ce scoala capata mai mult statutul de institutie publica, in detrimentul caracterului formator.
In dezbaterea atipica de la noi nu s-au enuntat argumentele care tin de statutul religiei in scoli, ca in alte state europene. Chiar daca nu avem de-a face cu un domeniu in care sa fie obligatorie transpunerea vreunui acquis, credem ca un asemenea tip de raportare ar fi fost necesara.
In Germania, bisericile care organizeaza scoli private primesc finantare de la stat in aceleasi conditii ca cea acordata scolilor publice. In acestea din urma, educatia religioasa se face in acord cu preceptele cultelor. In legatura cu optiunea pentru religie, aceasta se face pe baza unui sistem apropiat celui practicat in Romania, cu singura diferenta ca parintele opteaza pana la 12 ani, iar elevul de la 12 la 14 ani. Potrivit Legii fundamentale (Constitutia), religia se preda in scolile publice si nu poate fi transformata intr-un obiect optional. In Italia familiile care isi trimit copiii la scoli private organizate de culte primesc inapoi de la stat o parte din taxele platite, incepand cu anul 2000. Acordurile de la Villa Madama, intre Vatican si statul italian, precizeaza ca in fiecare scoala se predau obligatoriu doua ore de religie si o ora in cazul liceelor. Parintii opteaza in locul elevilor pana la 13 ani. Cel mai interesant este sistemul din Marea Britanie. Potrivit Education Act din 2002, religia face parte din "educatia de baza" (basic curriculum). Modul de predare a religiei se decide in fiecare scoala de catre un comitet compus dintr-un reprezentant: al Bisericii Anglicane; al altor culte crestine sau ai altor religii, acesta fiind desemnat astfel incat sa fie reflectate "principalele traditii religioase ale zonei"; al asociatiei/asociatiilor invatatorilor; al autoritatii educationale locale. Astfel, parintii sunt exclusi de la luarea unei decizii in locul elevilor, insa predarea religiei se face prin decizia luata de toti cei care ar putea avea un cuvant de spus in legatura cu educatia oferita in scoli. Acest sistem, care pune accentul pe puterea de decizie a comunitatilor locale, ar fi o solutie si pentru Romania, in cazul in care s-ar decide schimbarea actualului sistem care este in totala armonie cu solutiile practicate in state recunoscute pentru garantarea libertatii religioase. Mult dorita descentralizare in educatie ar fi pusa astfel in aplicare printr-o solutie simpla, moderna si europeana deopotriva.
Celor care considera ca transformarea religiei in scoli intr-o disciplina optionala ar fi un avans in directia unui stat in care separatia dintre stat si biserica sa fie clar demarcata, le aducem aminte ca in Franta, tara cea mai laicizata din Uniunea Europeana, in regiunile Alsacia si Lorena religia face parte din curricula obligatorie a scolilor. Profesorii de religie sunt platiti de stat, iar nota obtinuta la religie nu este luata in calcul la stabilirea mediei finale a elevilor. In restul Frantei, religia nu se preda in scolile publice, insa miercurea elevii nu au ore pentru a li se permite celor care doresc sa isi completeze educatia sa participe la ore de religie in afara scolii.
Pe parcursul dezbaterii confuze a proiectului de Lege a invatamantului preuniversitar am fost pusi in fata unei optiuni artificiale, cea de a pastra un sistem care nu a fost contestat de destinatarii sai sau a institui un altul, mai antireligios chiar decat cel practicat in tara prin excelenta a laicitatii.