De același autor
Un sistem de partide decredibilizat, o echipă guvernamentală care și-a schimbat radical poziția în chestiunea gazelor de șist și, în general, lipsa unui centru de autoritate politică respectabilă au șubrezit grav încrederea că proiectele de exploatare a resurselor naturale pot fi făcute în interes public.
Opoziția împotriva „gazelor de șist“ a atins cote paroxistice în România ultimelor zile. Protestatarii urbani ai Pieței Universității, mobilizați împotriva proiectului de exploatare a aurului de la Roșia Montană, s-au alăturat manifestării vehemente a sătenilor din câteva comune vasluiene contra operațiunilor de explorare pe care compania Chevron urma să le înceapă.
Exaltarea protestelor este frapantă în condițiile în care în țara noastră nici măcar nu este cunoscută prezența resurselor de gaze de șist. Dezbaterea românească pe acest subiect e suspect de săracă în informații de calitate științifică; în schimb, este alimentată copios cu imagini emoționale dintr-un film american opus industriei gazelor de șist. E la mijloc și o evidentă campanie de manipulare și propagandă, purtată de unele pseudoteleviziuni de știri – în fapt, simple prestatoare de servicii comerciale media.
Pentru a înțelege mizele acestei campanii sunt utile câteva explicații. Gazele de șist sunt identice în compoziția chimică (în principal, metan) cu gazele „convenționale“, pe care le ardem la aragaz. Ele sunt însă extrase prin tehnologii noi din zăcăminte impermeabile situate la mare adâncime (4.000 m). În anii 1990, în SUA a fost descoperită formula tehnologică prin care straturi adânci de argile gazeifere au devenit exploatabile comercial – o combinație între tehnologii deja cunoscute: fracturarea hidraulică, utilizată de decenii inclusiv în România pentru mărirea productivității puțurilor convenționale, și foraj direcțional, prin care un puț este forat vertical până la mare adâncime, după care forajul continuă orizontal pe distanțe de mii de metri. Detonări controlate în puțul orizontal creează fisuri în stratul de argilă gazeiferă, eliberând gazul. Fisurile sunt menținute deschise prin injectarea la presiune ridicată a unui amestec de apă (peste 95%) cu nisip sau granule ceramice și cu alte câteva substanțe chimice.
Această tehnologie, aplicabilă și pentru extragerea „țițeiului de șist“, a revoluționat piața energetică nord-americană. Începând cu mijlocul anilor 2000, un adevărat boom al producției gazelor de șist a avut loc în SUA, mai ales, și în Canada. Până în prezent, niciun alt stat al lumii nu a produs gaze de șist.
Efectul economic în SUA a fost enorm: prețul gazelor pe piața americană este astăzi cel mai mic din lume, fiind sub un sfert din media europeană. Începând cu 2010, SUA au devenit cel mai mare producător de gaze naturale al lumii, detronând Rusia – fapt ce părea de neconceput cu doar câțiva ani mai devreme. Agenția Internațională pentru Energie prognozează că America va fi în 2020 cel mai mare producător de hidrocarburi. Industriile energo-intensive se relochează pe piața americană. Pe de altă parte, prin substituția masivă a consumului de cărbune cu cel de gaz natural, SUA au redus substanțial emisiile de gaze cu efect de seră. În plus, centralele electrice pe gaz natural sunt complementul optim al energiilor regenerabile cu producție interminentă – eoliene și fotovoltaice –, care au nevoie de „echilibrare“ în sistemele de transport al electricității.
Alte efecte globale sunt de ordin geopolitic. Cvasi-suficiența energetică a Americii a redus din cota de piață globală a marilor producători de petrol și gaz, precum Arabia Saudită și Rusia. Prin redirecționarea unor volume mari de gaz natural lichefiat către piețele vest-europene, capacitatea furnizorilor tradiționali de a impune termenii contractuali s-a diminuat considerabil. În prezent, Gazprom (dar și Statoil din Norvegia sau Sonatrach din Algeria) acceptă prețuri mai mici de vânzare și termeni contractuali mai flexibili. Pe scurt, revoluția americană a gazului de șist și-a adus o mare și nesperată contribuție la securitatea energetică a UE.
Pentru Gazprom, care are monopol pe piața est-europeană a gazelor naturale, gazele de șist sunt o amenințare. În special pentru România, potențialul gazelor de șist combinat cu cel al zăcămintelor descoperite în platoul continental al Mării Negre e nu doar de a acoperi integral necesarul de consum de gaze, ci și de a deveni un exportator regional. Or, asta înseamnă reducerea cotei de piață a gigantului rus și, implicit, diminuarea influenței politice a Moscovei într-o zonă de interes strategic.
Experiența americană a gazului de șist nu a fost scutită de contestare. Un spectru larg de obiecții de ordin ecologic, economic și social au fost aduse de ONG-uri militante, de membrii unor comunități locale și de unii oameni de știință. Spațiul acestui articol nu îngăduie decât abordarea celor mai persistente obiecțiuni, legate de riscurile de mediu.
Explorare a gazelor de șist în Pennsylvania, SUA |
Într-adevăr, în special începuturile boom-ului gazelor de șist au fost marcate de unele incidente ecologice: poluarea unor cursuri de apă cu ape uzate, produse din fracturarea hidraulică; situații de contaminare a apei potabile cu gaze naturale (fără a menționa cazurile frecvente în care contaminarea era preexistentă); emisii de metan în atmosferă etc. Majoritatea acestor cazuri au fost cauzate de câteva dintre miile de mici companii care s-au alăturat fenomenului de „goană după aur“, favorizat de structura de proprietate asupra rezervelor subsolului din SUA. Dar trebuie subliniat că, statistic, aceste cazuri au fost rarisime din perspectiva amplorii întregului fenomen. După zecile de mii de puțuri de exploatare a gazelor de șist, cazurile de incident de mediu sunt de ordinul zecilor. Mai mult, ele nu au fost niciodată cauzate de vreuna dintre marile companii energetice americane, de talia Chevron, care au resursele, know how-ul și interesul de a implementa cele mai avansate tehnologii și bune practici. Pe deasupra, după astfel de incidente reglementările au fost mult întărite în SUA, atât la nivel statal, cât și federal.
Aceste date sunt furnizate de numeroase studii științifice, disponibile publicului larg. Desigur, viteza de creștere a fenomenului hidrocarburilor neconvenționale (cum mai sunt numite țițeiul și gazele de șist) a depășit capacitatea cercetării științifice de a ține pasul. Dar sunt disponibile suficiente cunoștințe pentru a afirma cu încredere că riscurile de mediu ale activității de dezvoltare a zăcămintelor de argile gazeifere nu sunt mai mari decât în exploatările convenționale. În plus, într-un context adecvat de reglementare, monitorizare și sancțiune, ele sunt pe deplin gestionabile de industria gazelor naturale. Astfel, gazele de șist pot fi valorificate economic fără a genera probleme notabile de mediu.
În dezbaterea publică, problema evaluării riscurilor pare a fi esențială. Calitatea informației este fundamentală. Pentru că sunt implicate numeroase aspecte tehnice, publicul larg și comunitățile interesate trebuie să se poată baza pe canale credibile de comunicare și analiză a informațiilor științifice. Or, din acest punct de vedere, dezbaterea românească suferă de un grav dublu deficit. Pe de o parte, o neîncredere funciară a societății românești în clasa politică și în autoritățile statului: un sistem de partide decredibilizat, o echipă guvernamentală care și-a schimbat radical poziția în chestiunea gazelor de șist și, în general, lipsa unui centru de autoritate politică respectabilă au șubrezit grav încrederea că proiectele de exploatare a resurselor naturale pot fi făcute în interes public.
Pe de altă parte, o persistentă campanie de intoxicare mediatică a blocat cu succes infuzia de informație de calitate în dezbaterea publică. Tabloul unei Americi postapocaliptice, cu ape otrăvite și aer irespirabil, cu mii și mii de îmbolnăviți de cancer și de alte maladii grave, prevalează în percepția publică. Companiile petroliere sunt de plano zugrăvite ca entități mafiote, care intimidează populația și-i cumpără pe aleșii politici pentru a extrage cu voracitate resursele naturale, lăsând în urmă pământ pustiit, ape pestilențiale și populație otrăvită. Se adaugă elemente stridente de naționalism economic – „De ce să ne ia străinii gazul?“ – condimentate ocazional, pentru „experți“, cu elemente conspiraționiste și xenofobe.
Revenind la evaluarea riscurilor, politicile publice ar trebui întemeiate pe analize raționale costuri-beneficii. Dar o problemă majoră, cunoscută în economia comportamentală și în psihologia socială, este că, atunci când percepțiile publice sunt dominate de emoții precum teama, furia sau anxietatea, probabilitatea obiectivă ca un incident de mediu să aibă loc ca urmare a unei activități industriale este ignorată, oricât ar fi de mică; ceea ce domină în reprezentările publicului e descrierea emoțională a posibilei situații, nu șansa, oricât de redusă, ca aceasta să aibă loc. Astfel, un studiu din 2012 al MIT arată că, din 20.000 de puțuri studiate, în doar 1 la mie din cazuri au avut loc contaminări cu metan ale pânzei de apă freatică. Chiar dacă noile reglementări, tehnologii și practici vor reduce cu un ordin de mărime această probabilitate (adică 1 la 10.000), publicul nu va reacționa semnificativ. Efectele emoțiilor declanșate de o campanie mediatică în parte interesată, în parte populistă, de înfricoșare și ostilizare a publicului, nu pot fi compensate de pe o zi pe alta – cu atât mai mult cu cât oportunismul politic generează forțe care flutură stindardul patriotard al naționalismului economic.
Luând în considerare contextul primului exercițiu civic românesc de exprimare a preferințelor populare față de proiectele de exploatare a resurselor naturale, e necesar un proces de reconstrucție a canalelor legitime de informare. Instituțiile de reglementare din domeniul energiei și al resurselor minerale (ANRE și ANRM) trebuie recredibilizate prin scoaterea de sub control politic și prin echiparea adecvată cu resurse umane și materiale. Mediul academic și de cercetare trebuie implicat activ în informarea comunităților interesate. Ar fi utilă înființarea unui fond public, prin care comunitățile să poată recurge la servicii de informare și de analiză din partea specialiștilor relevanți, în care au încredere.
În fine, legislația românească trebuie să remedieze situația nefirească în care resursele naturale descoperite în proximitatea unei comunități devin un cost, nu un beneficiu pentru acea comunitate. Legislația fiscală trebuie să aloce populației care suportă preponderent disconfortul unei exploatări industriale o parte a impozitelor și taxelor prelevate din astfel de activități.
* Radu Dudău este conferențiar la Universitatea din București şi director executiv al Romania Energy Center (ROEC).