De același autor
Din punct de vedere geologic, rezervele de gaze naturale constituie principalul potențial al Bazinului Mării Negre. Pentru dezvoltarea unor noi surse de gaze, trei sunt direcțiile strategice ale României: mărirea productivității zăcămintelor convenționale mature prin aplicarea de noi tehnologii de extracție; exploatarea noilor descoperiri din platoul continental al Mării Negre; dezvoltarea zăcămintelor de argile gazeifere (gaze de șist).
Cel mai important proiect de politică energetică externă al României, gazoductul Nabucco, a eșuat definitiv în iunie 2013, când competiția pentru transportul gazului azer către UE a fost tranșată în favoarea proiectului TAP (Trans Adriatic Pipeline). Coridorul Sudic de Gaz (CSG) va lega Bazinul Caspic de sudul Italiei prin Turcia, Grecia și Albania. Decizia a fost predominant comercială, în defavoarea necesităților strategice ale Europei de Est.
Dar, deși rămasă fără un proiect internațional de anvergură, România dispune de suficiente căi de a-și crește securitatea energetică. România are posibilități interne și externe de creștere considerabilă a bazei de resurse energetice, care vor fi trecute în revistă în acest articol. Anul 2020 se profilează ca termen limită comun pentru realizarea mai multor obiective strategice, fiecare fiind însă marcat de o doză substanțială de incertitudine. 2014 va aduce, în mai multe privințe, clarificări de ordin economic, politic și strategic. Înainte de a le inspecta, e utilă o succintă prezentare a datelor de bază în sectorul național de petrol și gaze.
Potrivit BP Statistical Review (2013), în 2012 rezervele dovedite de gaze naturale ale României erau de 100 miliarde metri cubi (mmc) (jumătate față de 1992), iar cele de țiței de 100 milioane tone (din nou, jumătate față de 1992). Producția anuală de gaze este de 10,9 mmc, iar consumul de 13,5 mmc. La țiței, producția anuală este de 4,1 milioane tone, la un consum de 8,8 milioane tone. Rata agregată de scădere a rezervelor de hidrocarburi este de 10% pe an, ceea ce înseamnă că, în lipsa unor surse suplimentare, dependența de importuri de gaze va crește în următorii 10 ani de la mai puțin de 20% în prezent până la 50%.
Offshore-ul românesc este caracterizat încă de incertitudine şi dificultăţi |
Piața est-europeană a gazelor este cvasi-monopolistă, dominată de livrările Gazprom. Prețurile pe care statele flancului estic al UE le plătesc pentru gazul rusesc sunt în medie cu 15% mai mari decât pe piețele vest-europene. Potrivit Izvestia (ianuarie 2013), prețul mediu de vânzare a gazului rusesc în România în prima jumătate a lui 2012 era de 431,8 dolari pentru 1.000 metri cubi, față de 379,3 în Germania.
Din punct de vedere geologic, rezervele de gaze naturale constituie principalul potențial al Bazinului Mării Negre. Pentru dezvoltarea unor noi surse de gaze, trei sunt direcțiile strategice ale României: mărirea productivității zăcămintelor convenționale mature prin aplicarea de noi tehnologii de extracție; exploatarea noilor descoperiri din platoul continental al Mării Negre; dezvoltarea zăcămintelor de argile gazeifere (gaze de șist). Să le examinăm, pe rând.
Opțiuni interne
1. Zăcămintele de hidrocarburi ale României sunt fragmentate și „îmbătrânite“, iar producția per sondă e dintre cele mai mici din Europa. Pentru oprirea declinului producției sunt necesare investiții mari pentru redezvoltarea zăcămintelor și tehnologii de creștere a eficienței extracției (creșterea presiunii în zăcământ, stimulare, foraj la adâncimi mari etc). Compania OMV Petrom este angajată într-un amplu program de astfel de investiții, reușind în 2013 să oprească declinul producției și să obțină o ușoară creștere a producției de țiței față de 2012. La fel, cel mai mare producător național de gaze naturale, Romgaz, a obținut în 2012 o creștere marginală a producției față de anul anterior. Totuși, nevoia de capital și de know how în această direcție este enormă, iar rezultatele nu pot fi decât graduale și de termen lung.
2. În februarie 2012, sonda Domino-1 a parteneriatului Exxon Mobil–OMV Petrom a descoperit, în perimetrul Neptun al zonei economice exclusive românești, un zăcământ de gaze de 70-100 mmc, în ape adânci de circa 1.000 m. A fost un succes remarcabil, după mai multe foraje exploratorii „seci“ în apele turcești. Dar, deși este o direcție strategică foarte promițătoare, offshore-ul românesc este caracterizat încă de incertitudine și dificultăți.
Mai întâi, trebuie identificate rezerve suplimentare pentru a motiva decizia de investiție în exploatare și producție. Un puț de evaluare ce urmează să fie forat în 2014 și alte circa 10 puțuri de mare adâncime până în 2018 vor fi edificatoare. Apoi, costurile tehnologice și logistice ale exploatării la mare adâncime sunt mult mai mari decât ale exploatării pe uscat; de asemenea, sunt mai mari în regiunea Mării Negre decât în alte părți ale lumii, din pricina deficitului de echipament de foraj offshore și a numărului mic de prestatori de servicii de foraj la mare adâncime. În fine, probleme care țin de calitatea infrastructurii onshore și anumite neclarități de ordin legislativ vor cere timp și investiții pentru a fi remediate. Astfel, în scenariul în care decizia finală de investiție în dezvoltarea noilor zăcăminte va fi luată în 2014, primele cantități de gaze pot fi disponibile pe piață abia către anul 2020.
3. Cea de-a treia direcție strategică ține de resursele de gaze de șist. Potrivit celei mai recente estimări geologice (US Energy Information Agency, EIA, 2013), România deține resurse tehnic recuperabile de gaze de șist, de 1.610 mmc. Dacă fie și numai o fracțiune a acestei cantități se dovedește a fi exploatabilă comercial, România poate nu doar să-și acopere consumul intern, ci să și devină exportator de gaze naturale.
Dar această industrie se confruntă cu o contestare socială vehementă, încărcată de emoții și temeri cu slabă justificare științifică. În orice caz, 2014 va fi un an al clarificării privind acceptabilitatea socială a gazelor din argile gazeifere în România. În scenariul de rezistență socială minimă și în care forajele exploratorii vor fi confirmat prezența resurselor, gazele de șist românești vor intra pe piață către anul 2020. Între timp, fără îndoială, tehnologia fracturării hidraulice va deveni mult mai puțin controversată ecologic.
Pentru România, South Stream ar putea însemna încă o sursă de gaze naturale accesibile prin interconectorul Bulgaria-România |
Tendințe de transformare a piețelor europene de gaze
Pentru fiecare dintre aceste direcții de dezvoltare internă a surselor de gaze naturale, un factor suplimentar de imprevizibilitate e dat de concurența potențială din partea unor surse de import prin conducte. Câteva evoluții regionale recente oferă, pentru prima dată, posibilitatea formării unor piețe regionale lichide de energie în Europa Centrală și de Est:
a) interconectivitatea crescândă a rețelelor de transport favorizează noi tipare de tranzacționare, necondiționate de dispunerea geografică Est-Vest a marilor gazoducte sovietice. România, de exemplu, este în prezent interconectată cu Ungaria și urmează a finaliza în 2014 interconectările cu Bulgaria și Moldova;
b) politicile concurențiale și de liberalizare a piețelor de energie promovate de Comisia Europeană de la începutul anilor 1990 au devenit cu adevărat constrângătoare, îngreunând considerabil practicile monopoliste în industria energetică europeană;
c) se adaugă o evoluție de ordin global, care a stimulat competiția pe piețele de gaz ale Europei de Vest: „revoluția gazului de șist“ din America de Nord a disponibilizat pentru piețele europene cantități mari de gaz natural lichefiat (GNL) din Qatar, gaz ce avea inițial ca destinație terminalele americane de regazificare din Golful Mexic. Astfel, gazul disponibil pe hub-urile de tranzacționare din Marea Britanie, Belgia, Olanda și Germania a devenit și s-a menținut mai ieftin decât cel furnizat de Gazprom, dar și de Statoil (Norvegia) ori Sonatrach (Algeria).
Contractele pe termen lung ale câtorva mari companii de utilități din Germania, Italia și Franța (Eni, E.On Ruhrgas, RWE, Wintershall, GDF Suez) cu gigantul rus au fost, vreme de decenii, solide și lucrative, permițând acestor companii să opereze ca monopoluri de facto pe piețele lor naționale. Contractele de livrare pe termen (de regulă 20-25 de ani) includeau tipuri de clauze care, dintr-o dată, s-au dovedit problematice: legarea prețului gazelor de cel al țițeiului (oil indexation), take-or-pay (obligația de a plăti cel puțin 85% din cantitatea contractată anual, fie că e sau nu consumată), „clauza de destinație“ (gazele importate pe o piață nu pot fi reexportate).
Începând cu 2009, situația importatorilor vest-europeni a devenit nesustenabilă: sub presiunea concurenței din partea furnizorilor locali ce achiziționau gaz mai ieftin de pe hub-urile de tranzacționare, obligațiile de a achiziționa anual volume minime de gaz la un preț legat de cel al petrolului au devenit insuportabile. Ca urmare, companiile de utilități au solicitat furnizorilor internaționali și au obținut, gradual, reduceri de preț și relaxarea clauzelor contractuale. Unele concesii au fost obținute prin renegociere amiabilă, altele prin decizii ale curților internaționale de arbitraj.
Împreună, aceste trei tendințe au transformat deja într-un grad suficient condițiile de tranzacționare pe piețele UE de gaze naturale încât și România să poată beneficia de surse diversificate de import și de contracte mai flexibile.
Ca urmare a eliminării clauzelor de destinaţie şi a interconectării cu Ungaria, România ar putea importa gaz rusesc de la Vest la Est |
Perspective de diversificare a importurilor
Ca urmare a eliminării clauzelor de destinație și a interconectării cu Ungaria, România ar putea importa gaz rusesc de la Vest la Est – cel mai ușor, de la Hub-ul Central European de Gaz de la Baumgarten (Austria). Pentru sceptici, poate fi edificator exemplul Ucrainei, care din 2012 importă gaz rusesc din Germania, livrat de RWE prin Polonia și Ungaria. La 9 decembrie 2013, operatorul de sistem din Slovacia, Eustream, și-a dat acordul de a inversa fluxul către Ucraina printr-una dintre marile sale conducte de tranzit, ceea ce îngăduie Kievului să importe din Germania până la 10 mmc anual, adică o treime din volumul importat în prezent din Rusia.
Desigur, noul preț de achiziție oferit Kievului de Moscova înainte de Crăciun – scăzut de la circa 400 de dolari la 268,5 – face irelevante aranjamentele de import dinspre Vest, însă oferta trebuie înțeleasă nu doar ca gest compensatoriu al Rusiei în contextul disputei privind refuzul regimului Ianukovici de a semna Acordul de Asociere la UE. Ea este, deopotrivă, o reacție strategică prin care Gazprom își apără o importantă cotă de piață, iar Kremlinul își întărește controlul geopolitic asupra Ucrainei.
În general, importurile de gaz rusesc de la Vest la Est vor fi posibile atâta vreme cât va persista o stare de fapt absurdă: cu cât mai îndepărtată geografic este o piață de gaze naturale de Rusia, cu atât mai ieftine sunt acolo gazele rusești.
Dar România are și perspectiva unor importuri de gaze naturale nerusești. Coridorul Sudic de Gaz (CSG) va putea alimenta și piețele Bulgariei și României prin intermediul interconectorilor Grecia-Bulgaria și Bulgaria-România. Dar cum dezvoltarea completă a zăcământului Shah Deniz va fi realizată abia în 2019 – dacă nu apar noi întârzieri, așa cum a fost cazul deja în câteva rânduri –, acest lucru nu se poate realiza mai devreme de 2020.
CSG va fi o întreprindere extrem de costisitoare și de complexă din punct de vedere tehnic. Potrivit BP, costurile totale – care includ dezvoltarea completă a Shah Deniz, cu conductele și infrastructura aferente, dublarea capacității conductei Baku-Tbilisi-Erzurum, construcția conductei TANAP (Trans Anatolian Pipeline) și a interconectorului TAP – vor fi de circa 50 de miliarde de dolari. În aceste condiții, ținând cont și de transportul pe o distanță de peste 3.000 km, gazul azer nu va fi ieftin pe piețele europene.
Într-adevăr, prețul gazelor va fi un element cheie în dezvoltarea diferitelor proiecte concurente. Pe măsură ce piețele devin tot mai liberalizate, mai competitive și mai integrate – aproximând dezideratul „pieței unice europene“ –, factorii geopolitici își vor pierde însemnătatea în ecuația comerțului cu energie (desigur, lăsând la o parte dimensiunea geopolitică a însuși proiectului pieței unice de energie).
Elementul central pentru fiecare proiect al industriei petrolului și gazului va fi dat de profitabilitatea sa pe o piață concurențială, dar strict reglementată din punct de vedere al protecției mediului și climei. Sunt importante mai cu seamă două elemente: nivelul la care prețul de vânzare egalează costurile totale per unitate (break-even point) și volumele disponibile anual pentru furnizare. În plus, pe măsură ce diferite proiecte intră pe piață, infrastructura lor creează „dependență de parcurs“ (path dependence), ceea ce modifică mediul competitiv al proiectelor ulterioare.
România are nevoie de construirea unei piețe lichide de gaze naturale (în care tranzacțiile au loc pe termen scurt, cu pierderi neglijabile de valoare), cu infrastructura logistică și instituțională aferentă.
O regiune producătoare situată mai aproape de piețele europene decât Bazinul Caspic se profilează a fi Bazinul Levantin, în estul Mării Mediterane. Descoperirile din ultimii ani din largul coastelor Israelului, Ciprului și Libanului sunt estimate de EIA (2013) la 1.170 mmc de gaz tehnic recuperabil. Zăcământul israelian Leviathan, cu rezerve de 500 mmc, urmează a produce gaz începând cu 2017. În octombrie 2013, Înalta Curte de Justiție a Israelului a respins o petiție care cerea interzicerea exporturilor israeliene de gaz, susținând astfel hotărârea guvernului de a exporta 40% din producția offshore.
Regiunea este însă frământată de multiple conflicte politice: Israel și Liban își dispută delimitarea frontierei maritime; Cipru și Turcia sunt implicate într-un amplu conflict legat de Ciprul de Nord și de drepturile pe care Ankara le revendică în numele turcilor ciprioți asupra resurselor de hidrocarburi din Bazinul Levantin; Israel și Turcia sunt în relații politice încordate, după incidentul Mavi Marmara din 2010; iar războiul civil sirian este un enorm focar de instabilitate pentru Orientul Mijlociu și Apropiat.
În acest context, este probabilă mai întâi utilizarea unei soluții de lichefiere și transport a producției levantine de gaze. Printre destinațiile europene la îndemână se numără și două puncte de intrare relevante pentru România: terminalul de regazificare de la Revithoussa (Grecia) și terminalul GNL ce urmează a fi construit la Omisalj (Croația), între 2014 și 2017.
Teoretic, opțiunea greacă poate fi implementată mai rapid, astfel că undeva, în 2018, România ar putea importa gaz levantin prin Grecia și Bulgaria. Însă operatorul terminalului GNL de la Revithoussa este Desfa SA, companie achiziționată astă-vară de către SOCAR (State Oil Company of Azerbaijan Republic). Or, este de presupus că SOCAR are interesul să-și protejeze cota de piață greacă și sud-est europeană pentru producția de gaz azer, nu să deschidă poarta importurilor concurente.
În ceea ce privește opțiunea croată, pe de o parte, pot surveni întârzieri în construcția terminalului de regazificare; pe de altă parte, întregul concept de intrare în Croația și de transport al gazului către Europa de Răsărit prin Ungaria depinde de soluționarea prezentei dispute comerciale (cu evidentă încărcătură politică) dintre compania croată INA și grupul maghiar MOL. Compania MOL deține 49,1% din INA și dorește preluarea controlului operațional deplin – ceea ce guvernul croat, care are 44% din acțiunile INA, refuză categoric. Litigiul este arbitrat la ICSID (Washington). În orice caz, interesele Ungariei vor influența decisiv timing-ul deschiderii unui coridor energetic între mările Adriatică și Caspică.
Un alt terminal GNL relevant pentru Europa Răsăriteană este cel de la Swinoujscie (Polonia), ce urmează a fi terminat în 2014. Cu o capacitate inițială de 5 mmc/an, terminalul e destinat în primul rând reducerii dependenței Poloniei de gazul natural rusesc: Polonia consumă anual circa 16,5 mmc, din care 70% este importat din Rusia. După 2022, când e preconizată o dublare de capacitate, Swinoujscie poate contribui la alimentarea coridorului Nord-Sud de gaz natural, prin care vor fi legate rețelele de transport ale Poloniei, Slovaciei și Ungariei. Astfel, în următorul deceniu, bazinele pontic, baltic și adriatic vor putea fi conectate prin coridoare energetice.
Un proiect care trebuie – încă – discutat în legătură cu securitatea energetică a României este South Stream. Conceput în 2007 ca reacție la Nabucco, South Stream este ideea unui gazoduct de mare capacitate (63 mmc/an) menit să transporte gaz rusesc prin Marea Neagră către Austria și Italia, traversând Europa de Sud-Est. Ulterior, în contextul „războaielor gazelor“ dintre Rusia și Ucraina, South Stream a devenit deopotrivă un instrument de presiune politico-diplomatică asupra Kievului, amenințat cu inutilitatea enormului său sistem de transport și stocare a gazelor. După finalizarea gazoductului Nord Stream, prin Marea Baltică, South Stream ar putea juca un rol similar de „centură ocolitoare“ a Ucrainei prin Marea Neagră.
South Stream n-a avut niciodată sens economic: un proiect de costuri exorbitante, fără surse dedicate de gaz natural. Dacă va fi sau nu construit, integral sau măcar în parte – adică măcar una dintre cele patru conducte paralele de capacitate 15,75 mmc/an –, depinde acum de evoluția relației politice dintre Moscova și Kiev (cu toate că simpla dorință a președintelui Putin de a nu-și „pierde fața“ poate fi o rațiune suficientă).
Pentru România, South Stream ar putea însemna în anii următori – iarăși, aproape de 2020 – încă o sursă de gaze naturale accesibile prin interconectorul Bulgaria-România. Dacă acum câțiva ani South Stream reprezenta un risc de adâncire a dependenței energetice de un exportator monopolist, transformările structurale ale piețelor europene de gaze prezentate mai sus creează condiții favorabile pentru ca un nou gazoduct rusesc să fie, pur și simplu, o nouă sursă de energie într-un mediu concurențial de tranzacționare, contribuind în fond la lichiditatea generală a pieței. Cerința Comisiei Europene din decembrie 2013 ca cele șase contracte bilaterale încheiate de Rusia cu state membre ale UE privind construcția South Stream să fie renegociate și aliniate la standardele de liberalizare ale celui de-Al Treilea Pachet Energetic sunt încă o garanție în acest sens.
RADU DUDĂU, Universitatea din București