Biserica, ştiinţa, natura (Un răspuns pentru Dragoş Paul Aligică)

Radu Umbres 12.03.2013

De același autor

Din păcate, Dragoş Paul Aligică se dovedeşte prea furios pentru a-şi respecta propriile sfaturi.

Dragoş Paul Aligică scrie revoltat, în nr. 8 (26 februarie) al revistei 22, despre „cam­pania anticreştină“ (vezi articolul aici). Din păcate, face ace­leaşi greşeli pe care le impută „obscu­ran­tiştilor corect politici“. Referinţele se­lec­ti­ve şi incomplete sunt o „antiştiinţă“ mult mai periculoasă decât orice campanie vir­tuală. În supărarea sa, Dragoş Paul Aligică polemizează într-un registru prea îngust pentru nivelul de cunoaştere ştiinţifică pe care îl invocă şi, paradoxal, îşi pune între paranteze liberalismul pentru care este cu­noscut. Istoria şi natura sunt mult mai com­plexe decât autorul lasă să se înţeleagă şi este greu de înţeles cum se susţin ideile sale dacă suntem mai puţin polemici şi mai mult atenţi la perspectiva ştiinţifică asupra realităţii.

 

Majoritatea oamenilor reac­ţi­o­nează altfel decât Dragoş Pa­ul Aligică (de aici înainte, DPA) la întâlnirea unor „mos­tre“ de propagandă care pun alături crucea şi svastica însoţite de un text „revelator“. Le acordă la fel de multă atenţie precum filmuleţelor cu pisici ha­ioase pe care le-au văzut înainte câteva se­cunde, poate puţin amuzament sau poate puţină ironie. Dar DPA este revoltat şi îşi exprimă supărarea prin trimitere la surse, la istorie, la ştiinţă. Intenţia nu este ne­apărat rea (poate doar puţin exagerată), dar execuţia este malignă. La o sim­pli­fi­ca­re evidentă, luată ca atare de majoritatea au­dienţei, DPA răspunde cu o simplificare tendenţioasă şi periculoasă, date fiind lo­cul şi tonul exprimării.

Pe scurt, am două critici şi o mare ne­du­merire privind argumentele articolului. În primul rând, DPA cade în aceeaşi greşeală de a reifica religia şi instituţiile asociate ei pe care o fac „propagandiştii“. În al doilea rând, istoria nu susţine ceea ce DPA in­vocă, iar aparenta putere a argumentelor sale vine doar dintr-o citare selectivă şi îngustă. În final, stilul polemic al lui DPA trădează o necunoaştere a relaţiei despre natură şi ştiinţă surprinzătoare pentru un autor care ne cere o competenţă epis­te­mică pe care o ignoră flagrant. DPA are dreptate când scrie că materialele ve­hi­cu­late în spaţiul virtual se bazează pe o sim­plificare a realităţii istorice din spatele re­laţiei între religie, biserică şi societate. Un citat dintr-un istoric cu o reputaţie im­pe­cabilă vine să întărească spusele sale. Bi­serica a fost un factor de progres al uma­nismului, a susţinut o abordare raţio­na­lis­tă asupra universului, a format civilizaţia europeană. O evaluare care poate fi cri­ti­cată în mediul academic, dar cu siguranţă una demnă de luat în considerare. Dar des­pre ce biserică este vorba? C. Warren Hol­lister scrie despre creştinismul vestic, în Evul Mediu Mijlociu, în special secolele XI-XII. Perioada în care Oxford, Cam­bridge sau Bologna apăreau ca centre universitare fondate de biserică. Perioada gândirii scolastice, care va fi unul dintre iz­voarele gândirii empiric critice. Perioada negocierii politice între biserică, putere administrativă, militară sau economică. O perioadă fascinantă din istoria umanităţii, care merită multă atenţie academică.

Să fie oare această biserică ţinta atacurilor „no­ilor obscurantişti“? Probabil că ma­jo­ri­tatea acestora nu deţine rafinamentul aca­demic pentru a distinge între diferite perioade istorice ale creştinătăţii, dintre diferite curente de gândire în interiorul bi­sericii, dintre diferitele instituţii (uneori cu orientare contradictorie) grupate sub um­brela conceptuală de „Biserica Me­die­vală“. Dar DPA probabil îl deţine când îi admonestează cu severitate pe „imbecili“. Sunt convins că DPA ştie că perioada me­dievală creează în interiorul universului de idei din Europa o tensiune care va naş­te Reforma şi Contrareforma.

Ştie că papalitatea va crea Index Librorum Prohibitorum, unde, printre multe altele, toate cărţile lui Thomas Hobbes au fost in­terzise; sau respingerea dogmatică a cos­mologiei lui Copernic sau Galilei. Ştie că unul dintre rezultatele Reformei este trans­formarea protestantismului în „dez­vră­ji­rea lumii“, în abordarea raţională a uni­versului, separarea dintre credinţă şi şti­inţă, separarea dintre stat şi biserică, to­leranţa religioasă şi aşa mai departe. Fo­losind un citat izolat dintr-o largă con­versaţie academică complexă şi în con­ti­nuă evoluţie, DPA încalcă principiile pe care le recomandă cititorilor săi.

Am fost cu atât mai surprins de articolul lui DPA, cu cât l-am citit (şi deseori apre­ciat) pe autor pentru concepţiile sale po­litice liberale. Poate că citesc prea mult printre rândurile menţionate, dar elogiul adus bisericii (chiar şi indirect) con­tras­tează prea mult cu ideile aduse în sprijinul superiorităţii liberalismului. Oare dez­vol­tarea tehnologică şi ştiinţifică a Europei se datorează creştinismului? Cum rămâne cu pieţele libere, evoluţia drepturilor de pro­prietate, Magna Carta, habeas corpus, mo­bilitatea capitalului şi a ideilor, se­pa­ra­ţia puterilor în stat, relaţia dintre auto­ri­tate, legitimitate şi contractul social? Poa­te că DPA ar răspunde că ignor rolul creş­ti­nismului în evoluţia societăţii europene şi poate că are dreptate. Dar eroarea iniţială îi aparţine. Toma de Aquino, Grigorie Pa­lama şi Jean Calvin sunt toţi gânditori „creştini“, dar nu pot fi toţi grupaţi sub ace­eaşi categorie de analiză istorica a ide­ilor. Nu exista o entitate imuabila de-a lun­gul istoriei sub numele de „creştinism“ sau „biserică creştină“.

Să ne apropiem mai mult de aca­să. Ţinta supărării lui DPA este valul de „indivizi“ din România, oameni care circulă propaganda anticreştină şi antibisericească în­tr-un anume context social şi politic. Poa­te că Hollister are dreptate, dar nu mai sunt atât de sigur că argumentele sale func­ţionează în Europa Răsăriteană orto­doxă. Pe meleagurile noastre, unde este ra­finamentul legalistic şi filosofic în creş­ti­nismul medieval? (sau modern? sau con­temporan?) Unde este misiunea umanistă a bisericii ortodoxe? Unde e Oxfordul nos­tru? Ernest Gellner spunea că istoria re­centă a Cehiei (pe care o deplora) poate fi sintetizată astfel: „Cealaltă tabără a câş­tigat bătălia de la Boyne“, referinduse la războiul în care curentul catolic este de­finitiv învins în Anglia.

România nu a avut nici o bătălie de la Boy­ne, nici o Reformă (şi, evident, nici o Con­trareformă), nici o luptă de idei dusă pe planul religios care să semene cu înce­pu­turile epocii moderne în Vestul Europei. Da­că „anticreştinii“ circulă materiale ca reacţie la o biserică încremenită în mis­ticism şi tradiţionalism atunci când nu îşi vâră adânc mâinile în buzunarul eno­ri­a­şilor, atunci ei sunt mai conectaţi la rea­litatea empirică decât DPA, chiar şi în absenţa formaţiei academice.

Este salutar îndemnul lui DPA de a evita generalizările facile şi de a ne depăşi ig­noranţa prin respectul către sistemele epistemice ale ştiinţei. Sunt alături de el în acest demers. Cum să interpretez atunci aceste rânduri cu înţeles obscur? „Dacă i-ai vedea cât caz fac de evo­luţionism, ai jura că au deschis în viaţa lor un manual de biologie. Poate. Să se uite la poze. La partea cu anatomia or­ganelor reproductive.“ Autorul nu îşi ca­lifică argumentul polemic. Cu riscul de a-l interpreta greşit, mă aventurez să îi pre­supun intenţia. Cred că DPA se referă la pro­blema homosexualităţii ce a dus la o confruntare directă cu instituţii şi indivizi susţinând ideologia creştină în privinţa drep­turilor persoanelor cu altă orientare sexuală decât cea „normală“. Într-un pa­ragraf cu înţeles abscons, DPA ne trimite la manualul de biologie, secţiunea „Re­producţie“, rubrica „Anatomie“. Deodată, standardele academice au fost coborâte în mod convenabil.

Haideţi să ridicăm un pic şta­che­ta. Are DPA competenţa epis­temică să discute despre fe­no­tip şi genotip în expresia ge­nelor umane? Despre selecţia indirectă a genelor? Despre coevoluţia ge­ne-cultura? Despre dezvoltarea cog­nitivă a individului? Despre comportamente ho­mosexuale la alte animale decât omul? Des­pre altruism şi reciprocitate între or­ganisme neînrudite genetic? Despre di­ferenţa dintre domeniile cognitive evo­lu­ate şi domeniile cognitive actuale? Despre consensul ştiinţific actual care extinde conceptul de „natură“ pentru a include idei şi comportamente analitic distincte de nivelul genetic? Dacă o are, nu o ma­nifestă. Dacă nu o are, atunci ar trebui să îşi interiorizeze propria sa critică po­le­mică, pentru că ştie mai puţin despre re­producere umană decât un student de anul I.

Mult mai gravă mi se pare invocarea sim­plistă a „naturii“ şi „biologiei“ de către un gânditor liberal în contextul unor dis­cuţii politice. Mecanismul fiziologic al re­producerii sexuale umane este la fel de im­portant pentru contractul social care stă la baza drepturilor şi libertăţilor indi­vi­duale în domeniul comportamentului se­xual sau al asocierii conjugale precum me­canismul de competiţie sexuală între in­divizi sau strategia de investiţie genetică. Este un factor în evoluţia instituţiilor so­ciale, dar nu este nici singurul, nici in­stanţa ultimă, iar efectul său este mediat de negocierea principiilor moral-politice uni­versale care structurează the body­po­litic.

Asta dacă nu ne referim la „natura divină“ şi „legile“ metafizice impuse de o religie sau alta universului, pe care trebuie să le implementăm în constituţia societăţii, în acest caz, conversaţia nu mai are sens.

Un răspuns generos la articolul lui DPA ar trebui să ia în considerare supărarea au­torului şi limitele obiective ale unui articol neacademic.

Dar am preferat să răspund în acelaşi stil de „ştiinţă populară“ bunelor intenţii care sper că au stat la originea articolului. Din păcate, Dragoş Paul Aligică se dovedeşte prea furios pentru a-şi respecta propriile sfaturi. //

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22