De același autor
Marți 27 noiembrie, Cabinetul Ponta a votat Ordonanța de Urgență pentru modificarea și completarea Legii audiovizualului nr. 504/2002, amendând astfel, într-o simplă ședință de guvern, o lege organică. În țara USL, în mod din ce în ce mai evident, noțiunea de separație a puterilor în stat nu mai există de mult.
Guvernarea prin ordonanțe de urgență este, din păcate, o practică de mult încetățenită în politica românească, ea fiind, de altfel, una dintre cauzele fundamentale ale fragilizării statutului puterii legislative. Atunci când președintele Băsescu este amenințat cu suspendarea în eventualitatea nominalizării unui alt prim-ministru decât Victor Ponta, avem de a face cu un tip similar de confuzie, care tinde să înlocuiască logica instituțională proprie democrației cu personalizarea bolnăvicioasă - inducând, subreptice, ideea personajelor unice și salvatoare. Mai mult decât atât, se picură în mod voit confuzia privind obiectul alegerilor din 9 decembrie. Există parlamentari liberali dispuși să susțină sus și tare că duminică alegem... guvernul, iar o majoritate USL confirmată prin vot echivalează cu alegerea lui Victor Ponta ca prim-ministru. Trecând peste ridicolul și penibilul evident al unor astfel de afirmații, care într-o țară civilizată, unde parlamentarii sunt selectați printre cetățenii competenți și de bună-credință, nici nu ar fi luate în seamă, confuzia voită între Executiv și Legislativ pare a fi tot mai mult parte a unui program politic extrem de bine pus la punct. El pare a avea ca punct final demantelarea fragilei țesături democratice existente în România de azi.
Episodul ordonanței de guvern privind Legea audiovizualului este un bun exemplu, pentru că documentul respectiv nu a fost nici făcut public, nici trimis înainte către dezbatere părților implicate, nici dezbătut, deși publicitarii, CNA, cabliștii, alte foruri ceruseră insistent o discuție publică, după ce o versiune anterioară a documentului, neasumată oficial, a circulat pe piață.
Adoptată, așadar, fără consultarea tuturor părților implicate, ordonanța de urgență pare să dea câștig de cauză trusturilor media, aducând în schimb atingere celorlați actori implicați în audiovizual și, mai ales, aruncând în derizoriu influența Consiliului Național al Audiovizualului, care va deveni un spectator la fel de neputincios ca și abonații furnizorilor de televiziune, reduși la gestul simbolic de protest al închiderii televizorului. De altfel, Camera de Comerț Americană Am Cham a protestat la două zile după adoptarea ordonanței de urgență în numele companiilor de media, publicitate, servicii de televiziune prin cablu afectate de amendamentele adoptate.
Ordonanța este construită în mod evident în beneficiul trusturilor media, fapt recunoscut chiar de președintele CNA, Răsvan Popescu, dar aduce atingeri intereselor celorlalte părți implicate. În modificarea Legii audiovizualului nu a fost consultat Consiliul Concurenței, dar nu li s-a cerut părerea nici furnizorilor de cablu, afectați de noile prevederi care reglementează relația cu posturile de televiziune. Se stabilesc noi prevederi legate de penalități generate de nerespectarea unor obligații contractuale, considerate de furnizorii de cablu drept disproporționate, la fel ca și numărul mare de obligații din partea acelorași furnizori față de posturile de televiziune.
Protestele furnizorilor de cablu au fost dublate de cele formulate de 5 dintre cei 11 membri CNA, care au organizat pe 28 noiembrie o conferință de presă. Potrivit analizei celor cinci, Ordonanța de urgență ar fi una „cu dedicație“ pentru trustul Intact, fără ca ea să supere însă în vreun fel celelalte posturi de televiziune, care profită în aceeași măsură de prevederile extrem de favorabile ale amendamentelor adoptate. Printre acestea, unul dintre cele mai semnificative este prevederea ca deciziile CNA, contestate în instanță, să nu poată fi aplicate decât după o decizie finală a instanței, și nu imediat după comunicarea deciziei. Însă membrii CNA care au comentat ordonanța au arătat că, deși majoritatea litigiilor în instanță legate de sancțiunile date posturilor de televiziune au fost câștigate de Consiliu, termenele de judecată extrem de lungi fac ca CNA să devină un instrument cu totul ineficient. Dacă durata medie de judecare a unei contestații este un an şi jumătate, iar sancțiunea se aplică cu un decalaj similar față de momentul comiterii abaterii sancționate, atunci efectul sancțiunii devine, de fapt, nul.
Aproape în același timp (pe 29 noiembrie), în Marea Britanie, lordul Leveson făcea public raportul anchetei pe care a condus-o vreme de un an şi jumătate - și care-i poartă numele, Leveson Inquiry - menită să documenteze relația din ce în ce mai problematică a mass-media cu sfera privată și efectele uneori nefaste pe care le poate avea. O impresionantă colecție de interviuri, documente și, mai presus de toate, o îngrijorare autentică față de limitele din ce în ce mai neclare ale definiției abuzului în comunicarea publică, dezbaterile pe marginea anchetei, publicată în patru volume, de abia încep.
În România, în absența unor mijloace de sancționare a abuzurilor de tot felul ale televiziunilor, CNA va deveni și el un telespectator neputincios. Televiziunea face parte din existența cotidiană a fiecărui cetățean, iar posibilitatea de a sancționa abuzurile și derapajele de tot felul ale posturilor de televiziune este una dintre condițiile esențiale ale menținerii unui climat măcar parțial respirabil în spațiul public. Dar civilitatea, educația par a fi acum mai degrabă piedici puse în fața unei coaliții al cărei unic „principiu politic“ pare a fi înscăunarea abuzului, grobianismului și autoritarismului la rang de program de guvernare. //