De același autor
Un stat care-și devorează autoritatea, care-și sapă credibilitatea, care acreditează confuzii grave, promovându-le la rang de reguli, se depărtează, cu fiece gest, de orice substrat democratic autentic.
Cazul senatorului incompatibil Mircea Diaconu, de dragul pensiei căruia a fost ignorată o hotărâre judecătorească definitivă, a deschis un precedent periculos pentru fragila democrație românească și a dat undă verde unei atitudini nepermise în raport cu instituțiile statului. Deși mai apoi, ca o sublimă concesie, același senator care vorbea de egalitatea hoților a anunțat că nu-și mai depune candidatura pentru un nou mandat, răul cel mare fusese deja făcut.
În plan simbolic, al relației unui ales cu statul de drept, s-a indus în mod cu totul vicios, încă o dată, ideea că, oricât de definitivă ar fi o hotărâre judecătorească, ea mai poate fi pusă la îndoială atunci când interesele țărișoarei sau, mai simplu spus, ale anumitor locuitori ai acestei țărișoare, o cer. Dacă noi, aleșii poporului, credem că una sau alta dintre sentințele justiției referitoare la propria noastră persoană sunt îndoielnice, atunci putem să alegem varianta neaplicării ei. Voința poporului, încredințată nouă prin vot, este întotdeauna superioară verdictului legii. Sau, mai simplu spus, există anumite categorii de cetățeni situați deasupra legii, în virtutea faptului că o elaborează sau că au primit un mandat să o facă.
Or, definiția democrațiilor liberale moderne, aceea pe care părinții fondatori - aceia adevărați - ai Constituției Americane au pus-o la temelia primei construcții statale democratice moderne, este legată în mod indubitabil de principiul „nimeni nu e mai presus de lege“. Orice artificiu sofistic legat de voința generală, de puterea poporului, de democrația ca putere generată de popor sunt derapaje străine de spiritul și litera teoriei democrației moderne. Democrația populară e sintagma tautologică și întoarsă pe dos de leninismul montant al începuturilor violente ale Uniunii Sovietice. O putere violentă, abuzivă, ilegitimă, sigură pe forța brută, dar ezitantă încă în formalizarea acesteia plăsmuiește fantasma ideologică a puterii poporului, un miraj al leninismului, aflat la originea distrugerii a zeci de milioane de vieți.
Ne aflăm, așadar, în fața unui derapaj continuu, izvorât din rea-credință, din lipsă de informare și din incultură politică. Recitarea unei definiții fals etimologice a democrației, demne de un elev mediocru de clasa a cincea, sau, și mai grav, introducerea unui relativism juridic și legal în raportarea la instituțiile mandatate constituțional să vegheze la aplicarea legii sunt atitudini, din păcate, cvasigenerale în rândul actualilor guvernanți, fapt extrem de evident în ultimul scandal declanșat săptămâna trecută în chestiunea incompatibilităților. De data aceasta, a venit rândul unor miniștri ai Cabinetului Ponta, majoritatea membri PNL și apropiați ai președintelui Crin Antonescu. Agenţia Naţională de Integritate a descoperit trei noi miniştri şi pe directorul adjunct al Secretariatului General al Guvernului Ponta cu mari probleme ridicate de poziţiile pe care le-au ocupat sau veniturile pe care le realizează: Liviu Pop (PSD), ministru delegat pentru Dialog Social, este suspectat de conflict de interese şi abuz în serviciu; ministrul Transporturilor, Ovidiu Silaghi (PNL), nu poate justifica o parte din averea acumulată; Eduard Hellvig (PNL), ministrul Dezvoltării Regionale şi Turismului, şi Dan Mihalache (PNL), secretar general adjunct al guvernului, sunt incompatibili. În pofida probelor adunate la dosar de ANI, toți cei implicați contestă verdictul și, mai grav, sunt încurajați să o facă de la cel mai înalt nivel. Se ajunge astfel în situația halucinantă a unui soi de autoconsumpție statală. Instituțiile sunt încurajate să-și știrbească reciproc autoritatea, miniștrii au undă verde la contestarea unor investigații care-i pun într-o situație dificilă.
Un stat care-și devorează autoritatea, care-și sapă credibilitatea, care acreditează confuzii grave, promovându-le la rang de reguli, se depărtează, cu fiece gest, de orice substrat democratic autentic. Iar imaginea reprezentativă tot USL a furnizat-o, prin președintele liberal filmat la Craiova în timp ce chicotea ca un școlar după o farsă stupidă: organizatorii evenimentului electoral USL deciseseră scurtarea ad-hoc a imnului național, oprit înaintea versului „un nume de Traian“. //