De același autor
Recenta ieșire la rampă a purtătorilor de cuvânt mai mult sau mai puțin oficiali ai ierarhiei ortodoxe nu face decât să confirme distanța crescândă dintre rolul pe care BOR și-l arogă în societatea românească și cel pe care ar trebui, cu mai mult folos și mai multă smerenie, să și-l asume.
Începutul de an a debitat cu o polemică pe cât de indiscretă, pe atât de absurdă. Ultima dorință a unei persoane publice - și facem această precizare numai pentru că profilul ei public a fost privit ca o justificare suficientă pentru lansarea discuției - a fost ca, după moartea sa, trupul să fie incinerat. Persoana în cauză nu s-a manifestat niciodată ca traversată de credință, de tremur religios, mai degrabă dimpotrivă. Într-o țară normală, lucrurile ar fi trebuit să rămână aici, iar familia lăsată să procedeze conform testamentului.
În alternanța noastră mioritică, noi suntem, însă, vorba regizorului Cristian Mungiu, dincolo de dealuri, în țara bigotismului, a ignoranței culpabile, a intoleranței fals binevoitoare, a obtuzității. Întotdeauna se nimerește cineva care știe mai bine ce trebuie făcut, ce e bine și ce e rău. De aceea, Biserica Ortodoxă Română a ținut să vorbească neîntrebată. Să intre pe un teritoriu unde nu era invitată; mai rău, să-și justifice intruziunea cu argumente de o calitate îndoielnică. În loc să provoace o dezbatere reală în sânul Bisericii, într-o chestiune extrem de sensibilă (pe care Biserica Catolică a lămurit-o din 1963 deja), BOR a ales să vină cu două seturi de argumente: interpretări dogmatice, bigote și simpliste sau discursuri umflate despre marile valori ale marelui popor român ortodox. Inadecvare, imobilism, incapacitate de adaptare la lumea de azi.
Politica antireligioasă a comuniștilor și în special cea de demolare a bisericilor din vremea național-comunismului ceaușist a provocat după 1990 un val de contrareacții. Reparatorii, compensatorii pentru zecile de ani când părinții noștri făceau cununia religioasă în ascuns, iar botezul cu fereală. Reparatorii pentru sutele, miile de ani de închisoare grea, adunate de preoții care au înfundat pușcăriile pentru singura vină de a fi slujitorii lui Dumnezeu, și nu ai autorităților uzurpatoare comuniste.
Compensatorii, în sfârșit, pentru sutele, miile de cărți unde cenzura comunistă tăia fiecare ocurență a cuvintelor Biserică, Dumnezeu, cruce.
În 22 de ani, cât s-au scurs de la demararea campaniei de reconstrucție, lucrurile s-au modificat, evident. S-ar spune că, măcar în acest domeniu - pentru că în altele e limpede că plătim cu vârf și îndesat repercusiunile politicilor ceaușiste -, situația s-ar fi corectat. Că am fi revenit la normalitatea practicării cultelor religioase, că există o libertate a fiecăruia de a crede și de a practica.
Cu toate acestea, Ceaușescu are în continuare câștig de cauză. Pentru că discursul public al BOR evocă, din ce în ce mai pregnant, coloratura naționalistă a propagandei comuniste a anilor ‘70-’80 (și unde, trebuie spus, persoana publică care a generat postmortem dezbaterea mai sus pomenită, regizorul Sergiu Nicolaescu, a contribuit din plin). În centru nu mai e partidul comunist, e marele neam românesc, creștinat de Apostolul Andrei - alt mit întreținut de BOR cu complicitatea ușor slinoasă a clasei politice românești care bate mătănii și cruci electorale de câte ori poate -, și credința lui strămoșească. Parlamentul a transformat deja, la propunerea BOR, data de 30 noiembrie în zi liberă, legând-o în mod simbolic de ziua unității românești.
Fundamentalismul naționalisto-ortodox din ce în ce mai manifest tinde să depășească - dacă nu a făcut-o deja - limitele unei separații de bun-simț între Biserică și Stat, pe care gânditorii creștini ai Occidentului o vedeau necesară încă de la începutul veacului al XIV-lea. Privind construcția politicii omenești separată de structurile ecleziastice, ei puneau deja problema unei juste economii a spațiului civic ca loc de întâlnire, dar nu de confuzie, de coabitare, dar nu de fuziune între practica politică și practica religioasă.
BOR nu a fost capabilă în 20 de ani să dezvolte o componentă reală de implicare socială la nivel instituțional. Inițiativele locale - preoți cu har și animați de un adevărat spirit creștin care, prin propriile eforturi, ridică orfelinate, fac colecte de haine, hrănesc săracii parohiei - sunt cazuri individuale și de multe ori nesusținute de ierarhia ortodoxă așa cum ar merita. Biserica Ortodoxă a înregistrat un recul și în oricum fragila ei dimensiune ecumenică, al cărui vârf a fost atins de vizita Papei Ioan Paul al doilea în România, în mai 1999.
Or, modul cum Biserica Ortodoxă înțelege să-și gestioneze locul în societatea românească și mai cu seamă în raport cu instituțiile statului pune deja anumite probleme în sensul evocat mai sus. Alocările disproporționate pentru Catedrala Mântuirii Neamului, o Casă a Poporului ediția BOR, mai ales în condițiile accentuării pauperizării unei părți importante a populației României, indică în fapt nivelul de indecență atins de parteneriatul interesat dintre Biserică și Stat. Recenta ieșire la rampă a purtătorilor de cuvânt mai mult sau mai puțin oficiali ai ierarhiei ortodoxe nu face decât să confirme distanța crescândă dintre rolul pe care BOR și-l arogă în societatea românească și cel pe care ar trebui, cu mai mult folos și mai multă smerenie, să și-l asume. //