De același autor
România nu a devenit numai oaia neagră a Uniunii Europene, ci un exemplu de manual despre cum poți să tulburi, din temelii, o construcție democratică recentă și insuficient consolidată sub pavăza fals-liniștitoare a voinței populare.
Situația politică din România e „o încurcătură balcanică“, conchide publicistul Neil Buckley într-o analiză publicată pe 12 august de ediția on-line a Financial Times, după ce trece în revistă slăbiciunile structurale ale fragilului stat de drept românesc construit chinuit după 1989. Degringolada politicii românești din ultimele două luni depășeşte însă cu mult acea încurcătură balcanică unde totul este luat à la légère. Istoria politică românească a ultimilor 150 de ani e plină de asemenea încurcături rezolvate, de bine, de rău, cu ajutorul unor pârghii internaționale. Atunci când a existat o voință democratică în spatele demersurilor oamenilor politici, ea s-a bizuit pe acțiunea deschisă spre exteriorul granițelor, tocmai pentru că statutul de țară mică înconjurată de vecini puternici conducea în mod inevitabil spre această poziție. Doctrina izolaționistă și neaoșistă, foarte frecventă de altfel în discursul politic românesc începând cu ultimele decenii ale secolului XIX deja, nu a făcut niciodată casă bună, nici măcar în bruiajul balcanic românesc, cu discursul democratic sau cu statul de drept.
De aceea, atitudinea liderilor USL, în frunte cu președintele interimar Crin Antonescu, e departe de a fi o simplă încurcătură balcanică. Povestea fără sfârșit a referendumului, cu multele episoade legate de listele electorale făcute și refăcute după bunul plac al unei generații de politicieni crescute după chipul și asemănarea tranziției românești – unsuroasă, fără scrupule și fără repere –, a relevat, atât prin actele explicite și directe, cât și prin dublul discurs, că puterea instalată la București nu se lasă impresionată de cererile oficialilor europeni și nici tulburată de mesajele fără precedent, prin natură şi formulări, ale cancelariilor occidentale.
Afacerea referendumului și a listelor ar fi trebuit de altfel să se încheie înainte de a începe. Legea o spune clar, chiar și pentru nespecialiști: pe 11 iulie se consumase deja termenul legal de verificare și validare a listelor. Nu poți să schimbi listele electorale după consumarea unui scrutin organizat și desfășurat pe baza lor, indiferent că-ți convine sau nu rezultatul.
Comisia de la Veneția, organ consultativ al Consiliului Europei – cea atât de invocată de USL înainte de referendum în chestiunea stabilirii cvorumului de participare necesar validării –, a cerut, la începutul săptămânii trecute, autorităților române și partidelor politice în ansamblul lor să se abțină de la toate presiunile asupra Curții Constituționale.
Luările de poziție ale comisarului european Viviane Reding, referitoare la presiunile exercitate asupra Curții Constituționale sau ale președintelui Comisiei Europene José Manuel Barroso, merg în aceeași direcție și sunt rostite pe un ton din ce în ce mai apăsat. Nu și pentru urechile marilor politicieni de la București, obișnuite cu larma asurzitoare și cacofonică a studiourilor de televiziune din care conduc țara, și nu cu politețea tăioasă și laconică a adevăratei politici europene.
Uniunea Europeană are la dispoziție câteva mijloace de presiune de folosit în eventualitatea unor derapaje grave din partea statelor membre. Sancțiunile economice, suspendările sau tăierile de fonduri, prelungirea MCV-ului, rapoarte de țară critice sunt deja folosite, parțial, în cazul României. De două luni, România nu a devenit numai oaia neagră a Uniunii Europene, ci un exemplu de manual despre cum poți să tulburi, din temelii, o construcție democratică recentă și insuficient consolidată sub pavăza fals-liniștitoare a voinței populare. Un scenariu de succes omologat de Revoluția Franceză în faza iacobină.
De partea Tratatului Nord-Atlantic, lucrurile par să se miște în același sens al „preocupării“ și al „îngrijorării“ înfășurate în ambalajul precaut al limbajului diplomatic, inaccesibil unor oameni cu o cultură politică sub nivelul mării. Vizita oficialului american Philip Gordon, asistent al secretarului de stat Hillary Clinton (parte a unei administrații americane care a ales, mai cu seamă în ultimii ani ai crizei, să privească mai mult către sine și mai puțin către aliații europeni), ar trebui să-i pună pe gânduri atât pe primul ministru, cât și pe președintele interimar. Mai cu seamă că, în programul vizitei la București, emisarul Departamentului de Stat a avut grijă să includă, înaintea convorbirilor cu Crin Antonescu și Victor Ponta, o întrevedere cu Traian Băsescu la sediul său de campanie.
Ceea ce devine, din păcate, din ce în ce mai evident este că politicienii români la putere vorbesc o limbă cu totul diferită de a – încă – partenerilor europeni. (Și nu ne referim aici la calitatea englezei lui Crin Antonescu, deși ea spune multe...) Iar falia nu este numai una de educație politică, ci, mai grav, de valori și de proiecte. Stupoarea liderilor europeni decurge din incongruența maximă cu valorile democrației manifestată la cel mai înalt nivel de actualii reprezentanți ai instituțiilor românești. Toți consilierii domnului Antonescu nu vor reuși, împreună, să spele naționalismul involuat, demagogia găunoasă și primitivismul politic al celui care se crede deja președintele României pentru anii ce vin. Mai dramatic este că nici toate îngrijorările și somațiile elegante ale înalților reprezentanți ai politicii democratice europene nu par a mai avea vreo aderență, nici la actualul interimar de la Cotroceni, nici la aliații săi. //