De același autor
România a intrat cu eforturile ei de tranziție în plină criză a democrațiilor, adăugând la ea propriul travaliu deja problematic, și nu a reușit după mai bine de douăzeci de ani să îl rezolve: criza reprezentării.
Este parlamentarul român un supraom sau se supune, ca oricare cetățean, legilor? La această neverosimilă - și totuşi presantă - întrebare s-au străduit să răspundă parlamentarii coaliției majoritare în dezbaterile pe marginea Legii pentru modificarea și completarea Legii nr. 96/2006 privind Statutul deputaților și senatorilor. Textul fusese adoptat de plenul reunit al celor două Camere în ședința din 21 ianuarie, dar președintele a retrimis legea pentru reexaminare. Modificările cerute de președinte vizau lipsuri sau formulări ambigue în textul legii, de natură să golească de conținut activitatea ANI şi care veneau în plus în contradicție cu recomandările cuprinse în ultimul raport al Comisiei Europene. Raportul menţiona explicit că Agenţia Naţională de Integritate „trebuie să rămână singura autoritate însărcinată cu verificarea potenţialelor incompatibilităţi ale oficialilor numiţi sau aleşi“ şi solicita „proceduri clare şi obiective în cazul suspendării aleşilor care au primit un verdict negativ în materie de integritate sau o condamnare pentru corupţie, precum şi stabilirea de termene reduse pentru prelucrarea cererilor de ridicare a imunităţii“. Inițial, PSD a respins propunerile președintelui Băsescu. Situația s-a modificat radical câteva zile mai apoi, când raportul comisiei a acceptat toate propunerile de modificare venite de la Cotroceni. Președintele Camerei Deputaților, Valeriu Zgonea, a intrat într-o polemică deschisă cu senatorul liberal Tudor Chiuariu și cu alți parlamentari PNL.
În centrul schimbului de săgeți dintre PSD şi PNL s-a aflat tocmai articolul care prevede că parlamentarii declaraţi incompatibili de ANI îşi pot pierde mandatul dacă nu contestă decizia în instanţă în termen de 15 zile. Or, una dintre constatările neplăcute ale raportului Comisiei Europene a vizat Legislativul României, criticat pentru tendința de supraprotecție a membrilor săi implicați în anchete penale. Cazurile recente de senatori sau deputați puși la adăpost de ancheta procurorilor grație avizului negativ al comisiilor de specialitate nu fac decât să întărească impresia din ce în ce mai neplăcută a unei instituții care tinde să confunde principiul separației puterilor în stat cu dictatura parlamentară. De altfel, practica românească a ultimilor ani nu a reușit să lămurească în vreun fel cum trebuie să se așeze parlamentul în raport cu celelalte puteri ale statului, ci dimpotrivă - a oscilat între două extreme. Prima, un antiparlamentarism fără măsură, grefat pe fragila reputație a Legislativului. A doua, o exacerbare a rolului său, prin apelul constant și disproporționat la un concept incongruent cu realitățile democrației moderne: voința generală.
Democrația românească - atâta câtă este, măcar cu numele - se găsește acum în faza cea mai acută a conflictului dintre momentul ei juridic și momentul ei sociologic (cum le numește Pierre Rosanvallon) - cu încarnarea lui îndeobște numită „deficit democratic“. Dacă acest conflict a început să se consume în forma actuală în democrațiile occidentale, începând cu ultimele două-trei decenii ale secolului XX, România a intrat cu eforturile ei de tranziție în plină criză a democrațiilor, adăugând la ea propriul travaliu deja problematic, și nu a reușit după mai bine de douăzeci de ani să îl rezolve: criza reprezentării.
Trei sunt semnele vizibile identificate îndeobște în această nouă patologie democratică de care suferă și România acum: sacralizarea opiniei publice ca expresie unică a colectivității (vezi discursurile bombastice de astă-vară privind vocea poporului la referendum), în condițiile unei mefiențe crescute în raport cu mecanismele uzuale ale reprezentării democratice prin parlament; exaltarea populistă a monolitului popor-națiune, folosit ca pârghie de mobilizare a acelei colectivități insuficient reprezentate (conflictul din secuime alimentat periodic), și, în al treilea rând, construcția mediatică a unei comuniuni întru emoțiile sociale; un teritoriu vast de exploatare, la care pun umărul voinicește câteva trusturi de presă.
Aceste trei direcții se verifică punct cu punct în cotidianul scenei noastre politice, fapt observat - involuntar, dar nu mai puțin surprinzător - de primul ministru Victor Ponta, care s-a declarat dezamăgit de lipsa de determinare a coaliției în tranșarea raporturilor parlament-ANI. De cealaltă parte, retorica liberalilor adversari ai modificărilor din Statutul parlamentarilor a subliniat, fără să vrea, tocmai refuzul responsabilității decurgând din funcție, pe de o parte, și aderența din ce în ce mai vizibilă la discursul facil antioccidental și antieuropean. //